صفحه اصلی > سئو : می‌خواهید با یوتیوب پولدار شوید؟ این راهنمای کامل را از دست ندهید!

می‌خواهید با یوتیوب پولدار شوید؟ این راهنمای کامل را از دست ندهید!


ولاد و نیکی دو برادر 9 و 11 ساله هستند که درآمد یوتیوب آن‌ها سالانه 70 میلیون دلار است! (معادلش به ریال رو خودتون بی‌زحمت حساب کنید چون متاسفانه ماشین حساب من سوخت.)

بله! همانطور که ملاحظه می‌کنید، آقایان ولاد و نیکی:

اگر در حین خواندن جملات بالا چندبار آه کشیدید یا به عبارت دیگر درآمد سالیانه‌تان مثل بنده حتی به چندکیلومتری این رقم هم نمی‌رسد … اگر در این لحظه برایتان سوال پیش آمده که «مگه من چیم ازین دوتا الف‌بچه کمتره؟»، ادامۀ مطلب را بخوانید تا با راه‌های کسب درآمد از یوتیوب آشنا شوید.

راه‌های کسب درآمد از یوتیوب

تصور اکثر ما از شراکت و کسب درآمد از یوتیوب به همان تبلیغاتی محدود می‌شود که بین ویدیوها پخش می‌شوند؛ اما گزینه‌های دیگری هم روی میز قرار دارند که در ادامه همه را یک‌جا برایتان توضیح می‌دهم.

گزینۀ اول: ساخت ویدئو و درآمدزایی از تبلیغات

وقتی شما کانال یوتیوب می‌زنید و در آن ویدئو منتشر می‌کنید، یوتیوب می‌تواند تبلیغات مختلفی را قبل، حین و یا بعد از ویدئوی شما نمایش دهد. این تبلیغات می‌توانند به صورت بنر، ویدئوهای کوتاه و یا تبلیغات با قابلیت Skipable (به بیننده اجازه می‌دهد پس از چند ثانیه تبلیغ را رد کند) باشند. هر بار کسی این تبلیغات را ببیند و یا بر روی آن کلیک کند، یوتیوب مبلغی را به سازنده ویدئو می‌دهد.

اگر کسی از یوتیوب پریمیوم (نسخه پولی و بدون تبلیغ یوتیوب) استفاده کند، چطور؟ در این صورت اگر شخص ویدئوهای شما را ببیند، شما هم سهمی از پولی که آن شخص برای اکانت پریمیوم پرداخت کرده است را دریافت می‌کنید. و مثل همیشه هر چقدر ویدئوهای شما بیشتر دیده شوند، درآمدتان هم بیشتر می‌شود!

حالا بریم سراغ شروط اولیه این راه درآمدزایی! برای این که بتوانید از تبلیغات یوتیوب درآمد داشته باشید، کانال شما باید به حداقل‌هایی برسد. این حداقل‌ها برابر:

  • حداقل 18 سال یا با اجازه والدین
  • 1000 سابسکرایبر
  • 4000 ساعت تماشای عمومی یا 10 میلیون بازدید ویدئوی کوتاه در 90 روز
  • پیروی از قوانین یوتیوب، داشتن حساب AdSense و قبول شدن در بررسی توسط یوتیوب

فرمت تبلیغات یوتیوب

گزینۀ دوم: سوپرچت و سوپراستیکر

وقتی شما در کانال یوتیوبتان لایو استریم برگزار کنید، بیننده‌ها می‌توانند با خرید سوپر چت و سوپر استیکر، پیام‌های رنگی و برجسته‌ای را در چت زنده ارسال کنند.

با این کار هم نظر شما را جلب می‌کنند تا با آن‌ها تعامل داشته باشید و هم به شما کمک می‌کنند تا کسب درآمد کنید؛ چون یوتیوب 70 درصد از مبلغی که بیننده‌ها صرف خرید سوپر چت یا سوپر استیکر (از 1 دلار تا 500 دلار) می‌کنند را به حساب شما واریز می‌کند.کسب درآمد از یوتیوب با سوپرچت

مثل همیشه برای درآمدزایی از این راه هم باید به یک سری شرایط اولیه برسید! بیایید با هم این شرایط را ببینیم:

  • حداقل 18 سال
  • 500 سابسکرایبر
  • 3000 ساعت تماشای عمومی یا 3 میلیون بازدید ویدئوی کوتاه
  • عضو بودن در YouTube Partner Program و نداشتن محتوای محدود به سن یا محتوای خاص

گزینۀ سوم: افیلیت مارکتینگ و فروش محصول

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک یوتیوبر محصول جدیدی را معرفی کند و شما برای خریدن آن وسوسه شوید!

یوتیوب یک قابلیت هیجان‌انگیز به اسم YouTube Shopping دارد که به شما اجازه می‌دهد همین کار را انجام دهید. یعنی چه؟ یعنی شما هم می‌توانید محصولات خودتان و یا محصولات برندهای دیگر را در ویدئوهایتان معرفی کنید و مستقیم به بیننده‌ها امکان خرید دهید!

با این کار هم بیننده‌ها خوشحال می‌شوند چون به راحتی می‌توانند محصولات مورد علاقه‌شان را پیدا کنند و هم شما درآمد خوبی از این راه کسب می‌کنید.

تنها کافیست که یک لندینگ پیج بسازید، قفسۀ کالای یوتیوب پارتنر را از قسمت monetization فعال کنید و در ویدیوها محصولاتتان را تبلیغ کنید تا فالوورها از یوتیوب به سمت سبد خرید محصول شما هدایت شوند.سبد کالا در یوتیوب

برویم سراغ شرایط اولیه این نحوه کسب درآمد از یوتیوب:

  • حداقل 18 سال
  • 500 سابسکرایبر
  • عضویت در YouTube Partner Program

گزینۀ چهارم: ساخت Channel Memberships

یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی از یوتیوب، ایجاد Channel memberships است. هر کدام از دنبال کننده‌های شما که بخواهد عضو Channel Memberships شما شود لازم است هر ماه مبلغی را واریز کند. این مبلغ بین 1.99 دلار تا 49.99 دلار است. یوتیوب هم طبق معمول 70 درصد از این مبلغ را به شما می‌دهد. احتمالا این سوال برای شما به وجود آمده است که: (اصلا چرا دنبال کننده‌های من باید این همه پول بدند تا عضو Channel Memberships بشن؟!)

خب جواب این است که شما باید مزایایی را برای کاربران ویژه که در Channel Memberships شما عضو می‌شوند، در نظر بگیرید. چه مزایایی؟ مثلاً می‌توانید محتوای ویژه‌ای برای این دسته از کاربران تولید کنید. یوتیوبرها معمولاً ویدیوهای مربوط به پشت صحنه یا زندگی شخصی خودشان را در دسترس کاربرانی که حق عضویت می‌دهند، می‌گذارند. دادن نشان ویژه به کاربران (یک چیزی شبیه مدال که وقت کامنت گذاشتن در کنار آواتارشان ظاهر می‌شود.) یا ساختن استیکر و ایموجی‌های اختصاصی هم از کارهای دیگری است که می‌توانید انجام بدهید.

تولید محتوا چیست ؟ یک توضیح ساده برای همهحتما بخوانید: تولید محتوا چیست ؟ یک توضیح ساده برای همه

همانطوری که در عکس زیر می‌بینید آریا کیوکسر که یک استریمر ایرانی‌ست از این امتیاز برای کسب درآمد از یوتیوب استفاده کرده است.کسب درآمد از عضویت یوتیوب

برای کسب درآمد از یوتیوب از روش Channel Memberships باید چه شرایطی داشته باشیم؟

  • حداقل 18 سال
  • 1000 سابسکرایبر
  • دسترسی به قابلیت فروشگاه یوتیوب و عضویت در YouTube Partner Program

گزینۀ پنجم: Brand connect

ارتباط با برند یک امکان خیلی خوب در یوتیوب است که به شما کمک می‌کند با برندهای مختلف آشنا شوید و با آن‌ها همکاری کنید و درآمدزایی داشته باشید.

Brand connect این شکلی کار می‌کند:

  • در مرحله اول، یوتیوب یک بررسی کامل بر روی مخاطبانی که ویدئوهای شما را می‌بینند انجام می‌دهد. با این کار متوجه می‌شود که مخاطبان شما به چه چیزهایی علاقه‌مند هستند.
  • بعد از این بررسی، یوتیوب یک سری برند را به شما پیشنهاد می‌دهد که محصولات و یا خدماتی دارند که با علایق مخاطبان شما جور در می‌آید!
  • مرحله آخر هم نوبت شماست! برندهایی که دوست دارید با آن‌ها کار کنید را انتخاب کرده و بقیه کار را به یوتیوب می‌سپارید.

برای درآمدزایی از این روش چه شرایطی لازم است؟

  • حداقل 18 سال
  • 1000 سابسکرایبر
  • معمولاً کانال‌های با مخاطب بزرگ‌تر شانس بیشتری برای جذب برندها دارند.
  • عضویت در YouTube Partner Program

گزینۀ ششم: سوپر تشکر!

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که یک ویدئو را آن قدر دوست داشته باشید که دلتان بخواهد به سازنده آن بگویید: (خیلی کارت درسته!!)

سوپر تشکر یا Super Thanks دقیقا همین است. با این قابلیت بیننده می‌تواند با خرید یک انیمیشن جذاب و منحصر به فرد، به سازنده ویدئو نشان دهد که چقدر ویدئو را دوست دارد. این انیمیشن را فقط کاربر می‌بیند و مثل یک تشویق بزرگ بر روی ویدئو ظاهر می‌شود. علاوه بر این هر کاربری که سوپر تشکر را می‌خرد، می‌تواند یک کامنت رنگی و خاص هم بگذارد.

هر چقدر در کانال یوتیوبتان ویدئوهای مفید و جذاب‌تری منتشر کنید، بیننده‌ها مشتاق می‌شوند که با خرید Super Thanks از شما یک تشکر اساسی کنند! و مثل همیشه 70 درصد از قیمت Super Thanks سهم شما می‌شود.

بیایید برویم سراغ شروط اولیه این روش درآمد از یوتیوب:

  • حداقل 18 سال
  • 500 سابسکرایبر
  • عضویت در YouTube Partner Program

10 ایده تولید محتوا برای درآمد از یوتیوب

رسیدیم به بخش شیرین تولید محتوا! اینجاست که شما باید تصمیم بگیرید که بر اساس توانایی‌ها و محدودیت‌هایتان چه سبک از محتوایی را برای کانال خودتان انتخاب کنید که مخاطب هدف زیادی هم داشته باشد. دیتاها و آمار و ارقام نشان می‌دهند که 10 تا سبک زیر بیشترین مخاطب را در یوتیوب دارند.

1. ویدیوهای مربوط به غذا

اگر قرمه‌سبزی‌هایتان روغن می‌اندازد و تا الان چندنفر به‌خاطر غذاهای شما از آرنج دست ندارند، خب یوتیوبر غذا شوید. برای شروع هم می‌توانید ویدیوهای پرچم‌دار این عرصه یعنی سرکار خانم Rosanna Pansino را چک کنید.

یوتیوبر مشهور غذا

2. ویدیوهای آموزشی

اکثر کسانی که در یوتیوب ویدیویی را نگاه می‌کنند، دنبال این هستند که مطلبی را یاد بگیرند؛ دقیقاً به‌خاطر همین موضوع است که ویدیوهای آموزشی روز‌به‌روز محبوب‌تر می‌شوند.

اگر تخصصی دارید یا دربارۀ موضوع خاصی اطلاعاتی دارید که فکر می‌کنید می‌تواند به‌درد بقیه بخورد، معطل نکنید و سریع دست‌به‌کار شوید. حتی اگر تخصص خاصی هم نداشته باشید، باز هم می‌توانید ویدیوی آموزشی بسازید. چطور؟

بگردید ببینید چه سوالی ذهن بیشتر افراد را به خودش مشغول کرده است. تحقیق کنید و جواب این سوال را در قالب یک ویدیو آماده کنید؛ مثلاً اگر می‌دانید پشه‌ها روزها کجا می‌روند، خب ویدیوی آن را بسازید و در کانال‌تان به اشتراک بگذارید.

ناگفته‌های کسب درآمد از آپاراتحتما بخوانید: ناگفته‌های کسب درآمد از آپارات

ما در کانال یوتیوب آقای وب اطلاعاتمان را در زمینۀ بازاریابی و تولید محتوا با مخاطبانمان به اشتراک می‌گذاریم، فکر می‌کنم اگر این ویدیوها را ببینید بتوانید دید وسیع‌تری درباره تولید محتوا به دست بیاورید.

کانال یوتیوب نوین

3. ویدیوهای فشن، لایف‌استایل و آرایشی

این دسته از ویدئوها بیشتر با موضوع معرفی برندهای مختلف لباس، محصولات آرایشی، نکته‌های روتین پوستی یا رژیم غذایی و… تولید و منتشر می‌شوند. برندهای پوشاک و محصولات آرایشی هم این مدل ویدئوها را خیلی دوست دارند؛ چون از این طریق می‌توانند جدیدترین محصولاتشان را به مخاطب نشان بدهند. پس احتمال این که اسپانسر سازندگان این دسته از ویدئوها شوند، خیلی بالاست!

4. ویدیوهای خنده‌دار

ویدیوهای کمدی زودتر از هرنوع ویدیوی دیگری در یوتیوب وایرال می‌شوند، چون مردم همیشه به‌دنبال دلیلی برای شادبودن و خندیدن می‌گردند. (عجب جمله‌ای گفتم!)

PewDiePie که عکس کانال یوتیوبش را در زیر گذاشتم، یکی از مشاهیر این سبک به حساب می‌آید.ساخت ویدئوهای خنده دار یکی از ایده های تولید محتوا

5. ویدیوهای آنباکسینگ

بچه که بودم، یک دوستی داشتم که خیلی در این زمینه استعداد داشت. هروقت که اسباب‌بازی جدیدی می‌خرید، زنگ همۀ بچه‌های محل را می‌زد و دقیقاً وسط کوچه مراسم آنباکسینگ را انجام می‌داد. (شقایق اگه الان داری این مقاله رو میخونی آب دستته بذار زمین برو کانال آنباکسینگ بزن.)

رایان کاجی هم یکی از اساتید آنباکسینگ یوتیوب به حساب می‌آید.

6. ویدیوهای ولاگ (Vlog)

ولاگ یا Vlog از ترکیب دو کلمۀ ویدیو و وبلاگ ساخته شده است. به‌طور کلی ولاگ به ویدیوهایی گفته می‌شود که آدم‌ها از زندگی، تجربه‌ها و خاطرات روزانه خودشان می‌‌سازند. درواقع دامنۀ محتوای ولاگ خیلی وسیع است و به موضوع خاصی هم محدود نمی‌شود. مثلاً  Logan Paul  حتی در مورد پرندۀ جدیدش هم ویدئو ساخته است.

ساخت ولاگ یکی از ایده های تولید محتوا یوتیوب

7. ویدیوهای گیم

اگر خورۀ بازی‌های کامپیوتری یا کنسول‌ ایکس‌باکس و پلی‌استیشن هستید؛ یوتیوب بهترین جا برای گیمرهاست. استریمرها معمولاً در ویدیوهای خودشان لایو بازی‌ می‌کنند، تکنیک‌های بازی‌ها را یاد می‌دهند، بازی را نقد می‌کنند یا با یک استریمر دیگر آنلاین رقابت می‌کنند.

Toxicgirlow یکی از استریمرهای هموطن است که می‌توانید برای نمونه ویدیوهایش را در یوتیوب ببینید.

8. ویدیوهای انتقادی

ویدیوهای انتقادی به نسبت بقیه ایده‌ها، پروسۀ تولیدشان برای کسب درآمد از یوتیوب راحت‌تر است. کافیست محصول یا خدماتی را بر اساس یکی از امکانات به‌خصوصش، جلوی دوربین نقد کنید.

معمولاً ویدیوهای انتقادی در مورد گجت‌ها و ابزارهای تکنولوژی ساخته می‌شوند، اما شما خودتان را محدود نکنید. مثلاً می‌توانید فیلم‌های سینمایی را نقد کنید یا از معروفترین رستوران و یک رستوران کاملاً معمولی در شهرتان، دقیقاً یک نوع غذا را بگیرید و باهم از نظر طعم، قیمت و … مقایسه کنید.

کانال ایرانی MoboNews از طریق ساخت ویدئوهای نقد و بررسی درباره گوشی‌ها به شهرت رسید و الان حوزه تولید محتوایش خیلی وسیع‌تر شده است.

ساخت ویدئوهای انتقادی یکی از ایده های تولید محتوا

9. ویدیوهای چه‌جوری (how to)

یک کار به ظاهر پیچیده و یا حتی ساده را قدم‌به‌قدم در یک ویدیو به مخاطبان‌تان یاد بدهید. مثلاً پنچری‌گرفتن ماشین، رنگی‌کردن عکس‌های سیاه‌سفید با فتوشاپ یا حتی نحوۀ گره‌زدن کراوات. راستی حالا که حرف از فتوشاپ شد، پیشنهاد می‌کنیم به عنوان یه مهارت حتما کار با فتوشاپ رو یاد بگیرید؛ چون بعدا برای زدن کاورهای یوتیوب بهش نیاز پیدا می‌کنید! اگر هم دنبال یک آموزش کامل از مبتدی تا پیشرفته هستید، دوره فتوشاپ آقای وب همان چیزی هست که لازم دارید!

چطور با پرده سبز، پس زمینه ویدیوهایمان را حذف کنیم؟حتما بخوانید: چطور با پرده سبز، پس زمینه ویدیوهایمان را حذف کنیم؟

10. ویدیوهای موزیک و خوانندگی

این سبک از ویدیوها به‌درد کسانی می‌خورد که ته‌صدایی داشته باشند یا بلد باشند ساز خاصی را با مهارت بنوازند. درواقع کانال یوتیوب برای افرادی که استعدادی در زمینۀ موسیقی دارند، فرصت خوبی به حساب می‌آید تا بهتر دیده شوند و حتی به شهرت جهانی هم برسند.

در آخر هم این که تولید محتوای ویدیویی شاید کار سختی به نظر برسد اما نکته‌ها و ترفندهای زیادی هم وجود دارد که کار شما را راحت می‌کند. در صفحه «آموزش تولید محتوای ویدیویی» می‌توانید همه آن‌ها را رایگان یاد بگیرید و حرفه‌ای شوید.

نحوه دریافت پول از یوتیوب در ایران!

به دلیل تحریم‌هایی که در ایران وجود دارد، کارتان برای کسب درآمد از یوتیوب کمی دشوار است. شما برای اینکه بتوانید پول‌تان را از یوتیوب بگیرید، باید حساب گوگل ادسنس داشته باشید. اما در حال حاضر در داخل ایران نمی‌شود حساب ادسنس داشت، بنابراین برای اینکه از یوتیوب پولتان را بگیرید، 2 راه پیش رویتان قرار دارد:

  • راه اول: کمک گرفتن از یک دوست یا آشنای ساکن خارج

اگر کسی را در خارج از کشور دارید، می‌توانید با نام و اطلاعات آن شخص (آدرس، کدپستی، کدمالیاتی، شمارۀ تلفن، شمارۀ حساب بانکی و…) اکانت گوگل ادسنس بسازید. یک کد فعال‌سازی به آدرس آن شخص ارسال می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید اکانت گوگل ادسنس‌تان را فعال کنید.

  • راه دوم: شرکت‌های واسط

یک‌سری از شرکت‌ها هستند که برای شما حساب گوگل ادسنس می‌سازند و در نهایت درآمد دلاری شما از یوتیوب را به ریال تبدیل می‌کنند. البته خودتان بهتر از من می‌دانید که به هر شرکتی نباید اعتماد کرد؛ پس قبل از هرچیز حسابی در این مورد به‌خصوص تحقیق کنید.

بعد از اینکه با یکی از دو روش بالا اکانت گوگل ادسنس‌تان را فعال کردید، وارد یوتیوب استودیو شوید و از قسمت monetization، آن را به کانال یوتیوب‌ خودتان متصل کنید. در تاریخ 10 تا 14 هرماه (میلادی) می‌توانید درآمد نهایی خودتان را در گوگل ادسنس ببینید، اما پرداخت حدوداً بین بازۀ 21 تا 24‌ هرماه انجام می‌شود. توجه داشته باشید که ادسنس زمانی پول را به حساب شما واریز می‌کند که درآمدتان به حداقلی که خودش تعیین کرده (یعنی 100 دلار) رسیده باشد.

میزان درآمد یوتیوب بالاخره چقدر است؟

یوتیوب به ازای هر 1000 ویو به‌طور متوسط 2 دلار در نظر می‌گیرد. حالا چرا به‌طور متوسط؟

چون رقم ثابت و مشخصی به ازای هر بازدید وجود ندارد. درواقع درآمد شما از تبلیغات یوتیوب، به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مثلاً میزان محبوبیت شما، تعداد تبلیغاتی که یوتیوب ممکن است در هر ویدیو نمایش بدهد یا ندهد و تعداد تبلیغاتی که ممکن است کاربر ببیند یا نبیند. علاوه‌بر این‌ها سه فاکتور بسیار مهم‌تر هم این وسط تاثیرگذارند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

  • فاکتور اول: مخاطب ویدیوی شما از چه کشوری است؟

همانطوری که احتمالاً خودتان هم می‌دانید، کاربرانی که در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند، تبلیغات متفاوتی را روی یک ویدیو می‌بینند. طبیعتاً کشورهایی که مردمش درآمد بالاتری داشته باشند؛ مثل آمریکا و کشورهای اروپایی، توانایی خرید بالاتری را نسبت به کشورهای آسیایی (مثلاً هندوستان) دارند.

ازآنجایی که کشورهای صنعتی بازار هدف بزرگتر و پَروارتری هستند؛ کمپانی‌ها پول بیشتری به یوتیوب می‌دهند تا محصولاتشان را در این کشورها تبلیغ کند. پس اگر مخاطب ویدیوهای شما جز این کشورها باشد، سهم 55 درصدی‌تان، در نهایت مبلغ بالاتری را شامل می‌شود؛ ولی اگر مخاطب شما به‌طور مثال در ایران ساکن باشد این مبلغ به مراتب کمتر است.

  • فاکتور دوم: در چه تاریخی از سال هستیم؟

قیمت تبلیغاتی که در روزهای کریسمس نمایش داده می‌شود با تبلیغاتی که در روزهای عادی می‌بینیم، قطعاً فرق می‌کند. شرکت‌ها سر و دست می‌شکنند تا اخبار جشنواره‌ها و تخفیف‌های فصلی‌شان را در این بازۀ زمانی به گوش مخاطب برسانند. پس با کمال میل حاضر هستند پول بیشتری را در مناسبت‌های این چنینی به یوتیوب پرداخت کنند.

  • فاکتور سوم: محتوای ویدیوهای شما تخصصی است؟

یوتیوب بابت نمایش تبلیغات تخصصی، مبلغ بیشتری را از شرکت‌ها می‌گیرد؛ پس اگر محتوای شما به‌طور مثال آموزش تخصصی نقاشی باشد، پول بیشتری هم (تا 10 دلار یا شاید هم بیشتر) نصیب‌تان می‌شود.

خب حدس می‌زنم در این لحظه کنجکاو هستید که بدانید چه کسی بیشترین درآمد را از تبلیغات یوتیوب داشته است 🙂

پردرآمدترین یوتیوبرها در سال 2024

در لیست زیر 10 تا از پردرآمدترین یوتیوبرها در سال 2024 را می‌بینید:

لیست پردرآمدترین یوتیوبرهای جهان

چهار سوال مهم درباره کسب درآمد از یوتیوب

برای اینکه ادامۀ مقاله را در کمال آرامش بخوانید، لازم دیدم که اول جواب چهارتا سوالی را بدهم که احتمال می‌دهم در مغزتان رژه می‌رود.

  • سوال اول: برای کسب درآمد از یوتیوب حتماً باید تیک تایید داشته باشم؟

به طور کلی نه! تمام راه‌هایی که در ابتدای مقاله بررسی کردیم نیازی به تیک تایید ندارند. اما یک مورد خاص دیگر هم برای درآمدزایی از یوتیوب وجود دارد: گرفتن اسپانسر! اگر بخواهید از این طریق کسب درآمد کنید، حتما باید کانال‌تان توسط یوتیوب تایید شده باشد. برای گرفتن تیک تایید حداقل 100،000تا سابسکرایبر لازم دارید.

  • سوال دوم: یوتیوب در ازای لایک یا افزایش سابسکرایبر به ما پول می‌ده؟

نه. یوتیوب هیچ پولی بابت این موضوع به شما نمی‌دهد؛ اما به‌طور غیرمستقیم افزایش سابسکرایبر، افزایش بازدید را برای شما به دنبال دارد که به بالا‌رفتن درآمدتان کمک می‌کند.

  • سوال سوم: از اونجایی که کشور ما تحریمه، برای کسب درآمد از یوتیوب در ایران به مشکل برنمی‌خوریم؟

برنامه درآمدزایی یوتیوب برای ایران فعال نیست؛ پس شما باید لوکیشن کانال خودتان را عوض کنید (از قسمت setting در یوتیوب استودیو) و روی کشورهایی تنظیم کنید که یوتیوب لیستش را منتشر کرده است. به‌غیراز این موضوع، برای اینکه بتوانید از یوتیوب پول برداشت کنید، نیاز به حساب Google AdSense دارید که امکان ساخت این حساب هم در ایران وجود ندارد! اما در بخش‌های قبلی توضیح دادم که چطور می‌توانید این محدودیت‌ها را دور بزنید.

  • سوال چهارم: محتوای فارسی تو کانالم منتشر کنم بهتره یا انگلیسی یا هردو باهم؟

درست است که با محتوای انگلیسی می‌توانید پول بیشتری بابت تبلیغات بگیرید (بر اساس فاکتوری که بالاتر توضیح دادم)، ولی فضای یوتیوب انگلیسی یک فضای کاملاً تخصصی و حرفه‌ایست. به همین دلیل رقابت در این فضا به مراتب سخت‌تر از یوتیوب فارسی است و ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا کانال شما به درآمدزایی برسد.

یوتیوب فارسی اما مثل یک زمین خالی، آماده ساخت‌وساز است؛ چون هنوز این شبکۀ اجتماعی مثل اینستاگرام بین فارسی‌زبان‌ها جا نیفتاده، شما خیلی راحت‌تر می‌توانید درباره موضوعات مختلف محتوا تولید کنید و اتفاقاً دیده هم می‌شوید!

یک راهنمای کامل برای نوشتن کپشن اینستاگرامحتما بخوانید: یک راهنمای کامل برای نوشتن کپشن اینستاگرام

اما می‌رسیم به سوال آخر! در یک کانال محتوای انگلیسی و فارسی را باهم منتشر کنم؟ در یک کلمه نه! ممکن است کسی صرفا شما را به خاطر ویدئوهای فارسی سابسکرایب کرده باشد و علاقه‌ای نداشته باشد که نوتیفیکیشن‌های ویدئوهای انگلیسی شما را هر چند وقت یک بار بر روی صفحه گوشی خود ببیند! این جاست که صبرش لبریز می‌شود و با آنسابسکرایب کردن با شما خداحافظی می‌کند!!

حالا که به‌صورت تئوری با گزینه‌های کسب درآمد از یوتیوب آشنا شدیم، وقتش رسیده تا کانال خودمان را بسازیم.

چگونه کانال یوتیوب بسازیم؟

ساخت کانال یوتیوب خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در اولین قدم باید جیمیل داشته باشید! پس اگر هنوز حساب گوگل ندارید، آب دستتان است بگذارید زمین و در یک دقیقه بسازید.

در قدم بعدی باید با جیمیل خود وارد یوتیوب شوید. بعد از ورود روی عکس پروفایلتان در گوشه بالا سمت راست کلیک کنید، و گزینه Create a Channel را انتخاب کنید.

تمام! کانال یوتیوب شما آماده است. وقت آن رسیده است که یک اسم جذاب و مرتبط با موضوع ویدئوهایی که می‌خواهید بسازید، انتخاب کنید.
بعد از ساخت کانال، می‌توانید عکس پروفایل، کاور کانال و درباره کانال را هم شخصی سازی کنید.

همین‌جا تا یادم نرفته یک نکته‌ای را هم اضافه کنم، اگر قصد راه‌اندازی کانال برند یا کسب‌وکارتان را دارید، پیشنهاد من این است که یک تب برای مطالعه مقالۀ بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ما باز کنید تا بعد از این مطلب، آن را هم بخوانید؛ چون مطمئنم به‌کارتان می‌آید.

این هم از توضیح ساخت کانال یوتیوب! حالا فرض کنید که یک ویدیو جذاب و تودل‌برویی را در کانال خودتان آپلود کردید، خب دیگر نوبتی هم باشد می‌رسیم به تجزیه و تحلیل عملکرد ویدئویی که منتشر کردید.

آنالیتیکس یوتیوب

آنالیتیکس یوتیوب

اگر همین حالا وارد یوتیوب استودیوی اکانت‌تان شوید، می‌توانید از قسمت analytics اطلاعاتی مثل تعداد ویو، آمار سابسکرایبرها و … را بدست بیاورید.آنالیتیکس یوتیوب

به جز موارد بالا، از زمانی که پارتنر یوتیوب باشید، گزینۀ revenue یا درآمد هم برایتان فعال می‌شود. (در عکس با رنگ سبز مشخص است.)

وقتی روی revenue کلیک کنید وارد صفحه زیر می‌شوید.cpm و rpm

حالا زمان این رسیده است که چندتا از اصطلاحات مهم در آنالیتیکس یوتیوب را یاد بگیریم:

  • CPM: کادر قرمز سمت راست، درآمد یوتیوب و شما از تبلیغات را نشان می‌دهد. یعنی 45٪ سهم یوتیوب را هم شامل می‌شود.
  • PRM: کادر قرمز سمت چپ، نشان دهنده مبلغی است که در نهایت به ازای هر 1000 بازدید به حساب شما واریز می‌شود.
  • Engagement: این عدد نشان می‌دهد که بیننده‌ها چقدر با ویدئوی شما درگیر شدند. یعنی چقدر لایک کردند، کامنت گذاشتند، به اشتراک گذاشتند و…
  • Traffic Sources: این قسمت نشان می‌دهد که بیننده‌ها از کجا ویدئوی شما را پیدا کردند. از صفحه اصلی، جستجو، از طریق لینک در صفحات اجتماعی و…

مواد لازم برای یوتیوبر شدن

همین اول کار بدانید که برای شروع اصلاً نیازی نیست که تجهیزات حرفه‌ای داشته باشید، با همان گوشی موبایل‌تان هم می‌توانید محتوای خوب و پربازدید تولید کنید. اما به مرور که کانال‌تان سری توی سرها درآورد، طبیعتاً باید به فکر تهیه دوربین خوب، پایه نگهدارنده دوربین، تجهیزات نورپردازی، میکروفون و … باشید.

در ابتدای کار تنها چیزی که لازم دارید گوشی موبایل هوشمند است و برنامه ادیت ویدیو که می‌توانید از Camtasia یا در سطح حرفه‌ای‌تر پریمیر و افترافکت استفاده کنید. اگر می‌خواهید هزینه کنید، پیشنهاد من این است که یک مینی تریپاد برای گوشی‌تان بخرید. با همین وسایل و البته کمی پشتکار می‌توانید یک یوتوبر مقبول خاص‌و‌عام شوید!

اگر هم فعلاً قصد خرید تجهیزات ندارید، با همان گوشی هوشمند کارتان را شروع کنید؛ آموزش تولید محتوا با موبایل و تکنیک‌ها و ترفندهایش را هم می‌توانید در این صفحه یاد بگیرید.

یک راهنمای ساده (ولی کامل!) برای نوشتن بیزینس پلنحتما بخوانید: یک راهنمای ساده (ولی کامل!) برای نوشتن بیزینس پلن

یوتیوبر

کسب درآمد از یوتیوب منتظر ماست!

خب مثل اینکه بالاخره تمام شد! جا دارد یک خسته نباشید جانانه بگویم به کسانی که این مطلب طولانی را تا اینجا خواندند. خداقوت قهرمان، خسته نباشی دلاور!

امیدوارم که جواب سوال‌هایتان را در مورد کسب درآمد از یوتیوب گرفته باشید، خیلی زود یوتیوب آقای وب را سابسکرایب کنید 😀 و اولین ویدیو را در کانال‌تان بگذارید.

اگر تازه‌کار نیستید و تا یک جاهایی پیش رفتید و کانال خودتان را دارید، لطفاً در کامنت‌ها تجربه‌تان را با ما به اشتراک بگذارید تا هم من و هم بقیه دوستان از شما یاد بگیریم.



منبع

پست های مرتبط

راهنمای کامل انتخاب اسم برند + لیست اسامی خاص برند

دهه 60 که تعداد بچه‌ها زیاد بود، اغلب خانواده‌ها اسم‌گذاری نوزادان جدید…

چگونه بیو اینستاگرام جذاب بنویسیم؟ + 200 نمونه متن بیو!

می‌گو‌یند عشق در یک نگاه اتفاق می‌افتد!شاید این جمله در دنیای واقعی…

تغییر صدا با هوش مصنوعی: معرفی بهترین ابزارهای 2024

دوست دارید صدای خود را به صدای خواننده محبوبتان، یک گوینده معروف…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب