صفحه اصلی > آموزشی : آموزش ایجاد لینک دانلود فایل‌ها در هاست دایرکت ادمین

آموزش ایجاد لینک دانلود فایل‌ها در هاست دایرکت ادمین


چگونگی ایجاد لینک دانلود، یکی از اولین مواردی است که افراد در ابتدای شروع کار با وردپرس نیاز دارند که آن را یاد بگیرند. فرقی‌نمی‌کند که شما تصمیم دارید یک سایت دانلود فایل یا فیلم و سریال راه‌اندازی کنید یا نیاز دارید که تنها لینک یک تصویر را برای کاربری خاص ارسال کنید یا حتی می‌خواهید لینک دانلود فایل بکاپ سایت خود را برای تیم پشتیبانی آقای وب ارسال نمایید، در همه حال نیاز دارید که بتوانید لینک دسترسی یا همان لینک دانلود فایل خود را ایجاد کنید.

پیش از شروع مقاله لازم است اشاره کنیم که هر فایلی که در هاست میزبانی یا هاست دانلود خود آپلود می‌کنید، از همان ابتدا دارای یک آدرس مشخص است و هر فایلی که آدرس مشخصی دارد، در صورت داشتن دسترسی‌های مناسب قابل دانلود است! شاید برایتان جالب باشد اگر اشاره کنیم که تک‌تک فایل‌های موجود بر روی هاست شما قابل دانلود هستند، اما این کانفیگ پیش‌فرض هاست‌های میزبانی است که اجازه دانلود برخی از فایل‌ها را به کاربران دیگر نمی‌دهد.

این موضوع در عین جذابیتی که دارد، در تعیین امنیت سایت فوق‌العاده تاثیرگذار است و عدم رعایت سطح دسترسی‌های مناسب که در ادامه آن‌ها را پرمیشن (Permission) خطاب می‌کنیم، می‌تواند موجب بروز نشت‌های امنیتی خطرناکی در سایت شما شود.

پیشنهاد می‌کنیم که پیش از مطالعه این مقاله، در جهت درک بهتر سیستم سطح دسترسی‌ها و مقادیر پرمیژن‌های مختلف و معانی آن‌ها، نسبت به مطالعه مقاله زیر اقدام نمایید.

آموزش تغییر سطح دسترسی‌ (Permission) فایل‌ها و دایرکتوری‌ها در پنل دایرکت ادمین

در ادامه‌ی این نوشته به بررسی نحوه ایجاد یا دسترسی به لینک‌ دانلود تمامی داده‌ها و فایل‌های مختلف در هاست میزبانی یا هاست دانلود می‌پردازیم. بد نیست اگر اشاره کنیم که فرآیند این مسیر در تمامی هاست‌های مختلف مشترک است، اما تصاویر و مطالب ارائه‌شده در ادامه این نوشته، بر پایه هاست‌های میزبانی و هاست دانلود آقای وب است. در ادامه این مقاله با ما در تیم تحریریه آقای وب همراه باشید.

آنچه در این مقاله می‌خوانید

ورود به پنل دایرکت ادمین و آپلود فایل

از آنجایی که آموزش ایجاد لینک دانلود فایل از آموزش‌های اولیه کار با سرویس‌های میزبانی و سیستم مدیریت محتوای وردپرس است، ما هم آموزش خود را از نقطه آغازین، یعنی ورود به پنل دایرکت ادمین و آپلود فایل موردنظر خود شروع می‌کنیم.

برای ورود به هاست دایرکت ادمین آقای وب، تنها کافی است که در اولین قدم با استفاده از اطلاعات زمان ثبت نام خود وارد پنل آقای وب شوید. پس از آن می‌توانید با استفاده از آموزش زیر و تنها با چند کلیک ساده وارد پنل هاست دایرکت ادمین خود شوید.

آموزش ورود به پنل هاست دایرکت ادمین

صفحه اصلی پنل مدیریت هاست‌های آقای وب، ظاهری شبیه به تصویر زیر دارد. همانطور که حدس می‌زنید، برای ایجاد لینک دانلود فایل‌های جدید خود و یا فایل‌هایی که پیش از این بر روی هاست ذخیره کرده‌اید، باید بر روی سربرگ مدیریت فایل در بالای صفحه (1) و یا آیکن «مدیریت فایل (2)» در بخش مدیریت اکانت کلیک نمایید.

با این کار صفحه مدیریت فایل‌های سرویس میزبانی شما در یک صفحه جدید در دسترس‌تان قرار می‌گیرد. در این صفحه می‌توانید کلیه فایل‌های موجود بر روی سایت خود را به راحتی حذف کنید، فایل‌های جدید بارگذاری کنید، فایل‌های متنی را ویرایش کنید و بسیاری از کارهای دیگر که به لطف ماژول اختصاصی مدیریت فایل سرویس‌های میزبانی آقای وب برایتان فراهم شده است.

در ادامه به بررسی چگونگی آپلود فایل جدید بر روی سرویس‌های میزبانی آقای وب می‌پردازیم، بنابراین چنانچه تصمیم دارید که برای فایل‌های موجود بر روی هاست خود لینک دانلود ایجاد نمایید، یا به آپلود فایل‌ها مسلط هستید، می‌توانید از مرحله بعد گذر کنید.

آموزش آپلود فایل‌ها در هاست دایرکت ادمین

برای آپلود فایل بر روی فضای ذخیره‌سازی هاست، تنها کافیست که به مسیر مدنظر خود در سرویس میزبانی‌تان بروید. لازم است اشاره کنیم که دایرکتوری مقصد شما، تاثیر مستقیمی در زمان ایجاد لینک دانلود دارد و هرچه فایل خود را در دایرکتوری داخلی‌تری بارگذاری نمایید، لینک دانلود فایل شما هم طولانی‌تر خواهد بود.

آپلود فایل در AxFile PRo در نت افراز

پس از مراجعه به دایرکتوری مدنظر خود، تنها کافیست که بر روی آیکن مشخص‌شده در تصویر بالا کلیک کنید یا در فضای خالی از صفحه کلیک راست کرده و بر روی گزینه “Upload Files Here” کلیک نمایید؛ با این کار وارد فضای آپلود فایل جدید خواهید شد و می‌توانید فایل مدنظرتان را بر روی هاست بارگذاری کنید. بد نیست اگر اشاره کنیم که در این سربرگ مسیر فعلی که تصمیم به آپلود فایل در آن دارید هم به شما نشان داده خواهد شد.

نهایتا پس از آپلود فایل مدنظر خود به مرحله بعد می‌رویم.

تنظیم سطح دسترسی‌های مناسب

همانطور که در ابتدای این مطلب هم اشاره کردیم، برای اینکه یک فایل در سطح اینترنت قابل دانلود باشد، باید از سطح دسترسی مجاز برای این موضوع برخوردار باشد و مالک فایل تعیین کرده باشد که این داده برای کاربران قابل دانلود است یا خیر.

به‌صورت پیش‌فرض، هر فایلی که بر روی هاست خود آپلود می‌کنید، با سطح دسترسی 644 ایجاد می‌شود. این سطح دسترسی به این معناست که فایل شما برای هر کاربری در سطح اینترنت (اعم از اشخاص حقیقی و حتی ربات‌ها) قابل دسترسی و دانلود است.

چنانچه فایلی که تصمیم به ایجاد لینک دانلود برای آن دارید، فایل کم اهمیتی است، هیچ ایرادی ندارد که سطح دسترسی آن بر روی 644 تنظیم شده باشد؛ اما تصور کنید که فایل‌های بکاپ سایت شما هم با سطح دسترسی 644 بر روی فضای ذخیره‌سازی هاست شما ذخیره شده باشند، بر اساس همین سطح دسترسی تمامی کاربران و ربات‌های سطح اینترنت می‌توانند بکاپ وب‌سایت شما را دانلود کنند و سایتی دقیقا شبیه به سایت شما را بر روی دامنه‌ای دیگر ایجاد نمایند!

سطح دسترسی 644 برای فایل‌های بااهمیت بالا یک ریسک امنیتی محسوب می‌شود بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که سطح دسترسی اینچنین فایل‌هایی بر روی پرمیژن 200 تنظیم شود. برای اینکه با مفهوم سطح دسترسی و معانی اعداد گفته‌شده در این نوشته بهتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنیم که مقاله مربوط به «مدیریت سطح دسترسی فایل‌ها در هاست دایرکت ادمین» را مطالعه نمایید.

اما اگر زمانی نیاز پیدا کنیم که امکان دانلود یک فایل بااهمیت بالا بر روی هاست خود را در دسترس فرد دیگری قرار دهیم، باید چه کنیم؟ در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

در زمانی که پرمیژن فایل مدنظر شما دسترسی محدودی به کاربران ارائه می‌دهد (همچون پرمیژن 200)، باید نسبت به تغییر سطح دسترسی فایل خود به یک پرمیژن با سطح دسترسی بیشتر مانند 644 اقدام نمایید. برای این کار تنها کافیست که بر روی فایل مدنظر خود کلیک راست کرده و در پنجره باز شده بر روی گزینه “Change permission” کلیک کنید. با این کار یک پنجره جدید مشابه با تصویر زیر برای شما باز می‌شود که در آن تنها کافیست در فیلد مشخص شده عدد 644 را تایپ نموده و بر روی گزینه “OK” کلیک نمایید.

سطح دسترسی فایل ها در پنل دایرکت ادمین

اکنون با این کار فایل شما از دسترسی مناسب برای دانلود برخوردار است و شما تنها یک قدم با ایجاد لینک دانلود خود فاصله دارید.

همانطور که در طول این نوشته هم اشاره کردیم، هر فایل پس از اینکه بر روی فضای ذخیره سازی هاست شما قرار می‌گیرد، از طریق یک مسیر قابل دانلود است؛ پس در حقیقت ما تنها باید این مسیر را پیدا کنیم و با منطق ایجاد لینک‌ها آشنا باشیم.

پیش از هر چیز باید بدانید که برای اینکه دیگران بتوانند یک فایل را از هاست شما دانلود کنند، این فایل باید در مسیر “public_html” و دایرکتوری‌های زیرین آن یا همان ساب دایرکتوری‌های آن قرار گرفته باشد. در ادامه به حالت‌های مختلف ایجاد لینک دانلود می‌پردازیم.

قرار دادن فایل مستقیما در دایرکتوری public_html

اگر تصمیم دارید که کوتاه‌ترین لینک دانلود را برای فایل‌های خود در نظر بگیرید، باید داده‌هایتان را مستقیما در مسیر public_html آپلود کنید. با آپلود کردن فایل خود در این مسیر، مستقیما با اشاره به نام فایل در انتهای آدرس دامنه، می‌توانید فایل مدنظرتان را دانلود کنید. برای مثال به تصویر زیر توجه کنید.

در هاست آزمایشی خود، ما یک فایل بکاپ با نام “backup.zip” را مستقیما در دایرکتوری “public_html” آپلود کرده‌ایم، بنابراین لینک دانلود این فایل برای دامنه example.com مشابه زیر خواهد بود.

example.com/backup.zip

همانطور که اشاره کردیم، زمانی که فایل در روت دایرکتوری سایت یا همان دایرکتوری “public_html” آپلود شود، با اشاره به نام آن در انتهای آدرس دامنه، مستقیما قابل دانلود خواهد بود.

قرار دادن فایل در ساب دایرکتوری‌های public_html

در اکثر موارد کاربران ترجیح می‌دهند که فایل‌های مختلف خود را بر اساس دسته‌بندی‌های موردنظرشان در دایرکتوری‌های مختلفی ذخیره کنند. برای مثال، یک سایت فیلم و سریال ترجیح می‌دهد که فیلم‌های جدید را بر اساس ژانر آن‌ها بر روی هاست دانلود آپلود کند و لینک دانلود هر فایل را در اختیار کاربرانش قرار دهد. در این زمان یک الگوی ثابت وجود دارد.

برای ایجاد لینک دانلود برای فایلی که در یک ساب دایرکتوری قرار دارد، باید مسیر فایل به طور کامل در لینک عنوان شود و نهایتا نام فایل در انتها قرار گیرد.

برای مثال یک سایت فیلم و سریال در ابتدا دایرکتوری‌هایی با عنوان سال‌ انتشار فیلم‌ها (2024، 2023 و…) ایجاد کرده و سپس در دایرکتوری مربوط به هر سال، ژانر فیلم‌ها (Dram، Action و…) را ایجاد نموده است. اکنون فیلم جدیدی با عنوان “Sample.mkv” در سال 2023 و در ژانر Action منتشر شده است که کاربر آن را در مسیر مربوطه آپلود کرده است. در این شرایط با فرض اینکه آدرس سایت Example.com باشد، لینک این فیلم جدید که باید در اختیار کاربران جدید سایت قرار گیرد، مشابه زیر خواهد بود.

example.com/2023/action/sample.mkv

این الگو برای تمامی فایل‌ها با سطح دسترسی مناسب ثابت است و با استفاده از این روش می‌توان لینک دانلود هر فایلی را در اختیار کاربران قرار داد.

به همین سادگی می‌توانید فایل‌های مدنظرتان را بر روی هاست‌های دانلود و حتی میزبانی آقای وب آپلود کنید و لینک دانلود آن را در اختیار دیگران قرار دهید.

سخن پایانی

در این مقاله از آقای وب، به بررسی چگونگی آپلود فایل‌ها بر روی هاست‌های میزبانی و دانلود آقای وب پرداختیم و بررسی کردیم که چگونه می‌توانید سطح دسترسی مناسبی را برای فایل‌هایی که می‌خواهید قابل دانلود باشند انتخاب کنید و همچنین لینک دانلود فایل‌های آپلودی خود را ایجاد نموده و آن را در اختیار کاربران هدفتان قرار دهید.

با استفاده از این آموزش و در پیش گرفتن یک سیاست کاری درست، می‌توانید سایت‌های دانلود محتوای بزرگی در حوزه دانلود نرم افزار و فیلم و سریال و… راه‌اندازی کنید و برای خود یک درآمد غیرفعال ایجاد نمایید!

در پایان امیدواریم از این نوشته بهره کافی را برده باشید. هدف ما در تیم آقای وب، پاسخگویی به سوالات و برطرف کردن مشکلات اولیه شما در مسیر تبدیل شدن به یک کاربر حرفه‌ای ایرانی و یا یک مدیر سایت متخصص است، پس چنانچه سوالی در رابطه با این نوشته دارید، از طریق بخش ارسال نظرات در پایین این برگه با ما در ارتباط باشید.

موفقیت همراه راهتان باد.

5
2
رای ها

امتیازدهی به مقاله




منبع

پست های مرتبط

دستورات مانیتورینگ لینوکس: 20 ابزار خط فرمان برای نظارت بر عملکرد لینوکس

مدیر سیستم یا مدیر شبکه وظیفه اشکال‌زدایی و نظارت بر مشکلات سیستم…

رفع مشکل لود stats.wp.com در سایت‌های وردپرسی و افزایش سرعت

مشکل لود شدن stats.wp.com به دلیل اسکریپت‌های خارجی است که برای جمع‌آوری…

تنظیم و تعیین زبان تبلیغات گوگل

یکی از تنظیمات مهم تبلیغات گوگل، تنظیمات مربوط به زبان است. با…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب