صفحه اصلی > سئو : سئو اینستاگرام چیست؟ (۱۱ تکنیک تضمینی برای بیشتر دیده شدن!)

سئو اینستاگرام چیست؟ (۱۱ تکنیک تضمینی برای بیشتر دیده شدن!)


سابق بر این، گوگل معدن مشتری بود و آرزوی همه کسب‌وکارها رسیدن به صدر نتایج جست‌وجو بود! اما حالا دوره و زمانه عوض شده و اینستاگرام با بیشتر از ۲ میلیارد کاربر فعال (شما بخوانید مشتری‌های بالقوه!) رقیب دوشادوش گوگل به حساب می‌آید.

منظورم این است که همه، چه کسب‌وکارها و چه اشخاص برای دیده شدن در اینستاگرام و جذب فالوور سر و دست می‌شکنند، اما بخت با کسی یار است که تکنیک‌های سئو اینستاگرام را بلد باشد.

اگر چیزی از این تکنیک‌ها نمی‌دانید غم‌تان نباشد! ما در این مقاله هر چه لازم دارید بدانید را به شما می‌گوییم.

خلاصه مقاله در ۳۰ ثانیه!

برای شما که دنبال آموزش سئو اینستاگرام هستید و می‌خواهید پیج‌تان هم در داخل اینستاگرام، هم در نتایج جست‌وجوی گوگل بهتر و بیشتر دیده شود، ما در این مقاله ۱۱ تکنیک و راه‌حل کاربردی و تضمینی را برای افزایش فالوورها، تعاملات پست‌ها و بهبود رتبه‌بندی پروفایل خود در موتورهای جست‌وجو زیر ذره‌بین برده‌ایم!

این تکنیک‌ها شامل این موارد هستند:

بهینه‌سازی در داخل برنامه اینستاگرام

  • انتخاب نام و یوزرنیم مرتبط
  • نوشتن یک بایو حرفه‌ای و جذاب
  • بهینه‌سازی هشتگ‌ها برای دیده‌شدن بیشتر
  • بهینه‌سازی کپشن‌ها 
  • تولید محتوای جذاب و باکیفیت بر اساس الگوریتم اینستاگرام
  • افزایش تعامل با مخاطبان
  • پیدا کردن تایم طلایی برای انتشار پست‌ها
  • اضافه کردن زیرنویس به ویدیوها

بهینه‌سازی پیج برای نمایش در صفحه نتایج گوگل 

  • انتخاب نام مناسب برای نمایش در نتایج گوگل
  • استفاده از Schema Markup
  • بهینه‌سازی تصاویر با افزودن تگ Alt (متن جایگزین)

اگر اجازه دهید، برویم سر اصل مطلب و این تکنیک‌‌ها را مفصل‌تر بررسی کنیم!

منظور از سئو اینستاگرام چیست؟

اگر بدانید سئو چیست، درک مفهوم سئو اینستاگرام هم برایتان ساده می‌شود. سئو مخفف Search Engine Optimization و به معنای بهینه‌سازی {یک سایت یا صفحه} برای موتور جست‌وجو است.

پس وقتی از سئو در اینستاگرام حرف می‌زنیم، منظورمان مجموعه فرایندها و تکنیک‌هایی است که روی محتوا و پروفایل اینستاگرام خود انجام می‌دهیم تا در نتایج جست‌وجوی گوگل و خود اینستاگرام بیشتر دیده شویم.  

دقت کردید؟ بهینه‌سازی اینستاگرام باعث می‌شود هم در نتایج گوگل دیده شوید، هم در جست‌وجوهای اینستاگرام.

پس دقیقاً مثل سئوی گوگل که هدف آن بهبود رتبه وب‌سایت شما در موتورهای جستجو (مثل گوگل) است، در سئو اینستاگرام هم هدف اصلی ما کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج جست‌وجوی اینستاگرام و جذب فالوورهای بیشتر است.

کلیات تکنیک‌های بهینه‌سازی اینستاگرام خیلی شبیه به سئو گوگل است؛ منتهی در یک‌سری جزئیات تفاوت‌هایی با هم دارند. مثلاً در سئو گوگل شما از کلمات کلیدی در عنوان صفحه، توضیح سئو، آدرس و… استفاده می‌کنید، ولی در اینستاگرام همین کلمات کلیدی را در بایو، کپشن، هشتگ‌ها و…. به کار می‌برید.

حتما بخوانید: سئو چیست؟ آموزش کامل مفاهیم SEO + چک‌لیست

می‌پرسید:

سئو اینستاگرام چه اهمیتی دارد؟

سوال به‌جایی است! طبیعتاً همه می‌خواهند پست و استوری‌هایی که در اینستاگرام‌ منتشر می‌کنند توسط مخاطبان هدف‌‌شان دیده شود. اگر اینستاگرام‌تان را بهینه‌سازی نکنید، باید قید دیده شدن و بازدیدهای میلیونی و جذب فالوور را بزنید. چرا؟

چون وقتی اینستاگرام‌تان بهینه و سئو نباشد، زمانی که مخاطبان کلمه‌ای را در اینستاگرام جست‌وجو کنند، احتمال اینکه پست یا صفحه شما برایشان بالا بیاد کمتر است و این‌طوری شانس‌تان را برای جذب آن فالوور یا افزایش بازدیدهایتان از دست می‌دهید. 

در کل، سئو در اینستاگرام چند جنبه مثبت دارد:

  • مخاطبان بیشتر و هدفمندتری با صفحه شما تعامل می‌کنند
  • تعداد فالوورهایتان بیشتر می‌شود
  • بازدید پست‌هایتان بالا می‌رود
  • راه یافتن به اکسپلور برایتان راحت‌تر می‌شود

اما چطوری؟ اصلاً اینستاگرام چطور و بر اساس چه متر و معیاری صفحات مختلف را رتبه‌بندی و در نتایج جست‌وجو‌های مرتبط بالا می‌آورد؟

در بخش بعدی با هم سر از کار الگوریتم‌های اینستاگرام در می‌آوریم

فاکتورهای رتبه‌بندی سئو اینستاگرام را بشناسید

راستش را بخواهید الگوریتم‌های اینستاگرام زود به زود آپدیت می‌شوند و نمی‌شود یک فرمول و الگوی دقیقی برای نحوه رتبه‌بندی صفحات و پست‌ها توسط آن پیدا کرد. اما خب سوال پیش می‌آید که اینستاگرام از کجا می‌داند که باید چه نوع محتوایی‌ را به هر کس نشان دهد؟

خیلی‌ها می‌گویند اینستاگرام محتوا را بر اساس نحوه استفاده افراد مختلف از این پلتفرم گلچین می‌کند و به کاربران نشان می‌دهد. منظور از نحوه استفاده از اینستاگرام، این موارد است:

  • تعامل‌تان با پست‌ها و استوری‌های کسانی که دنبالشان می‌کنید،
  • پست‌هایی که در اکسپلور می‌بینید یا نمی‌خواهید ببینید،
  • ریل‌هایی که تماشا می‌کنید،
  • عباراتی که در اینستاگرام جست‌وجو می‌کنید،
  • و…

رسیدن به اکسپلور اینستا با بهینه سازی پیج اینستاگرام

حالا فکر می‌کنید اینستاگرام این محتواها را با چه اولویتی به افراد نشان می‌دهد و فاکتورهای مدنظرش برای رتبه‌بندی آن‌ها چیست؟

۳ فاکتور در تصمیم‌ اینستاگرام برای رتبه‌بندی پیج‌ها و پست‌ها دخیل است:

۱) کلمات و عبارات جست‌وجوشده توسط افراد

دقیقاً مثل اتفاقی که در سئو سایت می‌افتد، متنی که کاربر در نوار جست‌وجو تایپ می‌کند، مهم‌ترین فاکتور رتبه‌بندی در اینستاگرام است.

 وقتی کاربر کلمه یا عبارتی را سرچ می‌کند، اینستاگرام در نام‌های کاربری، هشتگ‌ها، کپشن‌ها، بایوها و لوکیشن‌ها دنبال مرتبط‌ترین نتایج می‌گردد و لیستی از آن‌ها را به کاربر پیشنهاد می‌دهد.

پس اگر از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع آن محتوا در این جاها استفاده کنید، شانس اینکه جزو نتایج جست‌وجو باشید بالا می‌رود.  

۲) وضعیت فعالیت کاربر در اینستاگرام

فعالیت کاربر یکی دیگر از معیارهایی است که اینستاگرام در رتبه‌بندی نتایج در نظر می‌گیرد. هشتگ‌ها و حساب‌هایی که کاربر دنبال می‌کند و با آن‌ها تعامل دارد، پست‌هایی که قبلاً دیده‌ است (حتی اگر آن صفحه را دنبال نمی‌کند) اکانت‌هایی که کاربر با آن‌ها تعامل می‌کند، پست‌ها و استوری‌هایشان را تماشا می‌کند، لایک می‌کند، کامنت می‌گذارد و… همگی باعث می‌شوند که آن محتواها نسبت‌به بقیه صفحات مشابه در نتایج جست‌وجو رتبه بالاتری داشته باشد.

10 ترفند ورود به اکسپلور اینستاگرام: بازدید چند برابر!حتما بخوانید: 10 ترفند ورود به اکسپلور اینستاگرام: بازدید چند برابر!

۳) توجه به برخی سیگنال‌‌های محبوبیت

شاید شما یک پستی را در اکسپلور یا فید‌تان تماشا کنید و از کنارش رد شوید؛ ولی اینستاگرام پیگیرتر از این حرفاست و دوست دارد بداند کاربرانش تجربه خوبی داشتند یا نه تا با دقت بیشتری پست‌های مطابق سلیقه آن‌ها را گلچین کند. حالا از کجا می‌فهمد کاربران یک پست یا محتوا را دوست داشتند یا نه؟

از طریق بررسی سیگنال‌های محبوبیت!

اینستاگرام با بررسی سیگنال‌هایی مانند تعداد کلیک، لایک، کانت، اشتراک‌گذاری، ذخیره و فالو کردن، میزان محبوبیت یک محتوا را تعیین می‌کند. پس کاربران هر چه بیشتر با یک محتوا تعامل داشته باشند و آن را دست به دست کنند، اینستاگرام آن را به افراد بیشتری نشان می‌دهد و محتوایی که محبوب باشد (حتی اگر زمان زیادی از انتشار آن گذشته باشد) به احتمال زیاد در نتایج جستجو رتبه بالاتری دارد.

علاوه بر این‌ها، میزان فعالیت یک صفحه هم در اولویت‌بندی پست‌ها نقش پررنگی دارد. برای مثال، اینفلوئنسری که در چند هفته گذشته تعاملات زیادی در پیجش داشته، احتمالاً رتبه بالاتری نسبت‌به افراد تازه‌وارد به پلتفرم خواهد داشت.

اگر می‌خواهید با جزییات بیشتر راجعع به نحوه کار کردن اینستاگرام بدانید، سری به مقاله «الگوریتم‌های اینستاگرام» بزنید.

چک‌لیست سئو اینستاگرام (۱۲ تکنیک برای بهینه‌سازی اینستاگرام)

اصول و قواعدی که در سئو سایت اعمال می‌کنید، تقریباً درباره سئو اینستاگرام هم صدق می‌کند. پس اگر دیدید که اصول سئو اینستاگرام هم شبیه سئو سایت است جا نخورید!

همان‌طور که کمی قبل اشاره کردیم، سئو اینستاگرام در دو بخش انجام می‌شود؛ بخش اول کارهایی است که باید در خود اینستاگرام انجام دهید تا محتواهایی که منتشر می‌کنید در این اپلیکیشن دیده شوند. بخش دوم هم بهینه‌سازی‌هایی هستند که باعث می‌شود صفحه و محتوای شما در نتایج جست‌وجوی گوگل دیده شود و از گوگل برای صفحه اینستاگرام‌تان ورودی بگیرید.

اگر موافق باشید اول برویم سراغ تکنیک‌های داخل برنامه اینستاگرام. 

بهینه‌سازی در داخل برنامه اینستاگرام 

برای سئو پیج اینستاگرام، رعایت این ۸ نکته الزامی است:

۱) انتخاب نام و نام کاربری مرتبط

ساده‌ترین راهی که مخاطبان هدف‌تان می‌توانند شما را پیدا کنند، همین جست‌وجوی نام و نام کاربری پیج‌تان در اینستاگرام است. نام و نام کاربری صفحه اینستاگرام‌تان یه‌جورایی شبیه به آدرس آن صفحه است. فرقی هم نمی‌کند پیج‌تان کاری است، یا شخصی؛ اغلب مردم اگر از قبل شما را بشناسند، با سرچ کردن همین نام و یوزرنیم می‌توانند پیدایتان کنند.

پس خیلی مهم است که پیج‌تان یک نام و نام کاربری (یا همان آدرس) ساده و سرراست داشته باشد تا همه بتوانند خیلی راحت آن را تلفظ کنند و بنویسند.

حالا چطوری می‌توانید یک نام کاربری درخور و شایسته پیج‌تان پیدا کنید؟ کاری ندارد که! فقط کافی‌ست موقع ثبت نام و نام کاربری این چند نکته را پس ذهن‌تان داشته باشید:

  • از نام‌های ساده و کوتاه و به‌یادماندنی که املای ساده‌ای هم دارند استفاده کنید،
  • بهتر است نام و نام کاربری یکسان باشد،
  • تا جای ممکن از آوردن کاراکترهای خاص در یوزرنیم پیج‌تان خودداری کنید،
  • اسم و یوزرنیمی که انتخاب می‌کنید بهتر است که مرتبط با موضوع و محتوای پیج‌تان باشد
  • اگر سایت دارید، بهتر است که نام کاربری‌تان هم‌نام دامنه سایت‌تان باشد.

۲) نوشتن و بهینه‌سازی بایو (BIO) پیج

بیو یا بایو پیج همان توضیح و بیوگرافی کوتاهی است که زیر عکس پروفایل‌تان نوشته می‌شود. درست است که فقط به‌اندازه ۱۵۰ کاراکتر جا دارید که خودتان یا کسب‌وکارتان را معرفی کنید، ولی نوشتن همین چند کلمه خیلی مهم و حیاتی است. می‌دانید چرا؟

خب وقتی کسی برای اولین بار وارد صفحه شما می‌شود، بعد از عکس پروفایل، اولین جایی که چک می‌کند، بایو پیج‌تان است. اگر نتوانید در چند جمله خودتان، محصولات یا خدمات‌تان را درست‌وحسابی معرفی کنید، نمی‌توانید در نگاه اول توجهش را جلب کنید.

بهینه‌سازی بایو پیج اینستاگرام اصلاً کار سختی نیست؛ اول باید کلمات کلیدی مرتبط با محتوای پیج‌تان را پیدا کنید و با اضافه کردن آن‌ها به متن بایو، به الگوریتم‌های اینستاگرام کمک کنید که راحت‌تر موضوع و محتوای پیج شما را شناسایی و درک کنند.

در قدم بعدی هم باید مطمئن شوید که در متن بایو به ارزش پیشنهادی و مزیت رقابتی‌تان به‌طور واضح و شفاف اشاره کردید و همه با یک نگاه می‌توانند متوجه حوزه کاری شما شوند و با برندتان آشنا شوند.

برای نمونه بایو پیج اینستاگرام آقای وب را ببینید:

بایو اینستاگرام نوین

توصیه می‌‌کنیم حتماً مقاله «چگونه بیو اینستاگرام جذاب بنویسیم» را هم بخوانید تا با چند و چون نوشتن یک بایوی جذاب و حرفه‌ای آشنا شوید.

۳) بهینه‌سازی هشتگ‌ها برای بیشتر دیده‌شدن

حرف و حدیث درباره هشتگ‌ها زیاد است! بعضی‌ها می‌گویند استفاده از هشتگ‌ها تاثیری در افزایش بازدید پست‌‌های اینستاگرام ندارند و گروه مقابل معتقدند هشتگ‌ها به الگوریتم‌های اینستاگرام کمک می‌کنند تا محتوای هر پست را بهتر درک کنند و آن را در نتایج جست‌وجوهای مرتبط در جایگاه‌های بالاتری نشان دهد.

خود اینستاگرام دستورالعمل مشخصی برای استفاده از هشتگ‌ها ارائه کرده است که خلاصه‌ای از آن را برایتان می‌گویم:

  • فقط از هشتگ‌های مرتبط با محتوای پیج‌ و پست‌تان استفاده کنید،
  • بهترین تعداد هشتگ بین ۳ تا ۵ تا در هر پست است، 
  • ترکیبی از هشتگ‌های خاص و عام‌تر را در کنار هم به کار ببرید،
  • به‌جای کامنت‌ها و بایو پیج، در کپشن از هشتگ‌ها استفاده کنید،
  • از هشتگ های نامربوط یا بیش از حد عمومی مثل #اکسپلور یا #عکس استفاده نکنید،
  • از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای پست به‌عنوان هشتگ استفاده کنید.

بهینه‌سازی هشتگ‌ها در سئو اینستا موثر است

حالا از کجا بدانیم که چه هشتگ‌هایی برای سئو اینستاگرام بهتر است؟

انتخاب هشتگ مناسب به کسب‌و‌کار و مخاطبان هدف شما بستگی دارد. برای اینکه بفهمید کدام هشتگ‌ها در حال حاضر بهتر جواب می‌دهد و ترافیک بیشتری به سوی پیج‌تان روانه می‌کند، کافی است به Insights اینستاگرام خود نگاهی بیندازید و ببینید در هر پست، چقدر ایمپرشن از هر هشتگ گرفته‌اید. همان‌ها بهترین هشتگ‌های حوزه کاری شما خواهد بود.

البته می‌توانید گوشه چشمی هم به رقبا، مخاطبان هدف و اینفلوئنسرها و پیج‌های مشابه خودتان داشته باشید و ببینید آن‌ها اغلب از چه هشتگ‌هایی استفاده می‌کنند.

یک نکته حرفه‌ای! اگر از کاربران آیفون هستید، بیایید برای قرار دادن هشتگ‌ها در اینستاگرام یک میانبر یادتان بدهم. تنظیمات گوشی‌ آیفون‌تان را باز کنید و به ترتیب روی گزینه‌های General و جایگزینی متن کلیک کنید. هشتگ‌های مدنظرتان را کپی کنید و در قسمت Phrase قرار دهید و این میانبر را IGtags نامگذاری کنید. هر زمان خواستید از این هشتگ‌ها در یک پست استفاده کنید، خیلی راحت IGtags را تایپ کنید تا هشتگ‌ها به‌شکل خودکار در زیر پست ظاهر شوند.

قبل از اینکه سراغ تکنیک بعدی برویم، پیشنهاد می‌کنم ویدیوی زیر را هم تماشا کنید:

۴) بهینه‌سازی کپشن‌ها با کلمات کلیدی

یکی دیگر از نقاط طلایی که می‌توانید کلمات کلیدی هدف‌تان را آنجا بگنجانید و به اینستاگرام و کاربران کمک کنید راحت‌تر شما را پیدا کنند، همین کپشن است. اصلاً یکی از راه‌هایی که اینستاگرام متوجه می‌‌شود موضوع محتوای شما چیست و آن را در نتایج جست‌وجوهای مرتبط نشان می‌دهد بررسی کپشن پست‌ها است.

شما در کپشن دست‌تان باز است که هرطور بخواهید با مخاطب‌تان ارتباط برقرار کنید؛ می‌توانید داستان بگویید، از ایموجی‌ها و هشتگ‌ها استفاده کنید و در نهایت با پرسیدن یک سوال یا دعوت به انجام عملی مثل کامنت گذاشتن، لایک کردن، ذخیره و به اشتراک‌گذاشتن پست و… کاری کنید تا جرقه گفت‌وگو و یک تعامل و ارتباط دوطرفه روشن شود.

نکته مهم: کپشن اینستاگرام هم محدودیت کاراکتر دارد و فقط تا ۲۲۰۰ کلمه مجاز به نوشتن هستید؛ ولی تجربه ما نشان داده که کپشن‌های کوتاه‌تر (کمتر از 30 کلمه یا 150 کاراکتر) معمولاً نرخ تعامل بیشتری دارند. اگر می‌خواهید کپشن‌نویسی را یاد بگیرید، مقاله نوشتن کپشن اینستاگرام را بخوانید.

۵) افزایش تعامل با کاربران

یادتان است گفتم هر چه در اینستاگرام فعال‌تر باشید، احتمال اینکه در رتبه‌بندی ارجح‌تر از باقی پیج‌ها باشید وجود دارد؟

خب فعال بودن فقط به انتشار پست و استوری نیست؛ شما باید با مخاطبان‌تان هم ارتباط برقرار کنید و آن‌ها را به تعامل وادارید. ولی چطور؟!

ساده‌ست:

  • کامنت‌ها و دایرکت‌هایی که می‌گیرید را بي‌پاسخ نگذارید،
  • اگر جایی منشن یا تگ می‌شوید محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) را در استوری‌های اینستاگرام دوباره به اشتراک بگذارید یا یک جایزه کوچک برای این کار در نظر بگیرید،
  • پست‌های هم‌صنف‌های خودتان را لایک کنید و با آن‌ها تعامل داشته باشید،
  • با برگزاری مسابقات اینستاگرامی و در نظر گرفتن جایزه برای شرکت‌کنندگان، نرخ تعامل پیج‌تان را بالا ببرید.

این کارها نه‌تنها سئو اینستاگرام شما را بهتر می‌کند، بلکه باعث ایجاد ارتباط نزدیک‌تر با مخاطبان و شناخت بهتر سلایق آن‌ها می‌شود.

هر آنچه دربارۀ اینگیجمنت اینستاگرام باید بدانیدحتما بخوانید: هر آنچه دربارۀ اینگیجمنت اینستاگرام باید بدانید

۶) تولید محتوای باکیفیت و جذاب بر اساس الگوریتم اینستاگرام

رسیدیم به بخشی که برای خود من خیلی جذاب است؛ تولید محتوا در اینستاگرام!

همه این تکنیک‌هایی که تا اینجا برای سئو در اینستاگرام گفتیم درصورتی جواب می‌دهد که محتوای قوی و جذابی برای ارائه به کاربر داشته باشید.

تا زمانی که محتوای شما موردپسند کاربران نباشند و تعاملی با آن نداشته باشند، شما هر قدر هم که ترفندهایی مثل هشتگ‌‌ها و بایونویسی و کپشن‌نویسی را رعایت کنید، دست‌تان به جایی بند نیست.

تولید محتوای باکیفیت و جذاب بر اساس الگوریتم اینستاگرام

راستش تولید محتوا برای اینستاگرام همان‌قدر که شیرین و جذاب است، دشوار هم است و خلاقیت زیادی می‌طلبد؛ ولی خب از آن طرف هم دست‌تان برای امتحان کردن انواع فرمت‌های محتوا، از محتوای تصویری و ویدیویی گرفته تا ریلز و لایو، استوری و… باز است.

اگر  قصد راه‌اندازی یک پیج دارید و می‌خواهید از اینستاگرام کسب درآمد کنید، یا نه، در اینستاگرام پیج دارید ولی نمی‌دانید چطور باید آن را به فروش برسانید یک پیشنهاد برای شما دارم؛

می‌توانید در دوره جامع ادمینی آقای وب شرکت کنید!

در این دوره، اینستاگرام را از ب بسم‌الله تا تای تمت آموزش دادیم و هر نکته‌ای که باید راجع‌به کپشن‌نویسی، تولید محتوا، نوشتن بایو، نحوه هشتگ‌گذاری، شناخت الگوریتم‌های اینستاگرام و کلاً هر آنچه که لازم است برای کسب‌ درآمد از اینستاگرام بدانید را به شما آموزش داده‌ایم.

از طرفی تولید محتوای حرفه‌ای با موبایل، ساخت استوری، ریلز، ضبط و ادیت و تمام فوت و فن‌های محتواهای وایرال را یاد می‌گیرید

۷) اضافه کردن زیرنویس به ویدیوها

هر چه پست‌هایی که منتشر می‌کنید برای کاربران بیشتری در دسترس باشد و همه بتوانند از آن استفاده کنند، هم تجربه کاربری بهتری برای مخاطبان خلق کرده‌اید، هم روی سئو پیج‌تان تاثیر دارد.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید دسترسی‌پذیری یا همان accessibility پست‌هایتان را بیشتر کنید، اضافه کردن زیرنویس به محتواهای ویدیویی است. با این کار، با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم ربات‌های خزنده گوگل می‌توانند جزئیات بیشتری از ویدیو (که کلمات کلیدی هم جزوشان است) دریافت کنند، هم داخل خود اینستاگرام تعداد افراد بیشتری با آن درگیر می‌شوند.

خوشبختانه اینستاگرام، قابلیتی برای اضافه کردن خودکار زیرنویس به ویدیوها ارائه داده که برای استفاده از آن کافی است طبق این دستورالعمل پیش بروید:

  1. اینستاگرام‌تان را باز کنید و روی عکس پروفایل خود در گوشه سمت راست پایین کلیک کنید.
  2. سپس، سه خط را در گوشه بالا سمت راست انتخاب کنید تا تنظیمات شما باز شود.
  3. حالا کمی به پایین اسکرول و گزینه Accessibility را انتخاب کنید.
  4. روی گزینه Captions کلیک کنید و نوار لغزنده را در موقعیت روشن قرار دهید تا زیرنویس‌های تولید شده خودکار به همه ویدیوهای جدید اضافه شوند.
  5. به همین راحتی!

سئو اینستاگرام

۸) پیدا کردن زمان طلایی برای انتشار پست‌ها

دقت کردید خیلی از اینفولئنسرها قبل از انتشار پست‌، زمان دقیقش را از طریق استوری به مخاطبان‌شان اعلام می‌کنند؟ دلیل دارد! دلیلش هم این است که از نظر اینستاگرام، تعامل با محتوا در دقایق ابتدایی انتشار آن یکی از سیگنال‌های محبوبیت است. 

برای پیدا کردن این تایم طلایی باید آزمون و خطا کنید تا کم‌کم روز و ساعت مناسب برای انتشار محتوا دست‌تان بیاید. البته به جز این، خود اینستاگرام هم بر اساس سابقه پیج‌تان، گزارشی از زمان مناسب برای انتشار محتوا در اخیتارتان می‌گذارد.

برای دیدن این گزارش باید از قسمت Analytics، گزینه «Hootsuite’s Best Time to Publish» را پیدا کنید. 

بهینه‌سازی پیچ برای نمایش در صفحه نتایج گوگل

برای سئو اینستاگرام در گوگل هم باید یک سری اصول کلیدی را رعایت کنید که همگی از جنس تولید محتوای باکیفیت و بهینه‌سازی‌های فنی هستند. اجازه دهید با هم قدم‌به‌قدم به این موارد نگاه کنیم و ببینیم چطور می‌توانیم محتوای اینستاگرامی خودمان را برای گوگل بهینه‌سازی کنیم!

۹) انتخاب نام مناسب برای نمایش در نتایج گوگل

به نظر من اولین و شاید مهم‌ترین قدم برای سئو اینستاگرام در گوگل انتخاب یک نام کاربری و Display Name مناسب است. نامی که انتخاب می‌کنید باید طوری باشد که که گوگل هم بتواند آن را راحت شناسایی و درک کند و به کاربرانی که دنبال خدمات و محصولات مشابه شما هستند نمایش بدهد. 

پس همین اول دور نام‌‌های عجیب‌و‌غریب و فانتزی را خط بکشید.

 بهترین حالت این است که این نام مرتبط با موضوع کسب‌وکار یا فعالیت شما یا شامل کلمات کلیدی مرتبط با برند و حوزه‌ای که در آن فعالیت دارید باشد.

مثلاً اگر فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی به نام «گلرخ» دارید، به‌جای اینکه فقط از نام «گل‌رخ» در پروفایل‌تان استفاده کنید، بهتر است نامی انتخاب کنید که هم برند، هم نوع محصول را به کاربر و گوگل بفهماند. مثلاً Golrokh Cosmetics | فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی.

۱۰) استفاده از Schema Markup

اسکیما مارک‌آپ‌ها یکی‌سری کدهای نشانه‌گذاری هستند که به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری راجع‌به محتوای صفحه به دست آورند. 

استفاده از کدهای اسکیما برای معرفی بهتر پیج اینستاگرام شما به موتورهای جست‌وجو مثل گوگل لازم است.

پس اگر یک وب‌سایت دارید و می‌خواهید پروفایل اینستاگرام‌تان را به گوگل معرفی کنید، می‌توانید از تکه کد زیر استفاده کنید و به گوگل بفهمانید که پروفایل‌ شبکه‌های اجتماعی شما به سایت‌تان متصل هستند:

{

  “@context”: “

  “@type”: “Organization”,

  “name”: “Golrokh Cosmetics”,

  “url”: “

  “sameAs”: [

    “

    “

  ]

}

اسکیما چیست و چگونه با آن سایتمان را نشانه‌گذاری کنیم؟حتما بخوانید: اسکیما چیست و چگونه با آن سایتمان را نشانه‌گذاری کنیم؟

۱۱) بهینه‌سازی تصاویر اینستاگرام با استفاده از تگ Alt

یکی از قابلیت‌های اینستاگرام که کمتر شناخته‌ شده، امکان اضافه کردن Alt Text یا همان متن جایگزین به تصاویری است که روی اینستاگرام آپلود می‌کنید.

اضافه کردن تگ آلت به گوگل کمک می‌کند که راحت‌تر بفهمد تصویر شما درباره چیست. این‌طوری تصاویر شما نه‌تنها در جست‌وجوهای گوگل بیشتر دیده می‌شوند، بلکه می‌توانند در جست‌وجوی تصویری هم رتبه بالاتری بگیرند.

پس یکی دیگر از تکنیک‌های سئو اینستاگرام در گوگل این است که برای هر تصویر توضیحات توصیفی، بهینه‌شده برای کلمه کلیدی و کوتاه (کمتر از ۱۰۰ کاراکتر) بنویسید. مثلاً اگر تصوری یک کرم مرط‌وب‌کننده را روی اینستاگرام آپلود می‌کنید، تگ آلت آن می‌تواند چنین چیزی باشد: «کرم مرطوب‌کننده گلرخ با عصاره گل رز برای انواع پوست»

نکته: اینستاگرام اغلب می‌تواند به‌صورت خودکار برای تصاویر متن جایگزین تعریف کند که خب اندازه متنی خودتان می‌نویسید دقیق نیست؛ پس اگر می‌خواهید خودتان به‌صورت دستی متن موردنظرتان را به عکس‌ها اضافه کنید، ۲ راه دارید.

اگر می‌خواهید برای تصاویر جدید تگ آلت بنویسید، از بخش «advanced settings»، گزینه accessibility و سپس write text را انتخاب کنید و بعد از وارد کردن متن، روی دکمه done بزنید.

اما اگر می‌خواهید برای پست‌هایی که قبلا منتشر کردید تگ آلت تعریف کنید، طبق این مراحل پیش بروید:

  • در پست موردنظرتان، روی علامت سه نقطه در بالای پست کلیک کنید و گزینه «edit» را انتخاب کنید.
  • روی گزینه «Edit alt-text» بزنید و توضیحات خود را در کادر وارد کنید.
  • برای ذخیره تغییرات هم روی دکمه «Done» بزنید. تگ آلت شما با موفقیت اضافه شد!

حواس‌تان به تحلیل و اندازه‌گیری عملکرد هم باشد!

بررسی و اندازه‌گیری عملکرد عضو جدانشدنی از سئو است. استفاده از ابزارهای تحلیل داخلی اینستاگرام و بررسی داده‌های گوگل آنالیتیکس یک ترکیب طلایی برای بررسی سئو اینستاگرام در گوگل و خود برنامه است.

یکی از بهترین‌ ابزارهای داخلی اینستاگرام Instagram Insights که اطلاعات ارزشمندی راجع‌به میزان تعامل و ایمپرشن پست‌ها، بهترین زمان‌بندی برای انتشار پست‌ها، جنسیت مخاطبان و… در اختیار شما قرار می‌دهد.
با داشتن این اطلاعات می‌توانید مخاطبان‌تان را بهتر بشناسید و محتوایی تولید کنید که به سلیقه و علایق آن‌ها نزدیک است.

از آن طرف، با گوگل آنالیتیکس می‌توانید مسیر ترافیک ورودی از گوگل به پیج اینستا یا برعکس را تعقیب کنید و ببینید کدام کلمات کلیدی ترافیک بیشتری برایتان داشته و کاربران را به پروفایل اینستاگرام شما هدایت کرده است.

با تجزیه‌وتحلیل این داده‌ها، می‌توانید استراتژی‌های دقیق‌تری برای پست‌ها و محتوای اینستاگرام‌تان طراحی و پیج‌تان را هم برای اینستاگرام، هم گوگل بهینه‌تر کنید. 

توجه به عملکرد سئو اینستاگرام

نکات نهایی و جمع‌بندی

یه مرور سریع از تمام نکات مهمی که در این راهنما گفتیم داشته باشیم؟

سئو اینستاگرام به شما کمک می‌کند محتوای پیج‌تان را به مخاطبان بیشتری نشان دهید و تعامل بیشتری با آن‌ها داشته باشید. چطور؟

با تمرکز بر تولید محتوای باکیفیت و جذاب و رعایت اصول سئو مثل استفاده از کلمات کلیدی مناسب در بایو، کپشن‌ها و هشتگ‌ها، تعامل فعال با فالوورها و…

 و نکته آخر اینکه که سئو یک فرآیند زمان‌بر و بلندمدت است برای نتیجه‌بخش بودن آن باید صبر و استمرار داشته باشید؛ ولی مطمئن باشید که با رعایت همین نکات ساده، می‌توانید صدر نتایج جست‌وجو را مال خودتان کنید!

راستی تا یادم نرفته این را هم بگویم که اگر سوال یا ابهامی درباره این مقاله دارید حتماً برایمان بنویسید تا سر فرصت حلش کنیم:)

منابعی که برای تهیه این راهنما کمک گرفتیم: semrush |‌ neilpatel

نوشته سئو اینستاگرام چیست؟ (۱۱ تکنیک تضمینی برای بیشتر دیده شدن!) اولین بار در آقای وب. پدیدار شد.





منبع

پست های مرتبط

آموزش روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام: از ایده تا موفقیت!

قبل از این که موضوع اصلی را شروع کنیم، بیایید تا چند…

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + تدوین استراتژی موفق در 9 قدم

تا حالا یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را موقع کار کردن دیده‌اید؟ ساعت‌ها…

آموزش گام به گام ساخت سایت رایگان با گوگل سایت

تا حالا شده به خاطر این که کدنویسی بلد نیستید، قید داشتن…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب