صفحه اصلی > هاستینگ : دیتاسنتر زیرساخت چیست؟ تاریخچه و اجزای آن – آقای وب

دیتاسنتر زیرساخت چیست؟ تاریخچه و اجزای آن – آقای وب


دیتاسنتر زیرساخت که مستقیماً زیرنظر وزارت ارتباطات فعالیت می‌کند، یکی از مجهزترین و به‌روزترین مراکز نگهداری از سرورها است و به همین دلیل شرکت‌های هاستینگ معتبر، سرورهای خود را در این دیتاسنتر نگهداری می‌کنند. در این مطلب از سرویس های میزبانی می‌خواهیم در مورد شبکه‌های دیتاسنتر و به‌خصوص این دیتاسنتر خاص با شما صحبت کرده و نکات مهمی را در مورد آن‌ها ارائه کنیم؛ تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه تأسیس دیتاسنتر زیرساخت

دیتاسنتر زیرساخت یکی از زیرمجموعه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت است که پیشینه‌ی تاریخی تأسیس هسته‌ی اصلی آن، یعنی «شرکت طرح و توسعه‌ی تلفن ایران»‌ به سال ۱۳۶۸ بازمی‌گردد. در واقع شرکت طرح و توسعه‌ی تلفن ایران، در این سال و پس از طی مراحل قانونی، تدوین اساس‌نامه و تشکیل هیئت مدیره، کارِ خود را به‌عنوان شرکت مادر متولی ارتباطات و مخابرات کشور شروع کرد.

پس از طی ۱۰ سال از عمر این شرکت، یعنی در سال ۱۳۷۸، مجمع عمومی فوق‌العاده‌ای در این شرکت برگزار گردید و بر اساس تصمیمات اتخاذشده در این جلسه، نام این شرکت به «طرح و توسعه‌ی شبکه‌های مخابراتی» تغییر پیدا کرد. البته در این زمان هنوز صحبتی از دیتاسنتر زیرساخت در این شرکت مطرح نبود.

در نهایت در سال ۱۳۸۳، مجدداً جلسه‌ای در سطح هیئت وزیران و به پیشنهاد وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات برگزار و در این جلسه علاوه بر اعمال برخی تغییرات در اساس‌نامه‌ی شرکت، مصوب شد که نام شرکت به «ارتباطات زیرساخت» تغییر یابد. اولین اقدامات برای تأسیس دیتاسنتر زیرساخت بعد از این جلسه صورت گرفت.

اجزای دیتاسنتر زیرساخت

اجزای دیتاسنتر زیرساخت
آشنایی با اجزای دیتاسنتر زیرساخت

دیتاسنتر زیرساخت هم مانندِ دیگر مراکز داده، اجزایی دارد که بهتر است قبل از هر چیز آن‌ها را بهتر بشناسیم:

اتاق سرور (Server Room)

اتاق سرور، همان‌طور که از نامِ آن هم پیدا است، به اتاق‌هایی کاملاً مجهز گفته می‌شود که سرورها در آن قرار گرفته‌اند. در واقع اتاق‌های سرور یک جزء از مراکز داده هستند؛ به این معنی که در یک دیتاسنتر، ممکن است چندین اتاق سرور قرار گرفته باشد.

کامپیوتر سرور (Server Computer)

سرورها کامپیوترهای قدرتمندی بوده که همواره روشن هستند و به اینترنت پرسرعت هم دسترسی دارند. اگر وارد یکی از اتاق‌های سرور یک مرکز داده شوید، تعداد زیادی از سرورها را می‌بینید که در رک‌های دیتاسنتر قرار گرفته‌اند.

اتاق کنترل (Control Room)

هر یک از سرورهایی که در مراکز داده قرار گرفته‌اند، کار مهمی را در کسب‌وکارهای مختلف انجام می‌دهند. هر یک از این سرورها ممکن است از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن میزبانی کنند. بنابراین لازم است تا یک تیم فنی خبره، فعالیت این سرورها را به‌صورت مستمر بررسی کند. این کار در اتاق کنترل و با استفاده از تجهیزات مانیتورینگ پیشرفته انجام می‌شود.

البته دیتاسنتر زیرساخت اجزای دیگری هم دارد، اما در این قسمت فقط به برخی از مهم‌ترین این قسمت‌ها اشاره شده‌است.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد دیتاسنتر و کاربردهای آن داشته باشید، مقاله زیر را مطالعه کنید:

دیتاسنتر چیست؟

بررسی وضعیت زیرساخت در یک نگاه

وضعیت زیرساخت در یک نگاه
بررسی وضعیت زیرساخت در یک نگاه

شرکت زیرساخت به‌عنوان متولی شبکه‌های مادر مخابراتی، وظیفه‌ای سنگین در خصوص تأمین ارتباطات کشور بر عهده دارد. برخی از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت بر اساس اطلاعات درج‌شده در وب‌سایت رسمی آن، در تصویر زیر عنوان شده‌است:

۱- ظرفیت پهنای باند: 67155 Gbps

۲- ظرفیت پهنای باند IP داخلی: 56500

۳- توسعه شبکه کابل فیبر نوری:‌ 86386 کیلومتر

۴- ترافیک مکالمات صوتی بین استانی: ۱۸۱۳ میلیون دقیقه

۵- ظرفیت مرکز تبادل ترافیک: 28000 Gbps

خدمات ارائه‌شده توسط ارتباطات زیرساخت

شرکت ارتباطات زیرساخت خدمات ارتباطی متنوعی را ارائه می‌کند که برخی از آن‌ها از پتانسیل دیتاسنتر زیرساخت استفاده می‌کنند. شرکت‌های هاستینگ یکی از مهم‌ترین کسب‌وکارهایی هستند که از خدمات این شرکت برای مقاصد مختلف، از ارائه‌ی خدمات میزبانی وب گرفته تا مجازی‌سازی (Virtualization)، خدمات ابری و همچنین ارائه‌ی خدمات میزبانی وب استفاده می‌کنند.

در ادامه، برخی از مهم‌ترین خدمات دیتاسنتر زیرساخت عنوان شده‌است:

1- ارائه‌ی پهنای باند اینترنت

2- ارائه‌ی پهنای باند ابر انتقال

3- ارائه‌ی پهنای باند داده‌های داخلی (NIN)

4- ارائه‌ی شبکه‌ی اختصاصی مجازی (VPN)

5- ارائه‌ی خدمات پهنای باند IXP داخلی

6- ارائه‌ی لینک نقطه به نقطه‌ی اختصاصی داخلی

7- ارائه‌ی لینک نقطه به نقطه‌ی اختصاصی بین‌الملل

8- ارائه‌ی کانال پایه‌ی اختصاصی داخلی

9- ترانزیتِ ظرفیت بین‌الملل

10- ارائه‌ی پهنای باند MPLS بین‌الملل

11- ترانزیتِ IP بین‌الملل

12- ارائه‌ی ترانسپوندر ماهواره‌ای

13- ارائه‌ی پهنای باند مبتنی بر Hub ماهواره

14- ارائه‌ی پهنای باند اینترنت Send Only

امن‌ترین سرورها را از پارس‌پک بخواهید!

اگر به دنبال یک بستر امن، پایدار و مقیاس‌پذیر با پشتیبانی همیشه در دسترس برای میزبانی کسب‌وکارتان هستید، انواع سرورهای مجازی، ابری، هایبرید، ماکرو و اختصاصی را می‌توانید براساس نیازتان از آقای وب تهیه کنید. همچنین می‌توانید از خدمات هاست ایران پارس‌پک نیز بهره‌مند شوید.

سرور اختصاصی ایران

جمع‌بندی

دیتاسنتر زیرساخت یکی از مهم‌ترین مراکز داده‌ در ایران است که مستقیماً توسط شرکت ارتباطات زیرساخت مدیریت می‌شود. استفاده از تکنولوژی و امنیت سایبری بالا در این دیتاسنتر، باعث شده‌است تا خدمات ارائه‌شده توسط این دیتاسنتر، از کیفیت بالایی برخوردار باشد. در این مقاله از بلاگ آقای وب، در مورد شرکت ارتباطات زیرساخت و همچنین خدمات این دیتاسنتر، توضیحات کاملی ارائه شده‌است.

سؤالات متداول

۱- دیتاسنتر زیرساخت چیست؟

دیتاسنتر زیرساخت یکی از مراکز داده‌‌ی معتبر در ایران است که توسط شرکت ارتباطات زیرساخت تأسیس شده‌است. با توجه به کیفیت بالای خدمات این مرکز داده، بسیاری از شرکت‌های هاستینگ از این ظرفیت برای نگهداری از سرورهای خود استفاده می‌کنند.

۲- رک‌های دیتاسنتر چیست؟

رک‌های دیتاسنتر به محفظه‌های ویژه‌ای گفته می‌شود که سرورها در آن نگهداری می‌شوند.

۳- ذخیره‌‌سازی ابری چیست؟

ذخیره‌‌سازی ابری (Cloud Storage) یکی از جدیدترین روش‌های ذخیره‌سازی اطلاعات است. در این روش، بدون این‌که به سخت‌افزار یا نرم‌افزار خاصی نیاز داشته باشید، می‌توانید اطلاعات خود را روی بستر اینترنت ذخیره کنید.



منبع

پست های مرتبط

Veeam Backup چیست + قابلیت های آن – آقای وب

در دنیای امروز، حفاظت از داده‌ها و اطمینان از پایداری اطلاعات سازمانی…

ایران اکسس چیست +راهنمای ایران اکسس کردن- آقای وب

در دنیای امروز، حفاظت از اطلاعات و منابع دیجیتال سازمان‌ها و کسب‌وکارها…

سرور GPU چیست؟ همراه با راهنمای خرید بهترین سرور گرافیکی – آقای وب

سرور GPU چیست؟ این سرور مثل یک جت جنگنده باسرعت باورنکردنی در…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب