صفحه اصلی > آموزشی : نسل های سرور‌های HP: معرفی وظایف و ویژگی‌های نسل‌های مختلف سرور‌های HP!

نسل های سرور‌های HP: معرفی وظایف و ویژگی‌های نسل‌های مختلف سرور‌های HP!


کسب‌و‌کار‌هایی که بخشی یا تمام فعالیت‌های خود را در بستر اینترنت انجام می‌دهند، برای اینکه بتوانند با سرعت هر چه بیشتر به رشد خود ادامه دهند، به زیرساخت سرور پایدار و قابل‌اعتماد نیاز دارند. شرکت HP یکی از اجزای حیاتی تامین زیرساخت‌های فناوری اطلاعات عصر حاضر به شمار می‌رود و با ارائه‌ انواع تجهیزات نظیر سرور و… به شرکت‌ها و کسب‌و‌کار‌های مختلف کمک می‌کند تا بتوانند به اهداف خود برسند و رقابت خوبی در اقتصاد دیجیتال داشته باشند. در این مطلب، می‌خواهیم درباره‌ نسل های سرور‌های HP و ویژگی‌های هر نسل صحبت کنیم.  اما قبل از اینکه به معرفی نسل های سرور‌های HP بپردازیم، باید بدانیم که سرور و سرور‌های فیزیکی چه هستند و اصلا چرا برای ما مهم‌اند؟

سرور چیست؟

بیایید قبل از بررسی لیست نسل های سرور‌های HP، کمی  درباره‌ی سرور صحبت کنیم. به‌طور خلاصه، سرور‌ها همان رایانه‌های قدرتمندی هستند که برای ارائه‌ی خدمات، منابع یا عملکرد‌های مختلف به رایانه‌ها و دستگاه‌های متصل به شبکه، ساخته شده‌اند. این سرور می‌توانند داده‌ها، اپلیکیشن‌ها و یا خدمات مختلف را در سراسر شبکه ارائه کرده و پاسخ مناسبی به درخواست‌های دستگاه‌های کلاینت (که همان رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها، تلفن‌های همراه و یا سایر دستگاه‌ها هستند) بدهند. به‌عنوان مثال، با خرید سروری مانند سرور اختصاصی، می‌توانید از تمام منابع و خدماتی که به‌طور اختصاصی به شما داده می‌شود، برای انجام امور خود استفاده کنید.

در ادامه، لیست کوتاهی از وظایف و ویژگی‌های سرور‌ها آماده کرده‌ایم:

  • ارائه‌ طیف وسیعی از خدمات: برخی از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین خدمات سرور‌ها عبارتند‌از پشتیبانی ایمیل، میزبانی وب‌سایت، ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل، پایگاه داده، پخش ویدئو، مجازی‌سازی، اجرای بازی‌ها و…. برای انجام هر کدام از این وظایف، به یک نرم‌افزار سرور تخصصی نیاز است.
  • اشتراک‌گذاری منابع: سرور‌ها می‌توانند در زمینه‌ شبکه، کارهایی نظیر ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری متمرکز منابعی مانند فایل‌ها، چاپگر‌ها و سایر لوازم جانبی را راحت‌تر کنند. در‌نتیجه، مدیریت و نظارت منابع مشترک نیز ساده‌تر می‌شود.
  • طراحی سرویس کلاینت-سرور: در طراحی کلاینت-سرور، درخواست خدمات یا منابع از کلاینت یا کاربر نهایی به  سرور‌هایی که وظیفه‌ی پردازش و ارائه‌ی پاسخ، اطلاعات و یا عملکرد‌ها را دارند، ارسال می‌شود. این معماری، امکان انجام محاسبات توزیع‌شده را می‌دهد و به همین دلیل، چندین کلاینت می‌توانند به‌طور همزمان به منابع متمرکز دسترسی داشته باشند.
  • ارائه‌ انواع سخت‌افزار‌ها و نرم‌افزار‌های مورد‌نیاز: سخت‌افزار سرور در مقایسه با رایانه‌های کلاینت، از انعظاف‌پذیری و قدرت بیشتری برخوردار‌اند. به‌عنوان مثال، CPU‌های چند‌هسته‌ای قدرتمند، مقدار زیادی RAM و سیستم‌های ذخیره‌سازی اضافی از جمله سخت‌افزار‌های ابتدایی سرور‌ها هستند. نرم‌افزار‌های تخصصی سرور نیز شامل برنامه‌های کاربردی‌ای هستند که برای کار‌ها یا عملیات خاص سرور‌ها مورد‌استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، سرور‌ها شامل سیستم‌عامل‌های تخصصی مانند ویندوز سرور، لینوکس یا یونیکس هستند که به‌طور خاص برای انجام وظایف سرور بهینه شده‌اند.
  • قابلیت اطمینان و در دسترس بودن: سرور‌ها برای تضمین ارائه‌ خدمات مستمر و بی‌وقفه، با قابلیت اطمینان و دسترس‌پذیری بالا ساخته می‌شوند. اغلب سرور‌ها برای کاهش زمان خرابی در‌صورت بروز مشکلات مختلف سخت‌افزاری، دارای اجزای اضافی مانند فن‌ها، رابط‌های شبکه و منابع تغذیه هستند. همچنین، معمولا سرور‌ها برای عملکرد بهتر و بالا‌بردن تحمل خطا، از استراتژی‌های متعادل‌سازی بار و خوشه‌بندی استفاده می‌کنند.
  • امنیت بالا: سرور‌ها برای محافظت در‌برابر دسترسی غیر‌قانونی، نقص داده و یا سایر تهدیدات امنیتی، از مکانیسم‌های امنیتی قوی استفاده می‌کنند. این مکانیسم‌ها شامل فایروال، سیستم رمزگذاری، کنترل و مدیریت دسترسی، سیستم‌های تشخیص /جلوگیری از نفوذ و… هستند.

سرور سخت‌افزاری چیست؟

سرور سخت‌افزاری و نسل‌های سرور‌های HP

نسل های سرور‌های HP در دسته‌ی سرور‌های سخت‌افزاری قرار می‌گیرند. سرور سخت‌افزاری یا سرور رک (rack server) به اجزای قابل‌لمس و فیزیکی سیستم مانند شاسی، رابط‌های شبکه، پردازنده‌ها، حافظه، درایو ذخیره‌سازی، منابع تغذیه و سایر اجزای ضروری گفته می‌شوند. سرورها، کامپیوتر‌های قدرتمند و تخصصی‌ای هستند که برای میزبانی و توزیع خدمات، برنامه‌ها و یا منابع مختلف به دستگاه‌های کلاینت از طریق شبکه، ساخته شده‌اند.

اگر می‌خواهید سرور خود را در فضای موجود در یک دیتاسنتر مطمئن قرار داده و فضای رک را اجاره کنید، می‌توانید از پکیج‌های خدمات کولوکیشن آقای وب دیدن کرده و پکیج مطابق با نیاز‌های خود را خریداری کنید.

مهم‌ترین بخش‌های سرور‌های سخت‌افزاری عبارتند‌از:

  • شاسی: شاسی همان صفحه و یا محافظی است که اجزای داخلی سرور بر روی آن نصب می‌شوند. این شاسی‌ها دارای جایگاه‌هایی برای اضافه‌کردن کارت‌های توسعه، درایو‌های ذخیره‌سازی و سایر لوازم جانبی هستند.
  • حافظه (RAM): رم یا همان حافظه با دسترسی تصادفی، به‌عنوان مکان موقتی برای ذخیره‌سازی اطلاعات و دستورات CPU در‌نظر گرفته می‌شود. به‌طور کلی، سرور‌ها نسبت به رایانه‌های شخصی دارای رم بیشتری هستند و می‌توانند درخواست‌ها و اپلیکیشن‌های بیشتری را به‌صورت همزمان مدیریت کنند.
  • CPU: واحد پردازش مرکزی سرور، وظیفه‌ انجام محاسبات و اجرای دستورات مهم را بر‌عهده دارد. سرور‌ها برای انجام چندین کار به‌طور همزمان، از پردازنده‌های چند‌هسته‌ای استفاده می‌کنند.
  • درایو‌های ذخیره‌سازی: سرور‌ها از انواع درایو‌های ذخیره‌سازی مانند هارد دیسک‌ها، SSD‌ها و… برای نگهداری فایل‌ها، سیستم‌عامل‌ها، برنامه‌ها، داده‌ها و سایر اطلاعات مهم استفاده می‌کنند.
  • رابط‌های شبکه: زمانی که سرور قصد پیوستن به یک شبکه را داشته باشد، رابط‌های شبکه کمک می‌کنند تا سرور بتواند به کلاینت و سایر دستگاه‌ها مرتبط شود. سرور‌ها برای ایجاد افزونگی، تعادل بار و اتصال به انواع مختلف شبکه، از رابط‌های شبکه‌ متعددی استفاده می‌کنند.
  • منبع تغذیه: قطعی یا کمبود برق یکی از معضلات سیستم‌های سخت‌افزاری است. به همین جهت، در سرور‌ها از منابع تغذیه‌ متعددی به‌عنوان منبع انرژی اضافی استفاده می‌شود تا در‌صورت خرابی یکی از منابع، سایر منابع بتوانند سریعا جایگزین شوند.
  • سیستم خنک‌کننده: از آنجایی که سرور‌ها از جدید‌ترین و قدرتمند‌ترین سخت‌افزار‌های روز دنیا استفاده می‌کنند، مصرف انرژی‌شان نیز زیاد است و همچنین گرمای بسیار زیادی تولید می‌کنند. در سرور‌های سخت‌افزاری برای جلوگیری از آسیب‌های سخت‌افزاری ناشی از گرمای زیاد محیط و مدیریت بهتر جریان هوا، از انواع مختلف فن‌ها، هیت سینک‌ها و سایر سیستم‌های خنک‌کننده استفاده می‌شود.
  • رابط‌های مدیریتی: دو نمونه از رابط‌های مدیریتی سرور‌ها شامل کنترل‌کننده‌های مدیریت پایه (BMC) و پورت‌های یکپارچه‌ی Lights-Out (iLO) می‌شود که برای مدیریت سرور در زمان‌های بروز مشکل و کنترل از راه دور، مورد‌استفاده قرار می‌گیرند.

معرفی سرور‌های HP (HPE)

معرفی نسل‌های سرور‌های HP

سرور‌های HP که با نام HPE (Hewlett Packard Enterprise) نیز شناخته می‌شوند، از مهم‌ترین و پرکاربرد‌ترین سخت‌افزار‌های زیرساخت فناوری اطلاعات هستند که توانسته‌اند جا پای خود را در عصر دیجیتال محکم کنند.

در طول چند دهه‌ اخیر، نسل های سرور‌های HP پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌اند و توانسته‌اند خودشان را با تکنولوژی روز دنیا توسعه دهند. مقیاس‌پذیری، سرعت بالا و قابلیت اطمینان این سرور‌ها در کل دنیا ثابت شده‌ است. به همین دلیل، می‌خواهیم در این مقاله درباره‌ نسل‌های مختلف این سرور‌ها صحبت کنیم…

نسل ۱: سرور‌های ProLiant

در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰، خط تولید سرور‌های ProLiant راه‌اندازی شد. این سرور‌ها به دلیل قابلیت اطمینان بالا، مقیاس‌پذیری و سازگاری مورد‌توجه کاربران زیادی قرار گرفتند. در نسل اولیه‌ی سرور‌های ProLiant از پردازنده‌های اینتل استفاده شد و این پردازنده‌ها با چندین سیستم‌عامل از جمله ویندوز و لینوکس سازگاری داشتند. از این سرور‌ها برای کار‌هایی نظیر مدیریت پایگاه داده، ارائه‌ فایل، میزبانی ایمیل و… استفاده می‌شود.

نسل ۲: سرور‌های ProLiant G2

نسل دوم سرور‌های ProLiant که به G2 معروف‌اند، نسبت به نسل اول دارای افزایش عملکرد و انعطاف‌پذیری بیشتری بودند. از جمله مواردی که به این نسل از سرور‌ها اضافه شدند می‌توان به قطعات قابل‌تعویض، منبع تغذیه‌ اضافی و ویژگی مدیریت یکپارچه اشاره کرد. سرور‌های G2 برای مدیریت طیف وسیعی از بار‌ها کاری مانند محاسبات سازمانی و اپلیکیشن‌های کاربردی کسب‌و‌کار‌های کوچک مناسب‌اند.

نسل ۳: سرور‌های ProLiant G3

این سرور‌ها دارای معیار‌های جدیدی برای مدیریت، قابلیت اطمینان و عملکرد بودند و با حافظه‌ی بیشتر، پردازنده‌های سریع‌تر، اتصال USB و ذخیره‌سازی توانستند نسل‌های قبلی خود را کنار بزنند.

نسل 4: سرور‌های ProLiant G4

عملکرد، کارایی و مقیاس‌پذیری سرور‌های ProLiant G4 بیشتر از نسل‌های قبلی بود و به همین دلیل، توانست با کمک نوآوری‌هایی نظیر معماری سرور blade، پشتیبانی از مجازی‌سازی و طراحی‌های کم‌مصرف، خود را پا به پای مراکز داده و محیط‌های IT جلو ببرد.

نسل ۵: سرور‌های ProLiant G5

سرور‌های ProLiant G5 در زمان رونمایی از لحاظ نوآوری، عملکرد و قابلیت اطمینان پیشرفت بزرگی محسوب می‌شدند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نسل از سرور‌ها عبارتند‌از حافظه DDR3، پردازنده‌های Intel Xeon و فناوری‌های مدیریتی پیشرفته مانند HPE Integrated Lights-Out (iLO) برای مدیریت از راه دور. زمانی که تقاضا برای مجازی‌سازی و رایانش ابری افزایش یافت، سرور‌های G5 قابلیت‌هایی نظیر پوشش قدرت پویا، مصرف انرژی و ظرفیت ذخیره‌سازی خود را ارتقا دادند.

نسل ۶: سرور‌های ProLiant G6

سرور‌های نسل ششم دارای فناوری‌هایی نظیر پردازنده‌های Intel Nehalem، حافظه‌ی DDR3 بزرگ‌تر و سریع‌تر و همچنین قابلیت مدیریت انرژی پیچیده‌تری نسبت به سرور‌های نسل‌های قبلی خود هستند. همچنین، این سرور‌ها با قبول استانداردهای صنعتی مانند PCIe Gen2 و قابلیت‌های مجازی‌سازی پیشرفته‌تر و عملکرد ورودی/خروجی سریع‌تر، راحت‌تر می‌توانند به معماری‌های مبتنی بر ابر منتقل شوند.

نسل ۷: سرور‌های ProLiant G7

در سرور‌های ProLiant G7 پردازنده‌های سری Xeon 5600 و 7500 اینتل که دارای قابلیت پردازش و بهره‌وری انرژی بهتری بودند، نصب شدند. همچنین، سرور‌های G7 دارای نوآوری‌های بیشتری نظیر HP Thermal Logic برای کنترل پویای توان، HP Dynamic Power Capping برای بهینه‌سازی انرژی و HP Insight Control برای بهبود قابلیت‌های مدیریتی بودند.

نسل 8: سرور‌های ProLiant Gen8

اتوماسیون، هوشمندی و مدیریت آسان‌تر نسبت به نسل‌های پیشین، از مزیت‌های سرور‌های G8 به شمار می‌رود. این سرور‌ها دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند HP Active Health System برای عیب‌یابی بهتر، HP Smart Update برای مدیریت سیستم‌عامل و درایور‌ها و HP Intelligent Provisioning برای راه‌اندازی آسان سرور هستند. همچنین، برای داشتن عملکرد بهتر با کمترین میزان سربار، این سرور‌ها به جدید‌ترین فناوری‌های خنک‌سازی تجهیز شده‌اند.

نسل ۹: سرور‌های ProLiant Gen9

چابکی، مقیاس‌پذیری و عملکرد سرور‌های G9 نسبت به نسل های سرور‌های HP قبلی‌اش بهبود داشت. از جمله ویژگی‌های اضافه‌شده به این نسل می‌توان به گزینه‌های ذخیره‌سازی پیچیده، کنترلرهای HPE Smart Array و آداپتورهای HPE FlexibleLOM، پردازنده‌های Intel Xeon E5 v3 و فناوری‌های حافظه DDR4، HPE OneView برای مدیریت زیرساخت یکپارچه، HPE Smart Cache برای عملکرد سریع‌تر ذخیره‌سازی و HPE SmartMemory برای افزایش قابلیت اطمینان و آپ‌تایم اشاره کرد.

نسل ۱۰: ProLiant Gen10

سرور‌های G10 در زمان عرضه نسبت به نسل‌های پیشین خود دارای بالاترین فناوری‌ها بودند. سرور‌های نسل ۱۰ شامل HPE Persistent Memory برای دسترسی سریع‌تر به داده‌ها، پردازنده‌های Intel Xeon Scalable و ارتقای قابلیت‌های امنیتی مانند Runtime Firmware Verification و Silicon Root of Trust هستند. همچنین، این سرور‌ها یک پلتفرم مدیریت زیرساخت مبتنی بر هوش مصنوعی به نام HPE Infosight را برای به حداکثر رساندن عملکرد و به حداقل رساندن زمان خرابی، کمک فعال و تجزیه‌و‌تحلیل پیش‌بینی‌کننده معرفی کرده‌اند.

جدول زیر، یک مقایسه‌ی کلی از نسل های سرور‌های HP که شامل سرور‌های G9 و G10 می‌شود را نشان می‌دهد:

ویژگی‌ها سرور‌های G9 سرور‌های G10
پردازنده از پردازنده‌های Intel Xeon E5-2600 v3 و v4 پشتیبانی می‌کند از پردازنده‌های مقیاس‌پذیر Intel Xeon (نقره‌ای، طلایی، پلاتینیوم) پشتیبانی می‌کند
حافظه فناوری حافظه DDR4، تا 3.0 ترابایت فناوری حافظه DDR4، تا 6.0 ترابایت
ذخیره‌سازی کنترلرهای آرایه هوشمند با پشتیبانی SAS/SATA HDD/SSD کنترلرهای آرایه هوشمند HPE با پشتیبانی از SAS/SATA/NVMe HDD/SSD
شبکه آداپتورهای اترنت 1 گیگابایتی، 10 گیگابایتی، 25 گیگابایتی آداپتورهای اترنت 1 گیگابایت، 10 گیگابایت، 25 گیگابایت، 50 گیگابایت، 100 گیگابایت
مدیریت HPE یکپارچه Lights-Out (iLO) 4 HPE یکپارچه Lights-Out (iLO) 5
عملکرد تا 45 درصد افزایش عملکرد نسبت به نسل قبلی تا 71 درصد افزایش عملکرد نسبت به نسل قبلی
گزینه‌های منبع انرژی دارای گزینه‌های منبع تغذیه تک یا اضافی دارای گزینه‌های منبع تغذیه تک یا اضافی
سیستم خنک‌کننده دارای گزینه‌های متعدد فن طراحی‌های خنک‌کننده پیشرفته برای بهبود جریان هوا و راندمان
امنیت پشتیبانی از TPM (Trusted Platform Module) بکارگیری Silicon Root of Trust برای امنیت بیشتر
اتوماسیون قابلیت‌های اتوماسیون محدود اتوماسیون پیشرفته با HPE OneView و HPE InfoSight
انعظاف‌پذیری بار کاری برای محاسبات همه‌منظوره و مجازی‌سازی مناسب است برای بارهای کاری متنوع از جمله ابر ترکیبی و هوش مصنوعی بهینه شده‌است
ابزار‌های مدیریتی HPE OneView برای مدیریت زیرساخت HPE OneView برای مدیریت زیرساخت
هزینه هزینه‌ کمتری نسبت به سرورهای Gen10 دارد به دلیل ویژگی‌های اضافی، هزینه‌اش کمی بالاتر است

سرور‌های Gen10 Plus

همانطور که از نامش پیداست، سرور‌های Gen10 Plus نسبت به سرور‌های Gen10 دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های بهتری هستند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرور‌های Gen10 Plus عبارتند‌از:

  • بهینه‌سازی عملکرد؛
  • راه‌حل‌های ذخیره‌سازی بهتر؛
  • ارتقای امنیت؛
  • مدیریت ساده‌تر؛
  • مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بهتر؛
  • بهره‌وری انرژی بهتر.

نسل ۱۱: سرور‌های ProLiant Gen11

سرور‌های ProLiant Gen11 نسبت به سرور‌های نسل قبلی، بسیار پیچیده‌تر و غنی‌تر هستند. برخی از پیشرفت‌های قابل‌توجه این سری از نسل‌های سرور‌های HP عبارتند‌از:

  • پردازنده‌های نسل بعدی: سرورهای Gen11 با افزایش کارایی و مقیاس‌پذیری برای بارهای کاری، می‌توانند از جدیدترین طرح‌ها و فناوری‌های CPU تولید‌کنندگانی مانند AMD و Intel استفاده کنند.
  • محاسبات تسریع‌شده: با محبوبیت برنامه‌های هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین و محاسبات با کارایی بالا (HPC)، سرورهای Gen11 می‌توانند شتاب‌دهنده‌های اختصاصی مانند GPU، FPGA یا پردازنده‌های هوش مصنوعی داشته باشند تا بارهای کاری داده‌های فشرده را راحت‌تر کرده و توانایی محاسبات سریع‌تری را فراهم کنند.
  • راه‌حل‌های محاسبات Edge: از آنجایی‌که محاسبات Edge در حال پیشرفت است، سرورهای Gen11 با طراحی‌های مستحکم، فاکتورهای فرم کوچک و اقدامات امنیتی یکپارچه برای پشتیبانی از محیط‌های محاسباتی توزیع‌شده، می‌توانند برای موقعیت‌های استقرار Edge طراحی شوند.
  • ادغام ابری ترکیبی: سرورهای Gen11 نسبت به نسل‌های قبلی، ادغام بهتری با سرویس‌ها و پلتفرم‌های ابری ترکیبی ارائه می‌دهند که این ویژگی باعث راحت‌تر شدن مدیریت، همگام‌سازی و مهاجرت بارهای کاری بین محیط‌های داخلی و ابری می‌شود.
  • مدیریت مبتنی بر هوش مصنوعی: سرورهای Gen11 از یادگیری ماشین، اتوماسیون و تجزیه‌و‌تحلیل پیشرفته برای ارائه‌ی بینش پیش‌بینی، بهینه‌سازی عملکرد و همچنین خودکارسازی وظایف تکراری، کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش کارایی استفاده می‌کنند.

نسل ۱۲: سرور‌های ProLiant Gen12

با پیشرفت روز‌افزون هوش مصنوعی و کاربرد آن در ساده‌تر‌کردن زندگی انسان‌ها، استفاده از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به اولویت بسیاری از مشاغل و کسب‌و‌کار‌ها تبدیل شده‌است. سرور‌های ProLiant Gen12 برای سازمان‌هایی که به دنبال سرور‌های قوی با فناوری‌های هوش مصنوعی هستند، بسیار عالی است. برخی از کلیدی‌ترین مزایای این نسل از سرور‌های HP عبارتند‌از:

  • محاسبات با کارایی بالا: سرورهای Gen12، به ویژه مدل HPE ProLiant DL384، به جدیدترین سوپر‌تراشه NVIDIA GH200 Grace Hopper مجهز هستند که این تراشه به‌طور قابل‌توجهی عملکرد سرور برای آموزش و استقرار مدل‌های هوش مصنوعی مولد را افزایش می‌دهد. این معماری برای مدیریت بهتر و کارآمد بارهای کاری پیچیده‌ی هوش مصنوعی طراحی شده‌است.
  • مقیاس‌پذیری: سرور‌های نسل 12 از یک معماری انعطاف‌پذیر پشتیبانی می‌کنند که امکان مقیاس‌سازی حجم‌های کاری هوش مصنوعی را فراهم می‌کند. به‌عنوان مثال، مدل HPE ProLiant DL380a Gen12 می‌تواند تا هشت پردازنده‌ی گرافیکی H200 را در خود جای داده و منابع لازم برای مدیریت برنامه‌های هوش مصنوعی در مقیاس بسیار بزرگ را فراهم کند.
  • بهینه شده برای مدل‌های زبان بزرگ (LLM): این سرور‌ها برای تسک‌های استنتاج هوش مصنوعی، مخصوصا برای مدل‌های زبان بزرگ که به ظرفیت حافظه‌ی قابل‌توجهی نیاز دارند، طراحی شده‌اند. این ویژگی باعث می‌شود که سرور‌های نسل ۱۲ برای برنامه‌های کاربردی‌ای که شامل پردازش زبان طبیعی و سایر وظایف مبتنی بر هوش مصنوعی هستند، مناسب باشند.
  • حافظه و ذخیره‌سازی پیشرفته‌تر‌: قابلیت‌های حافظه و ذخیره‌سازی این نسل از سرور‌ها برای مدیریت مجموعه داده‌های بزرگ که معمولا با برنامه‌های هوش مصنوعی مرتبط هستند، بسیار مهم است. با کمک این ویژگی، سرورها می‌توانند پردازش و تجزیه‌و‌تحلیل داده‌ها را بدون bottleneck و به‌طور بسیار کارآمد‌تر انجام دهند.
  • همکاری با NVIDIA: شرکت HPE با همکاری NVIDIA توانسته قابلیت‌های سرورهای Gen12 را برای برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی افزایش دهد. با استفاده از این همکاری، کاربران می‌توانند برای ابتکارات هوش مصنوعی خود به فناوری‌های پیشرفته دسترسی داشته باشند.

سخن پایانی

سرور‌ها یکی از مهم‌ترین اجزای سخت‌افزاری عصر دیجیتال هستند و به کاربران کمک می‌کنند تا انواع خدمات، منابع و عملکرد‌های مختلف را از طریق شبکه دریافت کنند. نام شرکت HP در زمینه‌ی تولید انواع سخت‌افزار‌ها در صدر جدول قرار دارد و این شرکت تقریبا تمام سخت‌افزار‌های کامپیوتری نظیر لپ‌تاپ، چاپگر، سرور و… را تولید و عرضه می‌کند. در این مطلب، به‌طور جامع درباره‌ نسل های سرور‌های HP از ابتدا تاکنون و درباره‌ ویژگی‌های هر کدام و دلیل برتری نسبت به نسل‌های قبلی صحبت کردیم. امیدواریم که مطالعه‌ این مقاله، به دانش شما در زمینه‌ی سرور‌های سخت‌افزاری HP افزوده باشد.

5/5 – (1 امتیاز)

نوشته نسل های سرور‌های HP: معرفی وظایف و ویژگی‌های نسل‌های مختلف سرور‌های HP! اولین بار در مجله آقای وب. پدیدار شد.



منبع

پست های مرتبط

دستورات مانیتورینگ لینوکس: 20 ابزار خط فرمان برای نظارت بر عملکرد لینوکس

مدیر سیستم یا مدیر شبکه وظیفه اشکال‌زدایی و نظارت بر مشکلات سیستم…

رفع مشکل لود stats.wp.com در سایت‌های وردپرسی و افزایش سرعت

مشکل لود شدن stats.wp.com به دلیل اسکریپت‌های خارجی است که برای جمع‌آوری…

تنظیم و تعیین زبان تبلیغات گوگل

یکی از تنظیمات مهم تبلیغات گوگل، تنظیمات مربوط به زبان است. با…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب