صفحه اصلی > گوگل ادز : اصطلاحات گوگل ادز، بررسی + تفسیر 40 عنوان رایج (2024)

اصطلاحات گوگل ادز، بررسی + تفسیر 40 عنوان رایج (2024)


برای اینکه راحت‌تر با پلتفرم تبلیغات گوگل ادز کار کنید، بهتر است اصطلاحات متداول آن را بشناسید. در این راهنما قرار است مروری به اصطلاحات گوگل ادز داشته باشیم و هر یک را به‌صورت مجزا معرفی کنیم. استفاده از این فرهنگ لغات برای تمام کسانی که از گوگل ادز استفاده می‌کنند مناسب است.

آشنایی با متداول‌ ترین اصطلاحات گوگل ادز

از اولین لحظه‌ای که وارد پلتفرم گوگل ادز می‌شوید، با عبارت‌هایی روبرو هستید که احتمالاً برایتان تازگی دارد. برای اینکه یک کمپین گوگل ادز موفق را اجرا کنید، لازم است با اصطلاحات گوگل ادز هم آشنا باشید. برای اینکه راحت‌تر تعاریف مورد نیازتان را پیدا کنید، در این مقاله فهرست اصطلاحات را در چند دسته‌بندی مشخص قرار داده‌ایم. این دسته‌بندی‌ها شامل اصطلاحات عمومی، مالی، محتوایی و اختصاصی می‌شود.

فهرست اصطلاحات عمومی گوگل ادز

اگر قصد تبلیغات در گوگل ادز را دارید، باید با اصلاحات زیر آشنا باشید. این فهرست برای صاحبان کسب و کارهایی که تبلیغاتشان را برون‌سپاری می‌کنند هم مفید است.

۱.صفحه نتایج جستجوی گوگل (Search Engine Result Page)

منظور از صفحه نتایج جستجو که اصطلاحاً صفحه SERP هم خوانده می‌شود، همان صفحه اول نتایج گوگل است. وقتی عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، فهرستی از مقاله‌ها و سایت‌های متفاوت برایتان نمایش داده می‌شود. سئوکارها و متخصصان گوگل ادز این صفحه  را با نام Search Engine Result Page یا همان صفحه SERP می‌شناسند.

۲.اکانت (Account)

اگر بخواهید از خدمات تبلیغاتی گوگل ادز استفاده کنید، باید در این پلتفرم یک حساب کاربری یا همان اکانت (Account) داشته باشید. در حساب کاربری گوگل ادز می‌توانید جزئیات صورت‌ حسابتان را ببینید. به ابزارها و امکانات گوگل ادز دسترسی داشته باشید و کمپین‌های تبلیغاتی جدیدی ایجاد کنید. همچنین اطلاعات و داده‌های کمپین‌ها نیز از طریق حساب کاربری‌تان قابل مشاهده است. برای آشنایی بیشتر با این مراحل از شما دعوت می کنیم به مقاله ساخت اکانت گوگل ادز سر بزنید.

۳.کمپین (Campaign)

اصطلاح کمپین Campaign در گوگل ادز، به مجموعه‌ای از گروه‌های تبلیغاتی یا همان Ad Group ها اشاره دارد که بودجه و تنظیمات یکسانی دارند و هدف مشخصی را دنبال می‌کنند. در بخش کمپین‌های گوگل ادز می‌توانید از بین ۹ گزینه موجود یک مورد را انتخاب کنید. البته به‌صورت همزمان می‌توانید چند کمپین را در کنار هم داشته باشید.

 

کمپین گوگل ادز

۴.اد گروپ (Ad Group)

یکی دیگر از اصطلاحات گوگل ادز، اد گروپ (Ad Group) است که می‌توان آن را به «گروه تبلیغات» هم ترجمه کرد، برای نظم‌بخشی بیشتر به تبلیغات، کلمات کلیدی مترادف را به‌صورت مجزا دسته‌بندی کرد. به هر کدام از این دسته‌ها در گوگل ادز اد گروپ گفته می‌شود.

مزیت داشتن اد گروپ‌های متعدد وقتی مشخص می‌شود که بخواهید برای محصولات مختلفی تبلیغ کنید. در این صورت می‌توانید برای هر اد گروپ یک متن تبلیغاتی مجزا داشته باشید. برای مثال اگر محصولاتتان شامل لباس مردانه، لباس زنانه و لباس بچه گانه باشد، می‌توانید برای هر کدام از این دسته‌ها یک اد گروپ داشته باشید و متن‌های مشخصی برای تبلیغاتشان بنویسید. به نحوی که عنوان و متن تبلیغ متناسب با همین فهرست کلمات کلیدی باشد.

 

ادگروپادگروپ

۵. نوع کمپین (Campaign Type)

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم، گوگل ادز امکان ساخت ۹ کمپین متفاوت را برای کاربران خود فراهم کرده است. برای انجام تبلیغات، باید متناسب با اهدافی که دارید، یک کمپین را انتخاب کنید. انواع کمپین‌های گوگل ادز به شرح زیر هستند:

  • کمپین Search
  • کمپین Display
  • کمپین Shopping
  • کمپین ویدیویی
  • کمپین APP 
  • کمپین  Discovery 
  • Local Services
  • Performance Max
  • Smart

 

انواع کمپین گوگل ادزانواع کمپین گوگل ادز

۶. کلمه کلیدی (Keyword)

سازوکار گوگل ادز بر مبنای فهرست کلمات کلیدی پیش می‌رود. کلمات کلیدی درواقع عبارت‌هایی مرتبط با محصول یا خدمات شما هستند که برای گوگل ادز تعریف می‌شوند. تبلیغات شما زمانی در گوگل نمایش داده می‌شود که کاربران عبارت‌هایی نزدیک به کلمات کلیدی‌ تعیین شده را جستجو کنند. البته در گوگل ادز تنظیمات متفاوتی برای فهرست کردن کلمات کلیدی وجود دارد. در مقاله «انواع کلمات کلیدی در گوگل ادز» به طور مفصل درباره این مفهوم صحبت کرده‌ایم.

 

انواع کلمات کلیدی در گوگل ادزانواع کلمات کلیدی در گوگل ادز

 

۷. کلمات کلیدی منفی (Negative Keywords)

در کنار کلمات کلیدی که می‌خواهید با آن‌ها در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شوید، کلمات کلیدی منفی قرار دارند. کلمات کلیدی منفی لیستی از اصطلاحات و کلیدواژه‌هایی هستند که نمی‌خواهید با آن‌ها در فهرست نتایج گوگل ظاهر شوید. برای مثال اگر خدماتتان مخصوص شهر تهران باشد، طبیعی است که نخواهید تبلیغتان همراه با اسم شهرهای دیگر نمایش داده شود. در این صورت می‌توانید از لیست کلمات کلیدی منفی کمک بگیرید.

۸.امتیاز کیفیت (Quality Score)

یکی از مهم‌ترین اصطلاحات گوگل ادز، امتیاز کیفیت گوگل ادز یا همان Quality Score است. الگوریتم‌های گوگل ادز بر مبنای موفقیت هر تبلیغ یک امتیاز برای آن در نظر می‌گیرند. این امتیاز بین ۱ تا ۱۰ متغیر است و بیان می‌کند که تبلیغات شما چقدر توانسته در رسیدن به اهدافش موفق عمل کند. مبنای محاسبات گوگل مقایسه عملکرد تبلیغات شما با سایر تبلیغات مشابه در ۹۰ روز گذشته است. بر این اساس ممکن است یکی از سه وضعیت زیر برای تبلیغاتتان حاصل شود:

  • کسب امتیاز کیفیت بالاتر از میانگین
  • کسب امتیاز کیفیت در حد میانگین
  • کسب امتیاز کیفیت پایین‌تر از حد میانگین

متخصصان گوگل ادز با توجه به امتیاز کیفیت هر تبلیغ متوجه می‌شوند که عملکردشان چگونه است و آیا نیاز به اصلاح دارد یا خیر. نکته دیگر اینکه یکی از پارامترهای گوگل ادز برای شرکت در مزایدات هم امتیاز کیفیت حساب کاربری شما است. بر این اساس اگر در تبلیغات گذشته موفق عمل کرده باشید، گوگل تبلیغاتتان را در اولویت نمایش قرار می‌دهد.

اصطلاحات فنی گوگل ادز

فهرست زیر شامل اصطلاحات فنی گوگل ادز می‌شود. آشنایی با این اصطلاحات برای کسانی که می‌خواهند به تازگی کار با گوگل ادز را یاد بگیرند، ضروری است.

۱.رتبه آگهی (Ad Rank)

خیلی از کاربران اصطلاح رتبه آگهی یا همان Ad Rank را اشتباه می‌فهمند و تصور می‌کنند منظور از این اصطلاح همان رتبه یا جایگاه تبلیغات در صفحه نتایج جستجو است؛ اما این برداشت یک نکته انحرافی دارد. رتبه تبلیغ عددی است که بر اساس آن مکان و جایگاه نمایش تبلیغ شما در صفحه جستجو مشخص می‌شود. درواقع رتبه تبلیغ یا آگهی نشان می‌دهد که تبلیغ شما در مقایسه با دیگر تبلیغ‌دهندگان چه وضعیتی در بالا یا پایین صفحه دارد. فرمول محاسبه رتبه تبلیغ به شرح زیر است:

رتبه تبلیغ = امتیاز کیفیت تبلیغ * حداکثر قیمت پیشنهادی

۲.میانگین رتبه تبلیغ (Average Position)

Ad Average Position که در زبان فارسی به «رتبه یا جایگاه میانگین تبلیغ» ترجمه شده، رتبه‌ای است که در زمان نمایش یک تبلیغ در SERP می‌بینید.

۳.افزونه‌های تبلیغات (Ad Extensions)

در گوگل ادز افزونه‌های متعددی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای بهبود کیفیت تبلیغات کمک گرفت. اصطلاح Ad Extensions دقیقاً به همین فهرست افزونه‌ها اشاره دارد. برای مثال افزونه تماس (Call) یکی از اکستنشن‌های معروف گوگل ادز است. در مقاله آشنایی با انواع افزونه‌های گوگل ادز به معرفی و کاربرد این اکستنشن‌ها پرداخته‌ایم. از جمله اکستنشن‌های معروف گوگل ادز می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  • افزونه Sitelink
  • افزونه Call Out
  • افزونه  Structure Snippet
  • افزونه  Call
  • افزونه  APP
  • افزونه  Promotion
  • افزونه Location
  • افزونه قیمت Price Extension
  • افزونه Lead form
  • افزونه Image
  • افزونه Business Name
  • افزونه Business Logo

با استفاده از این افزونه‌ها یا اکستنشن‌ها می‌‌توانید تبلیغی جذاب‌تر ارائه کرده و در کنار آن به نیت کاربر (Intent) از جستجو نیز نزدیک‌تر شوید.

 

اکستنشن گوگل ادزاکستنشن گوگل ادز

۴.فراخوان اقدام به عمل (Call To Action)

CTA یا Call To Action که در زبان فارسی به «اقدام به عمل» ترجمه شده، در واقع کاری است که شما از کاربران و مخاطبان هدف می‌خواهید تا انجام دهند. به ‌عبارت ‌ساده‌تر، شما با نوشتن یک عبارت واضح و مشخص از مخاطبان می‌خواهید تا کار مورد نظر شما را انجام دهند. این کار باید متناسب با اهداف کمپین باشد. برای مثال پر کردن فرم دریافت خبرنامه، تکمیل کردن فرایند خرید، تماس با مشاوران وب‌سایت، به اشتراک گذاشتن شماره تلفن و… می‌توانند اهدافی باشند که در CTA مورد استفاده قرار می‌گیرند. عبارت‌های زیر مثال‌هایی از چند CTA کاربردی است.

 

کال تو اکشنکال تو اکشن

 

  • همین حالا تماس بگیرید.
  • دانلود کنید.
  • عضو شوید.
  • برای دریافت مشاوره، فرم تماس زیر را تکمیل کنید.
  • با تخفیف بخرید.

۵.ایمپرشن (Impression)

در بین اصطلاحات گوگل ادز، ایمپرشن و نرخ آن اهمیت ویژه‌ای دارد. ایمپرشن درواقع بیان می‌کند که چند بار تبلیغات شما در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شده است. عدد ایمپرشن فقط تعداد نمایش تبلیغات در صفحه نتایج را نشان می‌دهد. توجه کنید، اینکه کاربران روی لینک تبلیغ کلیک کنند یا خیر، ارتباطی با عدد ایمپرشن تبلیغات ندارد و مبحث جدایی است.

 

ایمپرشنایمپرشن

 

برخی از تبلیغ‌دهندگان و مارکترها از ایمپرشن به‌صورت غیررسمی با عنوان «Eyeballs» در آگهی یاد می‌کنند.

۶.سرنخ (Leed)

یکی از اهدافی که در تبلیغات گوگل ادز می‌توان دنبال کرد، جمع‌آوری لید یا سرنخ است. منظور از سرنخ اطلاعاتی از مخاطبان است که می‌توان از آن‌ برای بازاریابی مجدد کمک گرفت. برای مثال با طراحی یک فرم تماس می‌توان ایمیل یا شماره تلفن مخاطبان تبلیغ را به‌عنوان سرنخ‌های جدید جمع‌آوری کرد.

۷. نرخ کلیک (CTR)

منظور از عدد CTR یا Click Through Rate که به زبان فارسی می‌توان آن را «نرخ کلیک» ترجمه کرد، تعداد کلیک‌هایی است که به ازای کل نمایش‌های تبلیغ دریافت می‌کنید. درواقع بسیاری از کاربران ممکن است تبلیغ شما را ببینند، اما روی آن کلیک نکنند؛ اما تعدادی از کاربران هم این کار را انجام می‌دهند. برای مشخص کردن آمار این کاربران از شاخص نرخ کلیک استفاده می‌شود.

 

CTRCTR

 

نرخ CTR بالاتر نشان‌دهندۀ یک تبلیغ باکیفیت است. درواقع مشخص می‌کند که هدف جستجوی کاربر با محتوای تبلیغ مطابقت داشته و کلمات کلیدی مرتبطی را هدف قرار داده است.

۸. صفحه فرود (Landing Page)

صفحه فرود یا Landing Page صفحه‌ای است که کاربران با کلیک روی لینک تبلیغات به این صفحه هدایت می‌شوند. نوشتن صفحه لندینگ تبلیغات اهمیت ویژه‌ای دارد. محتوای این صفحه باید متناسب با خواسته‌های کاربر باشد. به نحوی که کاربر با مرور آن به چیزهایی که می‌خواهد برسد.

۹. شبکه نمایش گوگل (Display Network)

تبلیغات کلیکی گوگل ادز در شبکه نمایشی گوگل نشان داده می‌شود. این شبکه را با اصطلاح GDN هم نمایش می‌دهند. شبکه نمایش گوگل شامل بیش از ۳۵ سایت و اپلیکیشن جهانی است. اجرای تبلیغات کلیکی گوگل از طریق این شبکه انجام می‌شود.

۱۰.تبلیغات موبایلی (Mobile ad)

تبلیغاتی که در گوشی‌های موبایل نمایش داده می‌شود را اصطلاحاً Mobile ad می‌خوانند. این سبک از تبلیغات بیشتر مربوط به اپلیکیشن‌ها است.

۱۱.بهینه‌سازی تبلیغات (Optimization)

یکی از اصطلاحات متداول در گوگل ادز بحث بهینه‌سازی یا همان اپتیمایزیشن است. در این پلتفرم با استفاده از داده‌های آماری می‌توان کمپین‌های تبلیغاتی را بهینه‌سازی کرد.

۱۲.تعداد نمایش تبلیغات (Frequency)

به تعداد دفعاتی که یک کاربر تبلیغات شما را در صفحه نتایج جستجو یا شبکه نمایش گوگل می‌بیند، Frequency یا تعداد نمایش تبلیغات گفته می‌شود.

۱۳.محدودیت نمایش تبلیغات (Frequency Capping)

اگر بخواهید تعداد نمایش تبلیغات برای هر کاربر را محدود کنید، باید این کار را به‌صورت دستی انجام دهید. برای مثال می‌توانید محدودیت نمایش را روی سه بار نمایش در روز برای هر کاربر تنظیم کنید.

اصطلاحات مالی، بودجه و هزینه در گوگل ادز

۱. مقدار Bidding

تبلیغات در گوگل ادز بر اساس یک سیستم مناقصه لحظه‌ای کار می‌کند. در این پلتفرم زمانی که یک کمپین تبلیغاتی می‌سازید، باید مشخص کنید که حداکثر می‌خواهید برای هر نمایش تبلیغات یا کلیک روی تبلیغات خود چه مقدار هزینه بپردازید. این هزینه در گوگل ادز با اصطلاح Bidding مشخص می‌شود. در مواقعی که رقابت سر یک کلمه کلیدی شدیدتر است، باید مقدار بیدینگ تعیین شده را بالاتر ببرید. در غیر این صورت شانستان برای برنده شدن در مناقصه‌های لحظه‌ای کاهش می‌یابد.

در گوگل ادز به‌صورت‌ کلی ۳ گزینه برای پیشنهاد قیمت وجود دارد که به شرح زیر هستند:

  • هزینه به ازای هر کلیک یا CPC

پرداخت هزینه به ازای هر کلیک یا همان Cost Per Click یکی از استراتژی‌های مرسوم قیمت‌گذاری در گوگل ادز است. بر اساس این استراتژی شما فقط زمانی هزینه پرداخت می‌کنید که کاربران روی تبلیغاتتان کلیک کنند. برای مثال اگر یک کمپین Search ساخته باشید، قرار گرفتن تبلیغتان در صفحه نتایج هیچ هزینه‌ای ندارد؛ اما اگر کاربر روی لینک تبلیغ کلیک کند، هزینه تبلیغ از شارژ اکانت گوگل ادز کسر می‌شود. در پلتفرم گوگل ادز می‌توانید مقدار CPC را به‌صورت دستی تنظیم کنید.

  • هزینه به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغات یا CPM

یکی دیگر از استراتژی‌های قیمت‌گذاری در گوگل ادز، پرداخت هزینه به ازای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغات است. این استراتژی بیشتر در تبلیغات یوتیوبی کاربرد دارد. وقتی از استراتژی قیمت‌گذاری CPM استفاده می‌کنید، دیگر تعداد کلیک‌های دریافتی اهمیتی ندارد و نرخ Bidding پیشنهادی باید بر مبنای هر ۱۰۰۰ بار نمایش تبلیغات تنظیم شود.

  • هزینه به ازای هر تعامل یا CPE

اصطلاح Cost Per Engagement که در زبان فارسی به «هزینه به ازای هر تعامل» ترجمه شده، از دیگر استراتژی‌های قیمت‌گذاری گوگل ادز است. در این استراتژی پرداخت هزینه را مشروط به یک اقدام از پیش تعیین شده می‌کنید. برای مثال تکمیل فرم تماس یا نصب اپلیکیشن می‌تواند خواسته شما از تبلیغات باشد. پس پرداخت هزینه را مشروط به انجام این عمل می‌کنید. حالا اگر کاربران خواسته شما را انجام دهند، باید هزینه تبلیغات را بپردازید. این سبک از قیمت‌گذاری بیشتر در تبلیغات نصب اپلیکیشن کاربرد دارد.

۲. استراتژی قیمت‌گذاری (Bid Strategy)

یکی دیگر از اصطلاحات گوگل ادز Bid Strategy است. این اصطلاح در واقع به استراتژی‌های قیمت‌گذاری اشاره دارد. برای اینکه الگوریتم‌های گوگل ادز تبلیغتان را برای نمایش انتخاب کنند، باید در مناقصه‌های لحظه‌ای آن برنده شوید. بر همین اساس باید از یک استراتژی قیمت‌گذاری مشخص پیروی کنید. در حال حاضر  گوگل ادز سه استراتژی قیمت‌گذاری اصلی دارد که به شرح زیر هستند.

  • استراتژی قیمت‌گذاری اتوماتیک (Automatic Bidding)

در این استراتژی الگوریتم‌های خودکار گوگل ادز قیمت‌گذاری برای تبلیغات را انجام می‌دهند و کنترل کامل هزینه‌ها را برعهده می‌گیرند. ملاک این الگوریتم‌ها دستیابی کاربران به اهداف تعیین شده است. برای مثال این اهداف می‌تواند دریافت کلیک بیشتر یا افزایش نرخ تبدیل باشد.

  • استراتژی قیمت‌گذاری دستی (Manual Bidding)

اگر بخواهید خودتان سیاست‌های قیمت‌گذاری را انجام دهید، باید به سراغ استراتژی قیمت‌گذاری دستی بروید. در این صورت باید حداکثر مبلغی که حاضرید به ازای هر کلیک بپردازید را برای گوگل ادز مشخص کنید. الگوریتم‌های گوگل ادز هم بر اساس همین مبلغ شما را در مناقصات لحظه‌ای شرکت می‌دهند.

  • استراتژی قیمت‌گذاری هوشمند (Smart Bidding)

اگرچه استراتژی قیمت‌گذاری هوشمند شباهت زیادی با قیمت‌گذاری اتوماتیک دارد، اما نباید این دو را با یکدیگر اشتباه گرفت. در استراتژی هوشمند تمرکز الگوریتم‌های گوگل ادز بر افزایش نرخ تبدیل یا ارزش تبدیل‌ها خواهد بود. انتخاب استراتژی‌های هوشمند ممکن است باعث بالا رفتن هزینه تبلیغات شود.

در مقاله «استراتژی‌های قیمت‌گذاری در گوگل ادز» به طور کامل مزایا و معایب هر استراتژی را بررسی کرده‌ایم.

۳. حداکثر هزینه به ازای دریافت هر کلیک (Maximum CPC Bid)

Maximum Bid یکی دیگر از اصطلاحات گوگل ادز است که باید با آن آشنا شوید. ماکزیمم بید اشاره به بیشترین مبلغی دارد که یک تبلیغ دهنده حاضر است برای هر کلیک پرداخت کند. با تعیین Maximum CPC Bid در واقع به گوگل ادز می‌گویید که نمی‌خواهید برای هر کلیک بیشتر از این مبلغ هزینه کنید. CPC یا هزینه برای هر کلیک همان مبلغی است که برای هر کلیک از حساب شما کسر خواهد شد. این مبلغ بر اساس امتیاز کیفیت یا Quality Score و رتبۀ تبلیغی که در جایگاه پایین‌تر از شما قرار دارد، مشخص خواهد شد.

۴. بودجه روزانه (Daily Budget)

در پلتفرم گوگل ادز می‌توانید مبلغی را به‌عنوان بودجه روزانه یا همان Daily Budget مشخص کنید. این عدد به گوگل ادز توضیح می‌دهد که مایلید به‌صورت روزانه چقدر برای تبلیغات خود هزینه نمایید. البته در نهایت گوگل ادز ممکن است دقیقاً این سقف را رعایت نکند. به این مفهوم که امکان دارد در برخی از روزها هزینه تبلیغات حتی بیشتر از ۱۵۰ درصد نرخ مشخص شده باشد؛ اما در روزهای دیگر مثلاً این هزینه به ۷۰ درصد نرخ بودجه روزانه برسد.

در نهایت اگر مجموع هزینه‌های روزانه را در یک ماه محاسبه کرده و میانگین بگیرید، عدد میانگین به مقدار بودجه روزانه نزدیک می‌شود  و حتی پایین‌تر از این سقف قرار می‌گیرد.

۵. پرداخت به ازای هر کلیک (Pay Per Click)

منظور از عبارت Pay Per Click در گوگل ادز، پرداخت به ازای هر کلیک انجام گرفته است. این اصطلاح را گاهی اوقات با مخفف PPC هم بیان می‌کنند. مقدار PPC مشخص‌ کننده مقدار هزینه‌ای است که تبلیغ ‌دهنده به ازای هر کلیک می‌پردازد. اصطلاحات PPC و CPC در گوگل ادز دو روی یک سکه هستند. وقتی از PPC صحبت می‌کنیم، منظورمان یک روش تبلیغاتی است. در حالی که CPC یک معیار مالی در پرداخت هزینه تبلیغات است.

۶. نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

نرخ بازگشت سرمایه یا Return on Investment بیان می‌کند که به ازای هر ۱ دلار هزینه در گوگل ادز، چه میزان سود کسب کرده‌اید.

اصطلاحات محتوایی و کپی رایتینگ در گوگل ادز

۱. عنوان (Headline)

وقتی وارد تنظیمات کمپین‌های گوگل ادز می‌شوید، در بخش‌های پایانی تبلیغات از شما خواسته می‌شود تا عنوان یا همان Headline تبلیغ را نیز مشخص کنید. زمانی‌ که تبلیغی در صفحۀ نتایج جستجو ظاهر می‌شود، هدلاین یا عنوان آن با رنگ آبی قابل تشخیص است تا از بخش توضیحات یا متا دیسکریپشن متمایز شود. عنوان تبلیغات حداکثر می‌تواند ۳۰ کاراکتر باشد.

با توجه ‌به رنگ متفاوت هدلاین در تبلیغ، بهتر است عنوانی جذاب و گیرا انتخاب کنید؛ چون اولین چیزی که به چشم می‌آید همین متن کوتاه آبی‌رنگ است.

۲. متن تبلیغ (Ads Copy) 

عبارت Copy در زبان انگلیسی به یک متن تبلیغاتی اشاره دارد. منظور از اصلاح Ads Copy در گوگل ادز همان «متن تبلیغ»  است. این عبارت در گوگل ادز به مواردی مانند آدرس صفحۀ فرود، عنوان یا Heading و متن توصیفی یا متا دیسکریپشن اشاره دارد.

۳. آدرس صفحه فرود (Final URL)

اصطلاح Final URL آدرس همان صفحه فرودی است که کاربران با کلیک روی لینک تبلیغ به آن‌ هدایت می‌شوند. برای اجرای دقیق کمپین‌های گوگل ادز، باید آدرس دقیق و کامل صفحۀ فرود خود را در بخش Final URL وارد کنید.

لازم به ذکر است که هر تبلیغ در گوگل ادز باید دارای یک آدرس مشخص باشد. بهتر است مخاطبان هدف را به صفحۀ اصلی سایت هدایت نکنید؛ چون این کار باعث سردرگمی آن‌ها خواهد شد. آن‌ها به‌ دنبال جواب سوال و راه‌حل مشکل خود هستند پس باید دقیقاً به صفحه‌ای منتقل شوند که این نیاز را برطرف می‌کند. 

۴. Display URL

منظور از Display URL در واقع همان URL ادز است که در محتوای شما دیده می‌شود. درحالی‌که Display URL باید دامنۀ وب‌سایت شما را به ‌طور دقیق منعکس کند، اما نیازی نیست که با URL صفحۀ فرود یکسان باشد؛ بنابراین نیازی نیست در این بخش دقیقاً از URL صفحه فرود استفاده کنید.

اصطلاحات اختصاصی در پلتفرم گوگل ادز

۱. تبدیل (Conversion)

اصطلاح Conversion را در فارسی می‌توان «تبدیل» ترجمه کرد.  تبدیل زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر یا مخاطب هدف بعد از کلیک روی تبلیغ، عملی خاص را انجام می‌دهد. این عمل می‌تواند شامل کلیک روی لینک، بازدید از صفحه، اسکرول کردن صفحه، دانلود فایل، پر کردن فرم مشاوره، کامل کردن خرید و یا هر چیز دیگری باشد.

۲. نرخ تبدیل (Conversion Rate)

در بین اصطلاحات گوگل ادز، بیشتر از اصطلاح Conversion Rate یا همان نرخ تبدیل استفاده می‌شود. برای محاسبه این عدد باید تعداد تبدیل‌های به نتیجه رسیده را بر کل بازدیدها تقسیم کرد. برای مثال اگر هدفتان افزایش بازدید و دریافت کلیک بوده است، باید تعداد کلیک‌های دریافتی را بر تعداد بارهایی که تبلیغتان نمایش داده شده تقسیم کنید تا نرخ تبدیل محاسبه شود. داده‌ها و نمودارهای آماری نرخ تبدیل در گوگل ادز قابل مشاهده است. از این اطلاعات برای تحلیل میزان موفقیت تبلیغات استفاده می‌شود. فرمول محاسبه نرخ تبدیل به شکل زیر است:

CVR=(Conversion)/ (Impression)

که اگر بخواهید نرخ تبدیل را به‌صورت درصد بیان کنید، باید آن را در ۱۰۰ نیز ضرب کنید.

۳. پنجره تبدیل (Conversion Window)

منظور از Conversion Window یا همان پنجره تبدیل، یک بازه زمانی خاص است که انتظار دارید کاربر در این بازه خواسته شما را انجام دهد. برای مثال ممکن است این بازه زمانی را ۲۴ ساعت در نظر بگیرید و انتظار داشته باشید مخاطبان با دیدن تبلیغ، در طول ۲۴ ساعت آینده خرید خودشان را تکمیل کنند. این عدد به‌صورت پیش‌فرض در گوگل ادز ۳۰ روز است؛ اما می‌توان آن را به شکل دستی هم تنظیم کرد. زمان پنجره تبدیل باید متناسب با خواسته و اهدافی که دارید تنظیم شود.

۴. نرخ کلیک (CTR)

یکی دیگر از اصطلاحات گوگل ادز که برای تحلیل نتایج تبلیغات کاربرد دارد، نرخ کلیک است. نرخ کلیک درصد افرادی را نشان می‌دهد که پس از دیدن تبلیغ شما روی آن کلیک کرده‌اند. فرمول محاسبه نرخ کلیک به شکل زیر است:

CTR=(Click)/ (Impression)

برای گزارش کردن نرخ کلیک به‌صورت درصدی باید عدد نهایی را در ۱۰۰ نیز ضرب کنید.

۵. ایمپرشن‌های از دست رفته (Lost Impression Share)

تبلیغات گوگل ادز بر اساس مزایده‌های لحظه‌ای انجام می‌شود. اگر میزان بودجه کمپین یا Bidding آن بهینه نکرده باشید، ممکن است بارها در این مزایدات برنده نشوید و شانس نمایش تبلیغات را از دست بدهید. گاهی نیز به‌خاطر استراتژی‌ای که دنبال می‌کنید، ممکن است گوگل ادز تبلیغات شما را نمایش ندهد. برای مثال وقتی استراتژی‌ قیمت‌گذاری‌تان افزایش نرخ تبدیل است، الگوریتم‌های گوگل ادز سعی می‌کند تبلیغات شما را صرفاً به کاربرانی نشان دهد که شانس بالاتری برای تبدیل شدن داشته باشند. همین مسئله باعث از دست رفتن بخشی از شانس‌های نمایش تبلیغات می‌شود.

در بین اصطلاحات گوگل ادز برای گزارش ایمپرشن‌های از دست رفته، از عدد Last Impression Share استفاده می‌شود. این شاخص به درصد نمایش‌هایی که تبلیغ شما واجد شرایط نمایش بوده، اما به‌ دلیل بودجه کم، استراتژی قیمت‌گذاری یا رتبه پایین تبلیغ نمایش داده نشده اشاره دارد. گاهی اوقات با بهینه کردن بودجه و اصلاح کمپین می‌توان نرخ از دست دادن ایمپرشن‌ها را کاهش داد.

۶. کلیک‌های نامعتبر (Invalid Clicks)

منظور از Invalid Clicks یا همان کلیک‌ فیک در گوگل ادز، کلیک‌هایی است که توسط ربات‌ها انجام می‌شود و تاثیر منفی روی تبلیغات دارد. از جمله تاثیرات منفی این کلیک‌ها می‌توان به افزایش هزینه تبلیغات و پایین آمدن امتیاز کیفیت تبلیغات اشاره کرد. الگوریتم‌های گوگل همواره سعی می‌کنند تا این کلیک‌ها را تشخیص دهند و آن‌ها را بی‌اثر کنند.

۷. جامعه هدف (Audience)

جامعه هدف یا مخاطب مشخص‌کننده گروهی است که می‌خواهید تبلیغات گوگل ادز برای آنها به نمایش در آید. الگوریتم‌های گوگل ادز بر اساس لوکیشن، سابقه سرچ، علاقه‌مندی‌ها و… می‌تواند جامعه هدف تبلیغات را شناسایی کند و تبلیغات را برای آن‌ها به نمایش درآورد.

۸. لیست بازاریابی مجدد (Remarketing List)

یکی از اهدافی که در گوگل ادز می‌توان دنبال کرد، بازاریابی مجدد یا همان ری‌مارکتینگ است. در مواقعی که کاربر روی تبلیغ شما کلیک می‌کند و یا مراحل تبدیل را تا جایی طی می‌کند، اما در بین راه متوقف می‌شود، می‌توان با بازاریابی مجدد شانس تبدیل آن‌ها را افزایش داد. اصطلاح Remarketing List که در زبان فارسی به «لیست بازاریابی مجدد» ترجمه شده، به شما امکان می‌دهد تا کاربران را بر اساس تعاملات قبلی خود، هدف قرار دهید.

لیست‌های بازاریابی مجدد یا ری‌مارکتینگ را می‌توانید در گوگل ادز ایجاد کنید یا اینکه آن‌ها را از طریق گوگل آنالیتیکس وارد کنید. از این فهرست‌ها می‌توان برای نمایش تبلیغات به افراد خاص یا تنظیم قیمت استفاده کرد.

۹. فهرست مشتریان (Customer List)

یکی دیگر از اصطلاحات گوگل ادز، فهرست مشتریان است. در گوگل ادز می‌توانید یک فایل از داده‌های مشتریان را در قالب CSV روی این پلتفرم آپلود کنید. الگوریتم‌های گوگل ادز برای بازاریابی مجدد از این لیست‌ها استفاده می‌کنند.

سخن پایانی

فرقی نمی‌کند که کارفرما باشید و یا اینکه بخواهید کار با گوگل ادز را یاد بگیرید و به یک متخصص تبلیغات تبدیل شوید. در هر حال آشنایی با اصطلاحات گوگل ادز چیزی است که به آن احتیاج خواهید داشت. حتی متخصصان گوگل ادز هم گاهی اوقات نیاز به یک فرهنگ لغت دم دستی دارند تا تعریف برخی از اصطلاحات را مرور کنند. در این مقاله سعی کردیم تمامی این اصطلاحات را تعریف کنیم. اگر نکته‌ای وجود دارد که آن را متوجه نشده‌اید، در کامنت‌ها برایمان بنویسید.



منبع

پست های مرتبط

راهنمای کامل تبلیغات گوگل برای استارت آپ ها

چه مقدار بودجه برای تبلیغات گوگل برای استارت آپ ها مناسب است؟…

تبلیغات هتل، بررسی بهترین روش های 2024

دیده شدن مهم‌ترین دغدغه‌ای است که کسب و کارهای مختلف دارند. این…

اسکریپت های مدیریت هزینه کمپین و ادگروپ | آقای وب

زمان مطالعه: 6 دقیقههمواره در کلاس های سرچ ادز پلاس مجموعه HDM…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب