صفحه اصلی > گوگل ادز : تبلیغات اینترنتی، 0 تا 100 روش های تبلیغات در اینترنت

تبلیغات اینترنتی، 0 تا 100 روش های تبلیغات در اینترنت


اینکه در سال ۲۰۲۲ درآمد تبلیغاتی گوگل به ۲۲۴.۴۷ میلیارد دلار رسیده و کمپانی متا (شرکت مادر اینستاگرام و فیسبوک) هم ۱۱۳ میلیارد دلار از تبلیغات درآمد داشته، ثابت می‌کند که تبلیغات اینترنتی در سال‌های اخیر مهم‌ترین پلن کسب و کارها برای بازاریابی و تبلیغات بوده است. کسب و کارها سالانه بیش از میلیاردها دلار در صنعت تبلیغات آنلاین هزینه می‌کنند تا در مقابل چشم‌های مردم باشند و دیده شوند. «بودن یا نبودن» اصلی‌ترین مسئله کسب‌ و کارهای عصر جدید است. کسب و کارها سر دیده شدن دعوا می‌کنند، چون اگر از تبلیغات آنلاین به‌درستی استفاده شود، نتایج آن خیره‌کننده است. در ادامه درباره اینکه تبلیغات اینترنتی چیست؟ چه مزایا و معایبی دارد و انواع آن صحبت می‌کنیم.

 

 

تبلیغات اینترنتی چیست؟

تبلیغات اینترنتی که با اصطلاحات دیگری مثل تبلیغات آنلاین یا تبلیغات دیجیتال هم شناخته می‌شود، به استفاده از اینترنت به‌عنوان رسانه‌ای برای تبلیغ محصولات، خدمات و برندها به مخاطبان گسترده اشاره دارد. انواع تبلیغ‌های اینترنتی به شکل‌های متفاوتی انجام می‌شوند. تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی گرفته تا تبلیغ در موتورهای جستجوگر، تبلیغات بنری آنلاین، بازاریابی ایمیلی، اینفلوئنسر مارکتینگ و… همگی از زیرمجموعه‌های تبلیغات آنلاین هستند.

تبلیغات اینترنتی چیست

در سال ۱۹۹۹ وقتی موتور جستجوی Go To برای نخستین‌بار پای تبلیغات را به جستجوها باز کرد، هیچ‌کس انتظار نداشت که تبلیغ در موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و… تا این حد متداول شود. همچنین تا سال ۲۰۰۶ و ورود فیسبوک به دنیای تبلیغات، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی نیز معنای مشخصی نداشت؛ اما فیسبوک در سال ۲۰۰۶ با امکان درج بنرهای تبلیغاتی و انتشار لینک‌های حمایت‌شده، تغییر مهمی را در صنعت تبلیغات آنلاین ایجاد کرد.

در حال حاضر انواع مختلفی از تبلیغات اینترنتی را می‌توانید در سرتاسر اینترنت ببینید. برای مثال وقتی سایت‌های خبری را چک می‌کنید، تبلیغات بنری آنلاین مقابل روی شما قرار دارد؛ یا وقتی از یوتیوب، آپارات و… استفاده می‌کنید، نمونه‌هایی از تبلیغات ویدئویی برایتان نمایش داده می‌شود. حتی پلتفرم‌هایی مثل دیوار، شیپور یا بازی‌های موبایلی هم از صنعت تبلیغات آنلاین دور نمانده‌اند و پلن‌های جذابی برای تبلیغات دارند.

کمی آمار درباره تبلیغات آنلاین

قبل از اینکه به سراغ انواع تبلیغات آنلاین و بررسی مزایا و معایب آن‌ها برویم، بد نیست نگاهی به اعداد و ارقام زیر بیندازید تا بهتر گستردگی تبلیغات اینترنتی را درک کنید:

  • ۹۳ درصد از تعاملات کاربران با فضای آنلاین، از طریق موتورهای جستجوگر رخ می‌دهد و بیش از ۴ میلیارد نفر در جهان به اینترنت دسترسی دارند.
  • درآمد گوگل از تبلیغات آنلاین در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۲۴.۴۷ میلیارد دلار بوده است.
  • به طور میانگین، مدت‌زمانی که مردم در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، به حدود ۲ ساعت و ۳۱ دقیقه در روز می‌رسد.
  • تعداد کاربران فعال اینستاگرام به حدود ۲ میلیارد و ۵۵۶ میلیون نفر می‌رسد. تعداد کاربران فیسبوک هم ۲.۹۶ میلیارد نفر است.
  • درآمد تبلیغاتی شرکت متا از اینستاگرام و فیسبوک در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۱۳ میلیارد دلار بوده است.

مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی

بیش از ۴ میلیارد کاربر روزانه از اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و… استفاده می‌کنند. این گستردگی مخاطبین فرصت‌های متعددی را برای تبلیغات آنلاین فراهم می‌آورد؛ اما اجرای یک استراتژی صحیح برای تبلیغات اینترنتی به این سادگی‌ هم نیست. اگر با این سبک از تبلیغات آشنایی ندارید، نگاهی دقیق‌تر به مزایا و معایب آن داشته باشید.

مزایای تبلیغات اینترنتیمزایای تبلیغات اینترنتی

مزایای تبلیغات اینترنتی

  • گستردگی مخاطبان: امروزه مردم عادت دارند تا برای رفع اغلب نیازهای خود به سراغ اینترنت بروند. ۹۳ درصد مردم برای رسیدن به خواسته‌ها و پاسخ سوالاتشان از همان ابتدا موتورهای جستجو را انتخاب می‌کنند؛ گستردگی استفاده از شبکه‌های اجتماعی هم بسیار فراوان است. تا جایی که به گزارش دیتا ریپورتال دیجیتال، میانگین زمانی که مردم در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، به حدود ۲ ساعت و ۳۱ دقیقه می‌رسد.
  • متناسب بودن با بودجه‌های محدود: هزینه تبلیغات اینترنتی نسبت به تبلیغات سنتی بسیار پایین‌تر است. کسب و کارهای کوچک و تازه‌کار هم می‌توانند متناسب با بودجه خود به سراغ انواع تبلیغات آنلاین بروند. به طور متوسط هزینه دستیابی به ۲ هزار سرنخ در تبلیغات اینترنتی حدود سه برابر ارزان‌تر از تبلیغات سنتی است.
  • هدف‌گیری دقیق‌تر مخاطبان: اغلب پلتفرم‌های تبلیغات دیجیتال به شما اجازه می‌دهند تا مخاطبان خود را دقیق‌تر هدف‌گیری کنید. این هدف‌گیری‌ها بر مبنای سن، جنسیت، لوکیشن، زبان و… قابل انجام است.
  • امکان استفاده از تبلیغات ریتارگتینگ: بازاریابی مجدد یا تبلیغات ریتارگتینگ، کمک می‌کند تا سرنخ‌های قدیمی را راحت‌تر هدف‌گیری کرده و نرخ تبدیل تبلیغات را افزایش دهید. اغلب پلتفرم‌های تبلیغات اینترنتی امکان اجرای استراتژی تبلیغات ریتارگتینگ را دارند.
  • مقیاس‌پذیری: پلتفرم‌های تبلیغات آنلاین گزارش‌های متعددی را از داده‌های کمپین‌ها به کسب و کارها ارائه می‌کنند. نرخ تبدیل، نرخ بازگشت سرمایه، نوع و جنس مخاطبان هدف‌گیری شده، چگونگی مصرف بودجه تبلیغات و… از جمله این داده‌ها هستند. مقیاس‌پذیر بودن تبلیغات، به شما کمک می‌کند تا کمپین‌های خود را راحت‌تر بهینه‌سازی کنید.
  • امکان اجرا و توقف سریع: اگر در اجرای تبلیغات اینترنتی مشکلی رخ دهد، خیلی سریع می‌توانید آن را متوقف کنید و از ضررهای احتمالی جلوگیری نمایید. همچنین اجرای تبلیغات آنلاین هم زمان کمی از شما می‌گیرد.

معایب تبلیغات اینترنتی  

چالش‌های اصلی در تبلیغات آنلاین مربوط به رقابت شدید، مدیریت هزینه‌ها، تجزیه و تحلیل‌های پیچیده و اشتباهاتی است که کسب و کارها در این مسیر مرتکب می‌شوند. اجازه دهید کمی دقیق‌تر به معایب تبلیغات آنلاین بپردازیم.

معایب تبلیغات اینترنتی معایب تبلیغات اینترنتی 

  • رقابت شدید در تبلیغات آنلاین: تمامی کسب و کارهای آنلاین به دنبال جذب مشتریان جدید هستند. همین مسئله باعث شده تا رقابت در تبلیغات اینترنتی شدیدتر باشد و به چشم بیاید. خصوصاً که اغلب پلتفرم‌ها، مثل گوگل ادز تبلیغات آنلاین را بر مبنای مناقصه‌های لحظه‌ای انجام می‌دهند. در نتیجه هرچقدر رقابت در یک صنعت بیشتر باشد، هزینه تبلیغات هم در آن بالاتر می‌رود.
  • هزینه‌ بالای اشتباهات: اگر در انتخاب گروه مخاطبان یا جستجوی کلمات کلیدی هدف‌گیری شده اشتباه کنید، به نتایجی که دلخواهتان است نمی‌رسید. از دیگر اشتباهات متداول در تبلیغات اینترنتی می‌توان به انتخاب کلمات کلیدی خیلی رقابتی، انتخاب استراتژی‌های تبلیغاتی اشتباه، مدیریت نادرست بودجه، ناآشنایی با نکات فنی تبلیغات آنلاین و شناخت نادرست مخاطبان اشاره کرد.
  • پیچیدگی تجزیه و تحلیل‌ها: برای اجرای صحیح تبلیغات آنلاین گاهی باید از ابزارهای واسطه کمک گرفت. کار با این ابزارها نیز احتیاج به دانش و تجربه بالایی دارد. پیچیدگی فرایند کار با این ابزارها در خیلی از اوقات سبب می‌شود تا کسب و کارها قید تبلیغات آنلاین را بزنند.
  • کوری تبلیغاتی: گستردگی تبلیغات آنلاین آن‌قدر افزایش پیدا کرده که باعث بی‌توجهی مردم به این سبک از تبلیغات شده است. این بی‌توجهی را در دنیای تبلیغات اصطلاحاً کوری تبلیغاتی می‌نامند. اگر مخاطبان اشتباهی را هدف‌گیری کنید یا در تولید محتوای تبلیغاتی ضعیف باشید، این مسئله منجر به کوری تبلیغاتی می‌شود.

آشنایی با انواع تبلیغات اینترنتی 

برای انجام تبلیغات اینترنتی می‌توانید استراتژی‌های متعددی را دنبال کنید و متناسب با اهدافی که دارید، به سراغ پلتفرم‌ها و گزینه‌های متعددی بروید. در ادامه درباره انواع تبلیغات آنلاین صحبت خواهیم کرد.

۱.تبلیغ در موتورهای جستجو

بسیاری از افراد برای اینکه به خواسته‌ها و پاسخ سوال‌هایشان برسند، سراغ موتورهای جستجو می‌روند و روی اولین لینکی که به نظرشان مفید است، کلیک می‌کنند. برای اینکه در الگوریتم‌های موتورهای جستجو صعود کرده و به رتبه‌های برتر برسید، باید روی تولید محتوا و SEO وب‌سایت تمرکز کنید؛ اما سئوی وب‌سایت تنها راهکار رسیدن به رتبه‌های برتر نیست. اغلب موتورهای جستجو، مثل بینگ و گوگل امکان تبلیغات مستقیم را نیز فراهم کرده‌اند.

برای مثال برای تبلیغات در گوگل می‌توانید با پرداخت یک هزینه مناسب، لینک وب‌سایتتان را در صدر صفحه نتایج قرار دهید. این کار روش مناسبی برای افزایش ترافیک وب‌سایت، جذب سرنخ‌های جدید، بهبود وضعیت فروش و… است. اگر برایتان سوال پیش آمده که تفاوت سئو و گوگل ادز چیست؟ می‌توانید مقاله «سئو یا گوگل ادز» را نیز در ادامه بخوانید.

نکته مهم درباره تبلیغ در موتورهای جستجو، الگوریتم اجرایی آن است. گوگل برای اجرای تبلیغات خود از یک الگوریتم مناقصه‌ای بهره می‌برد. به این شکل وقتی رقابت سر کلمات کلیدی سنگین است، هزینه تبلیغات نیز افزایش می‌یابد؛ اما در حوزه‌های کم رقابت، می‌توان با کمترین هزینه‌ها در گوگل تبلیغ کرد.

 

 

در جدول زیر می‌توانید مزایا و معایب تبلیغات اینترنتی در صفحه نتایج گوگل را مشاهده کنید:

 

مزایای تبلیغ در صفحه نتایج

معایب تبلیغ در صفحه نتایج

جذب ترافیک و دیده شدن سریع تبلیغات

هزینه بالای تبلیغات در حوزه‌های پر رقابت

امکان هدف‌گیری دقیق مخاطبان بر مبنای، سن، جنسیت، لوکیشن، زبان، علاقه‌مندی‌ها و…

نیاز به مهارت‌ و تجربه فنی بالا

مقیاس‌پذیری بالا و دسترسی به داده‌های تحلیلی گوگل ادز

رقابت سنگین در برخی از حوزه‌ها

انعطاف‌پذیری بالای تبلیغات در صفحه نتایج

جذب کلیک‌های فیک در برخی از موارد

افزایش ترافیک هدفمند

 

 

۲.تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

اگر در جستجوی بهترین تبلیغات اینترنتی در ایران هستید، باید توجه ویژه‌ای به شبکه‌های اجتماعی و به‌ خصوص اینستاگرام و تلگرام داشته باشید. پس از این دو پلتفرم هم گزینه‌هایی مثل توییتر، لینکدین، تیک تاک، پینترست و پلتفرم‌های داخلی قرار می‌گیرند. اغلب ایرانی‌ها روی گوشی‌های هوشمند خود اینستاگرام را دارند و زمان زیادی را روزانه در این شبکه اجتماعی سپری می‌کنند. به همین خاطر تبلیغات در این شبکه اجتماعی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

برای تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی می‌توان دو استراتژی را دنبال کرد. استراتژی اول تبلیغات مستقیم در این پلتفرم‌ها است. اگر عبارت‌هایی مثل Instagram ads، telegram ads یا Facebook ads را جستجو کنید، می‌توانید با آموزش‌های تبلیغات مستقیم در این پلتفرم‌ها آشنا شوید. نمونه‌هایی از این تبلیغات را ممکن است در همین پلتفرم‌ها دیده باشید.

استراتژی دوم هم رفتن به سراغ اینفلوئنسر مارکتینگ است. اینفلوئنسرها، کاربرانی هستند که در یک حوزه خاص فعالیت می‌کنند و به‌واسطه تولید محتوا در این حوزه، تعداد فالوورهای آن‌ها از یک حدی فراتر می‌رود. برای مثال به کسانی که در حوزه‌های زیبایی، سبک زندگی، بررسی دستگاه‌های الکترونیکی، بازارهای مالی و… کار می‌کنند، اینفلوئنسر گفته می‌شود. ویژگی اینفلوئنسرها تاثیرگذاری بالای آن‌ها روی مخاطبانشان است. به این شکل برای تبلیغات آنلاین، می‌توانید به دنبال اینفلوئنسرهایی بگردید که در حوزه‌هایی مرتبط با کسب و کار شما فعال باشند. سپس با پرداخت هزینه یا پیشنهاد همکاری در فروش از آن‌ها بخواهید تا محصول یا خدمات‌تان را تبلیغ کنند.

اگرچه اینفلوئنسر مارکتینگ بیشتر در اینستاگرام رواج دارد، اما در سایر شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، تلگرام، لینکدین و… هم می‌توانید از این استراتژی برای تبلیغات استفاده کنید.

در جدول زیر مزایا و معایب تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی را آورده‌ایم.

 

مزایای تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

معایب تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی

افزایش تعامل با مخاطبین در تبلیغات

نیاز به تولید محتوای مداوم و تبلیغات مستمر

هزینه کمتر نسبت به تبلیغات سنتی

رقابت بالا در تبلیغات اینستاگرامی و…

امکان دنبال کردن اهداف متعدد در تبلیغات

پیچیدگی الگوریتم‌های شبکه‌های اجتماعی و تاثیرگذاری آن‌ها روی نتایج تبلیغات

هدف‌گیری دقیق مخاطبان بر اساس سن، جنسیت، علایق، رفتارها و…

احتمال دریافت بازخوردهای منفی در تعاملات

مقیاس‌پذیری بالا و امکان تحلیل داده‌های کمپین

افزایش هزینه‌های تبلیغاتی با پیشرفت پیج و سخت شدن جذب مخاطبان جدید

کمک به افزایش آگاهی از برند در تبلیغات

 

۳.تبلیغات ایمیلی

تبلیغات ایمیلی یک روش بازاریابی قدیمی مبتنی بر ارتباطات ایمیلی است. برای اجرای تبلیغات ایمیلی سازوکارهای متعددی وجود دارد. ساده‌ترین راهکار برای این سبک از تبلیغات اینترنتی، رفتن به سراغ پلتفرم‌های واسطه است. این پلتفرم‌ها می‌توانند ایمیل‌های تبلیغاتی شما را برای تعداد گسترده‌ای از ایمیل‌ها ارسال کنند. البته این پلتفرم‌ها نقص‌هایی نیز دارند. برای مثال وقتی یک ایمیل تبلیغاتی برای تعداد زیادی از کاربران ارسال می‌شود، امکان اسپم شدن آن نیز وجود دارد.

راهکار جایگزین برای این مشکل، استفاده از خدماتی است که خود سرویس‌های ایمیلی ارائه می‌کنند. به‌عنوان مثال سرویس تبلیغات در جیمیل از طریق پلتفرم گوگل ادز امکان اجرای تبلیغات ایمیلی را فراهم کرده است. وقتی برای تبلیغات ایمیلی به سراغ گوگل ادز می‌روید، دیگر نیاز نیست نگران اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی باشید. نکته جالب‌تر اینکه هزینه تبلیغات ایمیلی در این سرویس به ازای دریافت هر کلیک یا تبدیل است. در واقع فقط وقتی هزینه می‌پردازید که کاربران ایمیل شما را باز کرده و روی آن کلیک کنند.

مزیت دیگر این سبک از تبلیغات هم به الگوریتم‌های هوشمند گوگل ادز برمی‌گردد. این پلتفرم تبلیغات ایمیلی را بر اساس علاقه‌مندی‌ها، سابقه جستجو، سن، جنسیت، زبان، لوکیشن و… برای هر کاربر شخصی‌سازی می‌کند. در نتیجه امکان اینکه تبلیغات مورد توجه افراد واقع شود، افزایش می‌یابد. 

علاوه بر این دو راهکار می‌توانید با جمع‌آوری ایمیل‌های کاربران به کمک افزونه‌های وردپرسی یا فرم‌های دریافت ایمیل هم به سراغ ایمیل مارکتینگ بروید. استفاده از لیست‌هایی که این طوری تهیه می‌شوند، نسبت به تبلیغات ایمیلی ارجحیت دارد؛ زیرا اشخاصی که ایمیل خودشان را به شما داده‌اند، کاربرانی هستند که به محصولات و خدمات شما علاقه دارند و بیشتر آن را دنبال می‌کنند.

مزایا و معایب تبلیغات ایمیلی  را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مزایای تبلیغات ایمیلی

معایب تبلیغات ایمیلی

هزینه پایین تبلیغات ایمیلی

احتمال اسپم شدن ایمیل‌های ارسالی

امکان هدف‌گیری دقیق‌تر مخاطبان

نرخ باز شدن پایین ایمیل‌های تبلیغاتی

امکان شخصی‌سازی تبلیغات ایمیلی (به‌خصوص وقتی از لیست‌های تهیه شده استفاده می‌کنید.)

دسترسی محدود به مخاطبان هدف

افزایش تعامل با کاربران و مشتریان

سختی جمع‌آوری لیست‌های ایمیلی

دسترسی به داده‌های کمی و امکان تحلیل نتایج

 
امکان بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغات ایمیلی

 

 

۴.تبلیغات بنری آنلاین

یکی دیگر از راه های تبلیغات اینترنتی، استفاده از تبلیغات بنری است. این سبک از تبلیغات را ممکن است با نام تبلیغات کلیکی هم بشناسید. تبلیغات بنری آنلاین در بسیاری از موارد مورد استقبال کاربران نیستند؛ تا جایی که خیلی از کاربران این تبلیغات را به‌عنوان یک عامل آزاردهنده می‌شناسند. به همین خاطر برخی از کاربران از مسدودکننده‌های تبلیغات استفاده می‌کنند یا توجه خاصی نسبت به این تبلیغات ندارند. این مسئله باعث شده تا اصطلاح «کوری تبلیغاتی» شکل بگیرد.

با این حال پلتفرم‌هایی که در زمینه پخش تبلیغات بنری فعالیت دارند، سعی کرده‌اند تا با شخصی‌سازی تبلیغات و شکل‌دهی تبلیغات همسان، تا حد زیادی مشکل بی‌توجهی کاربران را حل کنند. برای مثال گوگل یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌هایی است که در زمینه تبلیغات بنری هم فعالیت دارد. این شرکت با بیش از ۳۵ میلیون سایت و اپلیکیشن در زمینه تبلیغات کلیکی همکاری می‌کند و شبکه نمایش گوگل بزرگ‌ترین شبکه برای اجرای کمپین‌های بنری آنلاین است.

نکته ویژه درباره تبلیغات کلیکی در گوگل ادز به الگوریتم‌های هوشمند این پلتفرم برمی‌گردد. گوگل ادز تبلیغات بنری را بر مبنای نوع محتوا در سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی نمایش می‌دهد که بیشترین هماهنگی و ارتباط را با آن تبلیغ دارند. به‌علاوه که فاکتورهایی مثل علاقه‌مندی‌، سابقه جستجوی کاربر، سن، جنسیت، لوکیشن و… را نیز در پخش تبلیغات بنری در نظر می‌گیرد. این ویژگی‌ها سبب شده تا تبلیغات کلیکی در گوگل نرخ تبدیل خوبی داشته باشد و متوسط بازگشت سرمایه نیز در آن به حدود ۲۰۰ درصد برسد.

البته پلتفرم‌های دیگری هم هستند که در زمینه تبلیغات بنری آنلاین فعالیت می‌کنند. برای مثال در ایران می‌توانید از تپسل یا یکتانت نیز استفاده کنید. از جمله مزایا و معایب تبلیغات بنری آنلاین هم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مزایای تبلیغات بنری آنلاین

معایب تبلیغات بنری آنلاین

هزینه پایین تبلیغات کلیکی آنلاین

نرخ پایین کلیک در تبلیغات بنری آنلاین

هدف‌گیری مخاطبان بر اساس علاقه‌مندی‌ها و رفتارهای آنلاین

احتمال مسدود شدن تبلیغات بنری توسط برنامه‌های مسدودکننده تبلیغات

انعطاف‌پذیری بالای تبلیغات بنری آنلاین

کاهش تاثیرگذاری به‌مرور زمان

امکان بهینه‌سازی و اصلاح سریع تبلیغات بنری

احتمال دریافت کلیک‌های فیک

پیگیری اهداف متعدد در تبلیغات بنری آنلاین

دریافت بازخوردهای منفی از کاربران

مقیاس‌پذیری این تبلیغات

 

 

۵.تبلیغات ویدئویی

گسترش پلتفرم‌های پخش ویدئوهای آنلاین باعث شده تا پای تبلیغات اینترنتی به این پلتفرم‌ها نیز باز شود. برای مثال بیش از ۲ میلیارد کاربر از سرویس یوتیوب استفاده می‌کنند. در ایران هم طیف گسترده‌ای از مخاطبان و به‌خصوص جوان‌ترها میل زیادی به استفاده از یوتیوب دارند. علاوه بر این، در داخل هم پلتفرم‌های پخش VOD مثل فیلیمو، نماوا و… یا آپارات نیز گزینه‌های هستند که برای تبلیغات آنلاین می‌توانید روی آن‌ها حساب باز کنید.

تبلیغات ویدئویی جزء تبلیغات گران‌قیمت آنلاین دسته‌بندی می‌شوند؛ زیرا برای تولید محتوای ویدئویی و حفظ کیفیت‌های لازم باید هزینه کرد. با این حال چون تعامل مخاطبان با تبلیغات ویدئویی بیشتر از تبلیغات بنری و کلیکی است، این تبلیغات اثربخشی بالاتری دارد و بیشتر مورد توجه کسب و کارهای آنلاین قرار می‌گیرد.

اگر در جستجوی بهترین پلتفرم تبلیغات ویدئویی هستید، بهتر است به سراغ یوتیوب بروید. تبلیغات یوتیوب به سبک‌های زیر انجام می‌شود:

  • تبلیغات ویدئویی در جریان و قابل عبور
  • تبلیغات ویدئویی در جریان و غیرقابل عبور
  • تبلیغات اکتشاف ویدئو
  • تبلیغات بامپر
  • تبلیغات غیر ویدئویی

نکته دیگر اینکه هزینه تبلیغات در یوتیوب هم به دو شیوه محاسبه می‌شود. استراتژی اول پرداخت هزینه به ازای هر نمایش یا ایمپرشن دریافتی است. در استراتژی دوم نیز به ازای هر ۱۰۰۰ نمایش تبلیغات باید هزینه پرداخت کنید. از جمله مزایا و معایب یوتیوب نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مزایای تبلیغات ویدئویی در یوتیوب

معایب تبلیغات ویدئویی در یوتیوب

هدف‌گیری دقیق مخاطبان

هزینه بالای تبلیغات ویدئویی (ساخت تبلیغ + انتشار)

تنوع فرمت‌های تبلیغات در یوتیوب

نادیده گرفته شدن برخی از تبلیغات ویدئویی

امکان برقراری‌ ارتباط عمیق با مخاطبان

افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی از طریق این سبک تبلیغات

مقیاس‌پذیری تبلیغات یوتیوب و بهینه‌سازی آن

رقابت بالا در برخی از حوزه‌ها

 

۶.تبلیغات اپلیکیشنی

وقتی از اپلیکیشن‌ها یا بازی‌های موبایلی استفاده می‌کنید، ممکن است تبلیغات متعددی را مشاهده کرده باشید. به این تبلیغات اصطلاحاً درون اپلیکیشنی نیز گفته می‌شود. از تبلیغات درون اپلیکیشنی می‌توان برای معرفی بازی‌ها و اپلیکیشن‌های جدید، افزایش نصب اپلیکیشن و یا بهبود افزایش آگاهی از برند نیز استفاده کرد. این تبلیغات معمولاً به‌صورت تبلیغات بنری، ویدئو و یا محتواهایی در داخل بازی انجام می‌شود.

البته برای تبلیغات اپلیکیشن‌ها می‌توان با پلتفرم‌های انتشار اپلیکیشن‌ها نیز همکاری کرد. برای مثال سرویس گوگل پلی امکان تبلیغ نصب اپلیکیشن‌ها را در صفحه اصلی برنامه و بخش نتایج فراهم کرده است. همین مسئله برای پلتفرم‌های دیگری مثل اپ استور هم وجود دارد.

از جمله مزایا و معایب تبلیغات اپلیکیشنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مزایای تبلیغات اپلیکیشنی

معایب تبلیغات اپلیکیشنی

افزایش سریع تعداد نصب اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها

انجام کلاهبرداری‌های اینترنتی در تبلیغات درون اپلیکیشنی

امکان تعامل بیشتر با مخاطب

اعتماد پایین کاربران به تبلیغات درون اپلیکیشنی

فرمت‌های متنوع تبلیغات در اپلیکیشن‌ها

کوری تبلیغاتی در اجرای تبلیغات بنری و ویدئویی

دنبال کردن اهداف متعدد در تبلیغات اپلیکیشنی

ایجاد تجربه‌های کاربری نامناسب در برخی از اپلیکیشن‌ها

هدف‌مندی تبلیغات اپلیکیشنی

هزینه بالای تبلیغات در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های محبوب

 

۷.تبلیغ در پلتفرم‌ها و سایت‌های دیگر

در حال حاضر هر پلتفرمی که بازدید بالایی داشته باشد، معمولاً خدمات تبلیغاتی هم ارائه می‌دهد. برای مثال در ایران دیوار پلتفرمی است که مورد استقبال عموم مردم قرار دارد. اگر اخیراً سری به دیوار زده باشید، می‌توانید نمونه‌هایی از تبلیغات بنری را در داخل این پلتفرم مشاهده کنید. ابزار نردبان دیوار را نیز می‌توان نوع دیگری از تبلیغات در نظر گرفت. همین مسئله برای پلتفرم‌های دیگر هم وجود دارد و اغلب آن‌ها گزینه‌های خوبی برای تبلیغ کسب و کار اینترنتی هستند.

علاوه بر این برخی از وب‌سایت‌ها، مثل سایت‌های دایرکتوری نیز خدماتی را برای تبلیغ کسب و کارها ارائه می‌کنند. برای مثال وب‌سایتی که در زمینه معرفی بهترین مکان‌های یک شهر فعالیت دارد، می‌تواند گزینه خوبی برای تبلیغات یک رستوران یا هتل جدید باشد. در هر حوزه‌ای که فعال هستید، می‌توانید وب‌سایت‌های زیادی پیدا کنید که پلن‌های متعددی را برای تبلیغات کسب و کار شما در نظر گرفته‌اند. البته برای تبلیغات اینترنتی در این وب‌سایت‌ها، سراغ گزینه‌هایی بروید که ورودی‌های واقعی داشته باشند و استانداردهای لازم در طراحی وب‌سایت و محتواهای آن‌ها به چشم بخورد.

مورد دیگری که باید درباره آن صحبت کنیم، بحث انتشار رپورتاژ آگهی است. اگرچه از رپورتاژ آگهی بیشتر برای سئوی وب‌سایت استفاده می‌شود، اما می‌توان آن را به چشم یک تبلیغات آنلاین هم بررسی کرد. اگر به دنبال نوشتن تبلیغات در اینترنت هستید و فرم‌های نوشتاری را ترجیح می‌دهید، بهتر است رپورتاژ را انتخاب کنید. از رپورتاژ آگهی بیشتر برای افزایش جذب ترافیک وب‌سایت استفاده می‌شود.

بهترین تبلیغات اینترنتی در ایران

تا اینجا هدفمان صرفاً معرفی روش های تبلیغات اینترنتی بود؛ اما سوال اصلی اینجاست که از بین راه‌های تبلیغات در اینترنت، کدام‌ یک برای کسب و کارهای ایرانی کاربردی‌تر است؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید اول به سوال‌های زیر پاسخ روشنی بدهید:

  1. هدفتان از تبلیغات چیست؟
  2. نوع محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید چگونه است؟
  3. مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ چه عادت‌هایی را در استفاده از اینترنت دارند؟ و بیشتر در کجاها می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.
  4. چه میزان بودجه‌ای برای تبلیغات آنلاین کنار گذاشته‌اید؟
  5. قصد دارید تبلیغات خود را در چه رسانه‌هایی منتشر کنید؟

وقتی پاسخ دقیقی برای این سوال‌ها داشته باشید، می‌توانید راحت‌تر برای تبلیغات خود یک استراتژی دقیق طراحی کنید. تبلیغات شما باید متناسب با کسب و کارتان باشد و نمی‌توان یک نسخه واحد برای تمامی کسب و کارها پیچید. با این حال برحسب بررسی عادت‌های وب‌گردی ایرانی‌ها، می‌توان گفت که تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ در صفحه نتایج گوگل، تبلیغات بنری و ایمیلی مهم‌ترین کانال‌های تبلیغاتی کسب و کارهای ایرانی است.

چگونه به رایگان در اینترنت تبلیغ کنیم؟

اگر به تازگی یک کسب و کاری را شروع کرده‌اید و بودجه لازم برای تبلیغ کار اینترنتی خود را ندارید، می‌توانید به سراغ تبلیغاتی بروید که ارزان‌تر هستند و یا حتی می‌توان آن‌ها را به‌صورت رایگان هم انجام داد.

  • ساخت لیست‌های ایمیلی: اگر وب‌سایت وردپرسی دارید، می‌توانید از افزونه‌های ساخت فرم دریافت ایمیل استفاده کنید و از طریق آن‌ها به سراغ ایمیل مارکتینگ بروید. با جمع‌آوری ایمیل کاربران و مشتریان علاقه‌مند، می‌توانید برای محصولات و خدمات جدید خود به رایگان تبلیغ کنید؛ یا روی افزایش آگاهی از برند خود کار کنید.
  • انتشار پست مهمان: برای تبلیغات اینترنتی رایگان می‌توانید به سراغ وبلاگ‌های خبری و دایرکتوری پر بازدید هم بروید. اگر محتوای مفیدی تولید کنید و نکات ارزشمندی را در آن بیاورید، اغلب این وب‌سایت‌ها حاضرند به‌رایگان محتوای شما را منتشر کنند. در این پست‌های مهمان می‌توانید به خدمات یا محصولات خودتان هم اشاره کرده و برای آن‌ها تبلیغ کنید.
  • استفاده از قدرت شبکه‌های اجتماعی: اگر نمی‌خواهید برای تبلیغات آنلاین هزینه زیادی بپردازید، می‌توانید به جای استفاده از اینفلوئنسر مارکتینگ و یا سپردن تبلیغات به پیج‌های دیگر، به سراغ تولید محتواها و چالش‌هایی بروید که قابلیت وایرال شدن را دارند. وایرال شدن یکی از این پست‌ها می‌تواند حکم یک تبلیغات رایگان را برای شما داشته باشد.
  • ثبت لوکیشن در گوگل: بسیاری از کاربران برای یافتن محل‌های فیزیکی و لوکیشن‌ محور هم ابتدا به سراغ گوگل کردن می‌روند. گوگل نیز برای این سبک از جستجوها فرمت نمایشی خاصی دارد و لیستی از فروشگاه‌ها، تعمیرگاه‌ها و خواسته‌های کاربر را به او ارائه می‌دهد. برای مثال اگر عبارت‌هایی مثل خرید موبایل در تهران یا تعمیر یخچال در کرج را جستجو کنید، می‌توانید نمونه‌هایی از این لیست‌ها را ببینید. شما نیز اگر بخواهید، امکان ثبت کسب و کارتان در گوگل را دارید. این کار هیچ هزینه‌ای برای شما ندارد و یک تبلیغ رایگان است. برای آشنایی با این کار مقاله «ثبت کسب و کار در گوگل مپ» را بخوانید.

سخن آخر

بیش از ۴ میلیارد نفر از ساکنین زمین از اینترنت و پلتفرم‌های آن استفاده می‌کنند. به همین خاطر کسب و کارها به تبلیغات اینترنتی توجه ویژه‌ای دارند. از مهم‌ترین روش‌ها برای تبلیغات در اینترنت می‌توان به تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغ در موتورهای جستجو و تبلیغات بنری آنلاین اشاره کرد. اگر سوال دیگری درباره انواع تبلیغات آنلاین دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما هستیم.



منبع

پست های مرتبط

راهنمای کامل تبلیغات گوگل برای استارت آپ ها

چه مقدار بودجه برای تبلیغات گوگل برای استارت آپ ها مناسب است؟…

تبلیغات هتل، بررسی بهترین روش های 2024

دیده شدن مهم‌ترین دغدغه‌ای است که کسب و کارهای مختلف دارند. این…

اسکریپت های مدیریت هزینه کمپین و ادگروپ | آقای وب

زمان مطالعه: 6 دقیقههمواره در کلاس های سرچ ادز پلاس مجموعه HDM…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب