صفحه اصلی > آموزشی : مشاهده گواهینامه SSL نصب‌شده بر روی سایت – آقای وب

مشاهده گواهینامه SSL نصب‌شده بر روی سایت – آقای وب


پیش از این در مقالات متعددی راجع به گواهینامه SSL و اهمیت استفاده از آن پرداخته‌ایم. از «روش نصب گواهینامه SSL بر روی سایت» گرفته تا رفع خطاهای رایج پس از نصب گواهینامه SSL را بررسی کرده‌ایم؛ اما آیا این گواهینامه هم همچون سایر گواهینامه‌ها قابل مشاهده است؟

اکثر افراد تجربه گرفتن حداقل یک گواهینامه از جمله گواهینامه وسایل نقلیه، گواهینامه‌های تحصیلی و… را دارند. یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر هر گواهینامه، مدرک آن است. برای اینکه بتوانید ثابت کنید شما از یک گواهینامه برخوردار هستید، نیاز دارید مدرکی داشته باشید که این موضوع را ثابت کند. این موضوع در رابطه با گواهینامه‌های SSL هم ثابت است. شاید تعجب کنید اگر بدانید که گواهینامه‌های SSL هم قابل مشاهده هستند و تمامی کاربران در سرتاسر دنیا می‌توانند گواهینامه SSL سایت دلخواه خودشان را مشاهده کنند.

امروز در این مقاله از آقای وب تصمیم داریم که در یک مقاله کوتاه بررسی کنیم که چطور می‌توان گواهینامه SSL یک سایت را مشاهده کرد، بنابراین در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

دلایلی برای مشاهده گواهینامه SSL سایت‌ها

دلایل مختلفی باعث می‌شود که کاربران نیاز به مشاهده گواهینامه SSL یک سایت داشته باشند. این موارد هم شامل کاربران عادی (بازدیدکنندگان سایت‌ها) و هم مدیران سایت‌ها می‌شود.

یکی از دلایل مشترک میان مدیران سایت‌ها و کاربران، خطای عدم برقراری صحیح ارتباط HTTPS است. گواهینامه SSL لازمه‌ی برقراری ارتباط HTTPS است و مواردی از جمله منقضی‌شدن گواهینامه‌ SSL باعث می‌شود که سایت هدف دیگر در دسترس نباشد.

در این شرایط چنانچه کاربر از نحوه بررسی گواهینامه‌ SSL مطلع باشد، می‌تواند این موضوع را بررسی کند و حتی آن را به مدیر سایت اطلاع دهد. در مواردی هم مدیر سایت پس از مشاهده خطای عدم اتصال HTTPS، ده‌ها مورد مختلف از اجزای سایت را بررسی می‌کند و کلیدهای گواهینامه را تغییر می‌دهد اما نهایتا نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود، در حالی که ممکن است تنها گواهینامه SSL سایت منقضی شده باشد که می‌توان این موضوع را از طریق مشاهده گواهینامه تشخیص داد.

از دیگر دلایلی که موجب می‌شود کاربران اقدام به بررسی و مشاهده یک گواهینامه SSL نمایند، مسئله شرکت ارائه‌دهنده‌ی گواهینامه است. همانطور که مطلع هستید، گواهینامه‌های SSL به دو دسته رایگان همچون Lets Encrypt و تجاری همچون Certum (سرتوم) تقسیم می‌شوند. فرض کنید که شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار سنتی با یک شرکت توسعه وب قراردادی مبنی بر ساخت و توسعه یک وب‌سایت امضا کرده‌اید.

در پایان کار، فاکتوری به شما ارائه‌شده که در آن گواهینامه SSL با مبلغی قابل توجهی برایتان فاکتور شده است. مسلما تا زمانی که گواهینامه SSL سایت خود را مشاهده نکنید، نمی‌توانید اطمینان پیدا کنید که هزینه عنوان‌شده واقعا صرف خرید یک گواهینامه SSL پرمیوم (Premium) شده است یا صرفا هزینه یک گواهینامه SSL پرمیوم از شما گرفته شده است و نهایتا گواهینامه SSL رایگان بر روی وب‌سایت‌تان نصب شده است. از همین رو یادگیری نحوه مشاهده گواهینامه SSL، که کاری بسیار ساده نیز هست، به همه کاربران پیشنهاد می‌شود.

مشاهده لایسنس SSL نصب‌شده بر روی سایت

برای اینکه بتوانید لایسنس یا گواهینامه SSL نصب‌شده بر روی سایت خودتان یا هر وب‌سایت دیگری را مشاهده کنید، تنها به یک مرورگر نیاز دارید. این فرآیند در تمامی مروگرها از جمله گوگل کروم، فایرفاکس، سافاری و… مشترک است و عملا هیچ تفاوتی میان مروگرهای مختلف در زمان مشاهده گواهینامه SSL سایت وجود ندارد.

در اولین قدم نیاز است که وارد سایت مقصد خود شوید. در این شرایط دو احتمال وجود دارد؛ یا آن سایت از گواهینامه SSL فعالی بهره می‌برد که در این شرایط می‌توان آیکن قفل معروف پروتکل HTTPS را در کنار آدرس سایت مشاهده کرد و یا به هر دلیلی وب‌سایت هدف قادر به برقراری اتصال HTTPS نیست، که در این شرایط علامت مثلث اخطار را در کنار آدرس آدرس سایت مشاهده خواهید کرد.

در هر دو حالت تنها کافیست که بر روی آیکن مربوطه (قفل یا اخطار) کلیک کنید. با این کار فهرستی از اطلاعات در دسترس در رابطه با جزئیات عملکرد سایت همچون کوکی‌ها، دسترسی‌ها و… برایتان به‌نمایش در می‌آید. از آنجایی که هدف ما در این مقاله مشاهده اطلاعات مربوط به گواهینامه SSL سایت هدف است، بر روی عبارت “Connection is Secure” یا “Certificate is not valid” کلیک می‌کنیم. با این کار یک پنجره کوچک مشابه با تصویر زیر برای شما باز می‌شود. در این صفحه اطلاعاتی قرار گرفته که در این مقاله به دنبال آن هستیم.

گواهینامه رایگان Lets Encryptگواهینامه SSL سرتومگواهینامه SSL گوگل

در ادامه می‌توانید هر مشخصه را با توضیحات مرتبط به آن مشاهده کنید.

ISSUED TO: مرورگر شما به عنوان اولین مشخصه نشان می‌دهد که گواهینامه‌ای که در حال مشاهده آن هستید، از طرف صادر کننده برای چه سایتی صادر شده است. هرچند که استفاده از گواهینامه‌های سایت‌های دیگر بر روی سایت‌های مختلف کاری دشوار است و نیاز به در اختیار داشتن برخی اطلاعات دارد، اما هنوز هم سایت‌های مخربی هستند که گواهینامه‌های SSL سایت‌های دیگر را بر روی سایت خود نصب می‌کنند. پس در اولین قدم، یکسان بودن آدرس دامنه سایت با مشخصه درج‌شده در مقابل عبارت ISSUED TO به ما نشان می‌دهد که آیا سایت مورد بازدید ما از لحاظ امنیتی مطمئن است یا خیر.

ISSUED BY: یکی دیگر از مهم‌ترین مشخصه‌های یک گواهینامه SSL، مربوط به موضوع صادرکننده آن می‌باشد. هرچند که بسیاری از کاربران فکر ‌میکنند که تفاوت زیادی میان گواهينامه‌های رایگان و پرمیوم وجود ندارد، اما می‌بینید که موضوع صادرکننده گواهینامه SSL صراحتا برای هر سایت قابل مشاهده است و تمامی بازدیدکنندگان سایت می‌توانند مشاهده کنند که شرکت صادرکننده گواهینامه SSL این سایت، چه شرکتی بوده است.

کاربرانی که اقدام به خرید گواهینامه‌های SSL پرمیوم همچون گواهینامه SSL سرتوم (Certum) می‌نمایند، می‌توانند پس از نصب این گواهینامه، از طریق روش گفته شده در همین مقاله از صحت عملکرد خود مطمئن شوند.

در تصویری که بالاتر ارائه کردیم، می‌توانید تقاوت میان گواهینامه دو سایتی که از SSL رایگان و SSL پرمیوم استفاده می‌کنند را مشاهده کنید.

Validity Period: همانطور که احتمالا از عنوان این قسمت هم متوجه شده‌اید، این مشخصه به بررسی تاریخ اعطا و تاریخ انقضا گواهینامه SSL می‌پردازد. این مورد در برخی از مرورگرها ارائه‌شده و دو مشخصه بعدی را دربر می‌گیرد و در برخی دیگر از مرورگرها هم دو مورد بعدی به تنهایی ارائه می‌شوند.

Issued on: این مشخصه به تاریخ اعطا یا دریافت گواهینامه SSL نصب‌شده بر روی سایت اشاره دارد.

Expires on: این مشخصه نشان می‌دهد که گواهینامه نصب‌شده بر روی سایت در چه تاریخی منقضی خواهد شد (یا شده است!). بازه زمانی گواهینامه‌های SSL معمولا یک‌ ساله است، اما بازه‌های زمانی کوتاه‌تر یا طولانی‌تری هم وجود دارند؛ همچون گواهینامه‌های ارائه‌شده از طرف گوگل که 3ماهه هستند.

Fingerprints: فینگرپرینت یا اثرانگشت آخرین بخش از داده‌های قابل مشاهده در یک گواهینامه SSL است. اثرانگشت ترکیبی از کلیه داده‌های قبلی به همراه امضا (Signature) گواهینامه است که با متدهای مختلف همچون SHA1 و SHA256 رمزنگاری می‌شود.

در انتها بد نیست اگر اشاره کنیم که با رفتن به تب “Deatails” می‌توانید جزئیات دیگری هم در رابطه با گواهینامه SSL سایت مدنظر خود مشاهده کنید. اکثر این داده‌ها کلیدهای رمزنگاری شده هستند که کاربرد آنچنانی برای کاربران نخواهند داشت اما یکی از داده‌های کاربردی در این سربرگ، اشاره به شماره سریال گواهینامه SSL نصب‌شده بر روی سایت دارد.

Serial Number: همچون گواهينامه‌های رانندگی که دارای یک شناسه منحصربه‌فرد هستند، گواهينامه‌های SSL هم دارای یک شناسه منحصربه‌فرد هستند که اصطلاحا به آن سریال نامبر (Serial Number) گفته می‌شود.

به همین سادگی می‌توانید گواهینامه‌های SSL سایت‌های مختلف را مشاهده کرده و اطلاعات مفیدی را در رابطه با هر سایت به دست آورید.

سخن پایانی

در این مقاله از آقای وب به بررسی یکی دیگر از موضوعات مرتبط با مبحث گواهینامه‌های SSL و مدیریت سایت پرداختیم. اکنون شما می‌توانید در کمتر از چندثانیه جزئیات مربوط به گواهینامه SSL وب‌سایت خودتان یا هر وب‌سایت دیگری را مشاهده و بررسی کنید. تاریخ انقضای آن را مشاهده نمایید و پیش از رسیدن به تاریخ انقضا، گواهینامه خود را تمدید نمایید.

چنانچه این مقاله برای شما کاربردی بوده و احساس می‌کنید که نیاز به کسب اطلاعات بیشتری در رابطه با نصب نسخه رایگان SSL و یا خرید و نصب SSL پرمیوم سرتوم دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از مقاله‌‌های زیر هم دیدن نمایید.

آموزش خرید و تکمیل سفارش گواهینامه SSL سرتوم

آموزش نصب و رفع مشکلات SSL رایگان Lets Encrypt

نهایتا امیدواریم که از این نوشته بهره کافی را برده باشید. هدف ما در تیم آقای وب، پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن مشکلات اولیه شما در مسیر تبدیل شدن به مدیر یک سایت فوق‌العاده است. پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این برگه با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

4.7
3
رای ها

امتیازدهی به مقاله




منبع

پست های مرتبط

دستورات مانیتورینگ لینوکس: 20 ابزار خط فرمان برای نظارت بر عملکرد لینوکس

مدیر سیستم یا مدیر شبکه وظیفه اشکال‌زدایی و نظارت بر مشکلات سیستم…

رفع مشکل لود stats.wp.com در سایت‌های وردپرسی و افزایش سرعت

مشکل لود شدن stats.wp.com به دلیل اسکریپت‌های خارجی است که برای جمع‌آوری…

تنظیم و تعیین زبان تبلیغات گوگل

یکی از تنظیمات مهم تبلیغات گوگل، تنظیمات مربوط به زبان است. با…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب