صفحه اصلی > دیجیتال مارکتینگ : ChatGPT چیست – آقای وب

ChatGPT چیست – آقای وب


 احتمالا این روزها اخبار زیادی درباره ChatGPT شنیدید. اما واقعا ChatGPT  چیست و چه کاربردی دارد؟ در این مقاله آقای وب به هر آنچه که لازم است درباره آن بدانید، پرداخته شده است. ChatGPT یک چت ربات هوش مصنوعی (AI) است که از پردازش زبان طبیعی برای ایجاد گفتگوی مکالمه شبیه انسان استفاده می کند. این مدل زبان می تواند به سوالات پاسخ دهد و در انجام کارهایی مانند نوشتن ایمیل، مقاله و کد به شما کمک کند.

معرفی ChatGPT

ChatGPT شکلی از هوش مصنوعی مولد (Generative AI) است. ابزاری که به کاربران اجازه می دهد تا برای دریافت تصاویر، متن یا ویدیوهایی شبیه انسان که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده اند، پیام هایی را وارد کنند.

ChatGPT مشابه سرویس‌های چت خودکار موجود در وب‌سایت‌های خدمات مشتری است، زیرا افراد می‌توانند از آن سؤال بپرسند یا برای پاسخ‌های ChatGPT توضیح بخواهند. GPT مخفف “Generative Pre-trained Transformer” است که به نحوه پردازش درخواست ها و فرمول بندی پاسخ ها توسط ChatGPT اشاره دارد. ChatGPT با یادگیری تقویتی از طریق بازخوردهای انسانی و مدل‌های پاداش که بهترین پاسخ‌ها را رتبه‌بندی می‌کند، آموزش داده می‌شود. این بازخورد به تقویت ChatGPT با یادگیری ماشینی برای بهبود پاسخ‌های آینده کمک می‌کند.

اکنون برخی شرکتها از این به عنوان قسمت پشتیبانی استفاده می‌کنند مانند اسنپ و موقع چت با پشتیبانی از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند. شما به راحتی می‌توانید سوالات خود را از آن بپرسید و او به شما پاسخ دهد.

ChatGPT چگونه کار می کند؟

ChatGPT از طریق Generative Pre-trained Transformer خود کار می کند که از الگوریتم های تخصصی برای یافتن الگوها در توالی داده ها استفاده می کند. ChatGPT در اصل از مدل زبان بزرگ GPT-3، یک مدل یادگیری ماشین شبکه عصبی و نسل سوم ترانسفورماتور پیش‌آموزش‌دهی ژنراتیو استفاده می‌کرد. ترانسفورماتور از مقدار قابل توجهی داده بیرون می کشد تا یک پاسخ را فرموله کند.

ChatGPT اکنون از مدل GPT-3.5 استفاده می کند که شامل یک فرآیند تنظیم دقیق برای الگوریتم خود است. ChatGPT Plus از GPT-4 استفاده می کند که زمان پاسخگویی سریعتر و پلاگین های اینترنتی را ارائه می دهد. GPT-4 همچنین می تواند کارهای پیچیده تری را در مقایسه با مدل های قبلی انجام دهد، مانند توصیف عکس ها، ایجاد زیرنویس برای تصاویر و ایجاد پاسخ های دقیق تر تا 25000 کلمه.

ChatGPT از یادگیری عمیق، زیرمجموعه ای از یادگیری ماشین، برای تولید متنی شبیه انسان از طریق شبکه های عصبی ترانسفورماتور استفاده می کند. ترانسفورماتور متن را پیش بینی می کند – از جمله کلمه، جمله یا پاراگراف بعدی – بر اساس توالی معمولی داده های آموزشی خود.

مدل‌های مولد هوش مصنوعی از این نوع بر روی حجم وسیعی از اطلاعات از اینترنت، از جمله وب‌سایت‌ها، کتاب‌ها، مقالات خبری و موارد دیگر آموزش می‌بینند.

مدل زبان با استفاده از یادگیری نظارت شده و همچنین یادگیری تقویتی تنظیم شد. استفاده از یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF) چیزی است که ChatGPT را منحصر به فرد می کند.

طبق گفته OpenAI، مربیان هوش مصنوعی انسان از طریق RLHF مکالماتی را در اختیار مدل قرار دادند که در آن هر دو نقش، کاربر و دستیاران هوش مصنوعی را بازی کردند.

آیا ChatGPT به صورت رایگان در دسترس است؟

استفاده از ChatGPT بدون توجه به اینکه برای چه کاری از آن استفاده می کنید، از جمله نوشتن، کدنویسی و موارد دیگر، رایگان است.

یک گزینه اشتراک وجود دارد که کاربران می توانند از آن استفاده کنند که هزینه آن 20 دلار در ماه است. مدل اشتراک پولی مزایای اضافی مانند دسترسی عمومی حتی با ظرفیت، دسترسی به GPT-4، زمان پاسخ‌دهی سریع‌تر و دسترسی به اینترنت از طریق افزونه‌ها را تضمین می‌کند.

با این حال، نسخه رایگان هنوز یک گزینه قوی است زیرا اکثراً همان توانایی های فنی را دارد، به استثنای دسترسی به آخرین نسخه از مدل بزرگ زبان (LLM)، معروف به GPT-4، با مدل اشتراک گارانتی. بدون اشتراک، محدودیت هایی وجود دارد. قابل توجه ترین محدودیت نسخه رایگان دسترسی محدود زمانی ChatGPT است. عضویت Plus دسترسی نامحدودی را برای جلوگیری از اتمام ظرفیت می دهد.

openai

شرکت سازنده ChatGPT

OpenAI – یک شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی – ChatGPT را ایجاد کرد و این ابزار را در ۳۰ نوامبر 2022 راه‌اندازی کرد. این ابزار توسط گروهی از کارآفرینان و محققان از جمله ایلان ماسک و سام آلتمن در سال 2015 تأسیس شد. OpenAI توسط چندین سرمایه‌گذار حمایت می‌شود که مایکروسافت یکی از آنهاست. قابل توجه ترین OpenAI همچنین Dall-E (یک تولیدکننده متن به هنر توسط هوش مصنوعی) را ایجاد کرد.

ChatGPT برای چه مواردی استفاده می شود؟

ChatGPT علاوه بر پاسخگویی به سوالات ساده، عملکردهای زیادی نیز دارد. ChatGPT می‌تواند مقاله بنویسد، هنر را با جزئیات زیاد توصیف کند، اعلان‌های هنری هوش مصنوعی ایجاد کند، مکالمات فلسفی داشته باشد و حتی برای شما کدنویسی کند.

استفاده شخصی مورد علاقه من این است که از چت بات کمک بخواهم برای ایجاد لیست های اولیه برای کارهای خانه، مانند بسته بندی و خرید مواد غذایی، و لیست کارهایی که زندگی روزمره من را پربارتر می کند. امکانات بی پایان هستند.

ZDNET بسیاری از راهنماهای ChatGPT را منتشر کرده است. در اینجا برخی از محبوب ترین ها آورده شده است.

مردم چگونه از ChatGPT استفاده می کنند؟

ChatGPT همه کاره است و می تواند برای بیشتر از مکالمات انسانی استفاده شود. افراد از ChatGPT برای انجام کارهای زیر استفاده کرده اند:

  • کدنویسی  برنامه های کامپیوتری و بررسی اشکالات کد
  • آهنگ سازی
  • پیش نویس ایمیل ها
  • خلاصه کردن مقالات، پادکست ها یا ارائه ها
  • اسکریپت پست های رسانه های اجتماعی
  • ایجاد عنوان برای مقالات
  • حل مسائل ریاضی
  • کشف کلمات کلیدی برای بهینه سازی موتور جستجو
  • ایجاد مقالات، پست های وبلاگ و آزمون ها را برای وب سایت ها
  • ایجاد توضیحات محصول
  • بازی
  • در جستجوی شغل، از جمله نوشتن رزومه و نامه های پوششی
  • پرسش سوالات جالب
  • اسکریپت های ویدئویی
  • تحقیق در مورد بازارهای محصولات
  • تولید هنر

برخلاف سایر ربات‌های چت، ChatGPT می‌تواند سؤالات مختلفی را به خاطر بسپارد تا مکالمه را به شیوه‌ای روان‌تر ادامه دهد.

در آگوست 2023، OpenAI نسخه سازمانی ChatGPT را معرفی کرد. نسخه سازمانی مدل GPT-4 با سرعت بالاتر را با پنجره های زمینه طولانی تر، گزینه های سفارشی سازی و تجزیه و تحلیل داده ها ارائه می دهد. این مدل از ChatGPT داده های خارج از سازمان را به اشتراک نمی گذارد.

مزایا-و-معایب-chatgpt

مزایای ChatGPT چیست؟

کسب‌وکارها و کاربران همچنان در حال بررسی مزایای ChatGPT هستند، زیرا این برنامه همچنان در حال تکامل است. برخی از مزایا شامل موارد زیر است:

زمان پاسخگویی بهتر: ChatGPT پاسخ های فوری را ارائه می دهد، که زمان انتظار را برای کاربرانی که به دنبال کمک هستند کاهش می دهد.

افزایش دسترسی: مدل‌های هوش مصنوعی در تمام ساعات شبانه‌روز برای ارائه پشتیبانی و کمک مستمر در دسترس هستند.

بهره وری: چت ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند کارهای روزمره و تکراری را انجام دهند، که می‌تواند کارمندان را آزاد کند تا روی مسئولیت‌های پیچیده‌تر و استراتژیک‌تر تمرکز کنند.

صرفه جویی در هزینه: استفاده از چت ربات های هوش مصنوعی می تواند مقرون به صرفه تر از استخدام و آموزش کارکنان اضافی باشد.

درک زبان طبیعی: ChatGPT متنی شبیه به انسان را می فهمد و تولید می کند، بنابراین برای کارهایی مانند تولید محتوا، پاسخ دادن به سوالات، شرکت در گفتگو و ارائه توضیحات مفید است.

بهبود کیفیت محتوا: نویسندگان می‌توانند از ChatGPT برای بهبود خطاهای گرامری یا متنی یا کمک به طوفان فکری برای محتوا استفاده کنند. کارمندان می توانند متن معمولی را بگیرند و بخواهند زبان آن را بهبود ببخشند یا عبارات اضافه کنند.

شخصی سازی: چت ربات‌های هوش مصنوعی می‌توانند پاسخ‌ها را بر اساس ترجیحات و رفتارهای کاربر بر اساس تعاملات قبلی تنظیم کنند.

مقیاس پذیری: ChatGPT می تواند بسیاری از کاربران را به طور همزمان مدیریت کند، که برای برنامه هایی با تعامل کاربر بالا مفید است.

آموزش و پرورش: ChatGPT می تواند به ارائه توضیحات در مورد موضوعات پیچیده تر کمک کند تا به عنوان یک معلم مجازی خدمت کند. کاربران همچنین می توانند راهنماها و هرگونه توضیح لازم در مورد پاسخ ها را بپرسند.

دسترسی دیجیتال: ChatGPT و سایر ربات‌های چت هوش مصنوعی می‌توانند با ارائه تعاملات مبتنی بر متن به افراد دارای معلولیت کمک کنند، که می‌تواند نسبت به سایر رابط‌ها راحت‌تر حرکت کند.

پشتیبانی چند زبانه: ChatGPT می تواند به چندین زبان ارتباط برقرار کند یا ترجمه هایی را برای مشاغل با مخاطبان جهانی ارائه دهد.

محدودیت های ChatGPT چیست؟ چقدر دقیق است؟

برخی از محدودیت های ChatGPT شامل موارد زیر است:

زبان انسان را به طور کامل درک نمی کند:

 زبان انسان  پیچیدگی‌های زیادی دارد. ChatGPT برای تولید کلمات بر اساس ورودی آموزش داده شده است. به همین دلیل، پاسخ ها ممکن است سطحی به نظر برسند و فاقد بینش واقعی باشند.

عدم آگاهی از داده ها و رویدادهای بعد از 2021:

 داده های آموزشی با محتوای 2021 به پایان می رسد. ChatGPT می تواند اطلاعات نادرستی را بر اساس داده هایی که از آن استخراج می کند ارائه دهد. اگر ChatGPT به طور کامل پرس و جو را درک نکند، ممکن است پاسخ نادرستی نیز ارائه دهد. ChatGPT هنوز در حال آموزش است.

پاسخ ها می توانند مانند یک ماشین و غیر طبیعی به نظر برسند.

از آنجایی که ChatGPT کلمه بعدی را پیش بینی می کند، می تواند از کلماتی مانند یا و بیش از حد استفاده کند. به همین دلیل، مردم همچنان نیاز به بررسی و ویرایش محتوا دارند تا مانند نوشته‌های انسانی، به طور طبیعی جریان پیدا کند.

عدم اشاره به منابع با وجود توان خلاصه سازی:

 ChatGPT تجزیه و تحلیل یا بینشی در مورد هیچ داده یا آماری ارائه نمی دهد. ChatGPT ممکن است آماری ارائه دهد، اما هیچ توضیح واقعی در مورد معنای این آمار یا نحوه ارتباط آنها با موضوع ارائه نمی دهد.

طعنه و کنایه را نمی تواند درک کند:

ChatGPT بر اساس یک مجموعه داده از متن است.

ممکن است روی قسمت اشتباه یک سوال تمرکز کند:

 ممکن است روی قسمت اشتباه یک سوال تمرکز کند و نتواند پاسخ درستی ارائه دهد. به عنوان مثال، اگر از ChatGPT بپرسید، “آیا اسب بر اساس اندازه اش حیوان خانگی خوبی می سازد؟” و سپس از آن بپرسید: “در مورد گربه چطور؟” ChatGPT ممکن است صرفاً بر روی اندازه حیوان تمرکز کند در مقابل اطلاعاتی در مورد داشتن حیوان به عنوان حیوان خانگی. ChatGPT واگرا نیست و نمی تواند پاسخ خود را به چندین سؤال در یک پاسخ تغییر دهد.

نگرانی های اخلاقی مرتبط با ChatGPT چیست؟

  • سرقت ادبی و استفاده فریبکارانه
  • تعصب در داده های آموزشی
  • جایگزینی شغل و تعامل انسانی
  • مسائل خصوصی

چگونه می توانید از ChatGPT استفاده کنید؟

برای دسترسی به ChatGPT، یک حساب OpenAI ایجاد کنید. به chat.openai.com بروید و سپس «ثبت نام» را انتخاب کنید و یک آدرس ایمیل وارد کنید یا از یک حساب Google یا Microsoft برای ورود به سیستم استفاده کنید.

پس از ثبت نام، یک درخواست یا سوال را در کادر پیام در صفحه اصلی ChatGPT تایپ کنید. سپس کاربران می توانند کارهای زیر را انجام دهند:

  • یک درخواست دیگر را برای یک پرس و جو جدید وارد کنید یا توضیح بخواهید.
  • پاسخ را بازسازی کنید.
  • پاسخ را به اشتراک بگذارید
  • پسندیدن یا دوست نداشتن پاسخ با گزینه thumbs-up یا thumbs-down.
  • پاسخ را کپی کنید

به‌روزرسانی‌های ChatGPT

در سپتامبر 2023، OpenAI به‌روزرسانی جدیدی را اعلام کرد که به ChatGPT اجازه می‌دهد صحبت کند و تصاویر را تشخیص دهد. کاربران می توانند تصاویری از آنچه در یخچال خود دارند آپلود کنند و ChatGPT ایده هایی برای شام ارائه می دهد. کاربران می توانند برای دریافت دستور العمل های گام به گام با موادی که از قبل دارند مشارکت کنند. افراد همچنین می‌توانند از ChatGPT برای پرسیدن سؤالات در مورد عکس‌ها، مانند مکان‌های دیدنی، استفاده کنند و برای یادگیری حقایق و تاریخ در گفتگو شرکت کنند.

کاربران همچنین می توانند از صدا برای تعامل با ChatGPT استفاده کنند و مانند سایر دستیارهای صوتی با آن صحبت کنند. مردم می‌توانند برای درخواست داستان، پرسیدن سؤالات بی‌اهمیت یا درخواست جوک در میان گزینه‌های دیگر، گفتگو داشته باشند.

به‌روزرسانی صوتی در اپلیکیشن‌های iOS و Android در دسترس خواهد بود. کاربران فقط باید برای استفاده از آن در تنظیمات خود شرکت کنند. تصاویر در همه پلتفرم‌ها، از جمله برنامه‌ها و وب‌سایت ChatGPT در دسترس خواهند بود.



منبع

پست های مرتبط

نقد کردن درآمد بروکر ها در ایران

فرصت‌های جذابی برای درآمدزایی کسب درآمد دلاری در بازارهای مالی بین‌المللی مثل…

بهترین سایت های کسب درآمد اینترنتی ایرانی! واقعی و پولساز

این‌روزها، کسب درآمد از اینترنت به شیوه‌ای معمول و محبوب برای درآمدزایی…

معتبرترین اپلیکیشن های ایرانی برای کسب درامد به تومان

یکی از شیوه‌های کسب درآمد از اینترنت، استفاده از برنامه‌ و بازی‌های…

یک کسب‌و‌کار برای اینکه بتواند پیشرفت کند، نیازمند این است که بر روی نام تجاری خود سرمایه‌گذاری کند. در دنیای دیجیتال امروز، یکی از راه‌های برند شدن، داشتن وب سایت و فعالیت در فضای اینترنت است و سفارش طراحی سایت اولین قدم برای گام برداشتن در دنیای مارکتینگ امروزی است.

آخرین پست ها

1403 © طراحی سایت | سئو | آقای وب