صفحه اصلی > سئو : گوگل آپتیمایز (Google Optimize) و کاربرد آن چیست – آقای وب

گوگل آپتیمایز (Google Optimize) و کاربرد آن چیست – آقای وب


در این مقاله از آقای وب می خواهیم به سراغ گوگل آپتیمایز(Google Optimize) و کاربرد آن چیست برویم. Google Optimize یک نقش بزرگی در بازار ابزارهای تست A/B است. با وجود اینکه یک ابزار رایگان است، اما همچنان از نظر کیفیت با ابزارهای گران قیمتی مثل VWO ،Optimizely ،AdobeTarget و موارد دیگر به خوبی رقابت می کند. این یک ابزار مورد علاقه برای مبتدیان آزمایش A/B است، تا دانش اولیه آزمایش را بدون صرف هزینه زیاد بدست آورند. اما خب هر رایگان بودنی بدون دلیل نیست. اینجاست که محدودیت وارد میدان می شود. رایگان بودن Google Optimize با محدودیت های خاصی همراه است. 

با من تا انتهای این مطلب همراه باشید تا با Google Optimize و کاربردهای آن آشنا شوید.

Google Optimize چیست؟

Google Optimize یک ابزار بهینه سازی وب توسط گوگل است. این برنامه با کارکردن به عنوان بستری برای ایجاد و اجرای انواع مختلف آزمایشات آزمایشی A/B، به افزایش نرخ تبدیل کمک می کند. برای کاربرانی که نیازهای آزمایش کمتری دارند، این بهترین ابزار است؛ زیرا تنها ابزار رایگان موجود در بازار تاکنون است. جالب است بدانید که می توانید همزمان پنج آزمایش را به صورت رایگان اجرا کنید.

صفحه سفارش طراحی سایت آقای وب؛ برای شما که به دنبال یافتن یک تیم قوی برای ایجاد سایت تان هستید یک صفحه مفید است. حتما به آن سر بزنید چون اگر سر نزنید قطعا پشیمان می شوید!

Google Optimize چه کاری می تواند انجام دهد؟

  • از Optimize برای ساخت و ایجاد آزمایش استفاده کنید.
  • فرضیه خود را با اجرای آزمایش هایتان آزمایش کنید.
  • نتایج آزمایشات را با گزارشاتی که ایجاد می کند ارزیابی کنید.
  • نوع برنده را به طور دائم در سایت قرار دهید.
  • در صورت لزوم دوباره آن را بهینه کنید.

ویژگی های Google Optimize

Google Optimize می تواند نیازهای اساسی شما را برای بهینه سازی وب سایت برآورده کند زیرا تقریبا همه انواع آزمایشاتی را که ممکن است سایت شما نیاز داشته باشد، انجام می دهد. همچنین می توانید آزمایشات خود را تا هر اندازه که دوست دارید سفارشی کنید. از آن جا که این یک ابزار رایگان است، شما نیازی به توسعه دهنده یا متخصص ندارید که در استفاده از آن به شما کمک کند، اما ممکن است هنوز برای پاسخ به برخی از سوالات به انجمن مراجعه کنید. این برنامه دارای تمام ویژگی های اساسی مورد نیاز برای اعتبارسنجی ایده های بهینه سازی است که ممکن است بیش از آنچه که از یک ابزار رایگان انتظار دارید باشد. اگرچه برخی از این ویژگی ها شامل محدودیت هایی هم است، اما هنوز هم کار بسیار مناسبی را انجام می دهند.

انواع آزمایش ها

بسته به نوع تغییری که می خواهید ایجاد کنید، آزمایش های مختلفی وجود دارد که می توانند در یک سایت اجرا شوند. Google Optimize می تواند تقریبا همه انواع آزمایش های ضروری را اجرا کند. در ادامه توضیح مختصری برای هر یک از آن ها با هم می خوانیم.

1. آزمون A/B

تست A/B، همچنین به عنوان تست A/B/n نیز شناخته می شود. شامل دو یا چند نسخه از صفحه وب یا عنصر یکسانی است تا بدانید کدام یک از نظر تبدیل بهترین عملکرد را دارد. آزمایش A/B در واقع ساده ترین شکل آزمایش است، اما از آن جا که این مفهوم گسترده تر است، می توان از آن برای ایجاد آزمایشات پیچیده تر نیز استفاده کرد.

2. آزمون چند متغیره

در آزمایش چند متغیره، می توان چندین عنصر را همزمان آزمایش کرد. در این جا نسخه ها از آن عناصر به عنوان ترکیب تشکیل شده اند تا مشخص شود کدام یک بهترین عملکرد را دارد. در Google Optimize، می توانید حداکثر 16 ترکیب را همزمان آزمایش کنید، در حالی که در Optimize 360، محدودیت به 36 ترکیب در یک زمان افزایش می یابد.

3. آزمایش تقسیم URL (Split URL)

آزمایش Split URL که به عنوان آزمایشات تغییر مسیر نیز شناخته می شود، برای آزمایش دو صفحه وب مختلف در مقابل یکدیگر، به کمک تغییر مسیر جاوا اسکریپت استفاده می شود. در این جا آزمایش به طور تصادفی، کاربران یک صفحه را به تنوع هدایت می کند تا اقدامات آن ها را نسبت به آن پیگیری کند. این اغلب برای داشتن میزان موفقیت معتبر در هنگام طراحی مجدد وب سایت استفاده می شود.

این آزمون همچنین برای مقایسه دو طرح مختلف برای یک عنصر به عنوان مثال پرداخت یک صفحه ای در مقابل پرداخت چند صفحه ای، استفاده می شود.

4. آزمایش سمت سرور

در آزمایش سمت سرور بر روی Optimize، برنامه نویسی بیشتر کارها را انجام می دهد. کد آزمایش مستقیما از سمت سرور تزریق می شود. این برای آزمایش الگوریتم های ما است که امکان استفاده از زمان بارگذاری را ندارند. این موضوع به این معناست که کد به گونه ای تنظیم شده است که نوع مناسب را به تنهایی به کاربران نشان می دهد. بیشتر برای تغییرات پیچیده استفاده می شود.

Google Optimize قادر به انجام آزمایشات سمت سرور برای آزمایش تغییرات پویا در سایت است. این به شما امکان می دهد اهداف را ایجاد و تنظیم کنید، انواع مختلف را مشخص کرده و عملکرد را دنبال کنید. فقط باید کد خود را آماده کرده و به سایت اضافه کنید.

5. شخصی سازی

شخصی سازی برای درگیر کردن کاربر با هدف قرار دادن آن ها بر اساس داده های موجود در پایگاه داده شما، مانند موقعیت جغرافیایی، سن، دستگاه، سابقه در وب سایت و … استفاده می شود. اغلب از الگوریتم ها برای نمایش “محصولاتی که ممکن است دوست داشته باشید” استفاده می کند. هدف این است که تجربیات کاربران را برای برآوردن نیازهای آن ها شخصی سازی کند. Google Optimize به شما امکان می دهد با تنظیم اهداف برای گروه خاصی از بازدیدکنندگان به عنوان مثال، داشتن صفحه فروش فقط برای یک منطقه خاص یک آزمایش شخصی سازی را ایجاد کنید. همچنین می توانید از این ویژگی برای شخصی سازی دائمی وب سایت نیز استفاده کنید.

مدیریت آزمایش

از طریق گزارش فعالیت ها، Google Optimize به شما امکان می دهد آزمایش های در حال اجرا را در وب سایت خود مدیریت کنید. به این ترتیب می توانید همزمان پنج آزمایش را اجرا کنید و گزارش های جداگانه ای برای هر یک از آن ها در قسمت گزارشات ابزار ایجاد می شود. همچنین آزمایش های قبلی را ذخیره می کند تا بتوانید دوباره به آن ها مراجعه کنید. برای صرفه جویی در وقت، همیشه می توانید از آن ها مرجع دیگری تهیه کنید. می توانید از این ویژگی برای مدیریت آزمایشات در Optimize استفاده کنید.

گزارش نویسی Google Optimize

یک گزینه گزارش دهی در Optimize وجود دارد که نتیجه نهایی را در قالب یک گزارش به شما می دهد. برای تصمیم گیری در مورد پیاده سازی تغییرات می توانید آن را بیشتر تجزیه و تحلیل کنید. این ویژگی گزارش نویسی، مهم ترین ویژگی است. Optimize همچنین می تواند آن را برای شما تجزیه و تحلیل کند و پیشنهاداتی به شما بدهد که ممکن است خیلی خوب به نظر برسد. این قطعا صرفه جویی در وقت است، اما توصیه می کنم که این کار را خودتان انجام دهید تا بتوانید هر ایرادی را از هر آزمایش حذف کنید.

انواع هدف

Google Optimize به شما این آزادی را می دهد که از اهداف دقیق برای هر آزمایش استفاده کنید. به این ترتیب مجبور نخواهید بود فقط از اهداف از پیش تعیین شده استفاده کنید. انواع اهدافی که Google Optimize ارائه می دهد عبارتند از:

1) هدف سیستم

چند هدف مشترک وجود دارد که توسط Google Optimize در صورت لزوم در هر آزمایش مورد استفاده قرار می گیرد، اما مجبور نیستید آن ها را به تنهایی تنظیم کنید. بسیاری از اهداف سیستم مانند مشاهده صفحه، مدت زمان جلسه، برگشت، معامله، درآمد، نمایش AdSense، تبلیغات AdSense کلیک شده و درآمد AdSense وجود دارد که اغلب به عنوان اهداف اصلی مورد استفاده قرار می گیرند.

در مورد معاملات و درآمد یک استثنا وجود دارد، زیرا آن ها تنها در صورتی در دسترس هستند که Analytics اجازه مشاهده تجارت الکترونیکی را داشته باشد.

2) اهداف سفارشی

اگر اهداف سیستم کافی نیست، همیشه می توانید مجموعه ای از اهداف سفارشی خود را در Optimize بسازید. دو نوع هدف سفارشی وجود دارد:

  1. هدف رویداد: اقدامات صرف نظر از بازدید صفحه. این برنامه تعاملات کاربر را با عناصری مثل عادی یا پویا پیگیری می کند. به عنوان مثال، پخش ویدئو پس از کلیک روی CTA را پیگیری می کند. اهداف رویداد باید شامل یکی از متغیرهای دسته، اقدام، برچسب یا ارزش باشد، در حالی که افزودن آدرس اینترنتی اجباری است.
  2. هدف نمای صفحه: اجازه دهید آزمایش نماهای صفحه را در یک صفحه وب خاص ردیابی کند. از متغیر URL برای استفاده از آن به عنوان یک هدف سفارشی استفاده کنید.

سفارشی سازی

از آن جا که Google Optimize یک ابزار رایگان است، بیشتر به توانایی کاربر متکی است. این شامل ویژگی هایی است که می توانند تغییرات پویا را مدیریت کنند، اما به جای استفاده از هرگونه تنظیمات خودکار، شما را قادر می سازد تا از آن ها برای سفارشی سازی آزمایش تا حد امکان استفاده کنید. این امر کنترل هایی را در اختیار توسعه دهنده قرار می دهد تا از هر ویژگی به طور کامل استفاده کنند.


یکی دیگر از ابزارهای خوب و مهم گوگل برای شما گوگل آنالیتیکسه. با استفاده از این ابزار شما می توانید رفتار کاربرتان را بررسی کنید. پیشنهاد می کنم که مقاله 7 افزونه گوگل آنالیتیکس برای وردپرس را حتما مطالعه کنید. با استفاده از این افزونه ها شما می توانید به راحتی به گوگل آنالیتیکس دسترسی داشته باشید.

7 افزونه گوگل آنالیتیکس برای وردپرس


نتیجه گیری

آنچه در این مقاله بررسی شد گوگل آپتیمایز (Google Optimize) و کاربرد آن چیست، بود. Google Optimize یک ابزار رایگان است که با محدودیت های کمی همراه است. برای یادگیری اولیه خوب است که نحوه کار با آن را یاد بگیرید.  اگر به تنهایی در کد نویسی مهارت دارید، ویژگی های کدگذاری سفارشی می تواند بسیاری از مسائل محدودیت را حل کند. امیدوارم که این مقاله اطلاعات خوب و مفیدی که درباره ی Google Optimize نیاز داشتید را در اختیارتان قرار داده باشه :))

نوشته گوگل آپتیمایز (Google Optimize) و کاربرد آن چیست اولین بار در آقای وب. پدیدار شد.



منبع

پست های مرتبط

راهنمای کامل انتخاب اسم برند + لیست اسامی خاص برند

دهه 60 که تعداد بچه‌ها زیاد بود، اغلب خانواده‌ها اسم‌گذاری نوزادان جدید…

چگونه بیو اینستاگرام جذاب بنویسیم؟ + 200 نمونه متن بیو!

می‌گو‌یند عشق در یک نگاه اتفاق می‌افتد!شاید این جمله در دنیای واقعی…

تغییر صدا با هوش مصنوعی: معرفی بهترین ابزارهای 2024

دوست دارید صدای خود را به صدای خواننده محبوبتان، یک گوینده معروف…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب