صفحه اصلی > گوگل ادز : چجوری تو گوگل تبلیغ کنیم؟ | 0 تا 100 نحوه تبلیغات در گوگل

چجوری تو گوگل تبلیغ کنیم؟ | 0 تا 100 نحوه تبلیغات در گوگل


بر اساس گزارش‌های سایت Statcounter، در ماه می ۲۰۲۴ بیش از ۳۳ درصد سهم بازار تبلیغات آنلاین به گوگل اختصاص دارد. همچنین گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد کسب‌وکارها از تبلیغات آنلاین گوگل استفاده می‌کنند. در ایران هم فروشگاه‌های اینترنتی و استارتاپ‌ها به تبلیغات در گوگل نگاه ویژه‌ای دارند. اگر با نحوه تبلیغات در گوگل  آشنا نیستید، ناراحت نباشید. در این مقاله قرار است صفر تا صد تبلیغ در گوگل و پلتفرم‌های وابسته آن را آموزش دهیم.

چجوری تو گوگل تبلیغ کنیم؟

 بسیاری از کاربران در پست‌های آقای وب می‌پرسند که «چجوری تو گوگل تبلیغ کنم؟» یا اینکه «نحوه تبلیغات در گوگل چگونه است؟»، «باید از کجا شروع کنم؟» و…. تبلیغات در گوگل اخیراً مورد توجه کسب و کارهای متفاوت قرار گرفته است. در این مقاله قصد داریم صفر تا صد تبلیغات در این پلتفرم را بررسی کنیم.

قبل از اینکه به سراغ آموزش‌های اصلی برویم، درک این نکته مهم است. وقتی از تبلیغ در گوگل حرف می‌زنیم، منظورمان صرفاً تبلیغ در صفحه نتایج نیست؛ اگرچه تبلیغ در صفحه نتایج یکی از مهم‌ترین انواع کمپین تبلیغات در گوگل محسوب می‌شود. با این حال اگر در گوگل ادز حساب باز کنید، می‌توانید در یوتیوب، جیمیل، گوگل پلی، گوگل مپ و حتی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های همکار گوگل هم تبلیغ کنید. به طور کلی می‌توان انواع تبلیغات گوگل را در ۵ دسته زیر قرار داد:

  1. تبلیغ در صفحه نتایج گوگل
  2. تبلیغات بنری در گوگل
  3. تبلیغ در یوتیوب
  4. تبلیغات اپلیکیشنی
  5. تبلیغات ایمیلی

که البته هر کدام از این موارد خودشان دارای زیردسته‌های متفاوتی هستند. برای مثال تبلیغ در یوتیوب به ۵ شیوه قابل انجام است؛ که هر یک باید متناسب با اهداف تبلیغات مورد استفاده قرار گیرد. با این مقدمه می‌توانیم درباره مراحل ثبت‌نام و نحوه تبلیغات در گوگل صحبت کنیم.

قدم اول: مشخص کردن اهداف کمپین

قبل از هر چیزی باید بدانید که هدفتان از ساخت کمپین تبلیغاتی در گوگل چیست؟ می‌خواهید به چه چیزی برسید؟ و برای رسیدن به این اهداف نیاز به چه ابزار و محتوایی دارید. برای مثال اگر هدفتان تبلیغ یک جشنواره تخفیفی در صفحه نتایج گوگل باشد، در همان ابتدا باید یک لندینگ پیج مشخص برای این جشنواره طراحی کنید. تولید محتوای متنی و تصویری آن را انجام دهید و سپس به سراغ نحوه ساخت تبلیغات در گوگل ادز بروید. پس قبل از هر چیز لازم است ابزارهای لازم را آماده نمایید.

قدم دوم: ثبت نام در گوگل ادز

نخستین مرحله برای تبلیغات در گوگل ثبت‌نام در پلتفرم Google ads است. تمامی کمپین‌های تبلیغاتی گوگل در این پلتفرم برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود. اگر قبلاً حساب فعالی در گوگل ادز دارید، می‌توانید از همان حساب برای انجام تبلیغات استفاده کنید؛ اما اگر می‌خواهید از ابتدا کار را شروع کنید، آموزش‌ مرحله به مرحله ثبت نام را در مقاله «ساخت اکانت گوگل ادز» ارائه کرده‌ایم. کافی است دستورالعمل‌های این مقاله را دنبال کرده و ثبت‌نام خود را تکمیل کنید.

نحوه انجام تبلیغات در گوگل

همچنین پس از ساخت اکانت نیاز دارید که اکانت خود را شارژ کنید. هزینه تبلیغات در گوگل را می‌توانید با ارزهای مختلفی بپردازید. به طور معمول اما از دلار، لیر ترکیه و درهم امارات برای این کار استفاده می‌شود. البته نوع ارز انتخابی در نهایت روی هزینه تبلیغات تاثیر چندانی ندارد. صرفاً ممکن است به خاطر تغییرات قیمتی ارزها نسبت به تومان این هزینه کمی بیشتر یا کمتر شود. اگر در چگونگی شارژ حساب خود به مشکل خورده‌اید، می‌توانید از مشاوره گوگل ادز رایگان آقای وب هم استفاده کنید.

قدم سوم: انتخاب نوع کمپین تبلیغات

معمولاً وقتی صحبت از نحوه تبلیغات در گوگل به میان می‌آید، منظور تبلیغ در صفحه اول گوگل است. ادامه آموزش‌ها را با همین فرض پیش می‌بریم؛ برنامه‌ریزی دیگر کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز هم تقریباً به همین شکل انجام می‌شود. در نتیجه اگر با این شیوه تبلیغات آشنا شوید و اصطلاحات مهم را بدانید، برای ساخت کمپین‌های بنری یا تبلیغ در پلتفرم‌های دیگر هم مشکل چندانی نخواهید داشت.

اهداف تبلیغات در گوگلاهداف تبلیغات در گوگل

نکته مهم اینکه کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز با اهداف متفاوتی انتخاب می‌شوند. این اهداف می‌تواند افزایش ترافیک وب سایت، بهبود وضعیت فروش، جذب لیدهای جدید، افزایش آگاهی از برند، فروش مستقیم محصول یا خدمات و… باشد. قبل از اینکه به سراغ نحوه اجرای تبلیغات گوگل بروید، باید اهداف خود را مشخص کنید؛ زیرا اهدافی که دنبال می‌کنید، روی استراتژی تبلیغاتی شما هم تاثیر مستقیم می‌گذارد.

قدم چهارم: انتخاب فهرست کلمات کلیدی

اگر قصد تبلیغ در صفحه نتایج گوگل را داشته باشید، مهم‌ترین مرحله فهرست کردن کلمات کلیدی هدف است. تبلیغات در صفحه نتایج بر اساس جستجوی کاربران انجام می‌شود. در نتیجه فهرست کلماتی که دارید، مشخص می‌کند تبلیغات به چه کاربرانی نشان داده شود.

برای مشخص کردن این فهرست باید یک پرسونای مخاطب دقیق داشته باشید. در واقع باید بدانید که کاربران برای رسیدن به خدمات یا محصولات شما، چگونه و با چه عبارت‌هایی سرچ می‌کنند؟ برای مثال اگر کاربری در محله انقلاب تهران به دنبال شرکت طراحی سایت باشد، ممکن است عبارتی مثل «شرکت طراحی سایت در انقلاب» یا «شرکت طراحی سایت در تهران» را جستجو کند. این گروه عبارت‌ها را اصطلاحاً کلمات کلیدی Long Tail می‌نامند. استفاده از این گروه کلمات معمولاً در تبلیغات گوگل ادز کارایی بیشتری دارد.

کلمات کلیدی در گوگل ادزکلمات کلیدی در گوگل ادز

برای مثال اگر از عبارتی مثل «طراحی سایت» در تبلیغات استفاده کنید، ممکن است کاربرانی که به دنبال آموزش طراحی سایت هستند یا به دلایل دیگری این عبارت را جستجو کرده‌اند هم با تبلیغات شما روبرو شوند؛ در حالی که هدف شما جذب این گروه از کاربران نبوده است.

البته گوگل ادز تنظیمات متعددی برای مشخص کردن فهرست کلمات کلیدی دارد. در واقع می‌توان الگوریتم‌های گوگل ادز را به نحوی تعریف کرد که فقط جستجوهای دقیق را به وب‌سایت شما هدایت کند یا اینکه صرفاً مرتبط بودن جستجو را معیار قرار دهد. در حالت پیش‌فرض تنظیمات گوگل ادز روی همین گزینه انطباق عبارات گسترده یا همان Broad match keywords است.

نکته دیگر اینکه می‌توان به کمک Negative keywords هم فهرستی از کلمات غیرمجاز را نیز برای گوگل تعریف کرد؛ که اگر چنین مواردی جستجو شد، تبلیغات شما را نمایش ندهد.

بحث جستجوی کلمات کلیدی و انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز بسیار مفصل است. در مقاله «انواع کلمات کلیدی گوگل ادز» به طور کامل درباره این مسئله صحبت کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را نیز دنبال کنید.

قدم پنجم: ساخت کمپین تبلیغاتی در گوگل ادز

در بحث نحوه تبلیغات در گوگل، قدم بعدی ساخت کمپین تبلیغاتی است. وقتی وارد پلتفرم گوگل ادز می‌شوید، برای شروع باید روی گزینه «Create your first campaign» کلیک کنید. با این کار فهرست انواع کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادز برایتان نمایش داده می‌شود. البته یکی از مراحل هم انتخاب اهداف کمپین است. این اهداف می‌تواند فروش، افزایش ترافیک وب‌سایت، ایجاد سرنخ‌های جدید و… باشد.

اینکه چه نوع کمپینی را انتخاب کنید بستگی به استراتژی‌های تبلیغاتی شما دارد؛ اما در اینجا ما حول کمپین سرچ صحبت می‌کنیم. پس برای ساخت اولین کمپین تبلیغاتی در صفحه نتایج، باید روی گزینه «Search» کلیک کنیم.

ساخت انواع کمپین گوگل ادزساخت انواع کمپین گوگل ادز

توضیح سایر گزینه‌ها نیز به قرار زیر است:

  • کمپین دیسپلی (Display): این کمپین مخصوص تبلیغات بنری در شبکه نمایش گوگل است.
  • کمپین دیسکاوری (Discovery): تبلیغات دیسکاوری از جدیدترین کمپین‌های گوگل ادز است. تبلیغات دیسکاوری در گوگل دیسکاور، یوتیوب، جیمیل و دیگر پلتفرم‌های گوگل نمایش داده می‌شوند. این تبلیغات بر اساس الگوریتم‌های هوشمند گوگل و علاقه‌مندی‌ کاربران پیش می‌رود.
  • کمپین ویدئویی در یوتیوب: اگر می‌خواهید در یوتیوب تبلیغات ویدئویی یا بنری بروید، باید از این گزینه استفاده کنید.
  • کمپین‌ شاپینگ (Shopping): این کمپین برای فروش مستقیم محصولات کاربرد دارد؛ اما به خاطر مشکلات تحریمی در ایران کمتر استفاده می‌شود.
  • کمپین اپلیکیشن (App Campaign): اگر هدفتان تبلیغات برای نصب اپلیکیشن در گوگل است، باید از این گزینه استفاده کنید.
  • کمپین Local Services: کاربرد این گزینه برای تبلیغات محلی و محدود به یک لوکیشن خاص است. در این کمپین می‌توان تبلیغات را حتی به یک محله محدود کرد؛ اما در ایران قابل استفاده نیست.
  • کمپین Performance Max: این کمپین مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل ادز پیش می‌رود و هدفش ماکزیمم کردن نرخ تبدیل تبلیغات است. اگر نمی‌خواهید با جزئیات نحوه تبلیغات در گوگل درگیر شوید، می‌توانید از این گزینه استفاده کنید.
  • کمپین‌ هوشمند (Smart): موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی گوگل به عوامل متعددی بستگی دارد. اگر نمی‌توانید برای تبلیغات وقت زیادی صرف کنید، می‌توانید مدیریت کمپین را با انتخاب این گزینه به گوگل ادز بسپارید.

توضیحات کامل‌تر درباره انواع کمپین‌ها را می‌توانید در مقاله «انواع کمپین‌های گوگل ادز» بخوانید.

پس از انتخاب نوع کمپین، می‌توانید نامی را برای کمپین خود انتخاب کنید و همچنین توضیحاتی هم درباره کسب‌ و کارتان ارائه دهید.

قدم ششم: انجام تنظیمات کمپین

یکی از نقاط کلیدی برای نحوه تبلیغات در گوگل، انجام تنظیمات کمپین است. در این مرحله باید مشخص کنید که قرار است چه مخاطبانی را هدف قرار دهید؛ چه میزان بودجه دارید و چگونه می‌توانید کمپین خود را با امکانات موجود ارتقا دهید.

۱.مشخص کردن گروه مخاطبان

برای مشخص کردن گروه مخاطبان هدف می‌توانید از تنظیمات لوکیشن، کمک بگیرید و تبلیغات خود را به یک منطقه مشخص محدود کنید؛ حتی می‌توانید یک منطقه را از فهرست مکان‌ها کنار بگذارید. البته بخش عمده این تنظیمات به‌خاطر تحریم‌های گوگل در ایران قابل دسترسی نیستند.

گروه مخاطبان در گوگل ادزگروه مخاطبان در گوگل ادز

نکته بعدش مشخص کردن زبان است. زبان‌هایی که می‌خواهید هدف قرار دهید را مشخص کنید. فهرست کلمات کلیدی هم باید به همین زبان‌ها باشد.

همچنین می‌توانید در بخش تنظیمات هدف‌گیری مخاطبان را بر اساس علایق، فعالیت‌های اخیر، تبلیغات ریتارگتینگ، جنسیت و… هم محدود کنید. این کار به گوگل ادز کمک می‌کند تا تبلیغات‌تان را به گروه مخاطبانی که مدنظر دارید نمایش دهد.

۲.تنظیمات بودجه کمپین

نحوه تبلیغات در گوگل بر اساس مزایدات لحظه‌ای است. در تنظیمات کمپین‌ها شاخصی به نام Bidding وجود دارد. عدد بیدینگ مشخص می‌کند که شما حاضرید برای نمایش هر بار تبلیغ خود چه هزینه‌ای پرداخت کنید. علاوه بر شما، کاربران دیگری هم ممکن است روی عبارت‌های مدنظرتان تبلیغ رفته باشند. تحت این شرایط الگوریتم‌های گوگل ادز مزایدات لحظه‌ای را برگزار می‌کند. این مزایدات بر پایه نرخ Bidding پیشنهادی و امتیازات کیفیت اکانت گوگل ادز انجام می‌شود. هر چقدر امتیاز کیفیت یک اکانت بالاتر باشد، می‌تواند با پیشنهاد نرخ Bidding پایین‌تری برنده مزایده شود.

بودجه در گوگل ادزبودجه در گوگل ادز

نکته دیگر اینکه در گوگل ادز می‌توانید استراتژی‌های متفاوتی را برای نحوه پرداخت هزینه دنبال کنید. برای این کار لازم است با شیوه‌های قیمت‌گذاری در گوگل ادز آشنا باشید. به طور کلی سه استراتژی پرداخت هزینه دستی، پرداخت هزینه خودکار و قیمت‌گذاری هوشمند در گوگل ادز قابل انتخاب هستند.

 در مقاله «انواع استراتژی های قیمت گذاری در گوگل ادز» به طور مفصل به بررسی این استراتژی‌ها پرداخته‌ایم. البته اینکه چه گزینه‌ای را انتخاب کنید، در نهایت به اهداف کمپین و نظر شما بستگی دارد. همچنین برای تصمیم‌گیری بهتر پیشنهاد می‌کنیم از یک مشاور تبلیغات گوگل ادز کمک بگیرید.

۳.تنظیمات مربوط به افزونه‌ها

پس از اینکه میزان بودجه کمپین را مشخص کردید، نوبت به انتخاب افزونه‌ها می‌رسد. گوگل ادز دارای افزونه‌های متعددی است که می‌توان برای بهبود نتایج کمپین‌های تبلیغاتی از آن‌ها کمک گرفت. از جمله افزونه‌های محبوب گوگل ادز باید به لوکیشن، Sitelinks، Call و… اشاره کرد. هر کدام از این افزونه‌ها کاربرد مشخصی دارند. برای مثال اگر می‌خواهید فروش مستقیم تلفنی داشته باشید، می‌توانید از افزونه Call استفاده کنید و با این کار شماره تلفن خود را به تبلیغات گوگل بیفزایید. با این کار اگر کاربران برقراری تماس مستقیم را ترجیح دهند، می‌توانند مستقیماً روی علامت تلفن در تبلیغات کلیک کنند.

افزونه های گوگل ادزافزونه های گوگل ادز

استفاده از افزونه‌های تبلیغاتی گوگل ادز باعث می‌شود تا امتیاز کیفیت تبلیغات‌تان هم افزایش یابد؛ که نتیجه آن کاهش هزینه‌های تبلیغاتی است. 

۴.تنظیمات اضافه‌ در گوگل ادز

علاوه بر مواردی که گفته شد، تنظیمات دیگری هم در ساخت کمپین‌های گوگل ادز قابل دسترسی است. برای مثال می‌توانید تاریخ اجرا و پایان کمپین تبلیغاتی را مشخص کنید؛ یا اینکه اجرای کمپین را به ساعت و روزهای خاصی محدود نمایید. برای مثال تبلیغات را صرفاً از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب انجام دهید.

تنظیمات مربوط به اد گروه هم از همین جمله است. در این تنظیمات می‌توانید از گوگل بخواهید که تبلیغات را به چه شکلی انجام دهد. انطباق کامل کلمات کلیدی؟ یا داشتن ارتباط نزدیک سرچ کاربر با فهرست کلمات کلیدی شما؟

نکته بعدی به توضیحات مختصری است که در کنار تبلیغات به نمایش در می‌آید. این توضیحات شبیه توضیحات متا در مقالات است؛ اگرچه با اصطلاح Text ads شناخته می‌شود. توجه داشته باشید که همین توضیحات مختصر است که کاربر را مجاب می‌کند روی لینک تبلیغ کلیک نماید. پس در اضافه کردن توضیحات مختصر دقت داشته باشید. این توضیحات باید متناسب با اهداف کمپین بوده و جذابیت لازم را داشته باشد.

در گوگل ادز می‌توانید برای هر اد گروپ چندین تکست ادز بنویسید. در این صورت گوگل بر اساس الگوریتم‌های هوشمند توضیحات بهتر را انتخاب می‌کند.

همچنین می‌توانید برخی از شعارهای تبلیغی، ویژگی خدمات و… را نیز به‌عنوان Headline به تبلیغات گوگل ادز اضافه کنید. این کار باعث جذاب‌تر شدن تبلیغات می‌شود.

خوشبختانه گوگل ادز این امکان را دارد که پیش از انتشار کمپین، می‌توانید نتایج تغییرات آن را به‌صورت Review ببینید. پس از انجام تغییرات نترسید و سعی کنید تا جای ممکن از آن‌ها کمک بگیرید.

قدم هفتم: بررسی نهایی و انتشار کمپین

اگر با آموزش نحوه تبلیغات در گوگل ادز پیش آمده باشید، در این مرحله می‌توانید به بررسی نهایی کمپین خود بپردازید و اگر از تمامی موارد مطمئن هستید، آن را تایید کنید. کمپین‌های تبلیغاتی گوگل کمی طول می‌کشد تا تایید و منتشر شود.

قدم هشتم: بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی

اشتباه نکنید. پس از انتشار کمپین تبلیغاتی گوگل هنوز کارتان به اتمام نرسیده است. مزیت مهم تبلیغ در گوگل ادز، به امکان بررسی نتایج و بهینه‌سازی کمپین‌های تبلیغاتی بر می‌گردد. این پلتفرم تمامی داده‌های کمپین را جمع‌آوری می‌کند. به این شکل می‌توانید نتایج کمپین را بررسی کنید و مطمئن شوید همه چیز خوب است یا خیر. همچنین می‌توانید از استراتژی A/B تست برای مقایسه تغییرات کمک بگیرید. در مدت اجرای کمپین هم هر وقت بخواهید امکان ایجاد تغییرات را دارید.

سخن آخر

نحوه تبلیغات در گوگل فرایند سختی ندارد. گوگل ادز سعی کرده با ارائه گزینه‌هایی مثل قیمت‌گذاری اتوماتیک و اجرای کمپین‌های اسمارت مراحل ساخت کمپین‌های تبلیغاتی را برای کاربران تازه‌کار هم ساده کند. البته انتخاب این گزینه‌ها معمولاً باعث می‌شود تا هزینه تبلیغات‌تان مقداری افزایش یابد. اگر می‌خواهید خودتان روی تبلیغات گوگل ادز نظارت داشته باشید، می‌توانید از صفحه آموزش رایگان گوگل ادز کمک بگیرید. همچنین استفاده از یک مشاور مطمئن هم در این راه یاری‌کننده شما خواهد بود. اگر درباره ساخت کمپین‌های تبلیغاتی سوال دیگری دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما هستیم.



منبع

پست های مرتبط

راهنمای کامل تبلیغات گوگل برای استارت آپ ها

چه مقدار بودجه برای تبلیغات گوگل برای استارت آپ ها مناسب است؟…

تبلیغات هتل، بررسی بهترین روش های 2024

دیده شدن مهم‌ترین دغدغه‌ای است که کسب و کارهای مختلف دارند. این…

اسکریپت های مدیریت هزینه کمپین و ادگروپ | آقای وب

زمان مطالعه: 6 دقیقههمواره در کلاس های سرچ ادز پلاس مجموعه HDM…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب