صفحه اصلی > آموزشی : تفاوت ری‌اکت و انگولار؛دو فریمورک محبوب جاوااسکریپت!

تفاوت ری‌اکت و انگولار؛دو فریمورک محبوب جاوااسکریپت!


هنگام انتخاب یک فریم‌ورک جاوا اسکریپت برای توسعه پروژه فرانت‌اند خود، دو گزینه مناسب احتمالا انگولار و ری‌اکت هستند. هر یک از این گزینه‌ها را می‌توان بازیگران اصلی این حوزه در نظر گرفت. هر دو قادر به ساخت رابط‌های بسیار پیچیده و بصری هستند، با این وجود، هر یک از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی نیز هستند که آن‌ها را از بقیه متمایز می‌کند. در این مقاله، مزایا و تفاوت ری‌اکت و انگولار، دو فریمورک محبوب جاوا اسکریپت را مورد بحث قرار می‌دهیم و راهنمایی در مورد نحوه انتخاب فریمورک مناسب برای پروژه بعدی شما‌ ارائه خواهیم داد.

چه کسانی نیاز به استفاده از فریمورک جاوا اسکریپت دارند؟

توسعه‌دهندگان فرانت‌اند برای کمک به ایجاد برنامه‌های کاربردی با کاهش زمان کدنویسی، از فریمورک‌های جاوا اسکریپت استفاده می‌کنند. با افزایش نیاز به برنامه‌های سفارشی، گزینه‌های بیش‌تری از جمله انگولار و ری‌اکت در بازار ظاهر شده‌اند. این امر به تقاضای شدید برای توسعه‌دهندگان بیش‌تر منجر شده است.

انگولار چیست؟

انگولار (Angular) که توسط مهندسان نرم‌افزار گوگل توسعه یافته است، یک پلتفرم و فریمورک منبع باز وب اپلیکیشن است که مبتنی‌بر تایپ اسکریپت و html است. از انگولار می‌توان برای ایجاد اپلیکیشن‌های تک صفحه‌ای (SPA) در موبایل و وب استفاده کرد.

با استفاده از انگولار می‌توان تگ‌های html را در فایل‌های تایپ اسکریپت قرار داد که به ساده‌سازی کد و پیاده‌سازی طیف وسیعی از ویژگی‌ها مانند نوع aliases و کلاس‌های انتزاعی  کمک می‌کند. در ادامه نمونه‌ای از تگ HTML استفاده‌شده در یک فایل تایپ اسکریپت (از سایت StackOverflow) آورده شده است:

import {Component, NgModule, Pipe, PipeTransform} from '@angular/core'
import {BrowserModule} from '@angular/platform-browser'
import { FormsModule } from '@angular/forms';
import { DomSanitizer } from '@angular/platform-browser'
@Pipe({ name: 'safeHtml'})
export class SafeHtmlPipe implements PipeTransform  {
  constructor(private sanitized: DomSanitizer) {}
  transform(value) {
    console.log(this.sanitized.bypassSecurityTrustHtml(value))
    return this.sanitized.bypassSecurityTrustHtml(value);
  }
}
@Component({
  selector: 'my-app',
  template: `<div [innerHtml]="tooltip('Hello World') | safeHtml">
    </div>`,
  styleUrls: [ './app.component.css' ]
})
export class AppComponent  {
  name="Angular";
  tooltip(param: any) {
        return `<span> ${param} </span>`;
      }
}

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد انگولار این است که از قابلیت اتصال داده‌ها به‌صورت دوطرفه بهره می‌برد که به کاربر اجازه می‌دهد یک مقدار را در کادر ورودی تغییر دهد تا مقدار Property  کلاس کامپوننت به‌صورت خودکار به‌روز شود. این بدان معنا است که وقتی داده‌ها در مدل تغییر می‌کنند، به‌صورت بلادرنگ به‌روزرسانی و در نما قالب‌بندی می‌شود.

توجه: انگولار و AngularJS فریمورک‌های یکسانی نیستند، چرا که مورد دوم صرفا مبتنی‌بر جاوا اسکریپت است. تایپ اسکریپت در بسیاری از جهات از جمله مقیاس‌پذیری پروژه، ویژگی‌های زبانی، اعتبارسنجی منابع، همکاری تیمی، بهبود تجربه توسعه‌دهنده و توانایی حفظ کد به طرز کارآمدی جاوا اسکریپت را بهبود بخشیده است.

مزایای استفاده از انگولار

مزایای کلیدی پلتفرم انگولار عبارتند از:

  • گوگل پشتیبانی طولانی مدت از انگولار را ارائه می‌دهد و مقیاس‌پذیری در آینده را تضمین می‌کند.
  • اسناد دقیقی برای ارائه پشتیبانی برای توسعه‌دهندگان در دسترس است. برای توسعه‌دهندگان مبتدی اپلیکیشن، آشنایی با مدل‌های مختلف توسعه قبل از استفاده از پلتفرم‌هایی مانند انگولار مفید است.
  • انگولار برای ایجاد برنامه‌ها به حداقل کدنویسی نیاز دارد که در نتیجه فرایند توسعه بسیار سریع خواهد بود و به شناسایی آسان هرگونه خطا در مراحل اولیه ایجاد برنامه کمک می‌کند.

ری‌اکت چیست؟

ری‌اکت چیست - تفاوت ری‌اکت و انگولار

ری‌اکت توسط تیمی ‌از فیسبوک توسعه داده شده و یک کتابخانه جاوا اسکریپت منبع باز است که می‌تواند برای ایجاد رابط‌های کاربری تک‌صفحه‌ای استفاده شود. این کتابخانه با داشتن لایه‌های نمایش وب و برنامه تلفن همراه، به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا با طیف وسیعی از کامپوننت‌های ایزوله رابط کاربری ایجاد کنند.

ری‌اکت به‌طور قابل توجهی انعطاف‌پذیر است و درحالی‌که چندین کتابخانه خارجی را برای بهبود ارائه خود ادغام کرده است، امکان توسعه برنامه‌هایی با پیچیدگی‌های مختلف را در پلتفرم‌های وب و موبایل اجازه می‌دهد.

برخلاف انگولار، ری‌اکت از اتصال داده یک‌طرفه به‌عنوان استاندارد استفاده می‌کند. بااین‌حال، دسترسی به اتصال دوطرفه از طریق افزونه LinkedStateMixin در این پلتفرم امکان‌پذیر است. با استفاده از این افزونه و یا بدون آن، توسعه‌دهندگان نیازی به بارگیری مجدد صفحه برای مشاهده هرگونه تغییری ندارند. چرا که ری‌اکت همانند پلتفرم‌هایی که از یک جریان داده سنتی استفاده می‌کنند هیچ Document Object Models (DOM) اضافی ایجاد نمی‌کند.

مزایای استفاده از ری‌اکت

  • یادگیری ری‌اکت آسان است.
  •  فیسبوک به‌طور مداوم از این پلتفرم پشتیبانی می‌کند.
  • این کتابخانه مناسب سئو یا SEO-Friendly است و بر سرعت رندرینگ سریع تمرکز دارد.
  • ری‌اکت به کدنویسی بسیار کمی‌ نیاز دارد.

تفاوت ری‌اکت و انگولار

تفاوت ری‌اکت و انگولار

اکنون که دریافتیم هر پلتفرم چه کاری انجام می‌دهد و چه نتایجی را می‌توان در هر کدام به دست آورد، بیایید تا به تفاوت‌های کلیدی آن‌ها نگاهی بیندازیم. این امر به تشخیص اینکه کدام یک گزینه بهتری برای شماست کمک می‌کند.

شباهت‌ها

قبل از درک تفاوت ری‌اکت و انگولار بهتر است با شباهت‌هایی که بین ری اکت و انگولار وجود دارد آشنا شویم. هر دو پلتفرم منبع باز هستند، از معماری مبتنی بر کامپوننت استفاده می‌کنند و برای توسعه رابط‌ها هم برای وب و هم برای موبایل استفاده می‌شوند. شباهت‌های دیگر شامل رندر سمت کلاینت و سرور، سطوح عملکردی قابل مقایسه، به‌روزرسانی سریع و آسان است.

راحتی در استفاده

انگولار پلتفرم بسیار پیچیده‌تری است که برای توسعه‌دهندگان باتجربه مناسب‌تر است. علاوه‌براین یادگیری ری‌اکت بسیار آسان است و برای توسعه‌دهندگان جدید در دسترس‌ است و از JSX برای ترکیب آسان جاوا اسکریپت و HTML استفاده می‌کند. JSX یک سینتکس اضافی برای جاوا اسکریپت است که به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد با استفاده از سینتکس‌های که با آن‌ها آشنا هستند رندر شدن کامپوننت را ساختاردهی کنند. JSX از نظر ظاهری بسیار به HTML شبیه است.

منحنی یادگیری انگولار تندتر از ری‌اکت است. چرا که ری‌اکت از یک جریان داده یک طرفه استفاده می‌کند و روش‌های مختلفی برای انجام وظایف مشابه دارد. در انگولار، توسعه‌دهندگان باید روش‌های خاصی را برای انجام کارها را بیاموزند. برای مثال، کارهایی مانند دیباگ کردن ممکن است پیچیده باشد.

قابلیت‌ها

انگولار یک فریمورک کامل است بنابراین قابلیت‌های بسیار بیش‌تری را نسبت به ری‌اکت که عمدتا یک کتابخانه جاوا اسکریپت است ارائه می‌دهد. این یعنی ری‌اکت نیاز دارد تا در کنار یک فریمورک سازگار مانند Redux  یا Atomize استفاده شود تا تجربه‌ای مشابه را ارائه دهد.

ترکیب ری‌اکت با فریمورکی مانند Atomize به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا:

  • به راحتی بتوانند متغیرهای شبکه را تغییر دهند و اندازه اعشاری ستون را تنظیم کنند.
  • قالب‌ها را در سراسر برنامه به‌روزرسانی کنند.
  • فاصله کنترل شده بیش‌تر
  • کنترل‌های اضافی برای بهبود پاسخگویی برنامه
  • و بسیاری از موارد دیگر

ویژگی‌های توسعه

درحالی‌که انگولار امکان استفاده مجدد از کلاس‌ها را فراهم می‌کند، از Dependency Injection (DI) نیز پشتیبانی می‌کند تا یک تجربه آزمایش و دیباگینگ انعطاف‌پذیر را ارائه دهد. ری‌اکت دارای DI داخلی در JSX است که با استفاده از props و children به‌دست آمده است.

انگولار به‌صورت پیش‌فرض اتصال دوطرفه را ارائه می‌دهد. بااین‌وجود، ری‌اکت به لطف افزونه LinkedStateMixin خود می‌تواند داده‌ها را به این روش مدیریت کند. البته، این به ترجیحات توسعه‌دهنده و روش‌های دیباگینگ آن‌ها بستگی دارد.

انگولار از کتابخانه مدیریت استیت NgRx برای ارائه واکنش‌گرایی مدیریت وضعیت (State) در کامپوننت‌های UI مانند فیلدهای متنی یا دکمه‌های رادیویی استفاده می‌کند. ری‌اکت متفاوت است چرا که به هر کامپوننت جداگانه می‌توان یک State داد. این بدان معنا است که هر State باید به‌صورت جداگانه مدیریت شود مگر اینکه شما از یک کتابخانه خارجی مدیریت State استفاده کنید.

UseState از محبوب‌ترین گزینه‌های ری‌اکت برای مدیریت محلی STSTE است و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد بین دو مقدار (معمولاً true یا false) جابه‌جا شوند.

توسعه‌دهندگان معمولا از چنین کتابخانه‌هایی برای اینکه بتوانند کنترل بیش‌تری بر عناصر فردی در برنامه داشته باشند استفاده می‌کنند.

ابزارهای مرتبط

ابزارهای مرتبط با انگولار عبارتند از: VS Code ،Sublime و Aptana (ویرایش کد). Jasmine ،Protractor و Karma (تست کردن)، Angular CLI (راه‌اندازی پروژه) و Angular Universal (رندرینگ سمت سرور).

در عین حال، ابزارهای معمول مورد استفاده برای ری‌اکت عبارتند از: VS Code، Sublime و Atom (ویرایش کد). Jest و  Enzyme (تست کردن)، Create React Apps (تنظیمات پروژه)، فریمورک Next.js (رندرینگ سمت سرور).

جمع‌بندی

انگولار پلتفرم بسیار جامع‌تری است، اما ری‌اکت به لطف سازگاری آن با طیف وسیعی از کتابخانه‌ها، فریمورک‌ها و ابزارها بسیار انعطاف‌پذیر است.

اگرچه ری‌اکت منحنی یادگیری بسیار آسان‌تری را ارائه می‌دهد، اما انگولار گسترده‌تر است. وقتی که یک توسعه‌دهنده درک کاملی از پلتفرم داشته باشد، انگولار می‌تواند برای توسعه آسان‌تر پروژه‌هایی در مقیاس بزرگ‌تر (در مقایسه با ری‌اکت) استفاده شود.

ری‌اکت را باید گزینه دسترس‌پذیرتری در نظر گرفت و به توسعه‌دهندگان مبتدی کمک می‌کند تا قبل از اینکه به پلتفرم پیشرفته‌تر و توانمندتر انگولار بروند توسعه یک اپلیکیشن را به سرعت شروع کنند. در نهایت، این تصمیم براساس تجربه و سطح مهارت توسعه‌دهنده و همچنین اهداف کلی آن‌ها تعیین می‌شود.

اگر چه همه توسعه‌دهندگان ری‌اکت به سمت انگولار نمی‌روند، اما این یک مسیر پیشرفت معمول برای هر فردی است که برای ساخت پروژه‌های بزرگ به یک رابط کاربردی و غنی از ویژگی‌ها نیاز دارد.

امتیاز شما به این مطلب

نوشته تفاوت ری‌اکت و انگولار؛دو فریمورک محبوب جاوااسکریپت! اولین بار در مجله آقای وب. پدیدار شد.



منبع

پست های مرتبط

تنظیم زمان شروع و پایان تبلیغات گوگل

شرکت‌ها و برندها باتوجه‌به استراتژی ممکن است زمان کمپین‌های تبلیغاتی را از…

دستورات مانیتورینگ لینوکس: 20 ابزار خط فرمان برای نظارت بر عملکرد لینوکس

مدیر سیستم یا مدیر شبکه وظیفه اشکال‌زدایی و نظارت بر مشکلات سیستم…

رفع مشکل لود stats.wp.com در سایت‌های وردپرسی و افزایش سرعت

مشکل لود شدن stats.wp.com به دلیل اسکریپت‌های خارجی است که برای جمع‌آوری…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب