صفحه اصلی > دیجیتال مارکتینگ : چرا روابط عمومی در سازمان اهمیت دارد؟(معرفی وظایف مهم) – آقای وب

چرا روابط عمومی در سازمان اهمیت دارد؟(معرفی وظایف مهم) – آقای وب


آقای وب
روابط عمومی چیست؟ بررسی 6 مورد از وظایف روابط عمومی

ارتباطات یکی از مهمترین عوامل پیشرفت انسان‌ها در دنیای امروزی است. هر شرکتی که بتواند رابطه موثری با مردم، سازمان‌ها و سایر شرکت‌ها برقرار کند موقعیت‌های بهتری به دست می‌آورد. روابط عمومی سازمان‌ها و شرکت‌ها این وظیفه مهم را بر عهده دارد تا با متقاعد کردن مخاطبان آن‌ها را به طرفداران برند تبدیل کند. وظایف روابط عمومی شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد ارتباط موثر با رسانه‌ها، شبکه‌سازی، حفظ ارتباط با مقامات دولتی و ارتباط با سرمایه‌گذاران اشاره کرد. در حالت کلی روابط عمومی در سازمان با بهبود تصویر و وجه برند کاری می‌کند مشتریان اعتماد بیشتری به برند داشته باشند. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در مورد روابط عمومی و نقش آن در سازمان هستید تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

روابط عمومی چیست و چه اهمیتی دارد؟

روابط عمومی (Public Relations یا به اختصار PR) یک فرایند ارتباطی است که بین سازمان‌ها و مردم روابط سودمند و دوطرفه ایجاد می‌کند. در واقع می‌توان گفت PR ابزاری حیاتی برای شرکت‌ها و سازمان‌ها برای برقراری ارتباط موثر، افزایش اعتماد و برندسازی است.

برخی از نکته‌های کلیدی در مورد PR عبارتند از:

  • روابط عمومی دیدگاه و احساس دیگران در مورد برند یا شخص را مدیریت می‌کند.
  • بر روی ایجاد تصویر مثبت از شرکت در هنگام رسیدگی به درخواست‌های رسانه‌ها و سهام‌داران تمرکز دارد.
  • PR با تبلیغات و بازاریابی تفاوت‌ دارد. (در ادامه توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه خواهیم داد.)
  • روابط عمومی در سازمان نقش مهمی در اعتراض افراد یا سرمایه‌گذاران در هنگام انتشار اخبار منفی دارد.
  • با کمک این بخش از سازمان می‌توان اثر رویدادهای منفی را کاهش داد.

در صورتی که تصویر یک شرکت منفی باشد مشتریان نیز نسبت به آن احساس بدی پیدا می‌کنند؛ در نتیجه ترجیح می‌دهند به سراغ شرکت دیگری بروند. روابط عمومی با مدیریت تصویر برند و ارتباط صحیح با افراد مرتبط با سازمان کمک می‌کند تمایل مشتریان برای خرید افزایش پیدا کند.

آشنایی با 6 مورد از وظایف روابط عمومی در سازمان

همانطور که متوجه شدید روابط عمومی بخش بسیار مهم در همه شرکت‌ها به حساب می‌آید؛ این بخش از سازمان است که می‌تواند ذهنیت مردم نسبت به برند را مدیریت کند. اهداف و وظایف PR در سازمان‌ها و شرکت‌ها بسیار گسترده است که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

1. شناسایی مخاطبان هدف

شناخت مخاطبان هدف اصلی‌ترین کلید برای استفاده بهینه از منابع و رسیدن به اهداف است. با اینکه شناسایی مخاطب جزو وظایف بخش بازاریابی به شمار می‌رود اما متخصصان روابط عمومی نیز می‌توانند با تجزیه و تحلیل سایت به این امر کمک کنند. برای مثال با تحلیل ترافیک سایت بر اساس منطقه جغرافیایی می‌توانند مخاطبان را ارزیابی کرده و ارتباط موثری با آن‌ها به وجود آورند. بهتر است بدانید روابط عمومی بر خلاف بخش تبلیغات، ترویج و تبلیغ محصول را از طریق ابزارهای رایگان و اکتسابی انجام می‌دهد. از جمله این ابزارها می‌توان به انتشار بیانیه مطبوعاتی و انتشار مقالات رهبری فکری اشاره کرد.

2. بررسی و تحلیل رقبا

وظیفه دیگری که متخصصان روابط عمومی انجام می‌دهند تحقیق در مورد رقابت است. برخی از کارهایی که در بررسی رقبا انجام می‌شود عبارتند از:

  • رقبا چه چیزی را منتشر می‌کنند.
  • از کدام رسانه برای انتشار استفاده می‌کنند.
  • کدام یک از این موارد برای آن‌ها نتیجه‌بخش بوده است.
  • با کمک ابزارهای تحلیلی بررسی می‌کنند چه زمانی از رقبا اسم برده می‌شود.

بعد از کسب اطلاعات لازم یک استراتژی تدوین می‌کنند تا با کمک آن از رقبا متمایز شوند. همچنین بررسی و تحلیل رقبا به بخش روابط عمومی کمک می‌کند تا مواردی که قبلا از آن‌ها آگاهی نداشتند را کشف کنند.

3. ارتباط با رسانه‌ها

وظیفه دیگری که بخش روابط عمومی انجام می‌دهد ارتباط با رسانه‌های خبری، روزنامه‌نگاران و سایر رسانه‌ها است. با ایجاد ارتباط موثر با رسانه‌ها می‌توانند داستان مشتریان و برند را در رسانه‌ها به اشتراک گذاشته و به افزایش آگاهی از برند کمک کنند. علاوه بر اطلاع‌رسانی و شرح تغییرات جدید در سازمان این رسانه‌ها به شما کمک می‌کنند تا شایعات و شبهات مرتبط با سازمان را نیز شفاف‌سازی نمایند.

4. معرفی محصولات و خدمات

بخش روابط عمومی با همکاری واحد بازاریابی و تبلیغات وظیفه معرفی محصولات و خدمات به مشتریان را انجام می‌دهد. این بخش با کمک رسانه‌ها و ارتباط با مشتریان سعی می‌کند اعتماد مخاطبان را افزایش داده و آن‌ها را برای خرید ترغیب کند.

5. کمک به سازمان در شرایط بحرانی

زمان‌هایی به وجود می‌آید که شرکت با شرایط بحرانی مواجه می‌شود؛ یک خبر محرمانه درز می‌کند یا رقبا دیدگاه‌های منفی به اشتراک می‌گذارند. مدیریت این شرایط و رساندن سازمان به شرایط ثبات جزو وظایف روابط عمومی است. این واحد در شرایط بحرانی سعی می‌کند با ارائه اطلاعات صادقانه، ارسال بیانیه و شفاف‌سازی، شرایط بحرانی را پشت سر بگذارد. برای رسیدن به شرایط عادی باید همه اعضای سازمان با بخش روابط عمومی همکاری نزدیکی داشته باشند.

6. مستولیت اجتماعی

یکی دیگر از وظایف مهم بخش روابط عمومی مسئولیت اجتماعی است. سازمان‌های بزرگ برای اینکه اعتبار و محبوبیت خود را افزایش دهند هزینه‌ای را برای انجام کارهای عام‌المنفعه اختصاص می‌دهند. کمک به خیریه‌ها، حمایت از محیط زیست و شفافیت در کارها در زیرشاخه مسئولیت اجتماعی قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

تعریف بازاریابی درونگرا و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

انواع روابط عمومی

وظایف روابط عمومی در شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ معمولا به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شود که در زیر برخی از رایج‌ترین مشاغل PR آورده شده است.

  • روابط رسانه‌ای: این بخش مسئول ایجاد رابطه مطلوب با رسانه‌هایی همچون خبرگزاری‌ها، وبلاگ‌ها و سازمان‌های مرتبط با سازمان است.
  • روابط اجتماعی: متخصصان ارتباطات در این بخش وظیفه افزایش شهرت برند در یک جامعه خاص (شهر، منطقه یا گروهی خاصی از افراد) را بر عهده دارند. برای مثال مشارکت در امور مربوط به حفظ محیط زیست یا فعالیت آموزشی در این دسته قرار می‌گیرد.
  • روابط سرمایه‌گذار: این بخش از روابط عمومی در سازمان بر روی ارتباط با سرمایه‌گذاران تمرکز دارد. از جمله وظایف این بخش می‌توان به انتشار گزارش‌های مالی و رسیدگی به شکایت‌های سرمایه‌گذاران اشاره کرد.
  • روابط دولتی: در صورتی که یک شرکت یا سازمان با نهادهای حاکم در ارتباط است این بخش بر روی ایجاد ارتباط صحیح با سیاستمداران و قانون‌گذاران تمرکز می‌کند.
  • روابط داخلی: کارشناسان روابط عمومی در کنار حفظ ارتباط با افراد خارج از سازمان باید ارتباطی مناسب در داخل سازمان نیز ایجاد کنند. مسئول روابط داخلی با رسیدگی به نارضایتی کارمندان و انتشار اطلاعات مهم شرکت به این امر مهم کمک می‌کند.
  • ارتباط با مشتری: این بخش مانند یک پل شرکت و مشتریان را به هم متصل می‌کند. انجام تحقیقات بازار، مدیریت روابط مهم و کلیدی، درک اولویت مشتریان و رسیدگی به شکایت‌های آن‌ها از وظایف بخش ارتباط با مشتری حساب می‌شود.
  • روابط تولید: این بخش موارد مربوط به تولید محصول یا ارائه خدمات جدید یا ایجاد تغییر عمده محصول را بر عهده دارد.

در حالت کلی می‌توان گفت روابط عمومی دو جنبه مهم و اصلی دارد؛ ایجاد تصویر مثبت از برند و حل تعارضات و مدیریت مواردی که باعث کاهش اعتبار برند می‌شود.

جمع‌بندی

روابط عمومی بخش بسیار مهم در سازمان‌ها و شرکت‌ها است که پتانسیل بسیار بالایی در برندسازی و جذب و حفظ مشتریان دارد. متخصصان روابط عمومی در سازمان تلاش می‌کنند تا اعتبار یک برند را حفظ کرده و تصویر مثبتی از آن در جامعه ایجاد کنند؛ بنابراین وظایف روابط عمومی طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به داستان‌سرایی در مورد برند، ایجاد ارتباط موثر با مشتریان، شبکه‌سازی با سهام‌داران و سرمایه‌گذاران و مدیریت شرایط بحرانی اشاره کرد.

خوشحال می‌شویم نظرات خودتان را در مورد این مقاله با ما به اشتراک بگذارید.

نوشته روابط عمومی چیست؟ بررسی 6 مورد از وظایف روابط عمومی اولین بار در آقای وب. پدیدار شد.



منبع

پست های مرتبط

نقد کردن درآمد بروکر ها در ایران

فرصت‌های جذابی برای درآمدزایی کسب درآمد دلاری در بازارهای مالی بین‌المللی مثل…

بهترین سایت های کسب درآمد اینترنتی ایرانی! واقعی و پولساز

این‌روزها، کسب درآمد از اینترنت به شیوه‌ای معمول و محبوب برای درآمدزایی…

معتبرترین اپلیکیشن های ایرانی برای کسب درامد به تومان

یکی از شیوه‌های کسب درآمد از اینترنت، استفاده از برنامه‌ و بازی‌های…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب