صفحه اصلی > سئو : ریدایرکت چیست و تاثیر آن بر سئو – آقای وب

ریدایرکت چیست و تاثیر آن بر سئو – آقای وب


به طور کلی گفته می شود که معنای سئوی سایت در واقع همان بهینه سازی صفحات سایت برای موتور جستجو است و کلمه ی ریدایرکت در سئو زمانی استفاده می شود که برای یک صفحه از سایت، URL جدیدی اختصاص دهیم. آقای وب در این مقاله قصد دارد به شما بگوید که ریدایرکت چیست و تاثیر آن بر سئو چگونه است.

ریدایرکت کردن چیست؟

ریدایرکت کردن معمولا کار ساده ای است و در برخی از سایت های این امر به صورت مکرر حتی بدون اطلاع کاربران انجام می شود. به وسیله ی ابزار های گوناگونی که برخی به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرد شما می توانید عمل ریدایرکت کردن را انجام دهید. با ما همراه باشید تا نحوه ی ریدایرکت کردن صفحات سایت را به شما آموزش دهیم و از تاثیر آن بر سئو صحبت کنیم.

همان طور که در قسمت قبل هم اشاره کردیم، چنان چه ریدایرکت کردن سایت به صورت درست انجام گیرد، بازدیدکنندگان سایت شما هرگز از آن اطلاعی پیدا نخواهند کرد و این امر هیچ تاثیر منفی ای بر سئو و رتبه بندی سایت شما نخواهد گذاشت. همراه ما باشید تا به ادامه ی مطلب ریدایرکت چیست و تاثیر آن بر سئو بپردازیم.

این نکته را در نظر داشته باشید که بهینه سازی موتور جستجو یا همان سئوی سایت، روشی است که به شما در افزایش بازدیدکنندگان کمک می کند، بنابراین این موضوع تا حد زیادی اهمیت دارد در نتیجه اگر شما کار ریدایرکت کردن را به صورت نامناسب و غیر صحیح انجام دهید، رتبه ی سایت شما کاهش یا از بین می رود.

دلایل استفاده از ریدایرکت

برای ریدایرکت کردن یک صفحه، دلایلی بسیاری وجود دارد اما متداول ترین دلیلی که برای استفاده از ریدایرکت به کار می رود، خرابی url سایت یا منسوخ شدن آن ها است. اگر چنین حالتی رخ دهد، تمام صفحات سایت شما غیرفعال می گردد و شما به ریدایرکت کردن نیاز پیدا خواهید کرد.

برخی از مواری که برای ریدایرکت کردن سایت استفاده می شود بدین صورت می باشد که مثلا شما ممکن است یک سایت جدیدی را راه اندازی کرده باشید و قصد داشته باشید که بازدیدکنندگان وب سایت قدیمی خود را به سایت جدید تان هدایت کنید.

ممکن است برخی افراد نیز قصد داشته باشند وب سایت خود را آزمایش کنند و درصدد بررسی این موضوع باشند که کاربران چه نوع وب سایتی را بیشتر ترجیح می دهند. در این موارد نیز از ریدایرکت کردن استفاده می شود.

در صورتی که صفحه ای از وب سایت خود را حذف کرده باشید و آن را به آدرس دیگری منتقل کرده اید و یا برای وب سایت خود دامنه ی جدیدی در نظر گرفته اید اما قصد دارید وب سایت جدیدتان مانند وب سایت سابق تان باشد  می توانید از عمل ریدایرکت استفاده نمایید. به عبارت دیگر شما می توانید برای ادغام سایت های مختلف تان با یکدیگر و هدایت بازدیدکنندگان تان به وب سایت جدید، از عمل ریدایرکت کردن استفاده کنید. ممکن است بعد از آشنایی با نحوه ی عملکرد ریدایرکت، برای شما این سوال پیش بیاید که حالا چگونه می توانیم سایت خود را ریدایرکت کنیم. که در ادامه با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را دریافت کنید.

ریدایرکت کردن چگونه انجام می شود؟

شما می توانید برای راه اندازی عمل ریدایرکت از کپی پیست استفاده کنید که این عمل را برای شما بسیار آسان و سرعت شما را بالا می برد. شما می توانید با یک قطع کد و قرار دادن آن در پوشه ی هاست خود این عمل را به سادگی انجام دهید.

چیزی که در این کد از آن استفاده شده است، تغییر مسیر 301 است که در ادامه ی این مطلب به آن پرداخته می شود. این کار به شما کمک می کند تا بازدیدکنندگان وب سایت قبلی تان به url جدید انتقال پیدا کنند.

نکته ای که باید به آن اشاره شود این می باشد که شما مجبور نیستید هر یک از پیوند های سایت قبلی تان را به یک url جدید تغییر دهید سپس آنها را به وب سایت جدیدتان لینک کنید، شما می توانید با استفاده از عمل ریدایرکت تمامی این کار ها را به راحتی انجام دهید. به خاطر داشته باشید در گذشته از راه های تبلیغاتی گوناگونی برای وب سایت تان استفاده می کردید، با این روش می توانید در هزینه ها صرفه جویی کنید.

انواع ریدایرکت کردن

در قسمت به توضیح ریدایرکت پرداختیم. حالا که متوجه شده اید که ریدایرکت چیست و تاثیر آن بر سئو چگونه است. در ادامه قصد داریم انواع ریدایرکت را مورد بررسی قرار دهیم. به صورت کلی گفته می شو که 3 راه برای ریدایرکت کردن وجود دارد که عبارت اند از

  • ریدایرکت301
  • ریدایرکت 302
  • Meta Refresh

ریدایرکت 301 چیست؟

یکی از انواع ریدایرکت ها، ریدایرکت کردن 301 می باشد که در جهت حفظ سئوی سایت از آن استفاده می شود. این ریدایرکت نشان دهنده ی آن است که یک url  به طور همیشگی به وب سایت دیگری انتقال یافته است.

ریدایرکت 302 چه کاری انجام می دهد؟

این نوع از ریدایرکت به معنای انتقال دادن یک url به صورت موقت است.

به طور کلی این سه روش برای ریدایرکت کردن کاملا با یکدیگر تفاوت دارد و البته نتایج آن ها نیز کاملا متفاوت از یکدیگر است.

ریدایرکت 301

بهترین روش برای آن که شما مجبور به استفاده از ریدایرکت ها هستید، ریدایرکت 301 می باشد. این ریدایرکت به صورت دائم و همیشگی می باشد. در واقع اگر بخواهید تغییراتی که روی صفحات تان انجام می دهید به صورت کامل و همیشگی باشد از این نوع ریدایرکت می توانید استفاده کنید. با استفاده از این نوع ریدایرکت دیگر صفحات قدیمی سایت شما در نتایج گوگل نمایش داده نمی شود و جایگزین آن صفحه ی جدیدتان می شود. استفاده از این راه بسیار سریع می باشد و سئوی سایت و رتبه ی شما آسیبی نمی رساند. این امکان برای کاربران وجود دارد که به صفحه ی مورد نظر شما هدایت شوند.

ریدایرکت 302

همان طور که گفته شد این نوع ریدایرکت، یک ریدایرکت موقت است که برای هدایت کاربران از وب سایت به صفحات دیگری از سایت استفاده می شود. این نوع ریدایرکت زمانی استفاده می شود که شما قصد دارید صفحه ی اصلی وب سایت تان را مجدد باز گردانید. استفاده و تنظیم این نوع ریدایرکت کمی پیچیده تر از استفاده از ریدایرکت 301 می باشد. پس بهتر است کم تر و در جای صحیح از آن استفاده شود. سعی کنید تا حد امکان ریدایرکت 301 را جایگزین ریدایرکت 302 کنید. چرا که ممکن است این نوع ریدایرکت برای بازدیدکنندگان سایت قابل مشاهده باشد و در سئوی وب سایت شما اثر منفی داشته باشد.

ریدایرکت Meta Refresh

این نوع ریدایرکت معمولا در سطح صفحه است و در سرور نمی باشد. اما نکته ای که وجود دارد این است که این ریدایرکت ممکن است سئو ی سایت شما را به خطر بیندازد و عمل جستجو را اندکی کندتر کند. این روش به این صورت است که کادر هایی به نمایش شما در می آید و می گوید که شما طی چند ثانیه دیگر به صفحه انتفال پیدا می کنید و بعد از آن شمارش معکوس نمایش داده می شود.

کاربرد ریدایرکت کردن

همان طور که می دانید همه ی نقل و انتقالات به دلایل خاصی رخ می دهد. ممکن است شما مجبور شوید دامنه ی سایت را به صورت کامل تغییر دهید که در این صورت از ریدایرکت استفاده می کنید.

نحوه ی بررسی ریدایرکت ها

ابزار های مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند تا از صحت کار کردن ریدایرکت خود اطمینان حاصل نمایید. در ادامه به آن ها می پردازیم.

به طور مثال ابزار Link Redirect Trace ، اکستنشن مرورگر کروم می باشد که در صورت خرابی ریدایرکت ها به شما خبر می دهد تا آن ها را اصلاح کنید و از این طریق بتوانید از آسیب های وارده به سئوی سایت خود جلوگیری نمایید.

ابزار دیگری که برای این منظور به کار می رود گوگل سرچ کنسول است. شما می توانید با استفاده از این ابزار، خطاهای 404 سایت خود را بررسی کنید و در صدد برطرف کردن آن ها برآیید.

حفظ رتبه بندی سئوی سایت هنگام انجام ریدایرکت ها

نکته ی مهمی که در انجام ریدایرکت ها باید در نظر داشته باشید، حفظ سئو ی سایت است. بهترین راه برای حفظ رتبه ی سئو ی سایت، استفاده از ریدایرکت های 301 می باشد چرا که صفحه ی سایت به صورت دائم به آدرس دیگری انتقال داده می شود.

تاثیر ریدایرکت در سئو

گفته می شود به کاربردن ریدایرکت ها در زمان های گذشته تاثیر بسیار زیادی در سئوی وب سایت ها می گذاشت. اما بعد ها اعلام شد که ریدایرکت ها تاثیری بر سئوی سایت نخواهند داشت. اما هم اکنون نیز نمی توان به طور قطعی اعلام کرد که استفاده از ریدایرکت ها تاثیری بر سئو ی سایت نخواهند داشت.

در حالت کلی اگر قصد دارید صفحه ای از سایت خود را به صورت کامل حذف کنید، هرگز از ریدایرکت 302 استفاده نکنید. چرا که بعد از مدتی این صفحه از دیتابیس موتور جستجو حذف می شود. اعتبار و ارزش آن به صفحه دیگر انتقال پیدا نخواهد کرد.

جمع بندی

در این مقاله به توصیف ریدایرکت چیست و تاثیر آن بر سئو پرداخته شده است. ریدایرکت کردن در حالت کلی به معنای تغییر مسیر است. در صورت نیاز در وب سایت خود به ریدایرکت، بهتر است از ریدایرکت 301 استفاده کنید چرا که از روش های دیگر مناسب تر است.

نوشته ریدایرکت چیست و تاثیر آن بر سئو اولین بار در آقای وب. پدیدار شد.



منبع

پست های مرتبط

راهنمای کامل انتخاب اسم برند + لیست اسامی خاص برند

دهه 60 که تعداد بچه‌ها زیاد بود، اغلب خانواده‌ها اسم‌گذاری نوزادان جدید…

چگونه بیو اینستاگرام جذاب بنویسیم؟ + 200 نمونه متن بیو!

می‌گو‌یند عشق در یک نگاه اتفاق می‌افتد!شاید این جمله در دنیای واقعی…

تغییر صدا با هوش مصنوعی: معرفی بهترین ابزارهای 2024

دوست دارید صدای خود را به صدای خواننده محبوبتان، یک گوینده معروف…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب