صفحه اصلی > آموزشی : 3 راهکار برای بررسی آپتایم (Uptime) سایت – آقای وب

3 راهکار برای بررسی آپتایم (Uptime) سایت – آقای وب


Uptime یا آپتایم چیست و چرا این مشخصه انقدر با اهمیت است؟ احتمالا شما هم شنیده‌اید که هر فردی در هر شغلی می‌گوید که سخت‌ترین کار بعد از کار کردن در معدن، شغل من است، ما هم با تکیه بر جمله بالا می‌گوییم که سخت‌ترین کار بعد از کار در معدن، نگهداری و پرورش یک وب‌سایت است!

تا کنون با خود فکر کرده‌اید که چه می‌شود اگر به‌جای یک وب‌سایت، مسئولیت نگهداری از چندین هزار وب‌سایت بر عهده شما و تیم‌تان باشد؟! این سوالی است که ما هر روزه در آقای وب از خود می‌پرسیم و باعث می‌شود که با تلاشی بسیار بیشتر از قبل برای نگهداری از ثمره‌ی تلاش‌های جمع زیادی از همراهانمان بکوشیم و اینجاست که در کنار هزاران موضوع دیگر، به مسئله‌ی بسیار مهم Uptime (آپتایم) فکر می‌کنیم.

اگر آقای وب را به یک گلخانه تشبیه کنیم، وب‌سایت هر یک از مشتریانی که در آقای وب میزبانی می‌شوند، به یک گلدان تشبیه می‌شود. محتوای هر گلدان با گلدان دیگر متفاوت است و ممکن است در یک گلدان از بهترین بذر به همراه بهترین مواد معدنی استفاده شده باشد، در حالی که گلدان دیگر کیفیت آنچنانی ندارد و حتی ممکن است خالی (!) باشد، با این وجود این وظیفه‌ی مسئول گلخانه است که به تمامی گلدان‌ها رسیدگی کند و فارغ از محتوای هر گلدان، آن را آبیاری نماید.

چنانچه در یک گلدان شاهد استفاده از بهترین بذر و خاک هم باشیم، تا زمانی که آبیاری گیاه به‌ بهترین شکل انجام نگیرد، نمی‌توانیم انتظار دریافت بهترین نتیجه را داشته باشیم. در این مثال ما، آبیاری مناسب همان Uptime مناسب وب‌سایت شماست. همانطور که اگر آبیاری به‌شکل درستی انجام نگیرد، محصول مناسبی حاصل نمی‌شود، با عدم ارائه Uptime مناسب به مالکین وب‌سایت‌ها نمی‌توان انتظار داشت که سایت به بهترین شکل خود رشد کند.

اکنون فرض کنید ابزاری از طرف گلخانه به مالک هر گلدان ارائه می‌شود که با آن می‌تواند هر روز و هر دقیقه نسبت به بررسی وضعیت آبیاری گلدان خود اقدام نماید. این موضوع سبب می‌شود که خیال مالک هر گلدان راحت‌تر باشد و بتواند در هر لحظه نسبت به بررسی وضعیت گلدان خوداقدام نماید و از طرفی هم حس مسئولیت پذیری مسئول گلخانه را بیشتر می‌کند، چراکه می‌داند مالک هر گلدان از وضعیت گلدان خود اطلاع دارد و وضعیت نامناسب آبیاری می‌تواند موجب بروز نارضایتی کاربران شود.

موضوع Uptime که در مثال بالا به آن پرداختیم، موضوع بحث امروز ما در آقای وب است. در این مقاله از آقای وب تصمیم داریم بررسی کنیم که اصلا Uptime چیست و چرا اهمیت دارد؟ چگونه باید آپتایم سایت خود را زیر نظر داشته باشیم و در پایان هم کمی راجه به وضعیت Uptime سرویس‌های آقای وب شفاف‌سازی می‌کنیم. از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه این مقاله با تیم تحریریه آقای وب همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

حتی اگر سابقه کوتاه تا متوسطی در کار با سایت یا مدیریت وب‌سایت داشته باشید، احتمالا عبارت «سایت بالا است» را شنیده‌اید. زمانیکه از اصطلاح بالا بودن وب‌سایت استفاده می‌شود، منظور این است که سایت در شرایط پایداری قرار دارد و بازدیدکنندگان سایت و همچنین تیم مدیریتی می‌توانند از سایت استفاده نمایند.

در زبان انگلیسی به شرایط قبلی “Siteup” می‌گویند و به مدت زمانی که پس از هر اختلال، سایت در شرایط Siteup قرار دارد، Uptime گفته می‌شود. به زبان ساده‌تر باید گفت که مدت زمان پایدار بودن شرایط سایت از زمان آخرین ناپایداری، Uptime نام می‌گیرد. فرضا یکی از همکارانتان به شما می‌گوید که وب‌سایت شخصی‌اش 48 روز Uptime دارد؛ این به این معناست که از 48 روز پیش تا کنون، وب‌سایت گفته‌شده در شرایط پایداری قرار دارد و بدون هیچ مشکلی فعالیت می‌کند.

هرچه بتوانید Uptime سایت خود را بالاتر نگه دارید، کاربران و بازدیدکنندگان وب‌سایت شما رضایت بیشتری از تیم شما خواهند داشت و این موضوع نشانی از حرفه‌ای بودن تیم شما خواهد بود.

برای مثال، بر اساس گزارش سایت Uptime.com که تصویر آن را در بالا هم می‌توانید مشاهده کنید، وب‌سایت گوگل در کل سال 2022 فقط و فقط 3 دقیقه داون بوده است!

در بند قبلی از اصطلاح داون بودن (Down) استفاده کردیم. هر زمان که سایت بالا نباشد، اصطلاحا وب‌سایت Down شده‌ است. مدت زمانی که سایت در دسترس نیست هم محاسبه می‌شود و تحت عنوان Downtime قابل ارزیابی و بررسی است.

تفاوت Uptime سایت با آپتایم هاست

در بسیاری از موارد کاربران فکر می‌کنند که Uptime سایت با Uptime هاست یک معنا دارد و این دو تفاوتی ندارند، در صورتی که اصلا اینطور نیست!

در یک کلام باید بگوییم تا زمانی که وب‌سایت بر اثر مشکلات داخلی همچون ایرادات برنامه‌نویسی و… در دسترس نیست، از Uptime سایت کاسته می‌شود و هر زمان که وب‌سایت بر اثر مشکلات زیرساختی (هاستینگ، سرور و میزبانی) از دسترس خارج شود، همزمان از Uptime سایت و هاست کاسته می‌شود. بنابراین این دو مورد از یکدیگر مجزا هستند، اما داون شدن سرویس‌های میزبانی یک شرکت هاستینگ، عملا موجب داون شدن سایت می‌شود و به‌صورت مستقیم بر روی Uptime سایت نیز تاثیر می‌گذارد.

همانطور که در بند قبلی اشاره کردیم، خواسته یا ناخواسته Uptime سرویس‌های میزبانیِ شرکت ارائه دهنده خدمات میزبانی، بر روی آپتایم وب‌سایت شما نیز تاثیر می‌گذارد و دقیقا در همین قسمت است که اهمیت استفاده از یک شرکت هاستینگ خوب روشن می‌شود.

اینکه بهترین هاست با بالاترین Uptime متعلق به کدام شرکت است، موضوعی نیست که بتوانید از طریق گشت و گذار در اینترنت به جواب آن برسید و تنها راه ممکن برای رسیدن به پاسخ سوال بالا، مشورت گرفتن از افرادی است که سابقه طولانی در زمینه توسعه وب دارند و شرکت‌های هاستینگ مختلف را تست کرده‌اند؛ با این وجود به عنوان بخشی از جامعه ارائه‌دهنده خدمات میزبانی در کشور، باید بگوییم که مسلما هیچ هاستینگی علاقه ندارد Uptime پایینی داشته باشد یا به هر دلیلی بر اثر مسائل زیرساختی موجب داون شدن سایت مشتریانش شود.

همانطور که احتمالا در جریان هستید، در سال‌های اخیر شرکت‌های هاستینگ، بحران‌های بسیاری را پشت سر گذاشتند که از کوچک‌ترین نمونه‌های آن می‌توان به قطعی دسترسی کامل اینترنت کشور به IPهای خارجی اشاره کرد. با وجود اینکه این مسئله ارتباطی به شرکت‌های هاستینگ نداشت، اما مسئولیت برقراری مجدد دسترسی کاربران به سایت‌های مشتریانی که اقدام به تهیه هاست‌های خارج (مثل هاست فرانسه آقای وب) نموده بودند، بر عهده شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی بود.

تجربه‌های سخت سال‌های اخیر، علاوه بر مشکلاتی که به ما تحمیل کرد، باعث شد بتوانیم خود را برای هرگونه قطعی اماده کنیم و با افتخار اعلام کنیم که هدف ما در آقای وب ارائه آپتایم 100 درصدی به کلیه مشتریان است.

نهایتا با توضیحی که در صفحه جزئیات سرویس‌های آقای وب هم در دسترس است، به این بخش خاتمه می‌دهیم و به سراغ مبحث بعدی می‌رویم.

آپتایم سرویس
توجه داشته باشید که ممکن است با توجه به شرایط زیرساخت اینترنتی در کشور ایران (و یا مواردی که از دسترس نت‌افراز خارج است)، سرویس‌ها از دسترس خارج شوند که این موارد جزو آپتایم محاسبه نمی‌شود.

ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که کم‌ترین قطعی را داشته باشیم و با توجه به تجربیات سال گذشته، نت‌افراز آپتایمی بالاتر از 99 درصد داشته است.

چرا بررسی Uptime سایت مهم است؟

اگر بخواهیم در یک جمله به سوال بالا پاسخ دهیم، باید بگوییم بررسی Uptime سایت مهم است، چراکه داون بودن سایت ضررهای اقتصادی و اجتماعی سنگینی به یک برند وارد می‌کند. شاید برایتان جالب باشد اگر اشاره کنیم که به گزارش Geekwire شرکتی مثل آمازون بر اثر یک Downtime که تنها 40 دقیقه طول کشید، نزدیک به 4.8 میلیون دلار ضرر کرد، یعنی 1.2 میلیون دلار به ازای هر 10 دقیقه!

احتمالا شما هم شنیده‌اید که اکثر آسیب‌هایی که به ما وارد می‌شود ناشی از ناآگاهی است و ما هم با بررسی Uptime سایت می‌خواهیم از ناآگاهی خود بکاهیم. روز 29 اسفند را در نظر بگیرید؛ تقریبا می‌توانیم بگوییم که از این روز تا روز سوم عید نوروز، بیش از نیمی از کسب‌وکارهای ایرانی در تعطیلات هستند. حال فرض کنید که بر اثر یک حمله اینترنتی، هکر به وب‌سایت شما دسترسی پیدا می‌کند و وب‌سایت شما داون می‌شود و شما هم از هیچ یک از سرویس‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، برای بررسی Uptime سایت خود استفاده نکرده‌اید؛ در این مدت 3 روزه چه خطرهایی سایت شما را تهدید می‌کند؟ در ادامه این موضوع را از دو دیدگاه مختلف بررسی می‌کنیم.

در صورت عدم بررسی Uptime: در اولین قدم، بی اطلاعی شما از داون شدن سایت موجب می‌شود که هکر فرصت بیشتری برای اعمال تغییرات مدنظر خود بر روی وب‌سایت شما داشته باشد. در این زمان علاوه بر اعمال تغییرات متعدد، هکر چندین Backdoor هم در دایرکتوری‌های مختلف سایت ایجاد می‌کند که حتی پس از بازیابی سایت توسط مدیران هم بتواند مجددا به داده‌های مدنظر خود دسترسی داشته باشد. این موضوع موجب می‌شود که بازیابی کامل سایت و رفع تغییرات ایجادشده توسط هکر به کاری فرسایشی و بسیار سخت تبدیل شود.

شاید بتوان در دسترس نبودن وب‌سایت برای بازدیدکنندگان و مشتریان سایت را کمترین پیامد این اتفاق برای شرکتی دانست که نسبت به بررسی Uptime سایت خود ارزشی قائل نبوده است.

در صورت بررسی Uptime: چنانچه با استفاده از ابزارهای مختلف اقدام به بررسی Uptime منظم سایت خود نموده باشید، این ابزارها بین 1 دقیقه تا نهایتا 1 ساعت پس از داون شدن سایت (بسته به طرح مورد استفاده شما) این موضوع را از طریق راه‌های مختلف همچون ایمیل، پیامک یا حتی تماس به اطلاع شما می‌رسانند.

پس از اطلاع پیدا کردن از داون شدن سایت، نوبت به شما می‌رسد. در اولین قدم بررسی می‌کنید که هشدار دریافتی یک اعلان اشتباه یا False Alarm نبوده است. این کار به‌سادگی از طریق چک کردن سایت امکان پذیر است. چنانچه در زمان بررسی متوجه شدید که واقعا سایت داون شده است، ابتدا اقدام به بررسی زیرساخت سایت خود می‌نمایید و موضوع را با تیم پشتیبانی شرکت میزبان وب‌سایت خود در میان می‌گذارید؛ در این حالت چنانچه مشکل از طرف زیرساخت باشد، جای نگرانی نیست و چاره‌ای جز صبر کردن برای حل مشکل نخواهید داشت.

از طرفی ممکن است شرکت میزبانی وب‌سایت به شما اعلام کند که مشکلی در زیرساخت وجود ندارد و همین موضوع به شما کمک می‌کند تا هرچه سریع‌تر نسبت به بررسی وضعیت سایت خود اقدام نمایید و مشکلات پیش‌آمده همچون نفوذ هکرها یا اختلالات به وجود آمده در عملکرد سایت را برطرف نمایید. به همین سادگی می‌توانید سرعت عمل بیشتری در حل مشکلات داشته باشید و اولین نفری باشید که از داون شدن سایت خود مطلع می‌‌شود. همانطور که در ابتدای این بخش هم گفتیم، همواره در ذهن داشته باشید که اگاهی بیشتر حتی اگر باعث موفقیت هم نشود، از شدت شکست می‌کاهد.

مهم است که بدانید با توجه به شرایط فعلی زیرساخت شبکه کشور، ممکن است وبسایت شما، به دلایل شبکه‌ای و زیرساختی از شبکه خارج از کشور در دسترس نباشد. این مسئله به این معنا نیست که وب‌سایت شما از دسترس خارج شده باشد و شما مجدد می‌توانید وب‌سایت خود را فراخوانی کنید.

نحوه بررسی وضعیت آپتایم سایت

در زمان نگارش این مقاله ما ابزارهای آنلاین بسیار زیادی را برای بررسی Uptime وب‌سایت بررسی کردیم و ترجیح دادیم که به‌‌جای معرفی تعداد زیادی سایت مختلف که تنها انتخاب را برای شما سخت‌تر می‌کنند، تنها سایت‌هایی را به شما معرفی کنیم که بهترین عملکرد را دارند و به زبان عامیانه امتحان خود را پس داده‌اند. این سایت‌ها را به دو دسته خودکار (Automatic) و دستی یا لحظه‌ای (Manual) تقسیم کرده‌ایم و در هر بخش علاوه بر معرفی بهترین نمونه‌ی رایگان، سعی کرده‌ایم که یک نسخه پرمیوم هم معرفی کنیم تا افراد علاقه‌مند به استفاده از ابزار‌های آنلاین پرمیوم بتوانند با پرداخت مبلغ محدودی از خدمات این وب‌سایت‌ها استفاده نمایند.

ابزارهای خودکار بررسی وضعیت Uptime سایت

به ابزارهای خودکار بررسی وضعیت آپتایم سایت، اصطلاحا Uptime Checker گفته می‌شود. این گروه از ابزارها در بازه‌های زمانی متفاوت اقدام به بررسی وضعیت Uptime سایت شما می‌نمایند و هر زمان که نتوانند بالا بودن سایت را تایید کنند، این موضوع را از طریق یک ایمیل یا راه‌های ارتباطی دیگر به شما اعلام می‌کنند. بزرگ‌ترین مزیت این ابزارها این است که پس از ثبت وب‌سایت خود در سامانه مربوطه، دیگر نیازی به اقدامی از طرف شما نخواهد بود و این ابزار به‌صورت خودکار در بازه‌های زمانی از پیش تعریف‌شده توسط شما، اقدام به بررسی وضعیت Uptime سایت می‌نماید. در ادامه می‌توانید بهترین ابزار رایگان و غیر رایگان در این دسته را مشاهده کنید.

uptimerobot.com: بهترین ابزار رایگان بررسی Uptime سایت

زمانی که حرف از بهترین ابزار رایگان برای بررسی Uptime سایت به زبان می‌آید، همواره می‌توانید سایت آپتایم ربات را در میان لیست پیشنهاد کاربران مشاهده کنید. تقریبا می‌توانیم بگوییم که امکانات رایگان این سایت برای سایت‌های نوپا تا حتی نسبتا شناخته‌شده نیز کافی است!

در پلن رایگان این وب‌سایت، می‌توانید تا 50 سایت را مانیتور کنید و زمان Uptime آن‌ها را زیر نظر داشته باشید. البته لازم است اشاره کنیم که محدودیت 50 مانیتور در پلن رایگان سایت “uptimerobot.com” تنها محدود به Uptime سایت‌ها نیست و با استفاده از این سایت می‌توانید پینگ، کلمات کلیدی، پورت و… را هم مانیتور (بررسی لحظه‌ای) کنید.

سایت uptimerobot

برای استفاده از خدمات وب‌سایت Uptimerobot برای بررسی آپتایم سایت خود، تنها کافیست که در این سایت ثبت نام کنید. فرآیند ثبت‌ نام همچون همه سایت‌هایی است که می‌شناسید و هیچ تفاوت خاصی ندارد. پس از ثبت نام در سایت گفته‌شده، پنلی مشابه با تصویر بالا در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این صفحه تنها کافیست که بر روی گزینه “Add New Monitor” کلیک کنید. با این کار یک پنجره Popup برای شما باز می‌شود که ظاهری شبیه به تصویر زیر دارد.

بررسی uptime سایت

در اولین قدم لازم است که از منوی آبشاری موجود در مقابل فیلد “Monitor Type”، گزینه HTTP(S) را انتخاب نمایید؛ چراکه هدف ما از این آموزش بررسی Uptime سایت و نظارت بر آن است. با انتخاب این گزینه، فیلدهای جدیدی به پنجره اضافه می‌شوند که در ادامه به بررسی هر یک پرداخته‌ایم.

Friendly Name: در این فیلد می‌توانید یک نام برای عملکرد مانیتورینگ خود انتخاب کنید. شاید این گزینه در مرحله اول زیاد کاربردی به‌نظر نرسد، اما زمانی که تعداد مانیتورینگ‌های شما افزایش می‌یابد، اهمیت این فیلد به خوبی روشن می‌شود. برای مثال زمانی که مانیتورینگ Uptime سایت خود را در کنار چندین مانیتورینگ دیگر اضافه کردید، به کمک همین فیلد می‌توانید راحت‌تر موارد مدنظر خود را پیدا کنید. همانطور که روشن است، در این فیلد می‌توانید متناسب با تصمیم خود از هر عبارتی استفاده کنید یا حتی آن را بدون تکمیل کردن رها نمایید.

URL (or IP): در این فیلد باید آدرس وب‌سایت خودتان را وارد نمایید. توجه داشته باشید که این فیلد باید دقیقا آدرسی مشابه با صفحه Home وب‌سایت شما داشته باشد؛ یعنی اگر در آدرس وب‌سایت خود از www استفاده کرده‌اید، باید آن را در اینجا هم وارد نمایید، همچنین وارد کردن پروتکل ارتباطی سایت (http یا https) نیز ضروری است.

Monitoring Interval: این گزینه مشخص می‌سازد که هر چند دقیقه یک بار، وب‌سایت در جهت بررسی Uptime مورد بازبینی قرار گیرد. اسلایدر مربوط به این گزینه به‌صورت پیش‌فرض بر روی مقدار یک دقیقه قرار دارد که با کشیدن اسلایدر به سمت راست، باید آن را بر روی 5 دقیقه (یا بیشتر) تنظیم نمایید. توجه داشته باشید که در پلن رایگان با عدم تغییر این مشخصه، قادر به تنظیم مانیتورینگ نخواهید بود و با تعیین مقادیر کمتر از 5 دقیقه، وب‌سایت uptimerobot شما را به صفحه خرید پلن Pro این شرکت هدایت می‌کند.

Monitor Timeout: چنانچه بنابر هر دلیلی سرعت بارگذاری (Load) وب‌سایت شما کم است و ممکن است مدت زمان بارگذاری کامل وب‌سایت شما زمانی بیشتر از 30 ثانیه ببرد، بهتر است که از طریق این گزینه مقدار زمان Timeout را بالا ببرید. این گزینه مشخص می‌نماید که در صورت بالا نیامدن وب‌سایت، پس از گذشت چه مدت زمانی سایت در حالت داون‌شده در نظر گرفته شود و برای ایمیل ثبت‌شده در زمان ثبت نام، ایمیل اعلان ارسال شود.

برای بررسی مدت زمان کامل بارگذاری صفحه Home وب‌سایت خود، تنها کافیست که به صفحه گفته‌شده بروید و با استفاده از کلیدهای ترکیبی “Ctrl+Shift+I” صفحه اینسپکت را باز کنید. سپس از سربرگ‌های بالای صفحه، گزینه Network را انتخاب نمایید و در پایان با استفاده از کلیدهای ترکیبی “Ctrl+F5” صفحه را Refresh نمایید. با این کار می‌توانید مشاهده کنید که صفحه رفرش می‌شود و نمودارهایی در تب Network به سمت جلو حرکت می‌کنند. در پایان همزمان با مشاهده Favicon سایت خود، می‌توانید مطمئن شوید که فرآیند بارگذاری صفحه هوم به پایان رسیده‌ است.

مشاهده مدت زمان باگذاری سایت با ابزار inspect

همزمان با به پایان رسیدن فرآیند بارگذاری وب‌سایت، می‌توانید در پایین‌ترین بخش از صفحه ابزار Inspect، در مقابل گزینه “Finish” مدت زمان بارگذاری وب‌سایت خود را تماشا کنید. بهترین مدت زمان برای مشخصه‌ی Monitor Timeout، مدت زمان اتمام بارگذاری سایت، به علاوه 20 ثانیه بیشتر است. یعنی برای وب‌سایت بالا که مدت زمان بارگذاری کامل آن 22 ثانیه زمان‌ برده است، بهترین مقدار مشخصه‌ی Monitor Timeout، معادل 42 ثانیه می‌باشد.

Enable SSL expiry reminders: این گزینه هم یکی دیگر از گزینه‌های بسیار کارآمد در سایت Uptimerobot است که به‌صورت کاملا رایگان در دسترس تمامی افراد قرار دارد. با فعال بودن چک‌باکس موجود در مقابل این گزینه، وب‌سایت uptimerobot.com پیش از انقضای گواهینامه SSL، این مورد را به وسیله چندین ایمیل در بازه‌های زمانی متفاوت به اطلاع شما می‌رساند. به کمک این قابلیت می‌تواند پیش از به اتمام رسیدن گواهینامه SSL سایت خود، نسبت به تمدید آن اقدام نمایید. پیشنهاد ما این است که چک‌باکس مربوطه را در حالت فعال قرار دهید.

سایر گزینه‌هایی که در ستون سمت چپ مشاهده می‌کنید، همگی از امکانات پلن حرفه‌ای وب‌سایت Uptimerobot هستند که می‌توانید با خرید اشتراک ماهیانه اقدام به استفاده از آن‌ها نمایید.

نهایتا به ستون سمت راست پنجره گفته‌شده نگاه می‌کنیم. در اولین قسمت از ستون سمت راست می‌توانید کادر “Select “Alert Contacts To Notify را مشاهده کنید. در این پنجره آدرس ایمیلی که در زمان ثبت نام وارد کرده‌اید، به شما نمایش داده می‌شود، توجه داشته باشید که حتما چک‌باکس موجود در کنار ایمیل خود را در حالت فعال قرار دهید، با این کار در صورت داون شدن وب‌سایت، یک ایمیل اعلان برای شما ارسال می‌شود.

نهایتا در کادر بعدی می‌توانید بخش Integrations وب‌سایت آپتایم ربات را مشاهده کنید. به‌صورت پیش‌فرض هیچ اینتگرشن فعالی در اختیار شما قرار ندارد ولی با مراجعه به پروفایل خود و فعال کردن Integrationهایی نظیر توییتر یا دیسکورد، می‌توانید اعلانات وب‌سایت Uptimerobot را در رسانه‌های گفته‌شده نیز مشاهده کنید. لازم است اشاره کنیم که تعداد Integrations این وب‌سایت زیاد بوده و برخی از بهترین اینتگرشن‌ها نظیر API تلگرام، تنها در پلن Pro وب‌سایت Uptimerobot در دسترس هستند.

نهایتا پس از تکمیل تمامی موارد گفته‌شده، تنها کافیست که بر روی دکه آبی رنگ “Create Monitor” در پایین پنجره کلیک نمایید. به همین سادگی می‌توانید نسبت به مانیتورینگ آپتایم وب‌سایت خود اقدام نمایید. پس از ثبت وب‌سایت خود در ابزار Uptimerobot، این سایت در بازه‌های زمانی تعیین‌شده توسط خودتان اقدام به بررسی Uptime وب‌سایت شما می‌نماید. نهایتا برای بررسی Uptime وب‌سایت خود تنها کافیست که نشانگر موس را بر روی آدرس سایت خود قرار دهید (کلیک نکنید)، با این کار یک پنجره کوچک برای شما باز می‌شود که در آن می‌توانید مدت زمان آپتایم سایت خود را مشاهده کنید.

برای مثال، تصویر زیر نشانگر آپتایم سایت آقای وب در زمان نگارش این مقاله و تست سایت Uptimerobot است که می‌بینید 66 ساعت سایت بالا بوده و آپتایم 100 درصدی داشته است.

بررسی آپتایم سایت با uptimerobot.com

بد نیست اشاره کنیم که این وب‌سایت اقدام به انتشار اپلیکیشن‌های اندروید و IOS نیز نموده است که به شما کمک می‌کند اعلانات مربوط به مانیتورینگ‌های تعریف‌شده خود را بر روی تلفن همراهتان هم مشاهده نمایید. برای دانلود اپلیکیشن هماهنگ با سیستم عامل خود، می‌توانید از طریق داشبورد وب‌سایت uptimerobot.com استفاده کنید.

pingdom.com: بهترین ابزار پرمیوم بررسی Uptime سایت

همانطور که وب‌سایت Uptimerobot در میان ابزارهای رایگان بررسی آپتایم سایت حرف اول را می‌زند، وب‌سایت Pingdom هم در صدر لیست ابزارهای پرمیوم (حرفه‌ای یا به زبان ساده پولی!) دیده می‌شود.

هزینه اشتراک وب‌سایت پینگدام معادل 10 دلار در ماه است، البته باید بگوییم که با پرداخت این 10 دلار، بررسی آپتایم سایت کوچکترین قابلیتی است که در دسترس شما قرار می‌گیرد. این وب‌سایت قادر است که آماری همچون سطح تعامل کاربران با وب‌سایت شما، سطح تجربه کاربری (User Exprience Level)، نرخ فرار کاربران (Bounce Rate) و بسیاری از آمار دیگر را در اختیار شما قرار دهد که آگاهی از هرکدام از آن‌ها می‌توانید تاثیر قابل توجهی در عملکرد تیم مارکتینگ و فنی وب‌سایت شما داشته باشد.

بررسی uptime سایت با pingdom

ثبت نام در وب‌سایت Pingdom.com دقیقا شبیه به اکثر وب‌سایت‌های دنیاست و هیچ مراحل اضافی یا خاصی ندارد؛ تنها نکته قابل توجه این است که در زمان ساخت حساب از شما خواسته می‌شود که کشور محل سکونت خود را انتخاب نمایید که با توجه به تحریمات موجود بر علیه کشورمان ایران، نمی‌توانید این کشور را در لیست موجود پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم که در زمان ساخت حساب کاربری در این سایت، حتما کشوری را انتخاب نمایید که تصمیم دارید با استفاده از حساب مالی آن کشور اقدام به پرداخت حق اشتراک خود نمایید.

باید بگوییم که وب‌سایت Pingdom بر اساس قوانین تعریف‌شده در کشور آمریکا، ایران را در لیست تحریمات خود قرار داده است، با این حال در زمان نگارش این مقاله همچنان از دامنه‌های ir و همچنین وب‌سایت‌های میزبانی‌شده در ایران پشتیبانی می‌کند. همچنین کلیه اعلانات سرویس‌های این شرکت همچون ایمیل و پیامک نیز برای شماره‌های ایران در دسترس است. تنها مشکلی که قرارگیری ایران در لیست تحریمات آمریکا برای کاربران ایرانی سرویس پینگدام ایجاد کرده است، عدم امکان استفاده از وب‌سایت بدون استفاده از ابزارهای تحریم‌شکن (DNS) یا فیلترشکن است.

اکنون که با بهترین ابزارهای رایگان و پرمیوم بررسی Uptime سایت آشنا هستید، نوبت شماست که تصمیم بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم نتیجه تصمیم خود را در بخش نظرات در پایین همین صفحه برای ما ارسال کنید یا اگر تجربه استفاده از ابزار دیگری را دارید، آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا بتوانیم تصمیم بهتری در انتخاب برترین ابزارهای بررسی Uptime سایت داشته باشیم.

ابزارهای دستی بررسی Uptime لحظه‌ای سایت

در کنار وب‌سایت‌های بالا که فرآیند بررسی Uptime سایت در یک بازه زمانی طولانی را برای ما انجام می‌دهند، ابزارهایی نیز وجود دارند که در دسترس بودن سایت در یک لحظه مشخص را برای ما ممکن می‌سازند.

ابزارهایی که برای بررسی این موضوع در دسترس هستند بسیار متنوع می‌باشند، اما هرکدام امتیازهای مختلفی دارند که همین موضوع باعث شد تا ما در میان چندین وب‌سایت مختلف جست‌وجو کنیم و به دنبال بهترین و کامل‌ترین ابزار رایگان بررسی Uptime سایت بگردیم.

معیارهای ما برای انتخاب این ابزار، به شرح زیر بوده است:

  • با IP ایران سازگار باشد و تداخلی با دامنه‌های ir و همچنین وب‌سایت‌های میزبانی‌شده در ایران نداشته باشد.
  • بررسی Uptime سایت را از چندین کشور مختلف انجام دهد تا مطمئن شویم که وب‌سایت ما برای خزنده‌های گوگل در دسترس است.
  • بتواند جزئیات دقیقی در رابطه با بارگذاری صفحه اصلی وب‌سایت ارائه دهد و مواردی از جمله زمان اتصال، مدت زمان بارگذاری و… را نمایش دهد.

پس از بررسی تعداد زیادی سایت، نهایتا انتخاب ما وب‌سات Uptime.com بود.

بررسی جهانی Uptime سایت

پس از ورود به سایت گفته‌شده، تنها کافیست آدرس کامل صفحه هوم وب‌سایت خود را در کادر مشخص‌شده در تصویر بالا وارد نمایید و نهایتا بر روی دکمه “Start Testing” کلیک کنید. به همین سادگی می‌توانید ریزترین جزئیات مربوط به بارگذاری وب‌سایت خود را از 10 نقطه مختلف جهان به‌صورت کاملا رایگان تماشا کنید.

بررسی آپتایم سایت نت افراز

تصویر بالا نمونه تست لحظه‌ای سایت برای وب‌سایت آقای وب است. شما می‌توانید این تست را بر روی هر آدرسی اجرا نمایید. نهایتا باید اشاره کنیم که در صورت داون بودن سایت به‌صورت کلی، خطایی مشابه با متن زیر دریافت خواهید کرد.

Error opening https://example.com: curl: (6) Could not resolve host: example.com

در خطای بالا به‌جای آدرس example.com آدرس وب‌سایتی قرار می‌گیرد که شما برای تست وارد کرده‌اید.

خوب است بدانید که در حال حاضر با شرایط فعلی کشور، ابرازهای خارجی گزینه قابل اتکایی نیستند و ممکن است اطلاعات نادرستی به ما بدهند.

سخن پایانی

در این مقاله از آقای وب به بررسی چند مورد از برترین ابزارهای رایگان و غیررایگان بررسی Uptime سایت پرداختیم. با استفاده از وب‌سایت‌های گفته‌شده در این مقاله می‌توانید به‌صورت لحظه‌ای وضعیت وب‌سایت خود را زیر نظر داشته باشید و در صورت داون شدن سایت، سریعا از این موضوع مطلع شوید.

پیشنهاد می‌کنیم که حتی اگر وب‌سایت کوچکی هم دارید، نسبت به مسئله‌ی داون‌تایم سایت بی‌اهمیت نباشید. خزنده‌های گوگل (Google Crawlers) روزانه به میلیون‌ها سایت سر می‌زنند که وب‌سایت شما هم یکی از این وب‌سایت‌هاست. چنانچه در این زمان وب‌سایت شما بنابر هر دلیلی در دسترس نباشد یا اصطلاحا داون باشد، ضررهای سنگینی به SEO سایت شما وارد می‌شود که ممکن است برای جبران آن نیاز به هزینه‌های مالی و زمانی بسیاری داشته باشید.

در پایان امیدواریم که از این نوشته بهره کافی را برده باشید. هدف ما در تیم آقای وب، پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن مشکلات اولیه شما در مسیر تبدیل شدن به یک کاربر حرفه‌ای ایرانی و یا یک مدیر سایت متخصص است، پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این برگه با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

5
3
رای ها

امتیازدهی به مقاله




منبع

پست های مرتبط

دستورات مانیتورینگ لینوکس: 20 ابزار خط فرمان برای نظارت بر عملکرد لینوکس

مدیر سیستم یا مدیر شبکه وظیفه اشکال‌زدایی و نظارت بر مشکلات سیستم…

رفع مشکل لود stats.wp.com در سایت‌های وردپرسی و افزایش سرعت

مشکل لود شدن stats.wp.com به دلیل اسکریپت‌های خارجی است که برای جمع‌آوری…

تنظیم و تعیین زبان تبلیغات گوگل

یکی از تنظیمات مهم تبلیغات گوگل، تنظیمات مربوط به زبان است. با…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب