صفحه اصلی > گوگل ادز : افزایش نصب اپلیکیشن، معرفی 4+8 روش کاربردی

افزایش نصب اپلیکیشن، معرفی 4+8 روش کاربردی


تعداد اپلیکیشن‌هایی که روزانه روی اپ استور و گوگل پلی منتشر می‌شوند، به ۲۰۰۰ مورد می‌رسد. فقط روی پلتفرم گوگل پلی بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار اپلیکیشن منتشر شده است. این در حالی است که تعداد نصب اغلب این اپلیکیشن‌ها حتی به ۱۰۰۰ بار هم نمی‌رسد. برای کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان، افزایش نصب اپلیکیشن اهمیت زیادی دارد؛ زیرا پلن‌های درآمدزایی آن‌ها وابسته به تعداد نصب‌های انجام شده و میزان تعامل با کاربران است. در این مقاله قصد داریم درباره راه های افزایش نصب اپلیکیشن صحبت کنیم.

راه های افزایش نصب اپلیکیشن | مرور ۸ تکنیک عملی + ۴ روش تبلیغاتی

واقعیت این است که در فضای آنلاین تا وقتی که دیده نشوید، عملاً وجود خارجی ندارید؛ حتی اگر یک بازی یا اپلیکیشن خاص طراحی و منتشر کنید، تا زمانی که کاربران شما را نبینند و با اپلیکیشن‌تان تعامل نداشته باشند، هیچ سودی برایتان ندارد. برای دیده شدن، باید به سراغ راهکارهای افزایش نصب اپلیکیشن بروید. این راه‌ها را می‌توان در دو دسته‌بندی کلی قرار داد.

دسته اول مربوط به اقداماتی است که باید در راستای انتشار اپلیکیشن انجام دهید. این اقدامات شامل شناسایی پرسونای هدف، آنالیز رقبا، انتخاب نام مناسب، تولید محتوای آموزشی برای اپلیکیشن، بهینه‌سازی صفحات انتشار اپلیکیشن و… می‌شود.

پس از اینکه اپلیکیشن را منتشر کردید و اقدامات اولیه را انجام دادید، باید به سراغ راهکارهای دسته دوم بروید. این سری از اقدامات در راستای تبلیغات نصب اپلیکیشن است. برای اینکه بین این همه رقیب دیده شوید، چاره‌ای ندارید جز اینکه از روش‌های تبلیغاتی متنوع، مثل تبلیغات اینفلوئنسری، تبلیغات بنری، تبلیغات نصب اپلیکیشن در گوگل پلی، تبلیغات ویدئویی و… استفاده کنید.

با این مقدمه می‌توانیم به معرفی بهترین راهکارهای عملی افزایش نصب اپلیکیشن بپردازیم. این راهکارها هر دو دسته بالا را پوشش می‌دهند.

۱.پرسونای مخاطب اپلیکیشن خود را بشناسید

نخستین پله در طراحی و انتشار یک اپلیکیشن جدید، مشخص کردن پرسونای مخاطب آن است. قبل از هر چیز باید بدانید که مخاطب اپلیکیشن شما کیست؟ چه سنی دارد؟ زن است یا مرد؟ با چه هدفی باید اپلیکیشن شما را نصب کند؟ آیا اپلیکیشن شما می‌تواند نیازهای مخاطبتان را پوشش دهد؟ داشتن پاسخ مناسب برای این سوالات هم در امر بازاریابی و هم تبلیغات اپلیکیشن به کارتان می‌آید. اگر نمی‌دانید برای شناخت پرسونای مخاطب اپلیکیشن چطور شروع کنید، از سوالات زیر کمک بگیرید و به آن‌ها پاسخ دهید:

 برای شناخت پرسونای مخاطب اپلیکیشن، لازم است به سوالات زیر پاسخ روشن بدهید:

  • ‌مشخصات فردی پرسونای مخاطب شما چیست؟ مرد است یا زن؟ چه سنی دارد؟ وضعیت تاهل او چگونه است؟
  • میزان درآمد مخاطب هدفتان چقدر است؟ آیا خودش درآمد دارد یا خیر؟ وضعیت زندگی‌اش چگونه است؟ در چه طبقه‌ای از اجتماع قرار می‌گیرد؟
  • میزان تحصیلات پرسونای مخاطبتان چقدر است؟ میزان تسلط و آشنایی‌اش با اپلیکیشن‌‌ها و تکنولوژی چگونه است؟
  • در چه زمینه‌ای اشتغال دارد یا بیشترین وقت خود را در روز چگونه سپری می‌کند؟ آیا اپلیکیشن شما ارتباطی با حرفه این افراد دارد؟
  • به چه حوزه‌هایی علاقه دارد؟ آیا این حوزه‌ها، روی وضعیت کاری و زندگی آن‌ها نیز اثرگذار است؟
  • پرسونای مخاطبتان یک روز عادی‌اش را چگونه می‌گذراند؟
  • مخاطب هدفتان چه ویژگی‌ها و مهارت‌هایی دارد؟
  • این مخاطب از چه ابزارهایی برای بهبود وضعیت شغلی یا تحصیلی و وضعیت زندگی شخصی‌اش استفاده می‌کند؟
  • بزرگ‌ترین چالش‌هایی که این مخاطب دارد چیست؟
  • بزرگترین نگرانی‌هایی که این مخاطب دارد چیست؟
  • چگونه برای رفع این نگرانی‌ها و چالش‌ها عمل می‌کند؟
  • از کدام شبکه‌های اجتماعی بیشترین استفاده را دارد؟ آیا اهل دنبال کردن اخبار از کانال‌های رسانه‌ای هست یا خیر؟
  • ترجیح می‌دهد نحوه تعاملش با دنیای بیرون به چه شکلی باشد؟ چت کردن را دوست دارد یا ترجیحش ارتباط تصویری و صوتی است؟
  • شکل خریدهایش چگونه است؟ به چه چیزهایی علاقه نشان می‌دهد و حاضر است برای آن‌ها پول خرج کند؟

البته این‌ها فقط بخشی از سوالاتی است که در یافتن پرسونای مخاطب کاربرد دارند. توصیه می‌کنیم برای نوشتن دقیق پرسونای اپلیکیشن خود وقت و هزینه مناسبی را اختصاص دهید.

۲.رقبای خود را آنالیز کنید

اگر می‌خواهید شاهد افزایش نصب اپلیکیشن خود باشید، باید ابتدا نقاط ضعف و قوت رقبای خود را بشناسید. با جستجوی کلمات کلیدی در پلتفرم‌های انتشار اپلیکیشن می‌توانید فهرستی از رقبای خود را پیدا کنید. لازم است برای آنالیز دقیق آن‌ها اپلیکیشن‌شان را نصب کنید و زیروبم آن را بیرون بکشید. همچنین توصیه می‌کنیم نظرات کاربران درباره اپلیکیشن‌های منتشر شده را بخوانید. ببینید سوالات، ابهامات و شکایت‌های کاربران چه مواردی را نشانه رفته است. به این شکل می‌توانید بفهمید که باید روی چه ویژگی‌هایی تمرکز کنید. پوشش دادن مشکلات و ابهاماتی که کاربر با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، باعث می‌شود تا شما از رقبای خود یک قدم جلوتر باشید.

در قدم بعدی به سراغ مدل‌های درآمدزایی رقبای برتر حوزه فعالیت‌تان بروید و ببینید مدل‌های کسب درآمد آن‌ها چگونه است؟ همچنین رتبه، مزایا و ویژگی‌های مثبت هر رقیب را نیز داشته باشید. برای افزایش نصب اپلیکیشن، بهتر است شما هم این مزایا و ویژگی‌های مثبت را لحاظ کنید؛ سپس با پوشش نقاط ضعف اپلیکیشن‌های دیگر و تمرکز روی نقاطی که باعث برجسته شدن اپلیکیشن‌تان می‌شود، کمک می‌کند تا راحت‌تر دیده شوید.

۳.انتخاب نام مناسب را جدی بگیرید

اغلب کاربران برای پیدا کردن اپلیکیشن‌های مناسب، از امکان جستجو در پلتفرم‌های انتشار کمک می‌گیرند. این جستجوها نیز معمولاً با استفاده از کلمات کلیدی هر حوزه یا کاربرد انجام می‌شود. برای اینکه فرصت دیده شدن در صفحه نتایج پلتفرم‌ها را از دست ندهید، لازم است در نام اپلیکیشن خود از کلمات کلیدی اصلی حوزه فعالیت‌تان استفاده کنید.

البته صرف استفاده از کلمات کلیدی هم باعث افزایش نصب اپلیکیشن نمی‌شود؛ زیرا نام‌های عمومی و سردستی برای مخاطبان جذابیت لازم را ندارد. اینجاست که بحث خلاقیت در انتخاب نام مناسب اهمیت پیدا می‌کند. نام اپلیکیشن، در کنار لوگوی آن، اولین فرصت تعامل با مخاطب را برایتان فراهم می‌آورد. اگر نام اپلیکیشن جذابیت لازم را داشته باشد، کاربر را ترغیب می‌کند تا با کلیک روی گزینه نصب، آن را نصب و راه‌اندازی کند. نکات زیر مهم‌ترین مواردی است که باید در انتخاب نام اپلیکیشن لحاظ شوند:

  • نامی که برای اپلیکیشن خود انتخاب می‌کنید، نباید تکراری باشد؛ در غیر این صورت امکان انتشار در پلتفرم‌های نصب را نخواهد داشت. داشتن شباهت‌های بیش از اندازه هم همین دردسر را دارد؛ به‌علاوه که اگر منتشر هم بشود، در افزایش تعداد نصب نمی‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد.
  • نام اپلیکیشن باید توصیف‌کننده ویژگی‌ها و عملکرد آن باشد. به شکلی که کاربر با دیدن آن نام مطمئن شود که این اپلیکیشن نیازهایش را پوشش داده است.
  • محدودیت‌های هر پلتفرم در تعداد کاراکترهای هر اپلیکیشن را نیز فراموش نکنید. در گوگل پلی برای نام‌گذاری هر اپلیکیشن محدودیت ۵۰ کاراکتری خواهید داشت. در اپ استور هم این محدودیت ۳۰ کاراکتر است.
  • کوتاه، ساده و دلنشین بودن نام انتخابی هم باعث می‌شود تا نام اپلیکیشن‌تان راحت‌تر در ذهن مخاطبان بماند.

۴.انتشار اپلیکیشن در پلتفرم‌های مختلف

برای انتشار اپلیکیشن و توزیع آن می‌توانید به سراغ گزینه‌های مختلفی بروید. گوگل پلی و اپ استور معروف‌ترین این پلتفرم‌ها هستند؛ اما چون کاربران ایرانی با مشکل فیلتر بودن این پلتفرم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانید اپلیکیشن خود را روی کافه بازار، مایکت  و… هم منتشر کنید. حتی اگر وب‌سایت دارید، می‌توانید نسخه دانلود مستقیم اپلیکیشن را نیز روی وب‌سایت داشته باشید. در این صورت خیالتان راحت است که کاربران برای دانلود با محدودیتی روبرو نخواهند شد.

۵.تولید محتوا برای صفحه انتشار اپلیکیشن

اگر به دنبال افزایش نصب اپلیکیشن هستید، باید برای تولید محتوای صفحه لندینگ آن هم فکری کنید. وقتی اپلیکیشنی را در گوگل پلی یا پلتفرم‌های دیگر انتشار می‌دهید، می‌توانید توضیحات مربوط به اپلیکیشن را نیز اضافه کنید. این توضیحات بهتر است ترکیبی از متن، عکس و حتی ویدئوی معرفی باشد. به شکلی که کاربر قبل از نصب اپلیکیشن بداند با چه چیزی قرار است روبرو شود. به این شکل با قطعیت بیشتری تصمیم به نصب اپلیکیشن می‌گیرد.

نکته دیگر اینکه تولید محتوا برای صفحه انتشار، فرصت خوبی برای تعامل با کاربران است. در این بخش می‌توانید با تاکید روی ویژگی‌ها و مزیت‌های اپلیکیشن، کاربران را ترغیب کنید تا از برنامه شما استفاده کنند.

البته توجه داشته باشید که صفحه توضیح محصول اپلیکیشن‌ها نیز احتیاج به بهینه‌سازی دارند. کاربری که با جستجو در پلتفرم یا گوگل وارد صفحه اپلیکیشن شما شده است، در کمتر از ۱۰ ثانیه تصمیم خود را برای خواندن ادامه توضیحات و نصب اپلیکیشن می‌گیرد. اگر صفحه را به‌ شکل استانداردی طراحی کرده باشید، می‌توانید مطمئن شوید که کاربر در همان چند ثانیه متوجه وجه‌ تمایزهای اپلیکیشن شما می‌شود. برای بهینه‌سازی این صفحات موارد زیر را رعایت کنید:

  • از کلمه کلیدی در نام و توضیحات اپلیکیشن استفاده کنید. برای یافتن کلمات کلیدی می‌توانید از پیشنهادهای اپ استور و گوگل پلی کمک بگیرید.
  • برای نوشتن متن توضیحات از جدول‌ کمک بگیرید یا مزیت‌ها و ویژگی‌ها را به‌‌صورت فهرست ارائه کنید.
  • در تولید محتوا برای اپلیکیشن از حاشیه رفتن اجتناب کنید و به معرفی اپلیکیشن و ویژگی‌های آن بپردازید.
  • به سوالاتی که کاربران در ذهن خود دارند پاسخ دهید.
  • با آنالیز داده‌های پلتفرم‌های انتشار، مثل تعداد دانلودها، تعداد کسانی که اپلیکیشن را در کمتر از ۳۰ روز حذف کرده‌اند، تعداد استفاده کنندگان اپلیکیشن، نظرات مثبت و منفی کاربران و… محتوای اپلیکیشن را آپدیت کرده و بهینه‌سازی کنید.

۶.اهمیت لوگو و تصاویر اپلیکیشن

یکی دیگر از تکنیک‌های عملی افزایش نصب اپلیکیشن، بحث طراحی لوگوی آن است. تجربه نشان داده اپلیکیشن‌هایی که لوگوی جذاب‌تر و مینیمال‌تری دارند، بیشتر نصب و استفاده می‌شوند؛ زیرا برخی از کاربران ممکن است توجهی به نام اپلیکیشن نکنند، اما با دیدن لوگوی اپلیکیشن در دسته‌بندی‌‌ها، نظرشان نسبت به اپلیکیشن شما جلب شود. همین جلب توجه اولیه کلید نصب اپلیکیشن است.

نکته دیگر اینکه در تولید محتوا برای اپلیکیشن هم لازم است از تصاویر و اسکرین‌شات‌های با کیفیت استفاده کنید. کاربری که وارد صفحه نصب اپلیکیشن می‌شود، ممکن است با بررسی اسکرین‌شات‌ها درباره آن یک قضاوت اولیه داشته باشند. تاکید روی ویژگی‌ها و مزیت‌های برنامه در اسکرین‌شات‌ها، باعث بیشتر شدن نصب اپلیکیشن می‌شود.

۷.افزایش تعامل با کاربران

کاربران اپلیکیشن‌ها می‌توانند در پلتفرم‌های نصب نظرشان را درباره هر اپلیکیشن بنویسند یا به آن امتیاز دهند. این نظرات روی افزایش نصب اپلیکیشن‌ها تاثیرات عجیبی دارد. همچنین برای برخی از اپلیکیشن‌ها می‌توان در شبکه‌های اجتماعی هم کانال یا گروه فعال ساخت. برای مثال اگر یک بازی موبایلی دارید، با ایجاد یک گروه یا فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، می‌توانید میزان تعاملات خود را با کاربران افزایش دهید. اگر کاربران در رد کردن مرحله‌ای از بازی به چالش خورده‌اند، کمک کنید تا آن را پشت سر بگذارند؛ یا اینکه برای آن‌ها چالش‌های جدید طراحی کنید. افزایش راه‌های تعامل با کاربران باعث می‌شود تا تعداد نصب اپلیکیشن و میزان استفاده کاربران از آن هم افزایش یابد.

تبلیغات نصب اپلیکیشن

تا اینجا نکاتی را گفتیم که در دسته راه های افزایش نصب اپلیکیشن به‌صورت عملی می‌گنجیدند؛ اما رعایت تمامی این نکات هم به تنهایی نمی‌تواند روی افزایش تعداد نصب برنامه‌ها تاثیر زیادی بگذارد. اینجاست که اهمیت تبلیغات برای نصب اپلیکیشن خودش را نشان می‌دهد. از جمله روش‌های تبلیغاتی برای نصب اپلیکیشن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.تبلیغات نصب اپلیکیشن در گوگل ادز

بهترین تبلیغات برای نصب اپلیکیشن، تبلیغ از طریق پلتفرم‌های نصب است. برای مثال اگر وارد گوگل پلی شوید، می‌بینید که در بخش بالایی آن فضایی برای تبلیغات اپلیکیشن‌ها در نظر گرفته شده است. این بخش را می‌توانید با سربرگ Sponsor بشناسید. شیوه دیگر تبلیغات در گوگل پلی هم وقتی است که کاربر کلمات کلیدی مد نظرش را جستجو می‌کند تا برنامه دلخواهش را بیابد. در این صورت اگر روی این کلمه کلیدی کمپین تبلیغاتی بسته باشید، اپلیکیشن شما در بخش اسپانسرها به کاربر نشان داده می‌شود. استفاده گسترده کاربران اندرویدی از گوگل پلی، باعث شده تا تبلیغات در این پلتفرم اثربخشی زیادی داشته باشد.

تبلیغات در اپ استور

البته نگران نباشید؛ زیرا تبلیغات نصب اپلیکیشن در گوگل ادز فقط مربوط به اپلیکیشن‌های اندرویدی نمی‌شود. اگر می‌خواهید تبلیغات را در اپ استور و گوگل هم انجام دهید، این امکان را دارید. به این شکل می‌توانید کاربران IOS را نیز هدف‌گیری کنید.

در صفحه تبلیغات نصب اپلیکیشن درباره مزیت‌ها و چگونگی اجرای کمپین‌های تبلیغاتی نصب اپلیکیشن توضیح داده‌ایم.

۲.تبلیغات بنری برای نصب اپلیکیشن

یکی دیگر از راهکارها برای افزایش نصب اپلیکیشن، اجرای تبلیغات بنری یا همان تبلیغات کلیکی است. این شکل از تبلیغات را می‌توانید در پلتفرم‌های ایرانی مثل یکتانت یا تپسل انجام دهید؛ البته پلتفرم‌های ایرانی اغلب مشکلاتی دارند که کسب و کارها ترجیح می‌دهند برای تبلیغات بنری هم به سراغ پلتفرم‌های بین‌المللی بروند.

در حال حاضر گوگل ادز نیز امکان اجرای تبلیغات بنری آنلاین را دارد. این پلتفرم برای اجرای تبلیغات بنری با بیش از ۳۵ میلیون سایت و اپلیکیشن همکاری می‌کند. این مزیت در کنار الگوریتم‌های هوشمند گوگل ادز باعث شده تا کسب و کارهای زیادی تبلیغات بنری نصب اپلیکیشن خود را در گوگل ادز انجام دهند.

تبلیغات بنری گوگل به‌ صورت همسان انجام می‌شود. به شکلی که تبلیغات متناسب با علایق کاربران و فیلترهایی مثل زبان، لوکیشن، سن و… به اجرا در می‌آید. در نتیجه باعث افزایش دریافت کلیک و نصب اپلیکیشن می‌شود.

۳.تبلیغات نصب اپلیکیشن در شبکه‌های اجتماعی

حضور در شبکه‌های اجتماعی فرصت مناسبی برای تبلیغات اپلیکیشنی است. در حال حاضر بسیاری از ایرانی‌ها روزانه چند ساعت از وقتشان را در اینستاگرام و تلگرام سپری می‌کنند. تبلیغ در این پلتفرم‌ها می‌تواند به‌صورت همکاری با اینفلوئنسرها انجام شود. برای مثال اگر یک بازی موبایلی طراحی کرده‌اید، برای افزایش نصب آن می‌توانید به سراغ اینفلوئنسرهای حوزه بازی بروید. اپلیکیشن خود را به آن‌ها معرفی کنید و از آن‌ها بخواهید تا برایتان تبلیغ کنند. این شکل از تبلیغات اگرچه ممکن است هزینه زیادی داشته باشد، اما اثربخشی آن هم بسیار بالا خواهد بود؛ زیرا اینفلوئنسرهایی را انتخاب کرده‌اید که در حوزه‌ کاری شما فعال هستند.

البته در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید به شکل مستقیم هم تبلیغات نصب اپلیکیشن را اجرایی کنید. برای مثال تلگرام گزینه تبلیغات مستقیم را نیز دارد؛ اما این سبک از تبلیغات به اندازه اینفلوئنسر مارکتینگ اثربخش نخواهد بود.

۴.تبلیغات نصب اپلیکیشن در یوتیوب

جوان‌ها و نوجوان‌ها که اصطلاحاً آن‌ها را با نام نسل Z هم می‌شناسیم، از یوتیوب استفاده‌های متعددی می‌کنند و یوتیوب به نوعی یک دانشگاه آزاد برای آن‌ها محسوب می‌شود. در حال حاضر کانال‌ها و صفحات فارسی‌زبان زیادی هم در یوتیوب فعال شده‌اند و به تولید محتوا می‌پردازند. این حضور گسترده کاربران ایرانی به کسب و کارها فرصت می‌دهد تا برای تبلیغات هم بتوانند از این پلتفرم بهره ببرند.

تبلیغات در یوتیوب می‌تواند به دو شکل اجرا شود. شیوه اول، همان همکاری با اینفلوئنسرها است؛ اما اگر نخواهید با صفحات و اینفلوئنسرها همکاری تبلیغاتی داشته باشید، می‌توانید از خدمات تبلیغاتی گوگل ادز کمک بگیرید. اگر سری به یوتیوب بزنید، با شیوه‌های مختلف تبلیغاتی آن آشنا خواهید شد. این شیوه‌ها عبارتند از:

  • تبلیغات ویدئویی در جریان و قابل عبور
  • تبلیغات ویدئویی در جریان و غیرقابل عبور
  • تبلیغات اکتشاف ویدئو
  • تبلیغات بامپر
  • تبلیغات غیر ویدئویی

از تمام این موارد می‌توانید برای تبلیغات نصب اپلیکیشن یا معرفی آن استفاده کنید. البته برای اجرای این کمپین‌ها باید به سراغ گوگل  ادز بروید. در صفحه «تبلیغات در یوتیوب» به معرفی این کمپین‌ و چگونگی اجرای آن پرداخته‌ایم.

سخن آخر

طراحی و انتشار اپلیکیشن یا بازی‌های موبایلی، راهکار مناسبی برای درآمدزایی غیرفعال است؛ اما صرفاً انتشار یک اپلیکیشن شما را پول‌دار نمی‌کند. برای افزایش درآمد از اپلیکیشن‌ها باید تلاش کنید تا دل کاربران را به دست بیاورید و آن‌ها را به نصب اپلیکیشن‌تان تشویق کنید. در این مقاله درباره راه‌های افزایش نصب اپلیکیشن صحبت کردیم. اگر سوال دیگری در این مورد دارید، در کامنت‌ها پاسخگوی شما هستیم.



منبع

پست های مرتبط

راهنمای کامل تبلیغات گوگل برای استارت آپ ها

چه مقدار بودجه برای تبلیغات گوگل برای استارت آپ ها مناسب است؟…

تبلیغات هتل، بررسی بهترین روش های 2024

دیده شدن مهم‌ترین دغدغه‌ای است که کسب و کارهای مختلف دارند. این…

اسکریپت های مدیریت هزینه کمپین و ادگروپ | آقای وب

زمان مطالعه: 6 دقیقههمواره در کلاس های سرچ ادز پلاس مجموعه HDM…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب