صفحه اصلی > گوگل ادز : تبلیغات در بازی های موبایل، 0 تا 100 روش ها + مزایا و معایب

تبلیغات در بازی های موبایل، 0 تا 100 روش ها + مزایا و معایب


تبلیغات در بازی های موبایل یکی از زیرشاخه‌های تبلیغات اپلیکیشنی است. به‌ طور متوسط هر ماه بیش از ۱۰۰ هزار بازی روی پلتفرم‌های گوگل پلی و اپ استور منتشر می‌شود. به گزارش سایت smartyads، هزینه تبلیغات در بازی‌های موبایلی فقط در امریکا به حدود ۱۰۳ میلیارد دلار می‌رسد. این آمار مربوط به سال ۲۰۲۴ بوده و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد این عدد تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۱۳۱ میلیارد دلار خواهد رسید. دلیل توجه کسب‌وکارها به تبلیغات بازی‌های موبایلی به تمایل کاربران برای استفاده از این دست بازی‌ها برمی‌گردد. خصوصاً که تبلیغ در بازی‌ های موبایلی به شکل‌های متنوعی قابل انجام است که دست کسب و کارها را در مدیریت بودجه تبلیغات و بهینه‌کردن عملکرد باز می‌گذارد. در ادامه بیشتر درباره تبلیغات بازی و انواع آن صحبت می‌کنیم.

انواع تبلیغ در بازی موبایل

چرا تبلیغات در بازی های موبایل مهم است؟

قبل از اینکه به سراغ بررسی انواع روش‌های تبلیغ در بازی‌های موبایلی بپردازیم، بد نیست به آمارهای موجود درباره بازی‌های موبایلی نگاهی بیندازیم. این آمارها از سایت smartyads نقل می‌شود:

  • در سال ۲۰۲۲، به طور متوسط هر ماه ۱۰۰ هزار بازی جدید در پلتفرم‌های گوگل پلی و اپ استور منتشر شده است.
  • پیش‌بینی می‌شود تعداد کاربران موبایل تا سال ۲۰۲۷ به حدود ۷.۷ میلیارد نفر برسد.
  • کاربران گوشی‌های هوشمند، تقریباً ۸۰ درصد از وقتی که گوشی‌ موبایل به دست دارند را در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های مختلف وقت می‌گذرانند.
  • در سال ۲۰۲۴ حدود ۱۰۳ میلیارد دلار برای تبلیغات در بازی‌های موبایلی هزینه شده است. این عدد تا پایان سال ۲۰۲۵ به حدود ۱۳۱ میلیارد دلار می‌رسد.
  • بیش از ۷۰ درصد بازی‌های موبایلی رایگان هستند. شیوه درآمدزایی این اپلیکیشن‌ها از طریق پخش تبلیغات درون بازی است.
  • با گسترش استفاده از هوش مصنوعی در طراحی بازی‌ها، کاربران بیشتری به بازی‌های موبایلی تمایل پیدا کرده‌اند.
  • ۷۴ درصد از کاربران بازی‌های موبایلی مشکلی با تماشای تبلیغات ندارند؛ زیرا از این طریق بازی‌ها و برنامه‌های جدیدی را کشف می‌کنند. همچنین بخش عمده‌ای از این تبلیغات همراه با پاداش‌های درون بازی‌ است که کاربران را به تماشای بیشتر تبلیغات تشویق می‌کند.
  • تبلیغات استاتیک در بازی‌های موبایلی طرف‌دار بیشتری از تبلیغات داینامیک و Advergaming دارند.
  • بازی‌های هایپر کژوآل (بیش از اندازه معمولی)، مثل Royal Match و Block Blast رهبران صنعت بازی‌های موبایلی هستند. پس از آن هم نوبت به بازی‌های پازلی مثل سودوکو، کندی کراش و جدول کلمات می‌رسد. 

این آمارها نشان می‌دهد که طیف کاربران بازی‌های موبایلی را بیشتر افراد عادی جامعه تشکیل می‌دهند. کسانی که گوشی هوشمند دارند و ممکن است در رفت‌وآمدهای روزانه یا در اوقات هدر رفته خود به سراغ بازی‌های موبایلی بروند. البته همچنان گیمرها نیز به بازی‌های موبایلی، خصوصاً بازی‌های اکشن و روایت ‌محور، توجه ویژه‌ای دارند. تعداد زیاد کاربران این بازی‌ها باعث شده تا تبلیغات در بازی های موبایلی، گزینه مناسبی برای تبلیغات نصب اپلیکیشن و حتی افزایش آگاهی از برند باشد.

آشنایی با انواع تبلیغات بازی های موبایل

تبلیغات در بازی های موبایل به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. تبلیغات بنری، پخش ویدئوهای تبلیغاتی، انجام تبلیغات در محیط بازی، تبلیغات همسان و تبلیغات جایزه‌دار از جمله این روش‌ها هستند. تمامی این تبلیغات به دو شکل استاتیک و داینامیک قابلیت اجرا دارند. در ادامه اول درباره تفاوت تبلیغات استاتیک و داینامیک صحبت می‌کنیم و سپس به سراغ بررسی روش‌های مختلف تبلیغات بازی‌های موبایلی می‌پردازیم.

تفاوت تبلیغات استاتیک و داینامیک چیست؟

منظور از تبلیغات استاتیک، تبلیغاتی است که به‌واسطه کدنویسی و در محیط بازی نمایش داده می‌شود. برای مثال، اگر بازی‌های اکشن و هیجانی را بازی کرده باشید، ممکن است چشمتان به برخی از تبلیغات بیلبوردی درون بازی هم خورده باشد. این تبلیغات غیرقابل تغییر هستند و برای مدت زمان مشخصی در همان محیط و برای تمامی کاربران نمایش داده می‌شوند. مزایا و معایب تبلیغات استاتیک را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

مزایای تبلیغات استاتیک

معایب تبلیغات استاتیک

تبلیغات استاتیک به‌صورت یک‌پارچه و برای تمامی کاربران نمایش داده می‌شوند.

انعطاف‌پذیری تبلیغات استاتیک پایین است و پس از انتشار نمی‌توان آن‌ها را به‌روز کرد.

تبلیغات استاتیک نیازی ندارند که به‌روز شوند. در نتیجه هزینه‌ای برای توسعه آن‌ها وجود ندارد.

تبلیغات استاتیک به همه بازیکنان، بدون توجه به علاقه‌مندی‌ها و ترجیحاتی که دارند نمایش داده می‌شود و هدف‌گیری ضعیفی دارند.

نمایش تبلیغات استاتیک وابسته به اینترنت نیست و همواره قابل مشاهده است.

 

 

نقطه مقابل تبلیغات استاتیک، تبلیغات داینامیک یا پویا قرار دارد. این سبک از تبلیغات ثابت نیست و در شکل‌های متفاوت و محیط‌های مختلفی از بازی امکان اجرایی شدن دارد. برای مثال تبلیغات همسان، تبلیغات ویدئویی، تبلیغات بنری و… در همین دسته قرار می‌گیرند.

نکته مهم اینکه برای انجام تبلیغات داینامیک می‌توانید با آژانس‌های تبلیغاتی همکاری کنید. برخی از آژانس‌ها امکان انجام تبلیغات اپلیکیشنی را دارند. این تبلیغات اغلب به‌صورت مزایده‌ای انجام می‌شود و هدف‌گیری دقیق‌تری دارند. نحوه محاسبه هزینه این تبلیغات هم به ازای هر کلیک (CPC)، هر نصب و تبدیل و یا هر ۱۰۰۰ بار نمایش است. از جمله مزایا و معایب تبلیغات پویا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مزایای تبلیغات پویا

معایب تبلیغات پویا

در تبلیغات بازی پویا، هدف‌گیری مخاطبان دقیق‌تر و بر اساس علایق و پیشرفت بازیکنان انجام می‌شود.

نمایش تبلیغات پویا در بازی‌های آنلاین امکان‌پذیر است و وابسته به اینترنت است.

تبلیغات پویا را می‌توان بر اساس داده‌های آماری کمپین، محتوا و… بهینه و به‌روزرسانی کرد.

یکپارچه سازی تبلیغات پویا نیاز به وقت و هزینه بیشتری دارد.

تبلیغات پویا قابلیت مقیاس‌پذیری بیشتری دارند و می‌توان داده‌های کمپین‌های آن‌ها را جمع‌آوری نمود.

برخی از کاربران ممکن است نسبت به تبلیغات پویا گارد داشته باشند و از آن استقبال نکنند.

 

تبلیغات پویا بهتر است یا استاتیک؟

برای تبلیغات در بازی‌های موبایلی می‌توان از هر دو گزینه تبلیغات پویا و استاتیک بهره برد. اینکه کدام یک بهتر از دیگری است، بستگی به اهدافی دارد که کسب و کارها دنبال می‌کنند. استفاده از تبلیغات سنتی و استاتیک برای افزایش آگاهی از برند متداول‌تر است. حتی برخی از برندهای مطرح مثل کوکاکولا، مک دونالد و… هم از تبلیغات ایستا در محیط‌های بازی استفاده می‌کنند.

کاربرد تبلیغات پویا بیشتر برای معرفی محصولات، تبلیغ اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، افزایش نصب و اهداف این‌چنینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. محبوب‌ترین شیوه‌های تبلیغاتی پویا عبارتند از: تبلیغات ویدئویی، تبلیغات مبتنی بر پاداش، تبلیغات بینابینی و advergaming.

البته بهترین استراتژی استفاده همزمان از تبلیغات پویا و استاتیک در کنار یکدیگر است. به شکلی که تبلیغات تعاملی حکم طعمه را داشته باشند. اغلب کاربران تبلیغات تعاملی را به ازای دریافت پاداش دنبال می‌کنند. در این تبلیغات می‌توان محصول و یا اپلیکیشن را به کاربر معرفی کرد. در دل بازی و تبلیغات استاتیک هم از یک CTA مشخص کمک گرفت تا کاربر را ترغیب به استفاده از محصول و یا اپلیکیشن کند.

نکته مهم درباره انتخاب استراتژی‌های تبلیغات این است که راحتی کاربر را نیز در نظر بگیرید. تبلیغات درون بازی‌ باید به نحوی باشد که کاربر آزار نبیند؛ حتی بالعکس، حس خوبی از بازی بگیرد.

پرطرفدارترین تبلیغات در بازی‌های موبایلی آنلاین

هر اپلیکیشن موبایلی سه هدف را دنبال می‌کند. هدف اول جلب رضایت کاربران و افزایش تعداد نصب است. هدف دوم، شامل پلن‌های کسب درآمد می‌شود. اغلب بازی‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی روی تبلیغات به‌عنوان یک پلن درآمدزایی حساب باز می‌کنند. هدف سوم هم جلب رضایت کسب و کارهایی است که تبلیغات خود را به این بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌سپارند.

چه طراح اپلیکیشن‌های موبایلی باشید و چه بخواهید از تبلیغ در بازی‌ها سود ببرید و کسب و کارتان را معرفی کنید، لازم است با انواع تبلیغات در بازی های موبایلی آشنا باشید. در ادامه به معرفی پرطرفدارترین پلن‌های بازاریابی در بازی‌های موبایلی می‌پردازیم.

روش های تبلیغات در بازیروش های تبلیغات در بازی

۱.تبلیغات جایزه‌دار

رایج‌ترین سبک برای تبلیغات در بازی های موبایلی، تبلیغات جایزه‌دار است. در این نوع سبک، اپلیکیشن به بازیکن‌هایی که تبلیغات را تماشا می‌کنند، جایزه می‌دهد. این جایزه می‌تواند یک جان اضافه، امتیاز درون‌ بازی، آیتم خاص، سرنخ و… باشد. در بازی‌هایی که چالشی باشند، کاربران به دیدن تبلیغات جایزه‌دار تمایل بیشتری نشان می‌دهند. برای مثال اگر کاربر در یک مرحله خاص متوقف شده باشد، ترجیح می‌دهد برای ادامه چالش، یک تبلیغ چندثانیه‌ای را تماشا کند و در ازای آن چند شانس اضافه‌تر به دست آورد.

تبلیغات جایزه‌دار می‌تواند به‌صورت تبلیغات ویدئویی و یا حتی بنری باشد. نکته مهم در این سبک از تبلیغات داشتن CTA مشخص است. برای مثال اگر هدفتان افزایش نصب اپلیکیشن باشد، باید در این تبلیغات از کاربر دعوت کنید تا روی لینک نصب اپلیکیشن کلیک کند.

۲.تبلیغات بینابینی

تبلیغات بینابینی (interstitial ads) سبک دیگری از تبلیغات در بازی‌های موبایلی است. این تبلیغات اغلب به‌صورت تمام صفحه و بنری انجام می‌شوند. البته امکان اجرای تبلیغات ویدئویی هم در این استراتژی وجود دارد. تبلیغات بینابینی معمولاً بین مراحل بازی و لحظاتی که کاربر از افت‌وخیزهای بازی فاصله گرفته است، نمایش داده می‌شود. برای مثال ممکن است وقتی کاربر از مرحله ۶ به مرحله ۷ می‌رسد، در این بین یک تبلیغ به او نمایش داده شود. گاهی اوقات برای تبلیغات بینابینی هم یک جایزه در نظر می‌گیرند. مثلاً دو برابر کردن امتیازهای مرحله قبل یکی از استراتژی‌ها در طراحی این تبلیغات است.

تبلیغات بینابینی فرصت خوبی برای تعامل با کاربران پیش می‌آورد؛ خصوصاً که کاربر آن را به‌عنوان یک عامل مزاحم نمی‌بیند. به‌علاوه چون تمام صفحه است، در نتیجه امکان بیشتری برای افزایش تعامل با کاربر دارد. البته این تبلیغات به شرطی موثر است که CTA خوبی هم داشته باشد.

۳. تبلیغات همسان

در برخی از بازی‌های موبایلی ممکن است از تبلیغات همسان هم استفاده شود. این تبلیغات از نظر ظاهری با پس‌زمینه بازی هماهنگ است و برای کاربر ایجاد مزاحمت نمی‌کند. در بسیاری از بازی‌های پازلی ممکن است نمونه‌هایی از تبلیغات همسان را دیده باشید. مزیت تبلیغات همسان این است که جایگاه نمایش آن در ساختار بازی تداخلی ایجاد نمی‌کند و در نتیجه باعث می‌شود تا گارد بیننده نسبت به تبلیغات هم پایین بیاید و توجه بیشتری نسبت به آن داشته باشد.

۴.تبلیغات بنری

اگر سری به پلتفرم‌های پخش ویدئو زده باشید، نمونه‌هایی از تبلیغات بنری گوگل و سایر پلتفرم ها را نیز دیده‌اید. این تبلیغات به‌صورت بنرهای کوچکی در پایین ویدئوهای در حال پخش نمایش داده می‌شوند. در تبلیغات برای بازی های موبایلی هم اجرای تبلیغات بنری به همین شکل است. در واقع بنرهای تبلیغاتی پایین کادر بازی به نمایش در می‌آید. بازی‌های سوپر کژوال و پازلی که اغلب تمام‌ صفحه نیستند، امکان اجرای تبلیغات بنری را نیز دارند.

تفاوت تبلیغات بنری با تبلیغات بینابینی این است که تبلیغات بنری در خلال بازی به نمایش در می‌آیند. این مسئله را حتی می‌توان یک نقطه ضعف برای تبلیغات بنری در نظر گرفت؛ اگرچه هزینه این تبلیغات بسیار به‌صرفه است.

۵.تبلیغات ویدئویی

یکی از روش‌های متداول برای تبلیغات در بازی‌های موبایلی استفاده از ویدئو است. این ویدئوهای تبلیغاتی معمولاً به شکل تبلیغات بینابینی نمایش داده می‌شوند. تبلیغات ویدئویی اغلب جایزه‌دار هم هستند. برای مثال اگر کوئیز آف کینز را بازی کرده باشید، حتماً دیده‌اید که به ازای تماشای هر تبلیغ ویدئویی می‌توانید ۸۰ سکه اضافه بگیرید و یا شانس چرخاندن گردونه شانس را دریافت کنید.

 همچنین ممکن است برخی از بازی‌ها، بخشی را نیز برای تماشای تبلیغات ویدئویی در نظر بگیرند و در ازای تماشای هر تبلیغ، به کاربر جایزه‌ای اهدا کنند. این جایزه می‌تواند امتیازهای درون‌ برنامه‌ای، آیتم و یا جان اضافه باشد.

۶.تبلیغات قابل بازی

یکی از جدیدترین پلن‌ها برای انجام تبلیغات در بازی‌های موبایلی، تبلیغات playable یا قابل بازی است. این سبک برای تبلیغ بازی‌های جدید انجام می‌شود. برای مثال اگر یک بازی طراحی کرده‌اید و می‌خواهید نصب آن را افزایش دهید، می‌توانید از گزینه تبلیغات قابل بازی استفاده کنید. به شکلی که در همان بخش تبلیغ به کاربر اجازه دهید تجربه بازی با اپلیکیشن شما را کسب کند. سپس از او بخواهید که برای ادامه بازی به سراغ نصب اپلیکیشن برود.

۷.Advergaming

اصطلاح Advergaming در دنیای تبلیغات بازی‌های موبایلی کمی جدید است. برخی از برندهای معروف دوست دارند برای تبلیغات خود یک بازی اختصاصی بسازند. به شکلی که کل پلتفرم بازی در حال تبلیغ برای برند خودشان باشد. در واقع اینجا نیازی نیست تبلیغاتتان را به‌صورت ویدئویی، بنری و… انجام دهید. بلکه باید تمرکزتان صرفاً روی یک بازی جذاب باشد که حسابی وایرال شود. هرچقدر کاربران این بازی افزایش پیدا کند، شما هم در تبلیغات خود موفق‌تر خواهید بود.

مزایای استفاده از تبلیغات بازی‌های موبایل

اگر هنوز مطمئن نیستید که تبلیغات در بازی های موبایل برایتان مناسب است یا خیر، نگاهی به مزیت‌های این روش تبلیغاتی داشته باشید:

گستردگی کاربران در بازی‌های موبایل

در بخش ابتدایی مقاله درباره آمار تعداد کسانی که بازی‌های موبایلی را دنبال می‌کنند صحبت کردیم. با پیشرفت بازی‌های جدید، تعداد کاربران بازی‌های موبایلی هم افزایش می‌یابد. همین حالا نیز بر اساس آمار سایت zippia، بازی‌های موبایلی بیش از ۱.۹ میلیارد کاربر فعال دارند.

تنوع مخاطبان

رنج سنی کاربرانی که از موبایل برای بازی استفاده می‌کنند، تمامی سنین را شامل می‌شود. حدود ۶۴ درصد این بازیکنان بین ۱۸ تا ۳۵ سال سن دارند؛ اما برای سنین بالاتر هم بازی‌های جذابی طراحی شده است. نکته جالب اینکه حتی گیمرهای زن هم کم نیستند. بازی‌های پازلی و معمایی بین زنان محبوبیت بالایی دارد.

هدف‌گیری دقیق

در تبلیغات موبایلی می‌توان کاربران را بر اساس لوکیشن، علاقه‌مندی، نوع سبک بازی و… تفکیک کرده و هدف قرار داد. هدف‌گیری در تبلیغات بازی‌های موبایل تا حدی پیشرفت کرده که می‌توان تبلیغات را برای کاربران شخصی‌سازی کرد. به نحوی که نتوانند پیشنهادهای تبلیغاتی را رد کنند.

امکان افزایش تعامل

پخش تبلیغات ویدئویی، بنری تمام صفحه و قابل بازی امکان تعامل با کاربران را افزایش می‌دهد.

هزینه پایین تبلیغات

تبلیغ در بازی‌های موبایلی نسبت به دیگر پلن‌های تبلیغاتی چندان هم گران نیست و با هزینه پایینی قابل انجام است. این سبک از تبلیغات برای اهدافی مثل نصب اپلیکیشن، افزایش آگاهی از برند و… کاربرد دارد.

نرخ بازگشت سرمایه بالا

نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI در بازی‌های موبایلی میزان بالایی است. خصوصاً اگر هدفتان افزایش نصب بازی یا اپلیکیشن تازه‌ای باشد.

چگونه در بازی‌های موبایلی تبلیغ کنیم؟

برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در بازی‌های موبایلی می‌توانید به شکل‌های متفاوتی عمل کنید. راهکار اول همکاری با کمپانی‌های بازی‌سازی است. اجرای تبلیغات استاتیک در بازی‌ها نیاز به کدنویسی در بازی دارد و اغلب به این شکل برنامه‌ریزی می‌شود.

تبلیغ در بازی موبایلتبلیغ در بازی موبایل

اما اگر به دنبال متداول‌ترین و راحت‌ترین راه برای تبلیغ در بازی‌های موبایلی هستید، باید با آژانس‌هایی که امکان تبلیغات نصب اپلیکیشن را دارند، همکاری کنید.

گزینه دیگر هم استفاده از گوگل ادموب است. گوگل ادموب امکان پخش تبلیغات در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی را دارد. الگوریتم‌های هوشمند گوگل می‌توانند تبلیغات کسب و کارها را در اپلیکیشن‌های موبایلی به‌صورت همسان و شخصی‌سازی شده برای هر کاربر پیش ببرند. اگر نمی‌دانید تبلیغات موبایلی را باید از کجا شروع کنید، کافی است با کارشناسان آقای وب تماس بگیرید.

سخن آخر

تبلیغات در بازی های موبایلی یکی از استراتژی‌های جذاب تبلیغ است که اغلب کسب و کارها خیلی ساده از کنار آن عبور می‌کنند. در حال حاضر بسیاری از برندهای مشهور دنیا مثل کوکاکولا، مک دونالد، پپسی و… در بازی‌های موبایلی تبلیغات دارند. حتی برخی از بازی‌های موبایلی با حمایت ۱۰۰ درصدی این کمپانی‌های بزرگ ساخته می‌شوند تا صرفاً برای تبلیغات برندها مورد استفاده قرار بگیرند. در این مقاله درباره انواع روش‌های تبلیغات بازی صحبت کردیم و به مزایا و معایب آن پرداختیم. اگر سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما هستیم.



منبع

پست های مرتبط

راهنمای کامل تبلیغات گوگل برای استارت آپ ها

چه مقدار بودجه برای تبلیغات گوگل برای استارت آپ ها مناسب است؟…

تبلیغات هتل، بررسی بهترین روش های 2024

دیده شدن مهم‌ترین دغدغه‌ای است که کسب و کارهای مختلف دارند. این…

اسکریپت های مدیریت هزینه کمپین و ادگروپ | آقای وب

زمان مطالعه: 6 دقیقههمواره در کلاس های سرچ ادز پلاس مجموعه HDM…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب