صفحه اصلی > طراحی سایت : سایت واکنشگرا ( Responsive ) یا سایت پاسخ گرا و واکنشی چیست؟

سایت واکنشگرا ( Responsive ) یا سایت پاسخ گرا و واکنشی چیست؟


ریسپانسیو در اصطلاح به معنای پاسخ گرا یا واکنشی می باشد. به این معنا که طراحی وب سایت به گونه‌ای می باشد که در صفحات مختلف و ابزارهای متفاوت سایت به درستی نمایش داده می شود، به فرض مثال زمانی که شما از طریق گوشی یا تبلت سایت را تماشا می کنید ساختار ظاهری سایت به گونه ای تغییر پیدا می کند که قابلیت پیمایش سایت در این ابزارها به راحتی فراهم گردد.

از طرفی در مانیتورهای با رزولوشن بالا نیز سایت به گونه‌ای مناسب نمایش داده می شود و به عبارت دیگر کاربران با هر ابزاری سایت شما را تماشا می کنند از محتوا و ظاهر سایت شما کمال استفاده را خواهند برد. تفاوت سایت واکنشگرا و غیر واکنشگرا در چیست و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟

برای تشخیص ریسپانسیو بودن یک سایت و تفاوت سایتهای ریسپانسیو و غیر ریسپانسیو، سایت مورد نظرتان را در لپ تاپ یا کامپیوتر باز کنید و عرض مرورگر را به آهستگی کم و زیاد کنید. اگر سایت واکنش گرا باشد مشاهده می کنید که اندازه و چیدمان اجزای آن مطابق با تغییر عرض صفحه تغییر می کند به گونه ای که هیچ اسکرول افقی پدید نمی آید. اما در سایتهای غیر ریسپانسیو چنین تطابقی رخ نمی هد و اسکرول افقی لازم است تا بتوان قسمتهای پنهان شده چپ و راست صفحه را مرور کرد

اهمیت طراحی سایت واکنش گرا یا ریسپانسیو (RESPONSIVE)
گوگل سایت های Responsive را دوست دارد
چرا که گوگل و الگوریتم هایش به تجربه کاربر از استفاده از یک سایت، مدت زمان سپری شده یک کاربر در آن و همچنین bounce rate آن اهمیت می دهند. اگر کاربران و مشتریانتان از سایت شما راضی باشند و برایشان تجربه کاربری مناسبی را به ارمغان آورید، گوگل هم سایت شما را در بالاترین نتایج نشان خواهد داد.

گوگل سایت های Responsive را دوست دارد

سبقت از رقیبان
از آنجایی که طراحی سایت واکنش گرا هنوز در ابتدای راه است، احتمال اینکه رقیبان شما از این ویژگی بهرمند باشند کم است. داشتن این ویژگی به بازدیدکنندگان شما می گوید کار شما در همه زمینه ها حرفه ایست و همچنین بسیار جلوتر از رقیبان خود حرکت می کنید. در نظر داشته باشید که شما سایتی در اختیار دارید که نه تنها در تمام مانیتورها بلکه در همه ابزارهای موجود در بازار به زیبایی و بدون مشکل به نمایش درمی آید. همین مساله باعث سبقت شما از رقیبان می شود.

صرفه جویی در هزینه
قبل از اینکه ویژگی واکنش گرا بودن (Responsive) به صورت گسترده مورد استفاده قرار گیرد (گرچه هنوز هم این اتفاق نیفتاده)، شرکت ها اگر می خواستند نسخه موبایل برای سایت خود طراحی کنند برای هر نوع ابزار یک قالب خاص طراحی می کردند. تصور کنید اگر می خواستید مثلا برای ۳ ابزار کامپیوتر ، آی فون و آی پد های معمولی قالب طراحی شود چه هزینه ای می بایست پرداخت می کردید.

نکته جالب اینجاست که اگر روزی وسیله جدید به بازار معرفی و به سرعت فراگیر شود، باز دوباره باید هزینه جدید صرف شود تا برای این ابزار جدید، قالب طراحی گردد. زیبایی قالب واکنش گرا آنجا خود را نشان می دهد که شما سایتتان برای هر ابزاری که در بازار وجود دارد، خود را هماهنگ کرده و نیازی به طراحی دوباره قالب نیست. به زبان ساده وکلی میتوان گفت یک قالب برای تمام ابزارها.

صرفه جویی در هزینه

جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content)
فرض کنید که دو نسخه سایت، یکی هم برای موبایل و یکی برای کامپیوترهای معمولی ، در اختیار دارید. با توجه به اینکه این دو سایت، یک سایت هستند اما برای نقاط مختلف مطالبشان هم یکی است. روبات گوگل که هر چند وقت یک بار سری به سایت شما می زند پس از ایندکس کردن نسخه ابتدایی به سراغ نسخه موبایل می رود و مطالب نسخه دوم را به عنوان “تکراری” یا “Duplicate”می شناسد که در صورت اتفاق افتادن این موضوع رنکینگ سایت شما بسیار نزول خواهد کرد. اما در صورتی که شما یک سایت واکنش گرا برای تمام ابزارها در اختیار داشته باشید تمام مطالبتان در همین یک سایت قرار خواهد گرفت و از ایجاد محتوای تکراری (Duplicate Content) جلوگیری خواهد شد. پس می بینید که داشتن قالب واکنش گرا شما را در امر SEO نیز یاری خواهد کرد.

افزایش ترافیک سایت
تقریبا ۱6 درصد از کاربران اینترنت، با موبایل خود به وب گردی می پردازند.  شما تصور کنید اگر سایتی در اختیار نداشته باشید که در ابزارهای موبایل به خوبی به نمایش در بیاید، تعداد زیادی از کاربرانی که می توانید داشته باشید را از دست می دهید. پس شما می توانید هم اکنون که قصد سفارش یک سایت را دارید با کمی هزینه بیشتر، کاری کنید که تمام افرادی (با هر ابزاری) که وارد دنیای نت می شوند سایت شما را نیز بتوانند به بهترین شکل ممکن مشاهده کنند.

افزایش ترافیک سایت

 

صرفه جویی در زمان
با توجه به تجربه ای که در زمینه طراحی سایت کسب کرده ایم می دانیم که همیشه “وقت”یکی از الویت های مشتریان است. زمانی که فقط با یک پروژه (در یک نوبت)، قالبی طراحی می شود که در تمام ابزارها با سایزهای مختلف به خوبی نمایش داده می شود، زمان به شدت کاهش خواهد یافت.

صرفه جویی در زمان

 

به طور خلاصه میتوان از مزایای طراحی سایت واکنش گرا به موارد زیر اشاره داشت
نیاز به راه‌اندازی نسخه موبایل جداگانه برای سایت شما نیست و هزینه‌های توسعه و نگهداری وبسایت کاهش خواهد یافت. در طراحی سایت یک نگاه واحد وجود دارد و دیگر شاهد چند پارگی نسخه های مختلف سایت خود نیستید. تمامی صفحات شما یک آدرس (URL) دارند. تا به حال به این فکر کرده اید که اگر نسخه موبایل جداگانه‌ای برای یک سایت داشته باشید و کاربری از طریق موبایل وارد سایت شده و لینکی را با دوست خود که با لپ‌تاپ کار میکند به اشتراک بگذارد چه خواهد شد؟ با طراحی واکنش‌گرا دیگر نگران نوع دستگاه کاربر سایت خود نیستید. لپ‌تاپ؟ تبلت؟ موبایل؟ یا حتی دستگاهی که هنوز وارد بازار نشده؟

مهم نیست شما همه را پشتیبانی می‌کنید. طراحی سایت واکنش گرا چقدر هزینه دارد ؟ اگر وب سایت خود را چند سالی است که بازطراحی نکردید، لازم است فرایند طراحی مجدد را کاملا از ابتدا انجام دهید و قطعا در این حالت ایجاد این نوع تغییرات مقداری بیشتر هزینه به دنبال خواهد داشت، معمولا مقدار هزینه “بستگی به درخواست دارد”.

برای مثال اگر شما یک فروشگاه دارید و یا با وب سایت خود کار می‌کنید، ابتدا تنها از طراحان بپرسید که آیا امکان ایجاد تغییرات اساسی در وب سایت فعلی شما و تبدیل آن به یک طراحی واکنش گرا وجود دارد یا خیر، و اگر امکان پذیر است هزینه اش چقدر است.

مزایای طراحی سایت واکنش گرا

آینده ازآن ابزارهای موبایلی است
حال که با وب سایت واکنش گرا آشنا شدید، من به موضوع صحبت قبلی خود برمی‌گردم و دوباره می‌گویم بدون وب سایت واکنش گرا تجارت آنلاین و آینده آن در معرض افول قرار می‌گیرد.

اگر میلی به تهیه چنین وب سایتی ندارید ممکن است مشتریان شما به سراغ رقیبان شما که رفتن به وب سایت آنها آسان تر است بروند. همانطور که می بینیم آینده از آن ابزار های موبایلی است و مردم به طور فزاینده ای به دستگاه های موبایل خود بیش از کامپیوترهاشون علاقه دارند. نیلسن می گوید که بیش از ۶۰٪ از صاحبان تلفن همراه از گوشی های هوشمند خود برای مرور صفحات وب استفاده می‌کنند.

در یک مطالعه اخیر توسط واکر سندز دیجیتال مشخص شد که از سال ۲۰۱۱ ترافیک پایه‌ی موبایل مشتری ها ۱۷۱ درصد بیشتر شده است. Statistaمی گوید که تا سال ۲۰۱۷، ۵ میلیارد نفر از گوشی های همراه استفاده می‌کنند.

ساختن وب سایت واکنش گرا هزینه کمی را برای شما خواهد داشت و با پرداخت آن می‌توانید به راحتی به تمام این افراد دسترسی پیدا کنید آیا وب سایت واکنش گرا خود را تهیه کردید؟ متوجه سودهای حاصل از این تغییر شده اید؟ نتیجه گیری : با توجه به استفاده کاربران از موبایل و تبلت طراحی سایت واکنشی امری ضروریست. طراحی سایت واکنشی یا Responsive سبب افزایش خشنودی کاربران و در نتیجه رنکینگ سایت می شود.

آینده ازآن ابزارهای موبایلی است

اشتراک گذاری در :

مقالاتی که پیشنهاد می شود بخوانید

اجتناب از بروز خطای 404 و پراکنده شدن بازدیدکنندگان

31 فروردین

اجتناب از بروز خطای 404 و پراکنده شدن بازدیدکنندگان

بازدید: 747

خطای ۴۰۴ یکی از کدهای وضعیت پروتکل انتقال ابرمتن می‎باشد که با عنوان خطای «یافت نشد» (Not Found) شناخته می‎شود. بدین معنی که سرور وب نمی‎تواند منبع درخواستی را پیدا کند. این خطا نباید با خطای «سرور یافت نشد» (Server Not Found) اشتباه گرفته شود. در خطای ۴۰۴ ارتباط با سرور به طور کامل برقرار شده، اما منبع درخواستی موجود نبوده است؛ در حالی که در خطای «سرور یافت نشد» امکان برقراری ارتباط با سرور میزبان وجود […]

وظایف طراحان وب یا همان معماران وب ( مهندس معمار ) در طراحی یک وب سایت

31 فروردین

وظایف طراحان وب یا همان معماران وب ( مهندس معمار ) در طراحی یک وب سایت

بازدید: 1217

موضوع اصلی این مقاله مقایسه ماهیت حرفه طراحی وب و طراح و توسعه دهنده front- end با حرفه معماری است. دلایلی وجود دارد که مشخص می کند که همه طراحان وب ذاتاً معمار، هستند. همانطورکه معماران، ساختمان های فیزیکی را طراحی و بنا می کنند، طراحان وب نیز ساختار سایت را طراحی و پیاده سازی می نمایند. طراحان وب هم به نوعی مهندس معمار هستند. طراحان معمار و آرشیتکت ها ساختمان ها را برای استفاده و راحتی مردم، برای زندگی،دفاتر و مکان […]

ای‌جکس چیست و راه حل های رفع مشکل سئو در AJAX

29 فروردین

ای‌جکس چیست و راه حل های رفع مشکل سئو در AJAX

بازدید: 1538

مقدمهحدود سال 2010 شرکت گوگل اعلام نمود برنامه ها و وب سایتهایی که از Ajax می کنند، قابل Crawl هستند. همانگونه که اغلب شما می دانید، موتورهای جستجو کدهای HTML را خیلی سریع ایندکس می نمایند اما نمی توانند محتواهای جاوا اسکریپت و اِی جکس (AJAX ) را درک کنند.هدف از این مقاله معرفی AJAX، بررسی مشکل Crawl محتواهای AJAX و ارائه راه حل های متخلف برای رفع این مشکل می باشد.ای ‌جکس چیست؟ای ‌جکس AJAX مخفف کلمات( Asynchronous JavaScript And XML)، […]

طراحی وب سایت استاندارد و جلوگیری از خروج کاربران وب سایت و روش کاهش Bounce rate سایت

01 اردیبهشت

طراحی وب سایت استاندارد و جلوگیری از خروج کاربران وب سایت و روش کاهش Bounce rate سایت

بازدید: 946

ساختار استاندارد و مناسب با تکیه بر محتوای مناسب و کاربردی میتوانید میزان خروج کاربران از وب سایت قبل از بازدید تنها یک صفحه را بگیرید و بازدید کننده را ترغیب به دیدن تمامی صفحات وب سایت نماید .یک طراحی مناسب می تواند میزان خروج کاربران از وب سایت را کاهش داده و موجب افزایش فعالیت کاربران در وب سایت شود .تنها راه جلوگیری از خروج کاربران از وب سایت کاهش کاهش Bounce rate می باشد.Bounce rate چیست ؟مقیاسی است مناسب جهت بررسی […]

بک لینک چیست و بک لینک در بهینه سازی سایت چقدر مهم است؟

29 فروردین

بک لینک چیست و بک لینک در بهینه سازی سایت چقدر مهم است؟

بازدید: 1051

بک لینک به پیوندهای گفته میشود که از سایتهای دیگر به سایت شما داده میشود ، زمانی که از سایت خود به سایت دیگر پیوند میدهید، سایت مقابل از سایت شما بک لینک دریافت کرده است . در طراحی سایت امروزه بحث بک لینک به دنبال سئو از مهمترین دغدغه ها در دنیای اینترنت به حساب می آید. همچنین روش مناسبی برای بازاریابی اینترنتی در مبحث تجارت الکترونیک می باشد. ویرایشگران ویکی‌پدیا می‌گونید که بک ‌لینک یک لینک خروجی از یک […]

ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی چیست و فوائد آن در بازاریابی اینترنتی

30 فروردین

ویدیو مارکتینگ یا بازاریابی ویدئویی چیست و فوائد آن در بازاریابی اینترنتی

بازدید: 1252

یکی از جدیدترین ابزارهای شگفت انگیز برای جذب مخاطبان در بازار و رشد تجارت ما بازاریابی از طریق ویدئومی باشد. ویدئو مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ویدئو شکلی از بازاریابی اینترنتی است که از طریق ویدئو به جذب مخاطب می پردازد. با توجه به اینکه بازاریابی از طریق ویدئو یک ابزار قدرتمند برای افزایش ترافیک سایت است و به رونق کسب و کار به طور چشمگیری کمک می کند؛ با این وجود هنوز بسیاری از صاحبان وب سایتها و مشاغل آن را […]



منبع

پست های مرتبط

طراحی سایت هولدینگ

اگر به عنوان صاحب یک شرکت هلدینگ که به طراحی سایت هلدینگ…

50 آمار تبلیغات گوگل که در سال 2024 و پس از آن باید بدانید

11 تا 0.50 دلار میانگین هزینه هر کلیک گوگل ادز برای شبکه…

8 ویژگی فوق العاده مفید هوش مصنوعی در تبلیغات گوگل

4. تجربه مکالمه در گوگل ادز با استفاده از هوش مصنوعی شما…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب