صفحه اصلی > سئو : سئو چیست؟ و چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد – آقای وب

سئو چیست؟ و چه اهمیتی برای کسب و کارها دارد – آقای وب



زمان مطالعه: 7 دقیقه

سئو (SEO) مخفف کلمه Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی وب‌سایت برای موتور جستجوهایی مانند گوگل است. هدف اصلی سئو افزایش بازدیدکنندگان یک وب‌سایت از طریق نتایج‌ طبیعی و ارگانیک است. هر چقدر که وب‌سایت شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، شانس بیشتری برای ارائه محصول و خدمات خود و در نهایت فروش آن‌ها دارید. برای این‌که سایت شما در نتایج اول بهتر دیده شود، نیاز است مجموعه اقداماتی مانند تدوین استراتژی، تحقیق کلمات کلیدی، بهینه سازی محتوا، بررسی موارد فنی و … انجام شود. در ادامه مقاله به تعریف دقیق‌تر سئو و موارد زیر خواهیم پرداخت:

  • تعریف سئو و اهمیت آن برای کسب‌و‌کارها
  • اصول اولیه برای شروع سئو وب‌سایت
  • مراحل انجام سئو برای وب‌سایت‌های متفاوت
  • معرفی انواع سئو و تاثیر هر کدام از آن‌ها
  • برای سئو وب‌سایت از چه کسانی کمک بگیرم؟
  • چطور می‌توانم سئو وب‌سایت رو یاد بگیرم؟
  • هزینه سئو وب‌سایت چطور محاسبه می‌شود؟

 

تعریف سئو و اهمیت آن برای کسب‌و‌کارها

سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو، به تکنیک‌هایی اشاره دارد که به وب‌سایت شما کمک می‌کند تا در رتبه‌های بالاتر موتور جستجو مانند گوگل دیده شود. این تکنیک‌ها شامل تحقیق کلمات کلیدی، شناسایی صفحات درست برای هر کلمه (تارگتینگ)، بهینه سازی سئو داخلی، بهینه سازی ساختار وب‌سایت و افزایش لینک‌های ورودی به وب‌سایت است. این ترافیک ارگانیک در نهایت منجر به افزایش بازدید و مشتری شما خواهد شد.

از آن جا که بیشتر کاربران، محصول و خدمات مورد نیاز خودشان را در فضای آنلاین جستجو می‌کنند، اهمیت سئو برای کسب‌و‌کارهای امروزی بسیار زیاد شده است. داشتن یک سایت با رتبه بالا در نتایج موتور جستجو، فروش محصول و خدمات شما را متحول می‌کند. سئو علاوه بر این، به برندسازی کسب‌و‌کارها بسیار کمک می‌کند زیرا کاربران به سایت‌هایی اعتماد بیشتری می‌کنند که در نتایج گوگل بالاتر باشند. نتیجه می‌گیریم که سئو برای کسب‌و‌کارها یک سرمایه گذاری موثر و بلندمدت است.

اصول اولیه برای شروع سئو وب‌سایت

برای شروع سئو وب‌سایت نیاز است که اصول اولیه‌ای را رعایت کنید. اولین و مهم‌ترین آن داشتن وب‌سایت با زیرساخت مناسب است. منظور از زیرساخت مناسب، داشتن وب‌سایتی است که با استراتژی سئو هم راستا باشد. این مورد را با یک مثال بیشتر توضیح خواهیم داد:

فرض کنید که شما یک وب‌سایت را با هدف فروش محصول یا خدمات و یا شخصی طراحی کرده‌اید اما در این طراحی اصول و استراتژی سئو را در نظر نگرفته‌اید. بعد از گذشت زمان زیاد و پرداخت هزینه بالا جهت طراحی سایت، تصمیم به اجرای سئو می‌گیرید اما بعد از مشاوره با کارشناسان سئو متوجه می‌شوید که این سایت برای سئو مناسب نیست. نتیجه این می‌شود که شما هم زمان و هم هزینه خود را خرج کرده‌اید اما کاربران نمی‌توانند سایت شما در نتایج موتور جستجو مشاهده کنند. پس اگر می‌گوییم که زیرساخت سایت شما باید برای سئو مناسب باشد، منظورمان این است که طراحی سایت و سئو باید هم راستا باشد تا از مشکلات احتمالی بعد از طراحی سایت کاسته شود. از اصول اولیه سئو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آنالیز رقبا (بررسی نقاط ضعف و قوت)
  • تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی مناسب
  • تشخیص صفحه درست هر کلمه جستجو شده
  • تدوین استراتژی محتوا و بهینه سازی آن
  • بهینه سازی ساختار وب‌سایت از نظر فنی
  • بهینه سازی سئو داخلی(عنوان‌ها-تگ‌ها-توضیحات متا)
  • بهبود تجربه کاربری وب‌سایت
  • استفاده از لینک‌سازی در استراتژی سئو داخلی
  • تدوین استراتژی سئو خارجی
  • استفاده از لینک سازی در استراتژی سئو خارجی

توجه به تمامی این موارد کمک می‌کند تا وب‌سایت شما در نتایج گوگل، بالاتر نمایش داده شود.

مراحل انجام سئو برای وب‌سایت‌های متفاوت

سئو وب‌سایت شامل یک سری اقدامات مشخص است که در پاراگراف قبل هم به آن‌ها اشاره شد اما نحوه اجرای آن‌ها در وب‌سایت‌ها متفاوت است و نمی‌توانیم یک استراتژی مشخص را برای تمامی سایت‌ها به کار ببریم و نتیجه خوب و یکسانی بگیریم.

اگر بخواهیم مراحل سئو سایت را به صورت کامل‌تر بیان کنیم باید بگوییم که اولین مرحله آن بعد از زیرساخت وب‌سایت، آنالیز رقبا است. قبل از شروع سئو وب‌سایت باید رقبای خود را در فضای آنلاین بشناسیم و استراتژی فروش و استراتژی سئو آن را بررسی کنیم. این آنالیز به ما در تدوین استراتژی درست بسیار کمک می‌کند.

تحقیق و انتخاب کلمات کلیدی مناسب:

یکی از مهم‌ترین مراحل انجام سئو وب‌سایت، همین مرحله تحقیق کلمه کلیدی یا اصطلاحا کیورد ریسرچ است. اما کیورد ریسرچ چیست؟ در این مرحله شناسایی این که کاربران به دنبال چه چیزی در فضای وب هستند، اهمیت بسیار زیادی دارد. به طور مثال شما در فضای وب عبارت سئو چیست؟ را جستجو می‌کنید و به دنبال محتوایی برای پاسخ به سوال خود هستید. تشخیص این کلمات و میزان جستجوی آن‌ها توسط کاربران، کاری است که در تحقیق و انتخاب کلمه کلیدی مناسب انجام می‌دهید.

تشخیص صفحه درست هر کلمه جستجو شده:

تشخیص صفحه صحیح هر کلمه که توسط کاربران جستجو می‌شود هم بسیار پراهمیت است. این مورد را هم با مثال توضیح می‌دهیم. فرض کنید شما همین عبارت سئو چیست؟ را در فضای گوگل جستجو کرده‌اید اما محتوایی که به شما نمایش داده می‌شود در رابطه با تولید محتوا باشد. نتیجه این می‌شود که شما پاسخ سوال خود را نمی‌گیرید و از صفحه سایت خارج می‌شوید. پس هر کلمه یا عبارت نیاز است که در صفحه مورد نیاز خودش دسته‌بندی شود که اصطلاحا به آن کیورد تارگتینگ می‌گوییم.

تدوین استراتژی محتوا و بهینه سازی آن:

بعد از کیورد تارگتینگ نیاز است که استراتژی محتوا تدوین شود. تولید محتوای جذاب و مورد نیاز کاربر کمک می‌کند که کاربران تعامل زیادی با وب‌سایت شما داشته باشند که این یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل در نتایج است. برای این کار بهتر است ابتدا تقویم محتوایی چیده شود و محتواها متناسب با نیاز کاربر تولید و منتشر شود.

بهینه سازی ساختار وب‌سایت از نظر فنی و بهبود تجربه کاربری آن:

بهینه سازی فنی وب‌سایت و رفع مشکلات تکنیکال سایت یکی از اصول مهم در سئو وب‌سایت است. این اقدامات شامل بهبود سرعت بارگذاری صفحات، اطمینان از سازگاری سایت با دستگاه‌های موبایل، استفاده از لینک‌های داخلی و خارجی، و ایجاد نقشه سایت (Sitemap) می‌شود. همچنین باید به بهبود تجربه کاربری (UX) توجه ویژه‌ای داشت، زیرا موتورهای جستجو به سایت‌هایی که کاربران در آن‌ها راحت‌تر و بیشتر وقت می‌گذرانند، امتیاز بیشتری می‌دهند.

بهینه سازی سئو داخلی(عنوان‌ها-تگ‌ها-توضیحات متا):

یکی از اقدامات مهمی که در فرایند سئو انجام می‌شود بهینه سازی سئو داخلی است که شامل اقداماتی مانند بهینه سازی عنوان‌ها، هدینگ‌ها و توضیحات متا یا همان دیسکریپشن صفحات می‌شود. بهینه سازی این موارد باید متناسب با نیاز کاربر و میزان جستجوی کلمات باشد. همچنین در این فرایند به نوشتن عنوان‌های جذاب و کاربرپسند نیز باید توجه بشود.

استفاده از لینک‌سازی در استراتژی سئو داخلی:

موتور جستجوی گوگل و کاربران باید متوجه ارتباط بین صفحات شما بشوند. این ارتباط را با انجام لینک سازی داخلی صحیح می‌توانید در سایت خود اعمال کنید. یکی از مواردی که گوگل بابت آن به وب‌سایت شما امتیاز می‌دهد این است که کاربر را به درستی به دیگر صفحات سایت خود هدایت کنید.

تدوین استراتژی سئو خارجی و لینک سازی خارجی:

بعد از اجرای سئو داخلی بر روی صفحات، نیاز است که اعتبار سایت شما نزد گوگل بالاتر برود. این اعتبار زمانی بالا می‌رود که سایت‌های معتبر دیگر به وب‌سایت شما لینک بدهند. برای این کار نیاز است که یک استراتژی صحیح چیده و اجرا شود که در این مقاله به صورت کامل سئو خارجی وب‌سایت را توضیح داده‌ایم.

معرفی انواع سئو و تاثیر هر کدام از آن‌ها

سئو به سه دسته اصلی زیر تقسیم می‌شود:

  • سئو کلاه سفید(White Hat SEO)
  • سئو کلاه سیاه(Black Hat SEO)
  • سئو کلاه خاکستری(Grey Hat SEO)

سئو کلاه سفید شامل روش‌ها و تکنیک‌هایی است که مطابق با قوانین و دستورالعمل‌های موتورهای جستجو است. سئو کلاه سفید در بلندمدت تاثیر مثبتی بر رتبه‌بندی و اعتبار سایت دارد و باعث می‌شود که سایت شما در نتایج جستجو به صورت پایدار باقی بماند.

سئو کلاه سیاه به تکنیک‌هایی اطلاق می‌شود که با هدف فریب دادن موتورهای جستجو و به دست آوردن رتبه‌های سریع‌تر انجام می‌شود. سئو کلاه سیاه ریسک بسیار بالایی دارد و ممکن است شما را به نتیجه برساند اما ماندگار نیست و شامل جریمه گوگل خواهید شد. این جریمه منجر به کاهش رتبه صفحات و در نهایت خارج شدن سایت از نتایج جستجو است.

سئو کلاه خاکستری ترکیبی از تکنیک‌های کلاه سفید و کلاه سیاه است و ممکن است شامل روش‌هایی باشد که لزوماً مطابق با قوانین نیستند ولی به صورت طبیعی اجرا می‌شوند. این روش ممکن است در کوتاه مدت موثر باشد اما ممکن است در بلندمدت شامل جریمه گوگل و کاهش رتبه صفحات شود.

برای سئو وب‌سایت از چه کسانی کمک بگیرم؟

کارشناسان حرفه‌ای سئو وب‌سایت می‌توانند به شما در این مسیر کمک کنند. این افراد تجربه و دانش لازم برای تحلیل سایت شما، شناسایی نقاط ضعف و قوت، و ارائه راهکارهای موثر برای بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو را دارند.

تیم سئو آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM با شناسایی دقیق مشکل وب‌سایت شما و آماده کردن زیرساخت آن تمامی مراحل سئو وب‌سایت شما را با هدف افزایش پرفورمنس و فروش بیشتر شما انجام می‌دهد. برای استفاده از خدمات سئو سایت HDM می‌توانید ابتدا مشاوره بگیرید و بعد با خیال راحت سئو وب‌سایت خودتان را به کارشناسان این تیم بسپارید.

چطور می‌توانم سئو وب‌سایت رو یاد بگیرم؟

یادگیری سئو می‌تواند از طریق منابع مختلفی انجام شود. اولین قدم، مطالعه مقالات آموزشی معتبر در این زمینه است. دایره المعارف سئو نیز به شما در شناخت و یادگیری مفاهیم اولیه بسیار کمک می‌کند. در قدم اول می‌توانید از وب‌سایت‌های معتبر مثل Moz، SEMrush، Ahref و Hubspot استفاده کنید. همچنین می‌توانید با شرکت در دوره‌های جامع سئو، تکنیک‌های آن را یاد بگیرید و در سایت خود پیاده کنید.

هزینه سئو وب‌سایت چطور محاسبه می‌شود؟

هزینه سئو وب‌سایت بستگی به نوع وب‌سایت و حوزه فعالیت آن دارد و ممکن است با توجه به سختی کلمات و رقبای آن بالا و پایین شود. برای اطلاع دقیق از هزینه سئو نیاز است که با یک کارشناس سئو، جلسه مشاوره داشته باشید. سایت شما و رقبای کسب‌و‌کار شما در فضای آنلاین به صورت کامل و دقیق بررسی شود تا قیمت دقیق خدمات سئو سایت به شما اعلام شود. فرقی نمی‌کند که وب‌سایت شما در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کند، می‌توانید از خدمات مشاوره سئو استفاده کنید و از هزینه دقیق آن مطلع شوید.

و در آخر

در این مقاله از سایت آژانس دیجیتال مارکتینگ HDM با مفهوم سئو چیست آشنا شدیم. همچنین مراحل آن را به صورت کامل یاد گرفتیم. برای سئو سایت می‌توانید از کارشناسان سئو حرفه‌ای کمک بگیرید تا سایت شما را به صورت کامل آنالیز و استراتژی مناسب آن را برای وب‌سایت تدوین کنند. با توجه به رشد کسب‌و‌کارها در فضای آنلاین، سئو یک نیاز اساسی برای وب‌سایت شما است.

محدثه محبعلی
محدثه محبعلی



منبع

پست های مرتبط

راهنمای کامل انتخاب اسم برند + لیست اسامی خاص برند

دهه 60 که تعداد بچه‌ها زیاد بود، اغلب خانواده‌ها اسم‌گذاری نوزادان جدید…

چگونه بیو اینستاگرام جذاب بنویسیم؟ + 200 نمونه متن بیو!

می‌گو‌یند عشق در یک نگاه اتفاق می‌افتد!شاید این جمله در دنیای واقعی…

تغییر صدا با هوش مصنوعی: معرفی بهترین ابزارهای 2024

دوست دارید صدای خود را به صدای خواننده محبوبتان، یک گوینده معروف…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب