صفحه اصلی > سئو : افزایش تعامل با 15 ایده خلاقانه تولید محتوا + نکات اجرا

افزایش تعامل با 15 ایده خلاقانه تولید محتوا + نکات اجرا


تصور کنید که صبح زود پشت میز کارتان نشسته‌اید و وبسایت‌های مختلف را برای پیدا کردن ایده تولید محتوا اسکرول می‌کنید. فکر پیدا کردن ایده‌ای که هم الهام بخش باشد و هم سرگرم کننده مدام در ذهنتان می چرخد. کاملاً درکتان می کنم!

اگر یک نگاه به حجم محتوایی که هر روز در حال تولید است بیندازیم، واضح است که رقابت در این دنیا خیلی سخت‌تر از گذشته باشد. اما جای نگرانی نیست. با آقای وب همراه باش تا 15 ایده تولید محتوای تست شده را بررسی کنیم. برای شروع آماده‌اید؟

محتوای خلاقانه به چه محتوایی می‌گویند؟

بیایید برای اولین قدم، مفهوم محتوای خلاقانه را مرور کنیم. تعریف شما از محتوای خلاقانه چیست؟ محتوای خلاقانه را می‌توان به یک اثر هنری تشبیه کرد. اثری که یا ایده جدیدی دارد و یا اجرای متفاوت و منحصر به فرد! برای مثال محتوای آموزش آشپزی با استاپ‌موشن در بین محتواهای ساده آموزش آشپزی، توجه خیلی بیشتری از مخاطب خود می‌گیرد.

محتوای خلاقانه قالب خاصی ندارد. می‌تواند یک پادکست باشد، یک مقاله در سایت، یا یک پست اینستاگرامی و…

حالا هدف از خلق این محتوا چیست؟ محتوای خلاقانه یک ارتباط دو سر سود بین شما و مخاطبتان است و هدف عمیق‌تر کردن این ارتباط است. علاوه بر این که محتوا برای مخاطب شما مفید و سرگرم کننده است، به شما هم کمک می‌کند تا به اهداف تجاری خودتان برسید. در هر حال، شما که برای رضای خدا محتوا تولید نمی‌کنید؟!

عناصر محتوای خلاقانه

نکته مهم در خلق محتوای خلاقانه توجه به جنبه سرگرمی محتوا در کنار مفید بودن آن است. یک وب‌مستر را تصور کنید که به تازگی متوجه می‌شود کاربران تنها چند ثانیه در صفحات سایت می‌مانند و سایت را ترک می‌کنند. اما این وب‌مستر از کیفیت محتوای سایت مطمئن است. پس مشکل کجاست؟ درست حدس زدید. نبود سرگرمی! در حال حاضر که سرانه مطالعه در ایران روزی 15 دقیقه است، نمی‌توان از مخاطب انتظار داشت که یک مقاله بلند بالای بدون تصویر را تا انتها بخواند. کلید حل این مشکل را در ادامه مقاله یاد می‌گیریم. صبور باشید!

بهترین ایده‌های تولید محتوا

تیم آقای وب 15 ایده تولید محتوا را برای شما با دقت گلچین کرده است که خیالتان از نتیجه بخشی آن‌ها راحت باشد. ایده‌ها را در هر پلتفرمی می‌توانید اجرا کنید. هیچ محدودیتی ندارید! برای مثال یکی از ایده‌ها «معرفی جایگزین‌ها» است. معرفی جایگزین‌ها را هم می‌توان به صورت ریلز اجرا کرد و هم به عنوان مقاله در سایت. بریم سراغ ایده‌ها؟

1. ایده داستان سرایی تصویری

فرض کنید که یک بلاگر سفر هستید و می‌خواهید تجربه عالی خودتان از سفر به یک شهر تاریخی را به اشتراک بگذارید. برای شروع با یک ویدئوی کوتاه از مناظر شهر شروع می‌کنید. سپس توضیحات خودتان درباره شهر را با تصاویر مختلف استوری می‌کنید. در انتها هم با یک ولاگ کوتاه پرونده این سفر را برای مخاطبینتان می‌بندید. تبریک می‌گویم. شما تجربه دل‌انگیز خود از سفر را، با تکنیک داستان سرایی تصویری به اشتراک گذاشتید.

یا به این موضوع توجه کرده‌اید که ورق زدن کتاب‌های کودک چقدر لذت‌بخش است؟ این روش باعث می‌شود که مخاطب به شکل بصری درگیر محتوا باشد و دائم برای رفتن به ادامه مطلب ترغیب شود.

ایده تولید محتوا با داستان سرایی

نمی‌دانم موافق هستید یا نه! اما ارائه داستان‌ها به صورت بصری جذابیت دیگری دارد. زمانی که رسانه‌های بصری مثل ویدئو، عکس، تصویرسازی، اینفوگرافیک و انیمیشن همراه یک داستان می‌شوند، با داستان سرایی تصویری رو به رو هستیم. رسانه‌ها قدرت بالایی در جلب توجه و انتقال پیام دارند. مغز انسان تصاویر را خیلی سریع‌تر از متن پردازش می‌کند. همه این‌ها باعث می‌شود که داستان سرایی تصویری پیام را جذاب‌تر و ماندگارتر منتقل کند.

حالا چطور این تکنیک را در وبسایت خود اجرا کنیم؟ می‌توانید با اضافه کردن تصاویر و ویدئوهای مختلف و مرتبط به موضوع، محتوای متنی مقاله را تقویت کنید. برای مثال مقاله را با یک ویدئو که در آن خلاصه‌ای از مطالب مقاله را ارائه می‌دهد، شروع کنید. خبر خوب این که، این کار به بهبود سئوی سایت شما هم کمک می‌کند.

2. ایده مقایسه محصولات و خدمات

تا حالا گذرتان به مقاله‌های مقایسه گوشی دیجی کالا خورده است؟ در این مقاله‌ها دیجی کالا دو یا چند گوشی با رنج قیمتی یکسان را با هم مقایسه می‌کند. نتیجه این است که مخاطب می‌تواند انتخاب بهتری داشته باشد و حتی ترغیب شود که گوشی انتخابی خود را از دیجی کالا بخرد. چه از این بهتر؟ ساده بخواهیم بگوییم، در این نوع محتوا، شما محصولات و یا خدمات را از جنبه‌های مختلفی مثل کیفیت، قیمت، ویژگی‌ها، نظرات کاربران و… مقایسه می‌کنید و به مخاطب خود کمک می‌کنید تا تصمیم بگیرد.

ایده مقایسه محصولات و خدمات

این نوع محتوا را می‌توان در هر قالبی اجرا کرد. از استوری و ریلز اینستاگرام گرفته تا پادکست، مقالات سایت و… به عنوان آخرین نکته، استفاده از نمودارهای مختلف و تصاویر متنوع در این ایده، برای توضیح بهتر خیلی کمک کننده است.

تراکم یا چگالی کلمات کلیدی چیست؟حتما بخوانید: تراکم یا چگالی کلمات کلیدی چیست؟

3. ایده راهنمای مفصل!

یک بلاگر در زمینه طراحی جواهرات را تصور کنید که ناگهان به ذهنش می‌رسد محتوایی خلاقانه درباره نگهداری سنگ‌های قیمتی تولید کند. محتوای این بلاگر ما، شامل توضیح جامع درباره تمام سنگ‌ها و نحوه نگهداری دقیق تک‌تک این سنگ‌ها هست. نتیجه این که دنبال‌کننده‌های این بلاگر که همگی به سنگ‌های قیمتی علاقه‌مند هستند، به شدت از این محتوا استقبال می‌کنند. ایده تولید محتوایی که در این جا با آن رو به رو هستیم، «راهنمای مفصل» است. راهنمای مفصل شامل ارائه توضیحات جامع برای علاقه‌مندان به یک موضوع خاص است. برای مثال راهنمای مفصل تعمیر دوچرخه برای علاقه‌مندان به دوچرخه! و یا راهنمای مفصل پخت نان برای عاشقان آشپزی و…

4. ایده راهنما برای مبتدیان

شاید پیش خودتان بگویید که این ایده هم که باز راهنما است! اما راهنما برای مبتدیان با راهنمای مفصل دو فرق اساسی دارد که هرگز نباید نادیده گرفت. راهنمای مبتدیان به زبان خیلی‌خیلی ساده‌تر از راهنمای مفصل نوشته و یا گفته می‌شود. فرق دوم هم در این است که نیازی نیست به جامع بودن راهنمای مفصل ارائه شود. زبان ساده و قابل فهم مهم‌ترین ویژگی این ایده است که به مخاطب کمک می‌کند کم‌کم دانش خودش را افزایش دهد.

فرض کنیم که شما یک عکاس ماهر هستید و مخاطبین خودتان را دارید. آیا تمام مخاطبین شما هم عکاس هستند؟ قطعاً نه! اما در علاقه آن‌ها به عکاسی شکی نیست. تولید یک راهنما برای مبتدیان درباره اصول اولیه عکاسی، جذاب‌ترین ایده تولید محتوا برای شما است. با این ایده به راحتی و بدون نیاز به سرمایه‌گذاری می‌توانید موفق شوید.

ایده راهنما برای مبتدیان

5. ایده پاسخ به دغدغه کاربران

مخاطبین شما با توجه به تجربه و نیازهایشان مجموعه‌ای از سؤالات را درباره حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید دارند. پاسخ به این سؤالات و دغدغه‌ها یکی از ایده‌های جذاب تولید محتوا است. صبر کنید تا با یک مثال بیشتر توضیح دهم. یک اینفلوئنسر سفر را تصور کنید که به تازگی به شهر شیراز سفر کرده است. در ذهن مخاطبین این اینفلوئنسر مجموعه‌ای از سؤالات و دغدغه‌ها درباره سفر به شیراز شکل می‌گیرد. مثل این که چه زمانی برای سفر به شیراز مناسب است؟ شیراز چه مکان‌های دیدنی دارد؟ نام بهترین هتل‌های شیراز چیست؟ و…

پاسخ به این دغدغه‌های رایج در یک مقاله و یا به صورت رشته استوری در اینستاگرام یک ایده هیجان انگیز به نظر می‌رسد. اما باید حواستان به این موضوع باشد که مجموعه سؤالاتی که پاسخ می‌دهید کاملاً مرتبط با حوزه فعالیت شما باشد!

6. ایده معرفی بهترین روش

«بهترین روش پاک کردن لکه از روی لباس»، «بهترین روش داشتن پوست خوب» و… مطمئنم شما خودتان از آن دسته افرادی هستید که تابه‌حال بر روی یکی از این عناوین کلیک کرده‌اید. پس متوجه این موضوع شده‌اید که این ایده تولید محتوا تا چه حد می‌تواند جذاب باشد؟

تولید محتوا با این ایده، در موضوع‌های مختلفِ حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید می‌تواند مخاطبین زیادی را به سمت شما جذب کند. برای مثال اگر در حوزه آشپزی فعالیت می‌کنید می‌توانید محتواهایی با عنوان «بهترین روش نگهداری غذا» و یا «بهترین روش پخت سبزیجات» و… خلق کنید و از استقبال مخاطبینتان لذت ببرید.

این ایده باید به شکلی اجرا شود که مخاطب احساس کند با خواندن و یا دیدن محتوای شما چیز جدیدی یاد گرفته است. برای جذابیت بیشتر می‌توانید روش نوآورانه‌ای برای حل چالش‌های روزمره ارائه دهید. استفاده از تصاویر با کیفیت را هم فراموش نکنید!

7. ایده تاریخچه موضوعات خاص

داستان‌ها همیشه برای مخاطبین جذاب هستند. تاریخچه برندهای معروف، مفاهیم مهم و… را هم می‌توان نوعی داستان دانست. آیا کسی هست که به شنیدن نحوه شکل گیری برند معروف اپل علاقه‌ای نداشته باشد؟ و یا شروع کار گوگل از یک گاراژ برای چه کسی می‌تواند خسته کننده باشد؟ حالا که متوجه جذابیت این ایده شدید بیایید با همدیگر یاد بگیریم که چگونه می‌توانیم به بهترین شکل این ایده را اجرا کنیم.

اولین قدم برای اجرای این ایده هیجان‌انگیز انتخاب یک موضوع مرتبط با حوزه کاری شماست. اگر در فضای دیجیتال مارکتینگ فعالیت می‌کنید، می‌توانید به سراغ تاریخچه این مفهوم بروید. اگر در حوزه آرایشی فعالیت می‌کنید می‌توانید به سراغ تاریخچه برندهای معروف آرایشی مثل شیگلم بروید. شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید و به نظر شما تاریخچه چه موضوع مرتبطی می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد؟

بیان نکات کوتاه و جذاب می‌تواند شیوه ارائه شما را در این ایده متفاوت کند. استفاده از تصاویر برای توضیح بهتر را هم توصیه می‌کنیم.

بیان تاریخچه موضوعات خاص

8. ایده معرفی افراد موفق

تا حالا این تجربه را داشتید که با خواندن زندگینامه یک فرد موفق به فکر فرو روید؟ مطالعه داستان زندگی افراد موفق و این که چگونه با پشتکار و تلاش به موفقیت رسیدند، توانایی روشن کردن شمع انگیزه را دارد! حالا تصور کنید که شما هم می‌توانید با معرفی چنین داستان‌هایی، الهام‌بخش دیگران باشید و به آن‌ها انگیزه دهید. چه از این بهتر؟

برای اجرای این ایده ابتدا باید افراد شاخص حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کنید را پیدا کنید. این افراد می‌توانند ورزشکار، دانشمند، هنرمند، کارآفرین و… باشند.

چرا تبلیغات در گوگل ادز بهترین روش تبلیغاتی دنیاست!؟حتما بخوانید: چرا تبلیغات در گوگل ادز بهترین روش تبلیغاتی دنیاست!؟

استفاده از نقل‌قول‌ها، مصاحبه‌های اختصاصی و تصاویر می‌تواند محتوای شما را غنی‌تر کند. در این ایده با فعال کردن بخش نظرات اجازه دهید مخاطبین احساس خود پس از خواندن مقاله را با دیگران به اشتراک بگذارند.

9. ایده اشتباهات رایج!

اشتباهات رایج در واقع خطاهایی هستند که اکثر افراد در موضوع‌های مختلف حداقل یک بار آن را انجام می‌دهند. این اشتباهات می‌توانند هر چیزی باشند! مثل اشتباه در استفاده از مترهای نواری، یا حتی استفاده از نخ دندان یا لوازم آرایشی و…

فرض کنیم که شما یک نقاش هستید و یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی که افراد در نقاشی انجام می‌دهند شروع رنگ آمیزی قبل از تکمیل طراحی می‌باشد. با استفاده از این اشتباه رایج می‌توانید یک محتوای خلاقانه برای مخاطبین خودتان که دوستدار نقاشی هستند، تولید کنید.

10. ایده معرفی بهترین فیلم و کتاب

فیلم‌ها و کتاب‌های معروف در هر حوزه‌ای برای علاقه‌مندان آن حوزه بسیار جذاب است. این موضوع را قبول دارید؟ فرض کنید در حوزه کاری خودتان یک کتاب محبوب دارید. حالا می‌توانید از داستان و شخصیت‌های آن برای تولید محتوای خود استفاده کنید. Audible یکی از مثال‌های موفق این حوزه است. برندی هست که توانسته با معرفی فیلم در قالب مقاله، پادکست و ویدئو تجربه بی نظیری را برای کاربران خود به وجود بیاورد. چرا شما نتوانید؟!

در اجرای این ایده نقد و بررسی صادقانه را فراموش نکنید. این نکته اعتماد مخاطب را به شما افزایش می‌دهد. در جریان هستید که جلب‌اعتماد مخاطب کار بسیار دشواری است؟

هنگام معرفی، به تأثیرات فرهنگی و اجتماعی فیلم و کتابی که معرفی می‌کنید هم بپردازید. در انتهای محتوا هم می‌توانید نظر خودتان درباره فیلم و کتاب را بنویسید و نظر مخاطب را بخواهید، تا ارتباطتان با مخاطب را صمیمی‌تر کنید.

ایده معرفی فیلم و کتاب معروف

11. ایده معرفی جایگزین‌ها

تا حالا شده موقع آشپزی یکی از مواد اولیه را نداشته باشید و در اینترنت جایگزین آن را سرچ کنید. ایده معرفی جایگزین‌ها به همین اندازه حیاتی، مهم و جذاب است! به عنوان مثال در حوزه نقاشی می‌توانید جایگزین رنگ‌های خاص را از طریق ترکیب رنگ‌های دیگر به علاقه‌مندان نقاشی معرفی کنید.

یا اگر کسب و کارتان مربوط به محصولات بهداشتی است، جایگزین برخی از محصولات را به مخاطبین خود معرفی کنید. به عنوان مثال اگر تمیزکننده شیشه در دسترس ندارید، از ترکیب آب و سرکه سفید استفاده کنید.

شاید این سؤال برایتان به وجود آمده باشد که این گونه خریداران خود را از دست می‌دهید! اما در جایی که رقبای شما علاقه‌ای به تولید محتوا ندارند، تولید محتوا کنید. به خاطر سپردن این جمله می‌تواند رشد برند شما را تضمین کند. نشان دادن صداقت واقعی به مخاطبینتان بسیار ارزشمند است. داستان استخرساز معروف مارکوس شریدان را که می‌دانید؟

12. ایده بیان تجربه‌های شخصی

تصور کنید که شما یک کارآفرین هستید که با چالش‌های زیادی روبرو شده‌اید. در ابتدا، با شکست‌های متعددی مواجه شدید و حتی به فکر ترک کار افتادید. اما با پشتکار و تلاش، توانستید به موفقیت‌های بزرگی دست یابید. حالا، شما تصمیم گرفته‌اید که داستان خود را با دیگران به اشتراک بگذارید تا به آن‌ها نشان دهید که چگونه می‌توان از شکست‌ها درس گرفت و به موفقیت رسید! متوجه هستید که اجرای این ایده چقدر می‌تواند ارتباط بین شما و مخاطبینتان را قوی‌تر کند؟

بیان داستان‌های موفقیت و شکست خودتان، نه تنها به شما کمک می‌کند تا به عنوان یک فرد معتبر و قابل اعتماد شناخته شوید، بلکه می‌تواند الهام‌بخش و آموزنده نیز باشد.

13. ایده اصطلاحات صنعت کاری شما

آیا می‌دانید SEO چیست؟ SEO یا بهینه سازی موتور جستجو همان تلاش برای این است که وبسایت شما در صفحه اول گوگل بیاید. مثل زمانی که تلاش می‌کنید در امتحان نمره بهتری بگیرید! متوجه شدید چه اتفاقی افتاد؟

در این جا ما با ساده سازی یک مفهوم در حوزه کاری خودمان، کمک کردیم تا شما به درک بهتری از حوزه تخصصی ما برسید. اجرای این ایده بسیار ساده و برای مخاطبین شما بسیار جذاب است. فقط باید حواستان باشد که برای اصطلاحات توضیحاتی ساده و قابل فهم ارائه دهید. زبان طنز نیز در این ایده نمک ماجرا است! چطوری؟

به عنوان مثال نرخ پرش سایت، افرادی هستند که وارد مهمانی می‌شوند و مهمانی به مذاقشان خوش نمی‌آید!

لینک نوفالو (nofollow) با لینک فالو (dofollow) چه تفاوتی دارد؟حتما بخوانید: لینک نوفالو (nofollow) با لینک فالو (dofollow) چه تفاوتی دارد؟

برای این که درک بهتری از این ایده پیدا کنید می‌توانید به مقاله اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ ما هم سری بزنید. به‌روزرسانی مداوم محتوا همراه با پیشرفت صنعت هم، نکته خیلی مهمی است که باید به آن توجه کنید. آماده‌اید بریم سراغ ایده بعدی؟

آموزش اصطلاحات حوزه کاری

14. ایده آموزش استفاده از ابزار

در هر حوزه کاری ابزارهای مختلفی وجود دارند که مخاطبین به یادگیری آن‌ها علاقه دارند. به عنوان مثال در حوزه طراحی داخلی AutoCAD، در حوزه نقاشی Photoshop، در حوزه موسیقی FL Studio و…

مهم‌ترین نکته اجرای این ایده درک و شناخت مخاطب است! مخاطب شما یک فرد مبتدی است و یا تجربه کار در حوزه شما را دارد؟ مرحله دوم تعیین کردن هدف خودتان از آموزش این ابزار است. مثلاً شما موضوع آموزش ابزار سرچ کنسول را انتخاب کرده‌اید. قصد دارید تحلیل گزارش‌های سرچ کنسول را به مخاطب خود آموزش دهید و یا شناسایی مشکلات سئو از طریق این ابزار را؟ و یا حتی صفر تا صد سرچ کنسول را؟

نکته بعدی این که با آپدیت‌های ابزار محتوای خود را هم به روز کنید. پاسخ دادن به پرسش‌های مخاطب در این ایده، موضوعی است که هرگز نباید آن را فراموش کنید. ساخت یک تجربه شیرین آموزشی برای مخاطب، هدفی است که با ایده آموزش ابزار به آن می‌رسید.

15. ایده ترندهای روز حوزه کاری خودتان

طراحی یک دفتر کار خانگی موضوعی است که این روزها در حوزه طراحی داخلی بسیار ترند شده است. حال فرض کنید شما به عنوان یک طراح داخلی، جدیدترین و کاربردی‌ترین نکات طراحی یک دفتر کار خانگی را با مخاطب خود به اشتراک بگذارید. این ایده دقیقاً نیاز مخاطب است! بیایید با چند مثال دیگر این ایده را بهتر درک کنیم.

پوشاک پایدار یک موضوع ترند در حوزه مد و فشن است که به شدت محبوب شده است. کافه‌های حیوانات خانگی هم ترند دیگری است که برای بسیاری از علاقه‌مندان به حیوانات خانگی جذاب است. در حوزه کاری شما چه ترندهای جذابی وجود دارد؟

مثلاً زمانی که هوش مصنوعی ترند شده بود، ما محتوایی با موضوع هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ تولید کردیم، که این مقاله با استقبال مخاطبین ما رو به رو شد.

نکته مهم ترندهای روز این است که تلاش کنید همیشه در حوزه کاری خودتان به روز باشید. با اجرای این ایده به عنوان یک برند پیشرو و به روز در ذهن مخاطب خود شکل می‌گیرید.

لب کلام

وقت جمع بندی است! تا اینجا با کلی ایده جذاب برای تولید محتوای اثرگذار و خلاقانه آشنا شدیم. حالا که این مقاله را خواندید وقت آن رسیده که دست به کار شوید!

ایده‌هایی مثل داستان‌سرایی تصویری، ترندهای روز، معرفی افراد موفق، همه و همه بهت کمک می‌کنند تا با قدرت خیال‌پردازی و نوآوری، محتوایی خلق کنی که هم الهام‌بخش باشد و هم سرگرم‌کننده!

پس در هر حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید، از این ایده‌ها استفاده کنید و برند خودتان را به یاد ماندنی‌تر کنید. فراموش نکنید که هر محتوایی که خلق می‌کنید شما را یک قدم به اهدافتان نزدیک‌تر می‌کند. حالا شما برای ما بنویسید. چه ایده تولید محتوای دیگری وجود دارد که برای خلق یک محتوای خلاقانه کاربردی است؟



منبع

پست های مرتبط

آموزش نحوه گزارش گیری در google search console | آقای وب

زمان مطالعه: 10 دقیقهدر دنیای تبلیغات دیجیتال، انتخاب استراتژی مناسب برای بهینه‌سازی…

تقویم محتوا چیست؟ چگونه بسازیم؟ + دانلود 3 نمونه رایگان!

تقویم محتوا؟ یک نقشه راه هست که به ما می‌گوید در چه…

بهترین سایت‌های طراحی لوگو با هوش مصنوعی 2024 (فیلم آموزشی + نحوه درآمدزایی)

شاید این جمله را زیاد شنیده باشید که اساس هویت هر کسب…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب