صفحه اصلی > گوگل ادز : تبلیغات رستوران : معرفی 9 روش کاربردی برای تبلیغ فست فود

تبلیغات رستوران : معرفی 9 روش کاربردی برای تبلیغ فست فود


تعداد رستوران‌ها و فست فودی‌ها هر روز در حال بیشتر شدن است. اگر می‌خواهید در چنین بازار فشرده‌ای زنده بمانید، باید به سراغ تبلیغات بروید. تبلیغات رستوران باعث افزایش آگاهی از برند می‌شود. به جذب مشتریان جدید کمک می‌کند. فروش را افزایش می‌دهد. باعث ایجاد تمایز و جلب توجه نسبت به رقبا می‌شود و کمک می‌کند تا در چنین صنعت پر جنب و جوشی به فعالیت خود ادامه دهید. در این مقاله قصد داریم درباره روش‌ها و ایده‌های تبلیغاتی برای رستوران‌ها صحبت کنیم.

بهترین روش برای تبلیغات رستوران‌ و فست فود چیست؟

به طور معمول انواع تبلیغات را می‌توان در دو دسته تبلیغات سنتی یا آفلاین و تبلیغات اینترنتی قرار داد. تبلیغات سنتی شامل چاپ بنرهای تبلیغاتی، پخش کردن بروشور و تراکت، تبلیغ در روزنامه‌ها و نشریه‌های محلی، رفتن به سراغ رادیو و تلویزیون، شرکت در رویدادها و تبلیغات تلفنی می‌شود. این روش‌ها کارکردهای متعددی دارند و اغلب توسط تمامی رستوران‌ها استفاده می‌شوند.

در کنار این موارد، تبلیغات اینترنتی قرار می‌گیرند که شامل تبلیغ در صفحه نتایج گوگل، تبلیغات در سوشال مدیا، تبلیغات بنری، اینفلوئنسر مارکتینگ و… می‌شود. از بین این موارد تبلیغ در صفحه نتایج گوگل و کمک گرفتن از سوشال مدیا مهم‌ترین ابزارهای تبلیغاتی آنلاین رستوران‌ها است. در ادامه درباره تمامی این روش‌ها توضیح می‌دهیم و نکات و ایده‌های لازم را بیان می‌کنیم.

۸ ایده تبلیغاتی برای رستوران‌ و فست فود

۱.ثبت رستوران در گوگل مپ

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تبلیغ رستوران و فست فود، ثبت رستوران در گوگل است. با ساخت نمایه در گوگل می‌توانید مکان رستوران را به سرویس گوگل مپ اضافه کنید. همچنین می‌توانید امکان نمایش داده‌های دیگری مثل شماره تلفن، آدرس، ساعات کاری، آدرس وب‌سایت، منو رستوران و تصاویر آن را نیز به نمایه خود اضافه کنید. همچنین با ثبت نمایه به کاربران این امکان را می‌دهید که بتوانند نظرات یا تصاویر خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند. ثبت نظرات کاربران بهترین شیوه تبلیغاتی برای رستوران‌ها و فست فودی‌ها است.

ثبت رستوران در گوگل مپ

نکته دیگر اینکه وقتی رستوران خود را در گوگل ثبت می‌کنید، اطلاعات رستوران مثل لوکیشن آن در تمامی مسیریاب‌ها نیز ثبت می‌شود. به این شکل اگر شخصی در جستجوی رستوران باشد، به‌راحتی با لوکیشن شما روبرو خواهد شد و می‌تواند از آن استفاده کند. در مقاله «ثبت کسب و کار در گوگل مپ» به طور کامل درباره این موضوع صحبت کرده‌ایم. اگر نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، سری به این مقاله بزنید.

۲.راه‌اندازی وب‌سایت برای رستوران

اگر می‌خواهید حرفه‌ای به نظر برسید، نیاز به طراحی سایت رستوران دارید. این روزها تمامی رستوران‌ها و فست فودی‌های مشهور دارای وب‌سایت اختصاصی هستند. با راه‌اندازی وب‌سایت می‌توانید خدمات متعددی را به شکل آنلاین ارائه دهید. برای مثال می‌توانید امکان رزرو میز را به شکل آنلاین امکان‌پذیر کنید. همچنین اگر سفارش بیرون‌بر می‌پذیرید، به‌واسطه وب‌سایت می‌توانید این کار را سریع‌تر و راحت‌تر انجام دهید.

طراحی سایت رستورانطراحی سایت رستوران

کاربرد دیگر سایت برای رستوران‌ها، امکان معرفی غذاهای رستوران است. می‌توانید برای هر غذا یک صفحه مجزا داشته باشید و در آن تصاویر غذا، مواد اولیه، نحوه پخت، میزان کالری و اطلاعات دیگری را با مشتریان در میان بگذارید. این کار به جلب اعتماد مشتریان کمک می‌کند. همچنین طراحی وب‌سایت زیربنای اغلب تبلیغات آنلاین است. در ادامه درباره شیوه‌های تبلیغات آنلاین رستوران‌ها نیز صحبت خواهیم کرد.

۳.تبلیغ رستوران در صفحه اول گوگل

اگر وب‌سایت اختصاصی داشته باشید، یکی از بهترین‌ شیوه‌های تبلیغات رستوران، تبلیغات صفحه اول گوگل است. برای این کار باید در گوگل ادز به سراغ کمپین‌های صفحه نتایج گوگل بروید. سپس فهرستی از کلمات کلیدی هدف‌تان را تعیین کنید. برای مثال این فهرست کلمات می‌تواند شامل: رستوران، رستوران ایرانی، فست فود، غذای بیرون‌بر، غذای ایرانی و… باشد. اینکه از چه ترکیب کلماتی استفاده کنید، اهمیت ویژه‌ای در موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی نتایج جستجو دارد. به همین خاطر بهتر است از یک متخصص برای این کار کمک بگیرید.

پس از مشخص کردن فهرست کلمات، می‌توانید کمپین تبلیغاتی خود را آغاز کنید. به این شکل وقتی کاربران عبارتی نزدیک به کلمات کلیدی شما را جستجو می‌کنند، گوگل تبلیغ شما را در همان صفحه اول نتایج نمایش می‌دهد. به این شکل می‌توانید کاربران را جذب کنید و با ارائه کد تخفیف یا خدمات ویژه آن‌ها را به مشتریان رستوران خود تبدیل نمایید.

برای اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی نتایج جستجو موارد زیر را نیز رعایت کنید:

  • در ابتدا اهداف کمپین تبلیغاتی را مشخص کنید. آیا هدفتان جذب مشتریان لحظه‌ای است؟ یا می‌خواهید مشتریانی دائمی پیدا کنید؟ روی تبلیغ رستوران تمرکز دارید یا هدفتان تبلیغ غذای بیرون بر است؟ اینکه چه هدفی را دنبال می‌کنید، اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • برای آماده‌سازی فهرست کلمات کلیدی وقت کافی بگذارید. کمک گرفتن از یک کارشناسان تبلیغات گوگل ادز هم می‌تواند به روند کار سرعت بیشتری بدهد.
  • حواستان به بودجه کمپین باشد. معمولاً رقابت در حوزه تبلیغات فست فود پایین است و تبلیغات گوگل ادز هزینه سنگینی برایتان ندارد؛ اما مدیریت نکردن بودجه کمپین باعث می‌شود تا سرمایه‌تان هدر برود.
  • در ساخت کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانید از افزونه‌های گوگل ادز مثل اضافه کردن شماره تماس یا لوکیشن هم استفاده کنید.
  • پس از اجرای کمپین لازم است داده‌هایی مثل نرخ تبدیل، بودجه مصرفی و بازگشت سرمایه را در نظر بگیرید. بهینه کردن کمپین‌های گوگل ادز یک امر ضروری است که باید انجام دهید.
  • می‌توانید کمپین‌های تبلیغاتی صفحه نتایج را با تبلیغات محیطی مثل چاپ بنر یا استراتژی‌های تبلیغات چریکی ترکیب کنید. 

۴.تبلیغات بنری آنلاین

همان قدر که چاپ بنرهای تبلیغاتی و استفاده از بیلبوردهای شهری گزینه مناسبی برای رستوران‌ها محسوب می‌شود، تبلیغات بنری آنلاین هم می‌تواند اثربخشی بالایی داشته باشد. البته این سبک تبلیغات را ممکن است با اسم تبلیغات کلیکی هم بشناسید؛ زیرا هزینه تبلیغات بنری آنلاین اغلب به ازای هر کلیک کاربر محاسبه می‌شود.

برای اجرای تبلیغات بنری کافی است با پلتفرم‌هایی که این کار را انجام می‌دهند همکاری کنید. برای مثال در ایران یکتانت جزء شناخته شده‌ترین پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی است. اگر در جستجوی گزینه بهتری هم هستید، می‌توانید از تبلیغات گوگل ادز کمک بگیرید. در حال حاضر کمپانی گوگل با بیش از ۳۵ میلیون سایت و اپلیکیشن پارتنر است. به شکلی که می‌تواند تبلیغات بنری را در این سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها نمایش دهد. علاوه بر گستردگی بیشتر، مزیت دیگر این شبکه نمایش، به الگوریتم‌های هوشمند گوگل ادز بر می‌گردد.

بر اساس این الگوریتم‌ها تبلیغات شما صرفاً در سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی نمایش داده می‌شود که مرتبط با صنعت شما باشند؛ یا اینکه مخاطبان هدفتان از آن‌ها استفاده کنند. بر اساس این الگوریتم می‌توان مخاطبان هدف را بر اساس سابقه جستجو، میزان تعاملات، علاقه‌مندی‌ها، مکان، زبان و… فیلتر کرد. به همین خاطر تبلیغات بنری گوگل اثربخشی بسیار بیشتری نسبت به پلتفرم‌های داخلی دارد.

نکات زیر برای ساخت بهتر کمپین‌های تبلیغات کلیکی به شما کمک می‌کند:

  • از تصاویر و ویدئوهای با کیفیت در ساخت بنرهای تبلیغاتی خود استفاده کنید.
  • بنرهای تبلیغاتی نیازمند یک عنوان واضح و روشن هستند. عنوان باید هدف تبلیغات را مشخص کند.
  • بنرهای تبلیغاتی بدون فراخوان اقدام به عمل مناسب ناقص هستند. CTA انتخابی باید متناسب با اهداف تبلیغات باشد.
  • هر چقدر بنر طراحی شده مینیمال‌تر باشد، اثربخشی بیشتری هم دارد. پس بی‌جهت آن را شلوغ نکنید.
  • جمع‌آوری داده‌های کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین ضروری است. با استفاده از این داده‌ها می‌توانید تبلیغات خود را بهینه‌تر کنید.
  • با استفاده از روش‌هایی مثل A/B تست می‌توانید متن‌ها، تصاویر و CTAهای متفاوتی را امتحان کنید تا ببینید کدام یک اثربخشی بیشتری دارد.

۵.تبلیغات در سوشال مدیا

عده زیادی از مردم روزانه بیش از ۲ تا ۳ ساعت از وقتشان را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. اینستاگرام، توییتر، تلگرام و برخی از پلتفرم‌های داخلی مهم‌ترین اپلیکیشن‌هایی هستند که توسط توده مردم مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این آمارها، می‌توان برای تبلیغات رستوران و فست فود هم روی این شبکه‌های اجتماعی حساب باز کرد.

برای مثال راحت‌ترین راه برای تبلیغات آنلاین در شبکه‌های اجتماعی، رفتن به سراغ اینفلوئنسرها یا صفحات پرمخاطب است. به این شکل می‌توانید با پرداخت مبلغ مشخصی تبلیغات خود را به این صفحات بسپارید. احتمالاً نمونه این تبلیغات را در اینستاگرام به وفور دیده‌اید. همین سبک از تبلیغات را می‌توان در توییتر، تلگرام و… هم اجرا کرد.

تبلیغات رستوران در سوشال مدیاتبلیغات رستوران در سوشال مدیا

راهکار دیگر برای استفاده از سوشال مدیا هم رفتن به سراغ تبلیغات مستقیم است. برای مثال پلتفرم اینستاگرام امکان تبلیغات مستقیم را نیز دارد. به این شکل می‌توانید از اینستاگرام ادز برای بیشتر دیده شدن خود کمک بگیرید. تلگرام هم اخیراً امکان تبلیغ در کانال‌های دیگر را اضافه کرده است که گزینه خوبی برای تبلیغات آنلاین خواهد بود.

برای اثربخشی بهتر تبلیغات فست فودتان، از نکات زیر کمک بگیرید:

  • اهداف تبلیغاتتان را مشخص کنید. مشخص شدن اهداف کمک می‌کند تا بهتر برای ادامه مسیر تصمیم بگیرید. برای مثال این اهداف ممکن است افزایش جذب فالوور، بهبود وضعیت فروش رستوران یا تبلیغ غذای بیرون بر باشد.
  • سناریو تبلیغاتی داشته باشید. از عنصر روایت در تبلیغات استفاده کنید. خلاقیت به خرج دهید و سعی کنید تبلیغات متفاوتی بسازید.
  • برای انتخاب صفحات یا اینفلوئنسرها از قبل تحقیق کنید. می‌توانید رقبای خود را زیر نظر بگیرید و ببینید آن‌ها تبلیغات خود را کجا انجام می‌دهند. سپس به بررسی نتایج تبلیغات آنها بپردازید و به نتیجه بهتری برسید.
  • داشتن CTA مناسب را فراموش نکنید. در پایان تبلیغات باید از کاربران بخواهید که کار مشخصی را انجام دهند.
  • نتایج حاصل از کمپین‌های تبلیغاتی را رصد کنید و مطمئن شوید نرخ بازگشت سرمایه تبلیغات با هزینه‌های آن هم‌خوانی دارد.

۶.تبلیغات ویدئویی

رستوران‌ها و فست فودی‌ها کمتر به سراغ تبلیغات ویدئویی می‌روند؛ اما این به معنای اثربخشی پایین این سبک از تبلیغات نیست. اتفاقاً رقابت کمتر در این حوزه فرصت خوبی است تا تبلیغات موثرتری را اجرا کنید. برای تبلیغات ویدئویی می‌توانید به سراغ شبکه‌های پخش خانگی، آپارات و یا یوتیوب بروید.

تبلیغ در پلتفرم‌های داخلی انتخاب مناسبی است؛ اما اگر می‌خواهید نسل جوان‌تر جامعه را تحت تاثیر قرار دهید، توصیه ما استفاده از تبلیغات در یوتیوب است. در حال حاضر یوتیوب بیش از ۲ میلیارد کاربر فعال دارد. در ایران هم تمایل نسل جوان (یا همان نسل زد) به استفاده از یوتیوب بیشتر است. در نتیجه تبلیغ در این شبکه اثربخشی بیشتری به همراه خواهد داشت.

برای اجرای تبلیغات ویدئویی نکات زیر را در نظر بگیرید:

  •   در تولید محتوای ویدئویی کیفیت حرف اول را می‌زند. هر چقدر ویدئوی با کیفیت‌تری داشته باشید، اثربخشی تبلیغاتتان هم بیشتر است.
  •   اهداف کمپین‌های تبلیغاتی را از قبل مشخص کنید. بر اساس اهداف است که باید سناریو تبلیغات را بنویسید. استفاده از قصه‌گویی، عنصر طنز و بیان واضح و روشن کمک می‌کند تا تبلیغات شما بهتر دیده شود.
  •   پلتفرمی را برای تبلیغات ویدئویی انتخاب کنید که اثربخشی بیشتری داشته باشد.
  •   استفاده از عنوان و توضیحات روشن کمک می‌کند تا تبلیغات ویدئویی بهتر دیده شوند.
  •   در اجرای تبلیغات ویدئویی نباید فراخوان اقدام به عمل را فراموش کرد. CTA تبلیغ باید متناسب با اهداف آن نوشته شود.
  •   پس از اجرای کمپین، داده‌هایی مثل نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه را محاسبه کنید و مطمئن شوید همه چیز درست است.
  •   بهینه‌سازی کمپین را از یاد نبرید. با استفاده از روش‌هایی مثل A/B تست می‌توانید تمامی جزئیات کمپین را بررسی کنید.

۷.چاپ بنرهای تبلیغاتی

یکی از متداول‌ترین روش‌های تبلیغات برای رستوران، چاپ بنرهای تبلیغاتی و استفاده از بیلبوردهای شهری است. این روش برای رستوران‌های محلی کاربرد خوبی دارد و باعث دیده شدن رستوران می‌شود. خصوصاً اگر تازه‌کار باشید و بخواهید نظر مردم را نسبت به رستوران خود جلب کنید.

البته برای اثربخشی تبلیغات بنری لازم است نکات زیر را رعایت نمایید:

  • روی هویت رستوران تمرکز کنید. بنرهای تبلیغاتی باید معرف هویت و برند شما باشند.
  • از تصاویر با کیفیت و چشم‌نواز استفاده کنید. اولین مواجه‌ کاربران با رستوران شما در تصویر پس‌زمینه رقم می‌خورد.
  • استفاده از یک عنوان خوب و جذاب، با فونت بزرگ و طراحی خاص به جذابیت بیشتر بنر کمک می‌کند.
  • در کنار عنوان یا نام رستوران می‌توانید از یک متن مختصر و واضح هم کمک بگیرید. این متن باید متناسب با اهداف کمپین تبلیغاتی نوشته شود. برای نوشتن متن‌های جذاب می‌توانید به سراغ کپی‌رایترها بروید.
  • سادگی بنر را فراموش نکنید. بیهوده شلوغ کردن بنر باعث می‌شود تا مخاطب پیام آن را درک نکند. به همین خاطر بهتر است از یک طراحی ساده استفاده کنید.

۸.چاپ بروشور و تراکت

پخش کردن بروشور و تراکت شاید یک روش قدیمی به نظر برسد؛ اما می‌توان همین روش را با تکنیک‌هایی مثل بازاریابی چریکی ترکیب کرد و به نتایج موثری رسید. در تبلیغ رستوران‌ها می‌توانید به سراغ چاپ تراکت‌های تبلیغاتی بروید. همچنین چاپ کارت ویزیت یا بروشور هم همان ‌قدر کاربردی خواهد بود. البته اثربخشی تبلیغات محیطی در صورتی است که از قبل اهداف مشخصی داشته باشید. صرفاً چاپ و پخش کردن تراکت تبلیغاتی منجر به فروش بیشتر نمی‌شود؛ اما اگر همین روش با کمپین‌های تبلیغاتی آنلاین ترکیب شود؛ یا اینکه در کنار کمپین‌های بازاریابی دیگر مورد استفاده قرار گیرد، اثربخشی خود را نشان می‌دهد.

ایده‌های زیر برای چاپ تراکت و بروشور به کارتان می‌آید.

  • هدف اولیه یک تراکت یا بروشور باید جلب توجه باشد. استفاده از تصاویر با کیفیت، درج یک عنوان خلاقانه، استفاده از فونت‌های بزرگ و داشتن کمی خلاقیت باعث دیده شدن و جلب توجه بروشورهای تبلیغاتی می‌شود.
  • گام دوم انتقال پیام است. اهدافتان از تبلیغات چیست؟ بر اساس همین اهداف پیام خود را طراحی کنید و به شکلی واضح و روشن آن را به مخاطب انتقال دهید.
  • درج شماره تماس و استفاده از یک فراخوان اقدام به عمل مناسب را فراموش نکنید.
  • می‌توانید برای بیشتر دیده شده تبلیغات محیطی، یک کد تخفیف در نظر بگیرید و آن را در قالب جشنواره یا طراحی یک پلن تخفیفی خاص به مشتری ارائه دهید.
  • در توزیع تراکت‌های تبلیغاتی دقت داشته باشید. تراکت‌ها و بروشورها را در مکان‌هایی پخش کنید که مطمئن باشید توسط مخاطبان هدف شما دیده می‌شوند.

۹.تبلیغات پیامکی

یکی از روش‌های موثر برای تبلیغات محلی، رفتن به سراغ ارسال پیامک‌های انبوه است. اگر صاحب رستوران یا فست فودی هستید و می‌خواهید به تازگی آغاز به کار کنید، استفاده از پیامک راهکار خوبی برای تبلیغات خواهد بود. همچنین برای معرفی خدمات جدید یا اطلاع‌رسانی طرح‌ها و جشنواره‌ها نیز می‌توان از تبلیغات پیامکی کمک گرفت.

برای اجرای بهتر تبلیغات پیامکی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • پیامک‌های تبلیغاتی باید واضح و روشن بیان شوند. برای نوشتن متن تبلیغ از جملات کوتاه استفاده کنید.
  • شروع جذاب در تبلیغات پیامکی اهمیت ویژه‌ای دارد. اغلب مردم در روز بیش از چند پیامک تبلیغاتی دریافت می‌کنند؛ اما فقط چند پیامک را می‌بینند. پیامک‌هایی که شروع خوبی داشته باشند و همان اول قلاب را انداخته باشند.
  • خلاقانه بودن پیامک‌های تبلیغاتی هم به بیشتر دیده شدن آن کمک می‌کند. البته این خلاقیت نباید سد راه رساندن پیام باشد.
  • داشتن لحن صمیمی برای تبلیغات پیامکی رستوران‌ها گزینه خوبی است.
  • ارائه پیشنهادهای جذاب، دادن کد تخفیف یا اعتبار هدیه گزینه خوبی برای اثربخشی بیشتر تبلیغات پیامکی است.
  • داشتن CTA در تبلیغات پیامکی نیز الزامی است. باید در نهایت پیامک شما کاربر را به کار خاصی دعوت کند.
  • ارسال پیامک‌های تبلیغاتی باید هدفمند باشد. تکرار چند باره ارسال پیامک‌های تبلیغاتی اثربخشی آن‌ها را پایین می‌آورد.

سخن آخر

فضای رقابتی رستوران‌ها و فست فودها هر روز در حال تغییر است. اگر نمی‌خواهید از رقبای خود عقب بمانید، باید علاوه بر بهبود کیفیت و ارائه خدمات متنوع، روی تبلیغات رستوران هم وقت بگذارید. تبلیغات فست فود و رستوران می‌تواند با هدف افزایش آگاهی از برند، معرفی خدمات، جذب مشتریان تازه، افزایش فروش آنلاین و… انجام شود. در این مقاله ۹ شیوه تبلیغاتی موثر برای رستوران‌ها را بررسی کردیم. اگر سوال دیگری در رابطه با تکنیک‌ها و روش‌های بالا داشتید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما هستیم.



منبع

پست های مرتبط

تبلیغات لباس، بررسی انواع روش های پربازده 2025

تبلیغات لباس به چه روشی بهتر است اجرا شود؟ منبع

تبلیغات عطر، معرفی 8 روش پرکاربرد تبلیغ ادکلن

اگر عبارت‌هایی مثل «خرید عطر»، «تبلیغ عطر» یا «عطر» را در گوگل…

بید استراتژی تارگت سی پی ای (Target CPA) چیست؟ | آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM

زمان مطالعه: 3 دقیقهبید استراتژی تارگتت سی پی ای چیست و مناسب…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب