صفحه اصلی > آموزشی : پلسک یا سی پنل؛ کدام کنترل پنل مناسب شماست؟ (مزایا و معایب)

پلسک یا سی پنل؛ کدام کنترل پنل مناسب شماست؟ (مزایا و معایب)


هنگام انتخاب کنترل‌پنل برای میزبانی مشترک، دو گزینه برجسته cPanel و Plesk وجود دارند. از آن‌جایی که هر یک از این‌ کنترل‌پنل‌ها، برای محیط‌های میزبانی و کاربری‌های متفاوت مجموعه‌ای منحصربه‌فرد از ویژگی‌های خاصی را ارائه می‌کنند، امکانات خاصی را دارا هستند که به شما پیشنهاد می‎کنیم با توجه به نوع سیستم‌عامل موردنظرتان در سرویس‌های هاستینگ، از کنترل‌پنل پلسک برای سرویس‎های ویندوزی و از cPanel در سرویس‌های لینوکسی استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید! برای مقایسه این دو کنترل‌پنل همراه ایران‌هاست باشید.

معرفی و بررسی خصوصیات Plesk و cPanel

قبل از مقایسه کنترل‌پنل‌های cPanel و لینوکس، لازم است با عملکرد و خصوصیات هر یک از این نرم‌افزارهای محبوب در دنیای وب‌هاستینگ آشنا شوید! با شناخت کافی از هر کنترل‌پنل می‌توانید به ابزار کاربردی و مناسب برای مدیریت هاست خود را انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که هر یک از کنترل‌پنل‌های cPanel و Plesk جزء اولین انتخاب‌های کاربران برای مدیریت سرویس‌های متفاوت از هاست‌های اشتراکی تا سرورهای اختصاصی به‌شمار می‌روند!

معرفی cPanel

cPanel یک کنترل پنل میزبانی وب است که به کاربران امکان می دهد تمام امور مربوط به وب سایت و سرور خود را توسط دسترسی‌های شرکت وب‌هاستینگ مورد مدیریت قرار دهید! بررسی، مدیریت تنظیمات مربوط به دامنه و نام دامنه‌ها، سازماندهی فایل‌های وب سایت، ایجاد اکانت‌های ایمیل و… از جمله دسترسی‌های به شمار می‌رود که در مدیریت و تنظیم ارتباط سایت با سرویس میزبانی به شما کمک می‌کند.

یکی از دلایل محبوبیت سی پنل، مورد استفاده قرار دادن شرکت‌های وب‌هاستینگ برای خدمات میزبانی وب به‌شمار می‌‎رود و ارائه رابطی کاربرپسند توسط این برنامه به استقبال کاربران منجر شده است! چرا که  برای کاربرانی هم که از دانش فنی بالایی برخوردار نیستند؛ اجازه می‌دهد بدون استفاده از Commandها یا دانش فنی خاصی، هاست خود را مدیریت کنند. 

معرفی Plesk

Plesk یک پنل کنترل میزبانی وب است که به کاربران اجازه می‌دهد تا سرورها، وب‌سایت‌ها و کاربران مرتبط با سرویس خود را مدیریت کنند. این پنل انعطاف‌پذیری بالایی دارد و از سیستم‌عامل‌های ویندوز و لینوکس پشتیبانی می‌کند، که این امکان را برای مدیریت همه جانبه‌تر فراهم می‌آورد. Plesk برای کسانی که به دنبال راه‌اندازی و مدیریت آسان‌ وب‌سایت‌های خود هستند، طراحی شده و امکاناتی مانند ابزارهای امنیتی، نصب یک کلیکی برنامه‌ها و امکانات لازم برای مدیریت سرور را به کاربران ارائه می‌‎دهد!

معرفی Plesk

Plesk همچنین مجموعه‌ای از ابزارهای خودکار برای بهینه‌سازی وب‌سایت و تقویت امنیت را فراهم می‌کند؛ که شامل پشتیبانی از گواهی‌نامه امنیتی SSL، اسکن امنیتی، به‌روزرسانی‌های خودکار و … می‌شود. فراموش نکنید Plesk هم درست مانند سی پنل با ظاهری ساده و امکانات مدیریتی آسان از محبوبیت زیادی بین توسعه‌دهندگان و مدیران وب برخوردار است و همیشه جزء اولین انتخاب‌ها برای مدیریت سرویس‌های میزبانی به‌شمار می‎رود!

مقایسه کنترل‌پنل Plesk با cPanel 

حال نوبت به مقایسه این دو کنترل‌پنل دوست داشتنی در دنیای وب‌هاستینگ می‌رسد؛ در ادامه با بررسی سی پنل و پلسک فاکتورهایی نظیر رابط کاربری و گرافیکی، سهولت در استفاده، پشتیبانی از امکانات امنیتی در سایت و … به مقایسه نهایی این دو کنترل‌پنل خواهیم پرداخت.

بررسی رابط گرافیکی Plesk با cPanel

 cPanel به‌عنوان یکی از کنترل‌پنل‌های پرطرفدار میان کاربران متفاوت؛ چه افرادی که دانش فنی بالایی دارند و چه کاربران فنی، از محبوبیت زیادی برخوردار است. اگر جزء کاربرانی هستید که به تازگی با این کنترل‌پنل آشنا شده‌اید، ممکن است در ابتدا ظاهر شلوغ آن شما را نگران کند! اما به مرور زمان متوجه می‌‎شوید که سی پنل برای دسترسی راحت‌تر شما به امکانات کاربردی هر یک از بخش‌های کاربردی را همراه با آیکونی خاص به شما نمایش می‌دهد.

بررسی رابط گرافیکی Plesk با cPanel

از سوی دیگرPlesk، رابط کاربری خلوت و مدرن‌تری ارائه می‎کند که به خوبی با چیدمان سیستم‌های مدیریت محتوای محبوب مانند وردپرس هماهنگ است. اگر جزء کاربرانی محسوب می‎شوید که طرفدار رابط‌های گرافیکی شلوغ نیستند، استفاده از این کنترل‌پنل را به شما توصیه می‌کنیم!

ویژگی‌های فنی و نرم‌افزاری

هر دو پلتفرم به ویژگی‌های پرقدرت نرم‌افزاری و خاصی مجهز شده‌اند که از مدیریت حساب‌های ایمیل و دسترسی FTP گرفته تا مدیریت پایگاه داده و ابزارهای امنیتی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند. در صورتی که پلسک از سازگاری سیستم‌عاملی بیشتری برخوردار است و برای دو سیستم‌عامل لینوکس و ویندوز قابلیت نصب پیدا می‌کند، صحنه‌ی نمایش سی پنل تنها سیستم‌عامل لینوکس محسوب می‌شود که با ویژگی‌های قدرتمندی مانند نصب آسان گواهی‌نامه‌های SSL، امکان تهیه بک‌آپ خودکار و یک‌پارچه‌سازی Softaculous امکان پشتیبانی از طیف وسیع افزونه‌ها را برای کاربران پیاده‌سازی کرده است. این ویژگی‌ها در نهایت به برتری فنی سی پنل در هاست‌های اختصاصی و اشتراکی لینوکس منجر می‌شود!

ویژگی‌های فنی و نرم‌افزاری

بررسی عملکرد و سرعت پردازش

از نظر عملکرد، cPanel به دلیل بهینه‌سازی‌های انجام شده برای لینوکس، تا حدودی از برتری بیشتری نسبت به Plesk برخوردار است؛ که این ویژگی می‌تواند منجر به کاهش زمان اعمال تنظیمات در سایت یا مدیریت منابع سرویس شما ختم شود. از طرفی دیگر Plesk با سرعت پایین‌تر در اعمال تنظیمات در هاست لینوکس، همچنان جزء محبوب‌ترین کنترل‌پنل‌ها در هاست‌های دیگر مانند هاست ویندوز محسوب می‎شود و عملکردی پرقدرت به کاربران ارائه می‌کند.

امنیت Plesk با cPanel 

هر دو پنل امکانات امنیتی پرقدرتی را به کاربران ارائه می‌کنند؛ cPanel امکاناتی مانند AutoSSL برای گواهی‌نامه‌های SSL رایگان، امکانات مسدود‌سازی IP و احراز هویت دومرحله‌ای را مورد استفاده کاربران قرار می‌دهد در حالی که Plesk با ارائه امکانات امنیتی مشابه از ویژگی‌های منحصر به فردی مانند Fail2Ban و خدمات ضد اسپم برخوردار است. 

امنیت Plesk با cPanel 

هر یک از کنترل‌پنل‌های Plesk و cPanel روی چه سرویسی کاربرد دارند؟

با توجه به بررسی‌های انجام شده و مقایسه این دو کنترل‌پنل متوجه شدیم که سی پنل تنها برای سیستم‌عامل لینوکس قابلیت استفاده پیدا می‌کند که این انحصار از سی پنل عملکردی پرقدرت‌تر نسبت به پلسک روی هاست لینوکس، وردپرس و … به نمایش می‌گذارد. از آن‌جایی که در هاست‌های اشتراکی کنترل پنل توسط شرکت ارائه دهنده انتخاب شده و به کاربران دسترسی داده می‎شود، بهتر است حین خرید هاست لینوکس به حضور موثر کنترل‌پنل cPanel در پلن‌های یک سرویس دقت کنید. 

در صورتی که سایت و نرم‌افزارهای شما با زبان‌ها و اسکریپت‌های تحت پشتیبانی سیستم‌عامل ویندوز، سازگاری بیشتری برقرار می‎کند به شما پیشنهاد می‌کنیم با انتخاب هاست ویندوز آن هم مجهز به کنترل‌پنل پلسک، از مدیریت آسان سرویس خود لذت ببرید!

در رابطه با انواع سرورهای مجازی، اختصاصی و … توجه داشته باشید؛ اگر این سرویس‌های میزبانی را به‌صورت مدیریت شده تهیه می‌کنید بسته به نوع سیستم‌عامل انتخاب خود می‌توانید هر یک از این کنترل‌پنل‌ها را مورد استفاده قرار دهید تا تنظیمات مورد نظر خود را با کیفیت مطلوب روی سایت پیاده‌سازی کنید. 

در انتها…

توجه داشته باشید که هر یک از این کنترل‌پنل‌ها روی سرویس‌های پرقدرت و اشتراکی قابلیت استفاده پیدا می‌کنند. لازم است بدانید ایران‌هاست با ارائه کنترل‌پنل cPanel و پلسک روی سرویس‌های متفاوت امکان دسترسی و مدیریت به هاست‌های اشتراکی را برای شما فراهم کرده است. اگر مطالعه این بلاگ را تا به اینجا ادامه داده‌اید، مجددا تاکید می‌کنیم که استفاده از کنترل‌پنل Plesk روی سیستم‌عامل ویندوز و کنترل‌پنل cPanel روی سیستم‌عامل لینوکس بهترین عملکرد خود را به نمایش می‌گذارند. 

سوالات متداول

۱- با توجه به عملکرد بهتر Plesk روی سیستم‌عامل ویندوز، امکان نصب آن روی سیستم‌عامل لینوکس وجود ندارد؟

بله وجود دارد. منتها به‌شما توصیه می‌کنیم با استفاده از کنترل‌پنل cPanel هاست یا سرور خود را مدیریت کنید. 

۲- زمانی که تصمیم داشته باشیم از سیستم‌عامل ویندوز در سرویس میزبانی خود استفاده کنیم، استفاده از سی پنل امکان‌پذیر است؟

خیر. توجه کنید که استفاده از cPanel تنها روی سرویس‌های میزبانی با سیستم‌عامل لینوکس امکان‌پذیر است. 

۳- شباهت کنترل‌پنل پلسک یا cPanel در چیست؟

۱- محبوبیت جهانی

۲- کاربرد آسان 

۳- قابلیت نصب روی سیستم‌عامل لینوکس

۴- چرا باید از cPanel استفاده کرد؟

دلیل استفاده از cPanel در سرویس‌های میزبانی، امکان مدیریت داده‌ها از طریق رابط‌های گرافیکی و دکمه‌هایی‌ست که فرآیند مدیریت و اعمال تنظیمات را برای شما آسان می‌کنند. 



منبع

پست های مرتبط

تنظیمات لوکیشن در تبلیغات گوگل (انتخاب ایران در گوگل ادز)

«ایران تحریم است، چگونه می‌توانم از گوگل ادز در ایران استفاده کنم؟…

هاست جاوا اسکریپت (Node.js) چیست؟ + خرید هاست جاوا اسکریپت

هاست جاوا اسکریپت به سرویس میزبانی گفته می‌شود که برای اجرای برنامه‌های…

روش‌های مختلف وصل شدن به ftp در ویندوز، لینوکس و مک!

یک سرور FTP برای تبادل فایل‌ها از طریق اینترنت یا یک شبکه…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب