صفحه اصلی > سئو : کامل‌ترین راهنمای تدوین استراتژی سئو (به‌صورت عملی)

کامل‌ترین راهنمای تدوین استراتژی سئو (به‌صورت عملی)


«استراتژی سئو» از آن دست کلمات قلمبه‌سلمبه‌‌ای است که شاید حتی شنیدن اسمش هم ترس به جان آدم بیندازد، ولی حقیقتاً آنقدری که فکر می‌کنید با چیز عجیب و پیچیده‌ای طرف نیستید.

شما برای اینکه رتبه سایت‌تان در موتورهای جست‌وجو بهتر شود و ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنید، به یک برنامه دقیق و درست‌درمان نیاز دارید تا بدانید چه کاری را کِی و چطور باید انجام دهید. خب این برنامه همان استراتژی سئو است!

حالا این برنامه چطور تدوین می‌شود؟

همین الان یک کاغذ و قلم کنار دست‌تان بگذارید که قرار است امروز در این مقاله، با هم یک استراتژی سئو تدوین کنیم.

منظور از استراتژی سئو دقیقاً چیست؟

اول از همه، بیایید تعریف «استراتژی» و «سئو» را جداگانه مرور کنیم. لغت‌نامه‌های فارسی کلمه «استراتژی» را این‌طور معنی می‌کنند:

  • نقشه، راهبرد و برنامه‌ای بلندمدت برای رسیدن به هدفی خاص با استفاده از امکانات موجود؛ مثلاً برنامه‌ریزی‌های درسی سال کنکور، یک نوع استراتژی است. 
  • سئو هم که می‌دانید چیست؛ مجموعه‌ای از اقدامات و دستورالعمل‌هاست که انجام آن‌ها رتبهٔ صفحات سایت شما را در نتایج موتورهای جست‌وجو، مثل گوگل، بهتر می‌کند.
    طبیعتاً هرچه جایگاه بالاتری در نتایج جست‌وجو داشته باشید، آدم‌های بیشتری شما را می‌بینند، روی سایت‌تان کلیک می‌کنند و ترافیک بیشتری روانه سایت‌تان می‌شود.

پس منظور از استراتژی سئو، یک نوع راهنما، نقشه راه و برنامه است که راه رسیدن به صدر نتایج گوگل را مرحله‌به‌مرحله نشان‌تان می‌دهد.

از آن‌جایی که ما در سئو سه سطح داخلی، خارجی و تکنیکال سایت را بهینه‌سازی می‌کنیم، در تدوین استراتژی سئو هم باید اقدامات لازم برای هر سه نوع سئو را در نظر بگیرید.

چرا داشتن استراتژی در سئو مهم است؟

چون فقط شما نیستید که دنبال تصاحب رتبه‌های برتر گوگل هستید؛ هزاران سایت و رقیب سر راه‌تان وجود دارند که هدف همگی آن‌ها هم رسیدن به صدر نتایج گوگل برای افزایش ترافیک، فروش و بهبود رتبه در کلمات کلیدی خاص است.
فکر می‌کنید در چنین بازار پررقابتی بدون برنامه‌ریزی و داشتن استراتژی رسیدن به این اهداف ممکن است؟ بعید می‌دانم!

راستش را بخواهید، بهینه‌سازی سایت اصلاً کار کم‌هزینه و آسانی نیست و اگر بخواهید بدون برنامه و هرچه پیش آید خوش آید بزنید به دل ماجرا، هم منابع‌تان را تلف می‌کنید، هم نتیجه چشمگیری عایدتان نمی‌شود. 

برای همین است که می‌گویم استراتژی داشتن کمک‌تان می‌کند هدف‌ و مسیر رسیدن به آن را بشناسید و هزینه و زمان‌تان را در جای درست خرج کنید.

به‌علاوه، الگوریتم‌های گوگل مدام در حال تغییر هستند و اگر استراتژی نداشته باشید، همگام‌شدن و تطبیق با این تغییرات غیرممکن است. مثل ملوان بی‌تجربه‌ای که وسط دریا در طوفان گیر افتاده و کاری ازش ساخته نیست!

در یک کلام بگویم، استراتژی چراغی است که مسیر تاریک شما را روشن می‌کند.

خب، تا اینجا فهمیدیم که استراتژی سئو چیست و از مقدمات و بحث‌های تئوری که دانستن‌شان ضروری بود گفتیم. ازینجا به بعد می‌خواهیم وارد عمل شویم و آموزش تدوین استراتژی سئو را رسماً شروع کنیم.

فقط بی‌زحمت آن کاغذ و قلم را آماده کنید که خیلی لازمش داریم:)

۷ مرحله تا تدوین و اجرای یک استراتژی سئو موثر

برای هر سایت و کسب‌وکاری که بخواهید استراتژی سئو بنویسید، لازم است که راه‌رسم زیر را طی کنید.

7 اصل اساسی متقاعدسازی از نگاه دکتر رابرت چالدینیحتما بخوانید: 7 اصل اساسی متقاعدسازی از نگاه دکتر رابرت چالدینی

مرحله اول) با تحلیل و بنچ‌مارکت وضعیت فعلی شروع کنید

قدم اول در طراحی استراتژی سئو، تحلیل و بررسی وضعیت کنونی سایت‌تان است؛ یعنی اول باید ببینید که با خودتان چند چند هستید، ترافیک ارگانیک سایت‌تان در حال حاضر چقدر است، در چه کلمات کلیدی‌ای رتبه دارید، از نظر تکنیکال سایت‌تان ایراد خاصی دارد یا نه، تعداد بک‌لینک‌ها و وضعیت لینک‌سازی داخلی چطور است، تعداد محتواهایی که در ماه منتشر می‌کنید چندتاست و مواردی از این قبیل.

بعد از اینکه فهمیدید کجای کارید و وضعیت کلی دست‌تان آمد، باید هدف‌تان را از تدوین استراتژی سئو مشخص کنید. 

شاید بگویید که خب هدف همه در بهینه‌سازی سایت، افزایش ترافیک ارگانیک است. درست است، ولی این هدف خیلی مبهم و کلی است. مثل این می‌ماند که بگوییم هدف ما از درس خواندن، دانشگاه رفتن است. چه دانشگاهی؟ چه رشته‌ای؟ با چند ساعت درس‌خواندن در روز؟ دانشگاه سراسری یا آزاد؟

برای اینکه نه خودتان، نه اعضای تیم‌تان گیج و سردرگم نشوید، بهترین کار این است که هدف‌تان را در قالب و چارچوب اسمارت (SMART) تعریف کنید.

هدف‌گذاری SMART تکنیک خیلی پیچیده‌ای نیست؛ کلمۀ SMART از حروف اول 5 کلمه گرفته شده که هر کدام به یک ویژگی اشاره دارند:

  • مشخص (Specific)
  • قابل اندازه‌گیری (Measurable)
  • در دسترس (Achievable or Attainable)
  • مناسب و مرتبط (Relevant)
  • زمان‌دار (Time bounded)

پس ما به هدفی اسمارت می‌گوییم که این ۵ ویژگی‌ را داشته باشد. حالا هدف اسمارت چه توفیری نسبت‌به سایر اهداف دارد؟

خب کم‌ترین مزیت آن تمرکز خیلی بیشتر روی هدف‌تان است. وقتی بدانید خواسته اصلی‌تان دقیقاً چیست، انرژی و منابع‌تان را برای چیزهای پراکنده و فرعی هدر نمی‌دهید و در بازه زمانی که تعیین کردید، پله‌پله مسیر را برای رسیدن به آن طی می‌کنید.

اجازه دهید یک مثال بزنم تا بهتر متوجه شوید. گفتیم که هدفی مثل «افزایش ترافیک ارگانیک سایت» کلی و مبهم است. اگر بخواهیم همین هدف را با تکنیک اسمارت تعریف کنیم، می‌توانیم بگوییم: «افزایش ۱۰ درصدی ترافیک ارگانیک سایت، در ۶ ماهه دوم سال»

این هدف هم واضح و مرتبط است، هم با ابزارهای مختلف سئو قابل رصد و اندازه‌گیری است. تازه، رشد ۱۰ درصدی ترافیک ارگانیک در ۶ ماه هدفی کاملاً معقول و واقع‌بینانه است.

یک پرانتز باز کنم: میزان ترافیک سایت را می‌توانید از طریق سرچ کنسول گوگل ببینید. کافی‌ست در منوی کناری، روی «search result» کلیک کنید و بازه زمانی را روی ۲۸ روز بگذارید. تعداد کلیک‌ها همان ترافیک ورودی را به شما نشان می‌دهد.

اگر هدف‌تان را مشخص کردید، برویم سراغ مرحله بعد.

مرحله دوم) لیستی از کلمات کلیدی مدنظرتان آماده کنید

در سئو و بهینه‌سازی سایت، فقط جلب رضایت گوگل مهم نیست؛ برای اینکه رتبه سایت شما در نتایج جست‌وجوی گوگل خیلی بهتر شود، باید محتوایی تولید کنید که برای مخاطب‌تان هم مفید باشد، به سوال و دغدغه او پاسخ بدهد و دردی از دردهای او را دوا کند.

حتماً می‌پرسید از کجا بفهمیم مخاطب چه نیاز و دغدغه‌ای دارد که برایش محتوا تولید کنیم؟ جواب ساده‌ست؛ با کیورد ریسرچ یا تحقیق کلمه کلیدی.

به زبان خیلی ساده، تحقیق کلمات کلیدی یعنی پیدا و سوا کردن کلمات و عبارت‌هایی که کاربران درباره حوزه کاری شما جست‌وجو می‌کنند.

با تحقیق کلمات کلیدی می‌توانید بفهمید مخاطبان هدف شما چه کلماتی را جست‌وجو می‌کنند و بیشتر دنبال چه چیزهایی هستند؛ یا اصلا مخاطبان چقدر با حوزه کاری شما آشنا هستند و به استفاده از محصول و خدمات شما میل و رغبت دارند.

 یک نکته مهم: کیورد ریسرچ پایه و اساس سئو سایت است؛ اگر در همین مرحله نتوانید کلمات کلیدی باارزشی پیدا کنید و بهینه‌سازی سایت‌تان را به دست تقدیر بسپارید و با حدس و گمان پیش بروید، شک نکنید که بقیه تلاش‌هایتان هم راهی به جایی نمی‌برند.

برای پیدا کردن بهترین کیوردها، ۲ راه دارید:

  • پیشنهادات گوگل

اگر دقت کرده باشید، وقتی کلمه‌ای را در گوگل تایپ می‌کنید، خود گوگل یک‌ لیستی از کلمات مشابه یا کامل‌کننده آن را هم به شما پیشنهاد می‌دهد. مثلاً اگر عبارت «مراقبت از پوست» را سرچ کنید، گوگل چنین پیشنهاداتی هم به شما می‌دهد:

پیشنهادات کلمه‌ کلیدی توسط گوگل

این پیشنهاداتی که گوگل می‌دهد، در واقع کلماتی هستند که توسط آدم‌ها زیاد جست‌وجو می‌شوند و می‌توانید به‌عنوان کلمات کلیدی حوزه کاری‌ خودتان روی آن‌ها حساب کنید.

گوگل یک‌سری کلمات کلیدی ثانویه و جایگزین هم در پایین صفحه نتایج جست‌‌وجو با عنوان «Related searches» یا «People also search for» هم پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید لیست‌تان را با آن‌ها تکمیل کنید.

Related searches

به جز این‌ها، گوگل به‌صورت خودکار یک‌سری فیلتر هم در بالای صفحه برای عباراتی که جست‌وجو می‌شود ایجاد می‌‌کند که می‌توانید از آن‌ها برای ایده گرفتن درباره نیازهای کاربران و چیزهایی که دنبال آن هستند استفاده و لیست کلمات کلیدی‌تان را تکمیل کنید.

فیلتر کلمات کلیدی

  • ابزارهای کیورد ریسرچ

برای اینکه نتیجه کیورد ریسرچ‌تان دقیق‌تر و قابل اعتمادتر باشد، نباید از ابزارهای مخصوص تحقیق کلمات کلیدی مثل Keyword Planner ،Google Trends و kwfinder و… غافل شوید. این ابزارها، اطلاعاتی مثل حجم و تعداد جست‌وجوی کلمات کلیدی، میزان رقابت، ارزش کلمات کلیدی، میزان ترند شدن هر کلمه و… را در اختیارتان می‌گذارند.

کیورد تول

می‌توانید ویدیو زیر را تماشا کنید تا با فرایند تحقیق کلمات کلیدی بیشتر آشنا شوید:

حالا که فهمیدید کیورد ریسرچ چطور انجام می‌شود، اول یک صفحه گسترده در اکسل یا گوگل شیت باز کنید (یا روی کاغذی که دارید) و کوتاه‌ترین کلمه‌ای که می‌تواند کسب‌وکار شما را توصیف کند در گوگل و ابزارهای کیورد ریسرچ جست‌وجو کنید.
مثلاً اگر یک فروشگاه آنلاین لوازم مراقبتی از پوست دارید، همین کلمه «مراقبت از پوست» را جست‌وجو و پیشنهادات مرتبطی که دریافت می‌کنید را به همراه حجم جست‌وجو در آن وارد کنید. یک همچین چیزی:

تحقیق کلمات کلیدی

یک تقلب کوچک: به‌جای انتخاب کلمات کلیدی کوتاه که رقابت در آن‌ها برای کسب‌ رتبه سخت‌ است، روی کلمات کلیدی لانگ تیل یا دم‌دراز که رقابت کمتر و ترافیک خوبی دارند تمرکز کنید.

راستی؛ ما در آقای وب یک دوره آموزش تحقیق کلمات کلیدی هم داریم که صفر تا صد این فرایند را با تمام جزئیات و نکاتی که باید بدانید توضیح داده‌ایم. به کسانی که دوست دارند خیلی حرفه‌ای‌تر کیورد ریسرچ انجام دهند و کار با ابزارهای تحقیق کلمات را کامل یاد بگیرند، شرکت در این دوره را به‌شدت پیشنهاد می‌کنیم.

مرحله سوم) نوبت آنالیز صفحه نتایج جست‌وجو (SERP) است

تا اینجا برای تدوین استراتژی سئو، وضعیت سایت‌تان را بررسی و یک لیست از کلمات کلیدی مهم تهیه کردید. حالا باید مهم‌ترین کلمات کلیدی‌تان را در گوگل سرچ کنید و مثل یک کارآگاه، ذره‌بین به دست، صفحه نتایج جست‌وجو یا همان SERP را زیر و رو کنید. دنبال چه باشید؟

الگوها و نشانه‌ها! به‌دقت ۱۰ نتیجه اول جست‌وجو را آنالیز کنید و ببینید چه چیزی باعث شده که این صفحات، در این کلمه خاص رتبه بگیرند. برای مثال:

  •  در این کلمه کلیدی چه نوع صفحاتی رتبه گرفته‌اند؛ صفحات محصول، پست‌های بلاگ، عکس یا ویدیو؟
  • کدام سایت‌ها و کسب‌وکارها در این صفحه حضور دارند؟
  • محتوای داخل صفحات شامل چیست؟
  • هر کدام از این نتایج به کدام اینتنت یا هدف کاربر نزدیک است؟

برای نمونه، قسمتی از صفحه نتایج جست‌وجو را برای همین کیورد «مراقبت از پوست» ببینید:

صفحه نتایج جست‌وجو

در لینک صفر، نتیجه‌ای از یک کلینیک زیبایی داریم که شامل عکس و نکاتی برای مراقبت پوستی است. لینک یک و دو لیستی از راهکارها برای مراقبت پوستی ارائه دادند و لینک سه صفحه خرید محصولات پوستی از سایت خانومی است. 

هر چیزی که می‌بینید را یادداشت کنید که جلوتر به کارمان می‌آید.

مرحله چهارم) عملکرد رقبا را زیر ذره‌بین ببرید

در پله چهارم، نوبت بررسی و کندوکاو عملکرد و استراتژی رقباست. بررسی رقبا کمک‌تان می‌کند راحت‌تر سر از کار گوگل در رتبه‌بندی سایت‌ها در بیاورید و با الگو گرفتن از آن‌ها و شناسایی نقاط ضعف و قوت‌شان، استراتژی‌های سئو موثرتری برای سایت خودتان بچینید. 

نرخ تبدیل گوگل ادز چیست؟ کدام کلمات کلیدی بیشتر می‌فروشند؟حتما بخوانید: نرخ تبدیل گوگل ادز چیست؟ کدام کلمات کلیدی بیشتر می‌فروشند؟

برای تحلیل رقبا، می‌توانید از ابزارهای سئو مثل semrush و ahref کمک بگیرید؛ منتهی این ابزارها پولی هستند و باید برای استفاده، اشتراک‌شان را تهیه کنید که البته به نظر من ارزش هزینه کردن را دارد.

برای آنالیز رقبا، باید چند تا از رقبای قَدَرتان را شناسایی و جواب این سوالات را پیدا کنید:

  • میزان ترافیک ارگانیک سایت‌شان چقدر است؟
  • در چه کلمات کلیدی رتبه دارند؟
  • تعداد بک‌لینک‌های آن‌ها چقدر است؟
  • اعتبار دامنه‌شان چطور؟
  • ساختار سایت‌شان به چه شکل است؟
  • قدمت سایت‌شان چند سال است؟ 
  • بیشتر چه نوع محتوایی منتشر می‌کنند؟

خب، تا اینجا حسابی بازار و رقبا را آنالیز کردید و می‌دانید که اوضاع چطور است. از اینجا به بعد، کم‌کم سر و شکل استراتژی‌مان مشخص می‌شود.

مرحله پنجم) نوبت تولید محتواست

تا اینجا تقریباً همه چیز برای تولید محتوا آماده‌ست؛ هم کلمات کلیدی را دارید، هم نتایج جست‌وجو و رقبا را تحلیل کرده‌اید و نقاط قوت و کم و کاستی‌های بقیه را می‌دانید. حالا باید در استراتژی سئو سایت‌تان چند و چون تولید محتوا و بهینه‌سازی داخلی سایت‌تان را هم مشخص کنید.

برای تولید محتوا دو راه دارید:

  • محتوایی کاملاً متفاوت و متمایز از رقبا تولید کنید،
  • محتوایی تولید کنید که یک سر و گردن از محتواهای موجود بهتر باشد

اینکه بر اساس کدام رویکرد تولید محتوا کنید، بستگی به نتایج موجود در صفحه سرپ دارد. برای مثال، اگر همه نتایج جست‌وجو برای کیوردی مثل «ابزارهای سئو» لیستی ۱۰ تا ۲۰ تایی از انواع ابزارها را معرفی کرده‌اند، شما می‌توانید بهتر از آن‌ها باشید و با معرفی ۴۰ ابزار رتبه بهتری از آن‌ها کسب کنید.

صرف نظر از رویکردی که انتخاب می‌کنید، تولید محتوای سئوشده، یک‌سری قاعده و قانون دارد که اگر موافق باشید می‌خواهیم نگاهی به آن‌ها بیندازیم. 

برای آدم‌ها بنویسید، نه ربات‌های گوگل!

با آخرین آپدیت‌های گوگل و روی کار آمدن ابزارهای هوش مصنوعی، دیگر بساط حرف‌هایی از این دست که «چگالی کلمه کلیدی اصلی فلان‌قدر باشد» یا «تعداد کلمات مقاله بیشتر از فلان‌قدر نباشد» تقریباً چیده شده. البته نه اینکه مهم نباشند؛ ولی گوگل در ارزیابی و رتبه‌بندی صفحات بیشتر از اینکه درگیر چنین مسائلی باشد، به چهار اصل تخصص (Expertise)، تجربه (Experience)، اعتبار (Authoritativeness) قابل‌اعتمادبودن (Trustworthiness) آن محتوا توجه می‌کند.

به زبان ساده‌تر، محتوایی که تولید می‌کنید باید در درجه اول معتبر، بااصالت و ارزشمند و مفید باشد و حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد، بعد هم به سوال و دغدغه اصلی مخاطب جواب بدهد. هرچه کاربر تجربه بهتری در سایت شما داشته باشد، گوگل هم از شما راضی‌تر است.

به اصول اولیه پایبند باشید

برای تولید محتوای سئوشده، یک چک‌لیستی از قدیم‌الایام موجود است که حتماً باید صفحات داخلی سایت‌تان را بر اساس آن بهینه‌سازی کنید. مواردی مثل بهینه‌سازی تصاویر، URL، استفاده به‌جا از کلمات کلیدی و… 

می‌توانید این چک‌لیست را دانلود کنید تا موقع تولید محتوا دم دست‌تان باشد:

چک‌لیست سئو محتوا

البته سئو و بهینه‌سازی داخلی سایت خیلی گسترده‌تر از این حرفاست که بتوانیم در این مقاله راجع‌به آن صحبت کنیم. برای همین ارجاع‌تان می‌دهم به مقاله‌ای که قبلاً درباره این موضوع منتشر کردیم.

نکته مهم: منظورم از تولید محتوا و بهینه‌سازی داخلی، فقط صفحات بلاگ نیست؛ این قواعد را باید در تمام لندینگ‌‌ها و صفحات فرود سایت‌تان هم رعایت کنید.

مرحله ششم) برنامه‌تان برای لینک بیلدینگ چیست؟

منظور از لینک‌ بیلدینگ یا لینک‌سازی خارجی، دریافت لینک از سایت‌های دیگر به سایت خودمان است. از نظر گوگل سایتی که از سایت‌های دیگر لینک دریافت می‌کند، معتبر وقابل‌اعتماد است و چنین سایتی حیف است که رتبه خوبی نداشته باشد! 

رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست؟حتما بخوانید: رتبه بندی الکسا (Alexa) چیست؟

روش‌های مختلفی برای دریافت بک‌لینک وجود دارد که بعضی‌ها قانونی و مجازند، بعضی‌ها هم غیرقانونی! شیوه‌های غیرمجاز مثل خرید بک‌لینک یا لینک‌سازی اسپم که خط قرمز گوگل است و تکلیفشان مشخص است؛ ولی اگر دنبال روش‌های مجاز باشید، کارهایی مثل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی، انتشار رپورتاژ آگهی و پست مهمان، برگزاری کمپین‌های روابط عمومی و… می‌تواند موثر باشد.

برای یادگیری این تکنیک‌ها و لینک‌سازی اصولی، می‌توانید سری به سری آموزشی لینک بیلدینگ برای افراد مبتدی بزنید.

مرحله هفتم) محتوا را آپدیت کنید

احتمالاً موقع بررسی سایت‌تان، به تعداد قابل‌توجهی محتوا روی سایت‌تان برخوردید که ورودی چندانی ندارند. چرا ورودی ندارند؟

دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد؛ مثلاً شاید این مقالات با اینتنت کاربران هماهنگ نیست، از نظر بصری جذاب نیست، خود متن محتوا ایراد اساسی نگارشی یا محتوایی دارد‌، یا شاید هم از نظر کیورد ریسرچ لنگ می‌زند.

ول کردن این صفحات به امان خدا برای سئو سایت‌تان خوب نیست؛ بهتر است که فقط به به‌روزرسانی تاریخ انتشار این پست‌ها بسنده نکنید و دستی به سر و روی آن‌ها بکشید و بعد از ویرایش، دوباره آن‌ها را منتشر کنید.
مثلاً اگر مقاله خیلی قدیمی است و توضیحات آن منسوخ شده و به درد امروز نمی‌خورد، آن‌ها را خیلی راحت هرس و با آمارها و اطلاعات جدید جایگزین کنید و با اضافه کردن بخش‌های جدید به آن تکانی به ترافیک آن صفحه بدهید.

در کل قسمتی از برنامه و استراتژی سئو سایت‌تان را به هرس محتواهای قدیمی که هیچ آورده‌ای برایتان ندارند اختصاص دهید.

پیاده‌سازی استراتژی سئو

اگر قدم‌به‌قدم با ما جلو آمده باشید، احتمالاً استراتژی کلی سئو سایت‌تان را روی کاغذ نوشته‌اید و می‌دانید برای رسیدن به هدف‌تان، باید چه کارهایی انجام دهید؛ برای اینکه بتوانید این استراتژی را در دسترس باقی اعضای تیم هم قرار دهید و بتوانید با نظم و دقت بیشتری روی روند کارها نظارت و پیگیری داشته باشید، بهتر است آن را به یک صفحه گسترده مثل اکسل یا گوگل شیت منتقل کنید.

مثلاً این یک نمونه استراتژی سئو خیلی ساده و مبتدی است که می‌توانید بر اساس کسب‌وکار و اهداف خودتان آن را شخصی‌سازی کنید:

دانلود نمونه استراتژی سئو

بعد از تدوین و پیاده‌سازی استراتژی سئو، تازه کار اصلی شما شروع می‌شود؛ چه کاری؟

نظارت، پیگیری و استمرار!

شما باید یک برنامه ماهانه برای خودتان داشته باشید و با جزئیات بیشتری کارهایی باید انجام دهید را در آن بنویسید. کارهایی مثل:

  • تحقیق کلمات کلیدی (برای پیدا کردن کیوردهای جدید و به‌روزتر)
  • پیدا کردن ایده و موضوع برای تولید محتوای سئوشده
  • پیدا کردن پست‌ها و صفحاتی که باید آپدیت شوند
  • انتشار پست‌های جدید برای وبلاگ
  • بهینه‌سازی صفحات فرود و دسته‌بندی سایت
  • انتشار رپورتاژ آگهی، تبادل لینک و کارهای مربوط به سئوی خارجی

بعد از این باید عملکرد سایت‌تان (مثل میزان ورودی و نرخ کلیک، رتبه صفحات‌تان در کلمات کلیدی و…) را در ابزارهایی مثل سرچ کنسول گوگل، گوگل آنالیتیکس و هر ابزاری که برای سئو استفاده می‌کنید، ارزیابی کنید و ببینید استراتژی‌‌تان جواب می‌دهد یا نه. 

ما استراتژی را یکبار تدوین می‌کنیم و همیشه در طول انجام کار باید گوشه چشمی به آن داشته باشیم تا از مسیری که ترسیم کرده‌ایم، منحرف نشویم.

اگر بعد از ارزیابی شاخص‌های کلیدی عملکرد، متوجه شدید استراتژی‌تان جواب می‌دهد که هیچ، دست به آن نزنید و با همین فرمان جلو بروید. اما اگر چندین ماه گذشت و هیچ تغییر و روند رو به رشدی در عملکرد سایت ندید، وقتش است که یک بازنگری و اصلاح در استراتژی‌تان داشته باشید.

این بود خلاصه‌ای از مراحل تدوین استراتژی برای سئو سایت!

سوالی دارید؟

در این راهنما سعی کردیم هر چیزی که باید درباره تدوین استراتژی سئو سایت می‌دانستید با شما در میان بگذاریم و کمک‌تان کنیم تا یک استراتژی درست‌وحسابی برای بهینه‌سازی سایت‌تان طراحی کنید.

ناگفته نماند که سئو سایت کار یک و دو روز نیست و زمان می‌برد تا تلاش‌هایتان به ثمر بنشیند و لازمه آن استمرار و رصد دستاوردها و نتایج و بهینه‌سازی آن‌هاست.

اگر فکر می‌کنید چیزی از قلم افتاده یا برای تدوین استراتژی به راهنمایی بیشتری نیاز دارید، حتماً برایمان بنویسید تا در اسرع وقت جواب بدهیم.



منبع

پست های مرتبط

راهنمای کامل انتخاب اسم برند + لیست اسامی خاص برند

دهه 60 که تعداد بچه‌ها زیاد بود، اغلب خانواده‌ها اسم‌گذاری نوزادان جدید…

چگونه بیو اینستاگرام جذاب بنویسیم؟ + 200 نمونه متن بیو!

می‌گو‌یند عشق در یک نگاه اتفاق می‌افتد!شاید این جمله در دنیای واقعی…

تغییر صدا با هوش مصنوعی: معرفی بهترین ابزارهای 2024

دوست دارید صدای خود را به صدای خواننده محبوبتان، یک گوینده معروف…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب