صفحه اصلی > سئو : 9 دلیل سقوط ناگهانی رتبه‌بندی گوگل و راه حل آن – آقای وب

9 دلیل سقوط ناگهانی رتبه‌بندی گوگل و راه حل آن – آقای وب


با ما همراه باشید با 9 دلیل سقوط ناگهانی رتبه‌بندی گوگل و راه حل آن. این امکان وجود دارد که یک روز پس از کلی تلاش و سختی برای به دست آوردن جایگاه در گوگل به صورت ناگهانی رتبه شما افت شدید کند و دیگر در 10 نتیجه یا حتی 100 نتیجه وجود نداشته باشید. در این مقاله 9 دلیل سقوط ناگهانی رتبه‌بندی گوگل و راه حل آن را بررسی می کنیم.

چگونه چک کنیم که رتبه سایت ناگهانی سقوط کرده؟

صفحات شما هنوز ایندکس می شوند؟

اول از همه، سریع بررسی کنید که وب سایت شما هنوز ایندکس شده است یا خیر.

اگر صفحات شما همچنان در نتایج جستجو یافت می شوند، این خبر خوبی است. اگر بیشتر صفحات شما به طور ناگهانی از شاخص های موتورهای جستجو خارج شدند، این می تواند به معنای جریمه دستی باشد. ممکن است به معنای برخی از مشکلات فنی سئو نیز باشد.

برای چک کردن ایندکس شدن صفحات از طریق سرچ کنسول و یا از طریق site:name.domain اقدام نمایید.

صحت داده ها را بررسی کنید

صحت داده ها را مجدد بررسی کنید. مطمئن شوید که درخت اشتباهی را که قطعه ای از داده را برای یک بازه زمانی خاص، دستگاه یا نوع صفحه از دست داده است، پارس نمی کنید. خبر خوب این است که یافتن و پیشگیری از این ناپدید شدن ها در آینده بسیار آسان است. علاوه بر این، هیچ چیز غیر طبیعی در نوسانات ترافیکی وجود ندارد. فقط برای آرام کردن خود، می توانید آمار را با محاسبه میانگین نوسان ترافیک SEO مقایسه کنید. به عنوان مثال، می توانید ترافیک هفتگی SEO خود را در 12 ماه گذشته ترسیم کنید و میانگین انحراف را محاسبه کنید.

و در نهایت، ببینید آیا قطره واقعا می چسبد یا خیر. در بالا داده‌های سرچ کنسول برای یکی از صفحات ما وجود دارد و می‌بینید که اخیراً آشفتگی وجود داشته است، اما صفحه به خودی خود بازیابی شده است. نمی دانم چه چیزی باعث این تغییرات شده است، احتمالاً گوگل با این الگوریتم بازی می کند. در چنین مواردی، مهم است که خونسردی خود را حفظ کنید و ببینید که آیا وضعیت خود به خود حل می شود یا خیر.

ما در چند نکته در زیر به این موارد خواهیم پرداخت.

9 دلیل سقوط ناگهانی رتبه‌بندی گوگل و راه حل آن

1. تغییرات سایت

ایجاد تغییرات اساسی در سایت شما – مانند طراحی مجدد آن، تغییر CMS یا انتقال به HTTPS – تضمینی است که رتبه شما را به هم می زند. یک نظارت کوچک ممکن است عواقب جدی برای عملکرد سئو شما داشته باشد و منجر به کاهش قابل اندازه‌گیری شود. اگر اخیراً تغییرات سایت را اعمال کرده اید، سرچ کنسول را باز کنید و به Index > Coverage بروید. افزایش شدید خطاها یا هشدارهایی که مطابق با تاریخ تغییرات سایت است، باید شک شما را تأیید کند. بین برگه ها جابه جا شوید و گزارش خطا را مرور کنید تا مشکلاتی را که از زمانی که تغییرات را در سایت خود اعمال کرده اید مشاهده کنید.

2. به روز رسانی الگوریتم گوگل

به روز رسانی الگوریتم می تواند از دو طریق به رتبه سایت شما برسد. اول، ممکن است یک الگوریتم جدید (یا یک به روز رسانی اصلی یک الگوریتم قدیمی) باشد که توسط گوگل منتشر شده است. دوم، ممکن است یکی از تازه سازی های مداوم الگوهای شناخته شده باشد. اکنون که الگوریتم پنگوئن Google و الگوریتم پاندا بخشی از الگوریتم اصلی موتور جستجو هستند (و بنابراین احتمالاً بیشتر از قبل به‌روزرسانی می‌شوند)، بدون در نظر گرفتن موقعیت و نوع کسب‌وکارتان، به‌روزرسانی‌های اصلی هستند که باید به آنها توجه کنید. و سال 2019 با به روز رسانی پی در پی الگوریتم هسته گوگل و معرفی BERT مشخص شد. دلیل دیگری برای تمرکز بر هدف جستجوگر، انتخاب کلمات کلیدی مهم، ساخت لینک ها و محتوا با کیفیت، و ارائه تنها تجربه کاربری عالی است.

اگر علاقه به آشنایی با الگوریتم های گوگل دارید خوب است مقاله زیر را مطالعه کنید .

معرفی گوگل E-A-T و سایتهای YMYL

3. جریمه دستی گوگل

اقدامات دستی توسط بازبینان انسانی در Google اعمال می شود که آنها تشخیص می دهند که صفحات سایت شما با دستورالعمل های کیفیت وب مستر گوگل مطابقت ندارد. دلایل مختلفی برای جریمه های دستی گوگل وجود دارد که رایج ترین آنها عبارتند از: سایت شما هک شده است. این سایت حاوی هرزنامه های تولید شده توسط کاربر، بک لینک های غیر طبیعی، محتوای نازک و پنهان کاری است.

نحوه تشخیص جریمه دستی گوگل

اگر برای تعداد قابل توجهی از کلمات کلیدی یک شبه (بیش از 10 موقعیت) افت شدیدی در رتبه بندی مشاهده کردید، مجازات های دستی اولین چیزی است که باید بررسی شود. یافتن این موارد آسان است: وارد حساب Google Search Console خود شوید و به بخش Security and Manual Actions > Manual Actions بروید. در صورتی که سایت واقعاً جریمه دستی دریافت کرده باشد، اخطاری در حساب کاربری وجود خواهد داشت که صریحاً به دستی بودن این اقدام اشاره می کند و دلیل آن را نیز مشخص می کند.

روش حل

اولین کاری که باید انجام دهید شناسایی دقیقاً چه چیزی به سایت شما آسیب زده است. در صورت بروز مشکلات در صفحه، به راحتی می توانید حدس بزنید که چه چیزی باعث آن شده است، زیرا احتمالاً هنگام امتحان کردن تکنیک کلاه خاکستری متوجه خطرات آن شده اید. مشکلات خارج از صفحه ممکن است ناشی از تغییرات الگوریتمی و تاکتیک های اشتباه ایجاد لینک – یا ترفندهای عمدی شخص دیگری باشد که می خواهد به آمار شما آسیب برساند. اگر نمی دانید چه چیزی باعث جریمه گوگل شده است، در زیر این محبوب ترین تخلفات و نکات سئو را برای هر کدام بررسی کنید

4. بک لینک های از دست رفته

همانطور که به دست آوردن لینک های جدید و با کیفیت پایین می تواند بر عملکرد شما در SERP ها تأثیر بگذارد، از دست دادن بک لینک های با کیفیتی که در حال حاضر دارید نیز می تواند تأثیر بگذارد. یک بار بک لینک های خود رامجدد چک کنید. اگر به دنبال بازیابی بک لینک های از دست رفته هستید، کار منطقی این است که با مدیر وب سایت در تماس باشید. نحوه انجام این کار به ماهیت بک لینک ها بستگی دارد. آیا با صاحب سایت ارتباطی دارید؟ اگر چنین است، ممکن است یک تماس سریع برای بازگرداندن پیوند کافی باشد. اگر با مدیر وب سایت آشنایی ندارید، ایمیل، توییتر یا لینکدین بهترین گزینه برای شما هستند.

رتبه-بندی-گوگل

5. رقبایتان عملکرد بهتری داشته اند

این امکان وجود دارد که هیچ مشکلی در وب سایت شما وجود نداشته باشد، فقط رقبای شما بهتر شده اند. در حالی که به ندرت دلیلی برای افت شدید رتبه‌بندی است. فعالیت رقبا در صورتی که چند موقعیت در سطح جدول سقوط کرده باشید ارزش بررسی دارد. از SERP Rank Tracker استفاده کنید تا ببینید رتبه بندی برای شما و رقبای شما چگونه تغییر کرده است. اگر تغییرات بی‌نظم هستند (وب‌سایت‌های جدید، جابجایی‌های مکرر، تحرک زیاد)، پس احتمالاً یک Google Dance را تجربه می‌کنید. دوره کوتاهی از نوسانات بالای SERP به دلیل تغییرات کوچک الگوریتم. در این صورت هیچ اقدامی لازم نیست. اما اگر می‌بینید که بسیاری از موقعیت‌های شما توسط همان چند وب‌سایت پیشی گرفته‌اند، وقت آن است که یک بررسی عمیق انجام دهید.

سئو و بودن در نتایج گوگل برای هر کسب و کاری بسیار مهم است. اگر شما هم میخواهید این مسیر را شروع کنید سفارش سئو خود را هم اکنون ثبت کنید.

6. کاهش نرخ کلیک

در حالی که ما می دانیم که این ممکن است بحث برانگیز باشد، این احتمال وجود دارد که برخی از افت های رتبه شما با کاهش نرخ کلیک شما توضیح داده شود. تشخیص برای بررسی اینکه آیا این چنین است، گوگل سرچ کنسول را باز کنید، به Performance > Search بروید و ببینید آیا تغییراتی در نرخ کلیک شما وجود دارد یا خیر. می‌توانید CTR خود را برای کل وب‌سایت مشاهده کنید یا فیلترهایی را برای مشاهده CTR‌ها اضافه کنید.

7. آدم خواری ترافیک SEM

ترافیک SEM از تبلیغات پولی ناشی می شود در حالی که ترافیک SEO از جستجوی ارگانیک می آید و گاهی اوقات یکی می تواند مانع دیگری شود. تبلیغات شما در SERP اولویت دارند و مشکلی برای ربودن سهم قابل توجهی از ترافیک از نتایج ارگانیک شما ندارند. لیست کلمات کلیدی در کمپین های PPC خود را با کلمات کلیدی که برای شما ترافیک ارگانیک به ارمغان می آورند مقایسه کنید. اگر کلمات کلیدی تکراری را مشاهده کردید، در توقف کمپین های PPC که از آنها می آیند درنگ نکنید.

8. تغییرات SERP

دلیلی که ممکن است بر رتبه‌بندی شما تأثیر بگذارد: Google صفحات نتایج موتور جستجوی خود را تغییر می‌دهد. اگرچه این یک بار در ماه آبی اتفاق می افتد، اما هنوز این احتمال وجود دارد که Google شروع به پاسخگویی مستقیم به برخی از سؤالات شما در نتایج جستجو کند. اخیراً، گوگل به طور فزاینده‌ای نتایج جستجوی خود را با پانل‌های دانش، ریچ اسنیپت‌ها، بخش‌های پرسش و پاسخ، کلیپ‌های ویدیویی، صفحه محصولات، آگهی‌های شغلی و بسیاری موارد دیگر افزایش داده است. در حالی که این موارد برای کاربر مفید هستند، نتایج جستجوی ارگانیک را از بین می برند.

9. ایندکسینگ Mobile-First

موتورهای جستجو به ویژه مشتاق ساختن وب برای موبایل هستند. وقتی نوبت به رتبه بندی گوگل می رسد، وب سایت های سازگار با موبایل بسیار اولویت بیشتری دارند. اما نترسید، این بدان معنا نیست که سایت های دسکتاپ در رقابت سئو شرکت نمی کنند. با این حال، از دست دادن یک نسخه سازگار با موبایل از سایت شما ممکن است باعث تغییر ناگهانی رتبه بندی و همچنین کاهش ترافیک SEO شود. به عنوان مثال، یکی از رقبای شما می‌توانست سایت خود را برای دستگاه‌های تلفن همراه بهینه‌سازی کند و در نتیجه، از شما بالاتر باشد.

نوشته 9 دلیل سقوط ناگهانی رتبه‌بندی گوگل و راه حل آن اولین بار در آقای وب. پدیدار شد.



منبع

پست های مرتبط

آموزش روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام: از ایده تا موفقیت!

قبل از این که موضوع اصلی را شروع کنیم، بیایید تا چند…

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ + تدوین استراتژی موفق در 9 قدم

تا حالا یک کارشناس دیجیتال مارکتینگ را موقع کار کردن دیده‌اید؟ ساعت‌ها…

آموزش گام به گام ساخت سایت رایگان با گوگل سایت

تا حالا شده به خاطر این که کدنویسی بلد نیستید، قید داشتن…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب