صفحه اصلی > طراحی سایت : پروتوتایپ چیست؟ – آقای وب

پروتوتایپ چیست؟ – آقای وب


پروتوتایپ چیست؟ نمونه اولیه مدل اصلی است. نمونه‌ای که بر اساس آن می‌توان طرح‌های آینده را پایه‌گذاری کرد. شرکتی که یک توستر جدید طراحی می کند، ابتدا یک نمونه اولیه را طراحی و می سازد و سپس آن را آزمایش می کند و می بیند که آیا خوب است یا خیر. نمونه اولیه، مورد آزمایش شما است و به مدلی تبدیل می شود که بر اساس آن طراحی محصول نهایی را پایه گذاری کنید.

پروتوتایپ چیست؟

تنها داشتن یک ایده خوب برای تولید محصولی جدید کافی نیست. تا زمانی که شما نتوانید یک نمونه اولیه از محصول مورد نظرتان تهیه کنید و به‌صورت فیزیکی و دیجیتالی آن را بررسی کنید، نمی‌توانید تصور درستی از محصول نهایی داشته باشید. پروتوتایپ یا نمونه اولیه مدلی است که با استفاده از آن می‌توانید قبل از تولید محصول نهایی، یک نمونه در مقیاس کوچک از همان محصول را تهیه کنید و عملکرد آن را بررسی نمایید. در زمینه های مختلف پروتوتایپ ممکن است از نظر مفهومی کمی متفاوت باشد.

به عنوان مثال وقتی سفارش طراحی سایت یا سفارش طراحی گرافیکی می دهید، شرکت مقابل ابتدا یک دو نمونه پروتوتایپ (نمونه طرح) برای شما ارسال میکند. هر کدام را که بخواهید در نهایت تکمیل و خدمت شما تحویل می دهد.

ولی در بحث تولید یک محصول، مثلا یک تولیدی کفش ابتدا طرح اولیه بدون ویژگی های تکمیلی تولید می شود و اگر مقاومت خوبی داشت و ظاهر مناسبی داشت سپس تکمیل می گردد.

مزایای یک پروتوتایپ موفق چیست؟

پروتوتایپ ابزاری است که به طراحان کمک می‌کند تا درباره بازخورد کاربران نسبت به محصول نهایی خود اطلاعات دقیق‌تری به دست بیاورند. درست است که پروتوتایپ مانند محصول نهایی کامل نیست، اما ساده بودن طراحی پروتوتایپ و تولید سریع قطعات آن، کمک می‌کند تا یک محصول با هدف آزمایش اولیه ایجاد شود. با تهیه یک نمونه اولیه می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آیا تولید این محصول اصلاً امکان‌پذیر هست یا خیر؟

پروتوتایپ به شما کمک می‌کند تا پیش از سرمایه‌گذاری و صرف منابع برای تولید یک محصول جدید، اطلاعات دقیقی درباره آن به دست بیاورید و راجع به کاربردهای محصول جدید، عملکرد آن، نحوه چیدمان قطعات این محصول کنار یکدیگر و سایر جزئیات اطلاعات بیشتری به دست بیاورید. یک نمونه فیزیکی از محصول نهایی که در ابعاد کوچک‌تر تولید شده به شما این اجازه را می‌دهد تا ویژگی‌های عملکردی آن را بررسی کنید و بتوانید تعامل کاربران با این محصول را شبیه‌سازی کنید. درنهایت اگر محصول شما ایرادی داشته باشد و نیاز به ایجاد تغییرات داشته باشد، می‌توانید آن را برطرف کنید. از مزایای کلیدی که یک نمونه اولیه دارد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

صرفه‌جویی در منابع

در بخش پیش اشاره کردیم که یکی از دلایل اصلی تولید نمونه اولیه صرفه‌جویی در منابع است. اما در این قسمت می‌خواهیم بیشتر دراین‌باره صحبت کنیم. طبیعی است که اگر در مراحل اولیه تولید محصول به ایرادهای آن پی ببرید نیازی نیست هزینه‌های زیادی صرف کنید. چراکه مراحل تولید آن هنوز آغاز نشده است.

بنابراین ایجاد یک نمونه اولیه می‌تواند تا حد زیادی هزینه‌های پروژه تولیدی شما را کاهش دهد. زیرا هرچه به مراحل تولید نزدیک‌تر شوید، این هزینه بیشتر خواهد شد. با تولید یک نمونه اولیه شما می‌توانید متوجه شوید که آیا این محصول امکان تولید دارد یا باید به‌طورکلی از ساخت آن چشم‌پوشی کنید.

گاهی اوقات یک پروتوتایپ به شما کمک می‌کند تا برای ساخت محصولی دیگر از ایده اولیه خود استفاده کنید. با ساخت پروتوتایپ درمی‌یابید کدام بخش از محصول شما کار می‌کند. به همین خاطر می‌توانید وقت خودتان را صرف همان قسمت کنید و سرمایه را بر همان بخش متمرکز کنید.

مسلماً باید تغییراتی را در محصول نهایی ایجاد کنید تا قبل از اینکه این محصول را به بازار عرضه دهید به‌صورت کامل مشکلات آن برطرف شود. حتی این خطر وجود دارد که پروتوتایپ شما به‌درستی عمل نکند. اگر این اتفاق بیفتد و پروژه اولیه شما هم با شکست مواجه شود، مشکلی نیست. چراکه می‌توانید ایده خودتان را تغییر دهید و روی یک ایده جدید تمرکز کنید. به این صورت می‌توانید در زمان و سرمایه خود صرفه‌جویی کنید.

بازخورد گرفتن از کاربران

یکی از مزایای پروتوتایپ این است که می‌توانید یک بازخورد واقعی از کاربران و مشتریان واقعی دریافت کنید. این بازخورد تا حد زیادی می‌تواند نتیجه نهایی محصول را بهبود ببخشد. زمانی که نمونه اولیه را به مخاطبان هدف خود ارائه می‌دهید، می‌توانید نظرات آن‌ها را درباره بخش‌هایی از محصول که موفق عمل کرده دریافت کنید و حتی با استفاده از نظرات آن‌ها، بیشتر روی قسمت‌هایی کار کنید که کاربران فکر می‌کنند نیاز به بهبود و ارتقا بیشتر دارد.

حتی با پرسش و نظرخواهی از کاربران می‌توانید ایرادات نمونه اولیه را شناسایی کنید. ساخت یک نمونه اولیه واقعی و ارائه آن به کاربران اجازه می‌دهد تا خیلی سریع بازخوردهای آن‌ها را بگیرید و درنهایت تصمیم بگیرید که از انتقادهای آن‌ها برای بهبود محصول نهایی استفاده کنید. حتی گاهی اوقات نظرات کاربران به شما کمک می‌کند تا بررسی‌های بیشتری انجام دهید و راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن مشکلات بالقوه پیدا کنید.

هم چنین ارزش طول عمر مشتری clv را در تهیه پروتوتایپ ایده کسب و کار در نظر بگیرید زیرا هزینه های شما و نحوه تولید شما را تحت تاثیر قرار میدهد.

جذب سرمایه‌گذار

استفاده از بازخوردهای کاربران واقعی به شما کمک می‌کند تا اعتبارتان را نزد سرمایه‌گذاران افزایش دهید و سرمایه بیشتری برای راه‌اندازی استارت آپ یا پروژه‌های خودتان جمع‌آوری نمایید. مسلماً یک سرمایه‌گذار بدون در نظر گرفتن علاقه کاربران به یک محصول، پولی بابت تولید آن پرداخت نمی‌کند. چراکه سرمایه‌گذاران معتقدند باید امکان تولید یک محصول وجود داشته باشد و در بازار استقبال خوبی از آن شود. بنابراین با یک پروتوتایپ شما می‌توانید پتانسیل‌های محصول نهایی خود را به سرمایه‌گذاران ثابت کنید و هزینه‌های مورد نیاز برای تولید محصول را دریافت نمایید.

پیدا کردن نقص ‌ها در مراحل اولیه

پروتوتایپ‌ها معمولاً هنگام آزمایش اولیه شکست می‌خورند. اما در عوض آزمایش شکست به طراحان نشان می‌دهد که نقص‌ها کجا هستند. به این صورت تیم تولید با استفاده از فرایندهای جدید ترسیم، تصمیم می‌گیرد با بررسی راه‌حل‌های پیشنهادی و در نظر گرفتن بازخوردهای واقعی کاربران، نقص‌های موجود را برطرف کند.

شکست خوردن یک محصول در مراحل اولیه ریسک کمتری دارد. چراکه سرمایه کمی برای تولید آن به‌کاررفته است. همین هم باعث می‌شود تا در مراحل اولیه و قبل از تولید انبوه، از اتلاف انرژی، هزینه و زمان جلوگیری شود و راه‌حل‌های مناسبی برای جلوگیری از شکست محصول نهایی اتخاذ شود.

معایب پروتوتایپ

تا این قسمت درباره مزایای استفاده از پروتوتایپ صحبت کردیم. اما سهامداران و مدیرانی که زمان کمی برای تحویل یک پروژه دارند، معتقدند که استفاده از پروتوتایپ دارای معایبی است. به‌عنوان‌مثال با تولید پروتوتایپ زمان زیادی برای طرح‌ریزی پروژه صرف می‌شود. چراکه قبل از شروع تولید محصول واقعی، نیاز است که نمونه اولیه ساخته شود و آزمایش‌های لازم روی آن صورت بگیرد.

همچنین بسیاری از سرمایه‌گذاران به خاطر اینکه نمی‌دانند چه ابزاری برای طراحی و تولید پروتوتایپ مناسب‌تر است و نمی‌دانند از چه روشی استفاده کنند، چندان مایل به تولید پروتوتایپ نیستند. زیرا باید وقت زیادی برای آموزش و انتخاب ابزارهای مناسب تولید پروتوتایپ صرف کنند.

معرفی انواع پروتوتایپ

فرآیند تولید پروتوتایپ و ساخت نمونه اولیه با استفاده از ابزارهای مختلفی انجام می‌شود. یک نمونه اولیه می‌تواند فقط روی کاغذ باشد یا با استفاده از ابزارهای پیچیده تولید شده باشد، اما درنهایت هدف از ساخت پروتوتایپ این است که از طریق آن‌ها آزمایش‌های لازم صورت بگیرد تا بتوان طراحی نهایی را به تولید انبوه رساند. ازجمله کاربردی‌ترین ابزارها برای نمونه‌سازی نرم‌افزارهای طراحی سه بعدی یا پرینترهای سه بعدی هستند که می‌توانند طرح‌های اولیه را به واقعیت تبدیل کنند. اما به‌طورکلی چهار نوع پروتوتایپ وجود دارد.

تمام این نمونه‌های اولیه کمک می‌کنند تا از طریق آن‌ها بتوانید اعتبار یک مفهوم یا ایده اولیه را شناسایی کنید و از آن برای تولید یک محصول نهایی بی‌نقص استفاده نمایید.

وایر فریم

وایر فرم یک نمونه اولیه کاغذی است که درباره ساختار یک محصول، توضیحات اساسی را ارائه می‌کند و طراحی اولیه آن را بدون در نظر گرفتن عملکرد داخلی نشان می‌دهد. درواقع وایر فریم همان نمونه اولیه کاغذی است که هیچ‌گونه ویژگی عملکردی ندارد. این نمونه کمک می‌کند مراحل اولیه توسعه محصول را پیش‌بینی کنید، اما نمی‌تواند با کاربران تعاملی برقرار کند و بازخوردی از آن‌ها دریافت کند.

نمونه فیزیکی

نمونه فیزیکی یا پروتوتایپ جامد بر اساس ایده‌های موجود در وایر فریم ساخته می‌شود. این نمونه جزئیات داخلی وایر فریم را به‌صورت دقیق ارائه می‌کند. این نمونه فیزیکی نشان می‌دهد که اگر محصول به‌صورت فیزیکی ساخته شود، چگونه به نظر می‌رسد.

نمونه آزمایشگاهی

یک مدل فیزیکی یا ماکت که از روی طرح اولیه ساخته شده و می‌تواند برای بررسی و اعتبارسنجی طراحی مورد استفاده قرار بگیرد، همین مدل آزمایشگاهی است. به این صورت می‌توان تمام عملکردهای محصول نهایی را بررسی کرد و پی به مشکلات آن برد.

نمونه کاربردی

یکی از انواع پروتوتایپ‌ها نمونه‌های کاربردی آن‌ها هستند. این مدل که می‌تواند تمام کارهای محصول نهایی را انجام دهد به میزان زیادی می‌تواند قبل از تولید ایرادهای محصول نهایی را نشان دهد و کمک کند تا اصلاحات لازم روی آن صورت بگیرد. به‌این‌ترتیب سرمایه‌گذاران می‌توانند با دقت بیشتری عملکرد این محصول را در نظر بگیرند و برای بررسی یا تجدید نظر در پارامترهای اصلی طراحی، تصمیم بگیرند.

تأثیر پروتوتایپ بر تفکر طراحی

تولید نمونه اولیه یا همان پروتوتایپ می‌تواند روی ایده‌ها و تفکرات طراحان تأثیر زیادی داشته باشد و باعث شود تا تیم طراحی متوجه مشکلات محصول نهایی شوند. پروتوتایپ کمک می‌کند تا طراحان بتوانند با کاربران خود درباره ایده‌ای که دارند، صحبت کنند و پس از دریافت بازخوردهای آن‌ها یک روش قابل درک برای آزمایش ایده خود پیدا کنند. همچنین طراحان به این صورت می‌توانند با صرف هزینه کم در مدت زمان کوتاه، پی به مشکلات طرح اولیه خود ببرند و قبل از صرف سرمایه‌های زیاد از اشتباهاتشان درس بگیرند. به این صورت طراحان می‌توانند بدون اینکه نیاز باشد مسائل پیچیده را تجزیه و تحلیل کنند، با یک آزمایش ساده روی عناصر کوچک‌تر که قابل ارزیابی هستند، از مشکلات بزرگ جلوگیری کنند و هرچه سریع‌تر آن را مدیریت کنند.

The-Process

تفاوت پروتوتایپ و MVP

با پروتوتایپ آشنا شدیم. MVPمخفف عبارت Minimum Viable Product می باشد. یک پروتوتایپ (نمونه اولیه) و یک MVP یک چیز نیستند. نمونه های اولیه برای تعیین اینکه آیا یک راه حل مفهومی کار می کند یا خیر. از سوی دیگر، MVP ها به منظور کمک به نوآوران برای درک اینکه آیا مشتریان برای یک راه حل مفهومی هزینه خواهند کرد یا خیر، هستند. MVP و پروتوتایپ هر دو بخشی از فرایند توسعه محصول و مورد نیاز هستند زیرا سبب تست زودتر محصول می شوند و ایرادات آنرا مشخص میکند. آزمایش نکردن ایده های خود یک راه عالی برای شکست است. پس هر دو ضروری هستند. تفاوت های اصلی این دو به سه قسمت تقسیم می شود:

1- محدوده و دامنه

نمونه اولیه(پروتوتایپ) چیزی است که شما می توانید زمان و تلاش بسیار کمی برای آن صرف کنید. ایده این است که نمونه های اولیه مختلفی را ارائه کنیم و بتوانیم ایده ها را به سرعت تغییر دهیم، تطبیق دهیم و دور بریزیم. با یک MVP، شما یک ایده را انتخاب کرده اید و در حال انجام آن هستید، که به معنای تلاش کمی بیشتر است. احتمالاً از منابع بیشتری استفاده می کنید و افراد بیشتری را درگیر می کنید.

2- سطح تعهد

به دلیل تفاوت در دامنه، سطح تعهد شما نیز متفاوت است. هنگامی که زمان و منابع خود را برای یک MVP سرمایه گذاری کردید، احتمال اینکه آن را به طور کامل از بین ببرید کمتر است. در حالی که کل مفهوم MVP مبتنی بر توانایی مقرون به صرفه بودن و ایجاد تغییرات سریع است، خلاص شدن از شر آن و شروع از صفر همچنان دردناک خواهد بود.

با یک نمونه اولیه، می توان به آسانی کاغذ را مچاله کرد و دوباره شروع کرد! اگرچه نمونه‌های اولیه پیچیده‌تر مطمئناً منابع بیشتری را اشغال می‌کنند، شما هنوز نسبت به یک MVP کاملاً واقعی به آنها وابسته نیستید.

3- مخاطبان و مشتریان

نمونه های اولیه و MVP های شما نیز برای مخاطبان مختلف در نظر گرفته شده است. نمونه های اولیه بیشتر داخلی هستند. عمدتاً برای تیم های شما یا سایرین در شرکت شما در نظر گرفته شده است. حداکثر، آنها را در اختیار رسانه ها قرار می دهید تا کمی سر و صدا ایجاد کنند، یا از آنها برای اهداف سرمایه گذاری جمعی استفاده کنید. اما آنها به طور انبوه برای بازار هدف شما در نظر گرفته نشده اند.

یک MVP، همانطور که اکنون دیدیم، قرار است به بازار هدف شما راه اندازی شود تا میزان استقبال آن را ارزیابی کند. پس از همه، P مخفف Product است! MVP چیزی است که عموم مردم شما را در مورد آن قضاوت خواهند کرد و ممکن است زمانی که زمان انجام V2 فرا می رسد، آن را به خاطر بسپارند.

کلام پایانی

طراحی و تولید پروتوتایپ کمک می‌کند تا قبل از اینکه یک محصول نهایی را تولید کنید با شبیه‌سازی و ایجاد یک نمونه اولیه، بتوانید آن را آزمایش کنید. اگر کاربران از امتحان کردن محصول نهایی شما رضایت داشته باشند، می‌توانید پروژه خود را ادامه دهید و محصولتان را به تولید انبوه برسانید.

نوشته پروتوتایپ چیست؟ اولین بار در آقای وب. پدیدار شد.



منبع

پست های مرتبط

طراحی سایت هولدینگ

اگر به عنوان صاحب یک شرکت هلدینگ که به طراحی سایت هلدینگ…

50 آمار تبلیغات گوگل که در سال 2024 و پس از آن باید بدانید

11 تا 0.50 دلار میانگین هزینه هر کلیک گوگل ادز برای شبکه…

8 ویژگی فوق العاده مفید هوش مصنوعی در تبلیغات گوگل

4. تجربه مکالمه در گوگل ادز با استفاده از هوش مصنوعی شما…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب