صفحه اصلی > آموزشی : اعتبار دامنه چیست و چگونه می‌توان آن را سنجید؟

اعتبار دامنه چیست و چگونه می‌توان آن را سنجید؟


اعتبار دامنه یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که برای سنجش توانایی یک وب‌سایت در رتبه‌بندی در نتایج موتورهای جست‌وجو استفاده می‌شود. این امتیاز که توسط شرکت Moz ارائه شده، به شما در مقایسه وب‌سایت خود با سایر رقبا کمک می‌کند و همچنین نشان می‌دهد که چه اقداماتی می‌توانید انجام دهید تا رتبه‌بندی بهتری کسب کنید.

در این مطلب، به بررسی دقیق‌تر اتوریتی دامنه، نحوه محاسبه آن، راه‌های افزایش امتیاز و تفاوت اعتبار دامنه با اعتبار صفحه (Page Authority) خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی در این زمینه کسب کنید و بتوانید وب‌سایت خود را بهبود دهید.

اعتبار دامنه چیست؟

اتوریتی یا اعتبار دامنه (Domain Authority) یا DA یک امتیاز است که توسط شرکت Moz ایجاد شده و نشان می‌دهد یک وب‌سایت چقدر احتمال دارد در نتایج جست‌وجوی گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو رتبه بالایی کسب کند. هنگام ثبت دامنه یا خرید دامنه از شخصی دیگر، یکی از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، دامین اتوریتی است.

این امتیاز براساس داده‌های جمع‌آوری شده از ابزار Link Explorer شرکت Moz و با در نظر گرفتن ده‌ها عامل مختلف محاسبه می‌شود و بین 1 تا 100 متغیر است؛ هرچه این عدد بالاتر باشد، احتمال موفقیت در کسب رتبه‌بندی بهتر افزایش پیدا می‌کند.

برای تعیین دامین اتوریتی، از یک مدل یادگیری ماشینی استفاده می‌شود که هدف آن یافتن الگوریتمی است که  بین داده‌های مربوط به لینک‌های وب‌سایت‌ها به همراه رتبه‌بندی آن‌ها در نتایج هزاران جست‌وجوی واقعی که از آن‌ها به عنوان مقیاس ارزیابی استفاده می‌شود، بیش‌ترین همبستگی را ایجاد کند.

اعتبار دامنه چگونه سنجیده می‌شود؟

نحوه سنجش اعتبار دامنه

دامین اتوریتی با ارزیابی عوامل مختلفی مانند تعداد دامنه‌های لینک‌دهنده و تعداد کل لینک‌ها محاسبه می‌شود. این امتیاز می‌تواند برای مقایسه وب‌سایت‌ها یا ردیابی قدرت رتبه‌بندی یک وب‌سایت در طول زمان استفاده شود.

باید توجه داشته باشید که اتوریتی دامنه یک عامل رتبه‌بندی گوگل نیست و تاثیری بر نتایج صفحات جست‌وجوی گوگل (SERPs) ندارد.

از زمان به‌روزرسانی اتوریتی دامنه 2.0 در اوایل سال 2019، محاسبه امتیاز DA یک دامنه از طریق پیش‌بینی‌های یک الگوریتم یادگیری ماشینی انجام می‌شود که براساس آن، مشخص می‌شود یک دامنه چقدر احتمال دارد در نتایج جست‌وجوی گوگل ظاهر شود.

به عنوان مثال، اگر دامنه A بیش‌تر از دامنه B در نتایج جست‌وجوی گوگل ظاهر شود، انتظار می‌رود امتیاز DA دامنه A بیش‌تر از دامنه B باشد.

از آنجا که بررسی دامین اتوریتی براساس محاسبات یادگیری ماشینی است، امتیاز سایت شما ممکن است به دلیل تغییرات در داده‌های موجود نوسان داشته باشد.

برای مثال، اگر سایت facebook.com یک میلیارد لینک جدید دریافت کند، امتیاز DA همه سایت‌های دیگر نسبت به فیسبوک کاهش می‌یابد. به دلیل اینکه دامنه‌های معتبر و معروف مانند فیسبوک پروفایل‌های لینک بیش‌تری دارند، دامین اتوریتی‌های سطح بالای بیش‌تری را به خود اختصاص می‌دهند و برای دامنه‌های دیگر با پروفایل‌های لینک سطح پایین فضای کم‌تری باقی می‌ماند.

بنابراین، افزایش امتیاز اتوریتی دامنه از 20 به 30 بسیار آسان‌تر از افزایش آن از 70 به 80 است. به همین دلیل، بهتر است از دامین اتوریتی به عنوان یک معیار مقایسه‌ای استفاده کنید نه یک معیار مطلق.

چگونه امتیار دامین اتوریتی خود را چک کنیم؟

چگونه اعتبار دامنه خود را بررسی کنیم

برای اینکه امتیاز اتوریتی دامنه (Domain Authority) وب‌سایت خود را ببینید، می‌توانید از این ابزارها استفاده کنید:

  1. Link Explorer شرکت Moz: با این ابزار می‌توانید امتیاز دامین اتوریتی وب‌سایت خود را مشاهده کنید.
  2. MozBar: یک نوار ابزار رایگان سئو از شرکت Moz است که روی مرورگر نصب می‌شود و امتیاز اتوریتی دامنه وب‌سایت‌ها را نشان می‌دهد.
  3. Keyword Explorer: در بخش تحلیل نتایج جست‌وجو (SERP Analysis) این ابزار هم می‌توانید به بررسی دامین اتوریتی خود بپردازید.

همچنین، امتیاز اتوریتی دامنه در همه کمپین‌های Moz Pro ،API شرکت Moz و بسیاری از پلتفرم‌های سئو و بازاریابی آنلاین در دسترس است.

یک امتیاز اعتبار دامنه خوب یا متوسط چقدر است؟

اعتبار دامنه خوب چه عددی است؟

به ‌طور کلی، وب‌سایت‌هایی که تعداد زیادی لینک‌های خارجی با کیفیت بالا دارند (مثل wikipedia.com یا google.com) در بالاترین سطح اتوریتی دامنه قرار می‌گیرند، درحالی‌که کسب‌وکارهای کوچک و وب‌سایت‌هایی با لینک‌های ورودی کمتر امتیاز دامین اتوریتی پایین‌تری دارند.

برای درک بهتر تاثیر اتوریتی دامنه و معیارهای مبتنی بر لینک بر رتبه‌بندی و محبوبیت سایت‌ها، می‌توانید لیست ۵۰۰ سایت برتر وب Moz را بررسی کنید. یک وب‌سایت تازه تاسیس همیشه با امتیاز دامین اتوریتی یک شروع به کار می‌کند و با کسب لینک‌های معتبرتر به تدریج امتیازش افزایش می‌یابد.

اتوریتی دامنه توانایی سایت را در رتبه‌بندی در محیط رقابتی خودش پیش‌بینی می‌کند، بنابراین نباید هدف اعتبار دامنه خود را به تنهایی تعیین کنید. بهتر است به امتیاز دامین اتوریتی سایت‌هایی که در صفحات نتایج موتور جست‌وجو (SERPs) رقیب شما هستند نگاه کرده و تلاش کنید امتیاز بالاتری نسبت به آن‌ها داشته باشید.

اتوریتی دامنه زمانی بیش‌ترین کارایی را دارد که از آن به عنوان یک معیار مقایسه‌ای استفاده کنید. به این منظور، امتیاز DA سایت‌هایی که در صفحات نتایج موتور جست‌وجو (SERPs) با شما رقابت می‌کنند را بررسی کنید.

این سایت‌ها همان رقبای واقعی شما هستند و معمولا پروفایل‌های لینک قوی‌تری دارند. هدف شما باید این باشد که امتیاز اعتبار دامنه خود را به بالاتر از امتیاز اعتبار دامنه آن‌ها برسانید.

به خاطر داشته باشید که این معیار نسبی است و هیچ امتیاز اعتبار دامنه «خوب»، «متوسط» یا «بد» به‌طور مطلق وجود ندارد؛ تنها در مقایسه با محیط رقابتی خاص، امتیازها می‌توانند «خوب»، «متوسط» یا «بد» باشند.

چگونه می‌توانم اتوریتی دامنه خود را افزایش دهم؟

نحوه افزایش اعتبار دامنه

بهترین راه برای تأثیرگذاری بر امتیاز اتوریتی دامنه این است که با تمرکز ویژه بر کیفیت و کمیت لینک‌های خارجی که به سایت شما اشاره می‌کنند بهبود کلی سلامت سئوی سایت خود را مدنظر قرار دهید. چون تاثیر دامنه در سئو موضوعی اثبات شده است.

از آنجا که اتوریتی دامنه از داده‌های زیادی تشکیل شده، تاثیرگذاری مستقیم بر آن سخت است. این معیار برای پیش‌بینی قدرت رقابتی یک سایت در نتایج جست‌وجوی گوگل طراحی شده است.

چون گوگل عوامل زیادی را برای رتبه‌بندی در نظر می‌گیرد، معیار اعتبار دامنه نیز باید تعداد زیادی از این عوامل پیچیده را در محاسبات خود داشته باشد. توصیه می‌شود این معیارها را هنگام خرید هاست و ثبت دامنه در نظر بگیرید.

چرا امتیاز اتوریتی دامنه من تغییر کرده است؟

چرا اعتبار دامنه تغییر کرده است

از آنجا که اتوریتی دامنه از معیارها و محاسبات مختلفی تشکیل شده، پیدا کردن دلیل دقیق تغییر آن دشوار است. اگر امتیاز شما بالا یا پایین رفته، ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • رشد پروفایل لینک شما هنوز در شاخص وب MOZ ثبت نشده است.
  • سایت‌های با امتیاز اتوریتی بالا، لینک‌های بیش‌تری دریافت کرده‌اند و این باعث تغییر مقیاس‌دهی شده است.
  • لینک‌هایی که دریافت کرده‌اید به رتبه‌بندی گوگل کمک نمی‌کنند.
  • تعداد دامنه‌های لینک‌دهنده به شما که ربات‌های MOZ آن‌ها را Crawl و ثبت کرده‌ است، ممکن است در مقایسه با جست‌وجوی قبلی تغییر کرده باشد.
  • امتیاز اتوریتی دامنه شما در پایین‌ترین سطح قرار دارد و بیش‌تر تحت تاثیر نوسانات قرار می‌گیرد.
  • سایت شما تحت تاثیر اجرای اتوریتی دامنه 2.0 در سال 2019 قرار گرفته که باعث کاهش متوسط 6 درصدی DA در همه وب‌سایت‌ها شده است.

برای درک بهتر نوسانات اتوریتی دامنه، باید بدانید که امتیاز هر دامنه با دیگر دامنه‌ها در مقیاس دامین اتوریتی مقایسه می‌شود. بنابراین، حتی اگر سئوی سایت شما بهبود یابد، امتیاز اتوریتی ممکن است همیشه این بهبود را نشان ندهد.

یک مثال ساده:

فرض کنید سنگاپور در سال 2020 بهترین کیفیت هوا را دارد و در سال 2021 کیفیت هوا را بهبود می‌دهد. آیا تضمینی وجود داردکه همچنان در رتبه اول باقی بماند؟ اگر دانمارک یا نیوزیلند هم کیفیت هوای خود را بهبود دهند یا وارد سیستم رتبه‌بندی شوند، ممکن است سنگاپور به رتبه پایین‌تری سقوط کند حتی اگر کیفیت هوای آن بهتر شده باشد.

اتوریتی دامنه هم به همین شکل است. چون براساس یادگیری ماشینی و مقایسه با هر وب‌سایت دیگری در مقیاس است، پس از هر به‌روزرسانی، امتیاز سایت شما ممکن است کاهش یابد حتی اگر لینک‌های بیش‌تری کسب کرده باشید. به همین دلیل، امتیازهای اتوریتی دامنه بهتر است به عنوان معیارهای مقایسه‌ای استفاده شوند نه مطلق.

اتوریتی دامنه (Domain Authority) در مقابل اتوریتی صفحه (Page Authority)

اتوریتی دامنه  قدرت پیش‌بینی رتبه‌بندی کل دامنه‌ها یا زیر دامنه‌ها را اندازه‌گیری می‌کند، در‌حالی‌که اتوریتی صفحه قدرت رتبه‌بندی صفحات خاص را می‌سنجد.

  • DA بر کل دامنه تمرکز دارد، در حالی که PA بر یک صفحه خاص تمرکز دارد.
  • هر دو معیار توسط شرکت Moz ایجاد شده‌اند و به عنوان ابزارهای مقایسه‌ای برای بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) استفاده می‌شوند.
  • امتیازات بالاتر در هر دو معیار نشان‌دهنده شانس بیشتر برای رتبه‌بندی بهتر در نتایج جستجو است.

این معیارها به شما کمک می‌کنند تا نقاط قوت و ضعف دامنه و صفحات وب‌سایت خود را شناسایی کرده و استراتژی‌های بهینه‌سازی را بر اساس آن تنظیم کنید.

جمع‌بندی

اتوریتی دامنه (Domain Authority) معیاری است که توانایی وب‌سایت شما را برای رتبه‌بندی در نتایج جست‌وجوی گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو پیش‌بینی می‌کند. این امتیاز با استفاده از داده‌های مختلف و مدل‌های یادگیری ماشینی محاسبه می‌شود و بین 1 تا 100 متغیر است.

افزایش تعداد و کیفیت لینک‌های ورودی به سایت، بهبود سئوی کلی و مقایسه با رقبا می‌تواند به افزایش امتیاز اعتبار دامنه کمک کند. به خاطر داشته باشید که امتیاز اتوریتی دامنه بیش‌تر به عنوان یک معیار نسبی برای مقایسه با رقبا استفاده می‌شود.

امتیاز شما به این مطلب

نوشته اعتبار دامنه چیست و چگونه می‌توان آن را سنجید؟ اولین بار در مجله آقای وب. پدیدار شد.



منبع

پست های مرتبط

زمانی که یک آدرس را جست‌و‌جو می‌کنید، چه اتفاقی در مرورگر شما خواهد افتاد؟

زمانی که آدرس یک وب‌سایت، یا همان URL (Uniform Resource Locator) را…

7 حمله امنیتی به سایت‌های وردپرسی + راهکار مقابله حملات متداول وردپرس

وردپرس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که به دلیل محبوبیت…

پیکربندی Wireless در میکروتیک با DHCP با استفاده از Winbox

یادگیری پیکربندی Wireless در میکروتیک برای افرادی که می‌خواهند یک اتصال بی‌نقص…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب